Р E Ш Е Н И Е
№ 268
гр.Плевен, 02.04.2020 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Администрат*** съд – град Плевен, първи състав, в открито съдебно заседание на втори
февруари две хиляди и двадесета година в състав: Председател:ДАНИЕЛА
ДИЛОВА
при секретаря В.Мушакова,
като разгледа докладваното от съдия Дилова административно дело № 1329 по описа на
Администрат*** съд - Плевен за 2019 год. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл.
от АПК.
С решение № 16108/27.11.2019г. постановено по адм. дело 4529/2019г. по описа на ВАС е отменено решение на
ПлРС № 751/17.12.201г. постановено по адм. дело 762/2018г. на Адм. съд
Плевен, с което е отменена заповед № РД-10-317/25.07.2018 година на кмета на
Община – Червен бряг. В мотивите на решението на ВАС са дадени указания съдът
да събере доказателства относно компетентността на лицето подписало обжалвания
акт- заповед№ РД-10-317/25.07.2018 година на кмета на Община – Червен бряг,
както и № РД 10-172/19.06.2018г., № РД-10-272/19.06.2018г. и
РД-10-243/13.06.2018г. касаещи процедурата по провеждане на конкурса, които
също са подписани със запетая и липсват доказателства за компетентността.
При новото разглеждане на делото жалбоподателят се
представлява от адв.
М. С., която поддържа жалбата на
заявените в нея основания, по същество моли съда да отмени същата. Изразява
становище, че от представените по делото доказателства се установява, че
обжалвания администрат*** акт е нищожен.Претендира
направените по делото разноски
Ответника по жалбата Община Ч. Бряг редовно призована
не изразява становище по жалбата, в съдебно заседание не изпраща представител.
Заинтересованата страна „Грац 2013“ ЕООД се
представлява от адв.
Ц. с пълномощно по делото.Претендира направените по делото разноски.
Заинтересованата страна „*** 88“ ЕООД с. Радомирци
редовно призована не изпраща представител.
Съдът, за да се произнесе по жалбата, съобрази
следното:
С решение № 945/30.04.2018 г. /л 131/ Общински съвет –
Червен бряг е отменил решение №
906/26.03.2018 г. на ОбС – Червен бряг и е дал съгласие да бъде извършена продажба чрез
публично-оповестен конкурс на общински недвижим имот – частна общинска
собственост, представляващ представляващ УПИ ІV, кв.
101 по ПРЗ на с. Радомирци с предназначение: „За търговия и обществено
обслужване“ с площ 800.00 кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017 г. От представената /
л. 124 / заповед № РД-10-243/13.06.2018 г. кметът на Община – Червен бряг е
назначил комисия за провеждане на публично оповестен конкурс за продажба на
общински недвижим имот – частна общинска собственост, представляващ УПИ ІV, кв.
101 по ПРЗ на с. Радомирци с предназначение: „За търговия и обществено
обслужване“ с площ 800.00 кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017 г. От представения по
делото / стр. 111/ Протокол № 1 /
14.06.2018г. е видно, че комисия
назначена със заповед №10-243/13.06.2018 е провела заседание, на което е приела
решение с което е приет график и място за провеждане на конкурса, условията за
провеждане на конкурса и конкурсна документация. От представената по делото заповед № РД-10-272/19.06.2018 г. /стр. 110/
кметът на Община – Червен бряг е наредил на 20.07.2018 г. от 10.40 часа в стая 406 на
общинска администрация – Червен бряг във връзка с решение № 945/30.04.2018 г.
на ОбС – Червен бряг провеждане на публично оповестен
конкурс за продажба на общински недвижим имот – частна общинска собственост,
представляващ УПИ ІV, кв. 101 по ПРЗ на с. Радомирци с предназначение: „За
търговия и обществено обслужване“ с площ 800.00 кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017
г. В заповедта е утвърдена конкурсната документация за провеждане на търга,
както и са определени условията за участие в конкурса - начална конкурсна
продажна цена, цена на конкурсните документи, депозит
за участие, срок за подаване на заявления за участие и всички необходими
документи, както и срок за представяне на предложенията и заявленията от
участниците в ЦУИГ.
Видно от
представената заповед рег. № РД-10-314/17.07.2018 г./ стр. 105/, на
кмета на Община Червен бряг във връзка с решение № 945/30.04.2018 г. на ОбС – Червен бряг е, че е изменена заповедта за назначаване
на комисия за провеждане на публично оповестен конкурс за продажба на общински
недвижим имот – частна общинска собственост представляващ УПИ ІV, кв. 101 по
ПРЗ на с. Радомирци с предназначение: „За търговия и обществено обслужване“ с
площ 800.00 кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017 г.Видно от заповедта е, че комисията
се състои отпредседател, юрист, пет редовни и 4
резервни члена.
От приложената по делото /стр.6 / обява е видно, че Община – Червен бряг е обявила продажба чрез
публично оповестен конкурс за продажба на общински недвижим имот – частна
общинска собственост, представляващ УПИ
ІV, кв. 101 по ПРЗ на с. Радомирци с предназначение: „За търговия и обществено
обслужване“ с площ 800.00 кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017 г.
Видно от приложената административна преписка е, че
заявления за участие в процедурата са подали „*** 88“ представлявано от И.И.ЕООД, „К. 24 КС“ ЕООД представлявано от К.К. и „Грац 2013“ ЕООД представлявано от В.В..
Видно от
представеното копие на предложение от
„Грац 2013“ ЕООД с вх. № 38-00-1002/19.07.2018 г. за участие в обявения конкурс/стр.
40/ е, че то съдържа, оферта; заявление за допускане до участие в конкурса;
удостоверение за наличие или липса на задължения; договор за покупко – продажба на общински недвижим имот; препоръка от
„Палмира 94“ ЕООД; препоръка от ЕТ „ЛЕТА ЗАР-П.П..“ гр. Луковит; референция;
проект; квитанция № 243/16.07.2018 г.; удостоверение за наличие или липса на
задължения по чл. 87, ал. 6 от ДОПК; декларация за оглед на обект и запознаване
с конкурсните правила; фактура № 25738/16.07.2018 г. Видно от приложеното на стр. 63 по делото е , че е приложено копие на предложение с рег. №
38-00-996/18.07.2018 г. от „К. 24КС“
ЕООД гр. Плевен за участие в обявения конкурс; заявление за допускане до
участие в конкурса; проект; квитанция № 235/10.07.2018 г.; препоръка от „Прециз
– Комерс“ ООД; препоръка от „Корект-АВС“ ООД; препоръка от „Маузер 2016“ ЕООД;
фактура № 2567/10.07.2018 г.; план; декларация за оглед на обекта и запознаване
с конкурсните правила от 18.07.2018 г.; декларация от К.Д.К., че няма
задължения като физическо и юридическо лице към физически и юридически лика,
както и към държавни институции; удостоверение за наличие или липса на
задължения на „К. 24 КС“ ЕООД; удостоверение за наличие или липса на задължения
по чл. 87, ал. 6 от ДОПК; договор за покупко –
продажба на общински недвижим имот. На л. 179 е приложен затворен плик без
надпис и подписи на гърба му. Видно от приложеното на стр. 81 от делото копие на предложение с рег. № 38-00-987/17.07.2018 г, е че „*** 88“ ЕООД с. Радомирци е направила предложение за участие в конкурса,
е че обявен от Община – Червен бряг с приложени
оферта; заявление; план за инвестиции и работни места; референция; пълномощно;
информация за наличие на липса на задължения по чл. 87, ал. 11 от ДОПК с изх. №
**********/04.07.2018 г.; декларация за оглед на обекта и запознаване с
конкурсните правила; договор за покупко – продажба на
общински недвижим имот; извлечение от Търговския регистър; проект на „***-88“ЕООД
с. Радомирци за обект: „за търговия и обществено обслужване, представляващ УПИ
ІV, кв. 101 по ПРЗ на с. Радомирци, община гр. Червен бряг; заявление с рег. №
38-00-931/06.07.2018 г. от „*** 88“ ЕООД за допускане до участие в продажба на
общински недвижим имот (лист 103 по делото); удостоверение с изх. №
150201800197056/05.07.2018 г.
Със заповед № РД-10-314/17.07.2018 г. /стр.105/ кметът
на Община – Червен бряг е изменил
заповед № РД-10-243/13.06.2018 г., относно назначаването на комисия за
провеждане на публично оповестеният конкурс за продажба на общински недвижим
имот – частна общинска собственост, представляващ УПИ ІV, кв. 101 по ПРЗ на с.
Радомирци с предназначение: „За търговия и обществено обслужване“ с площ 800.00
кв. м. с АОС № 2234/06.12.2017 г. като вместо юриста М.П.в комисията е назначен
юриста П.П... От представеното по делото /стр.119/
копие е видно, че
обявата
за публично обявения конкурс е публикувана в местен ежедневник.
От приложения по делото протокол № 2/20.07.2018 г./стр.
30 по делото/ е видно, че на 20.07.2018 година е проведено заседание на
комисията , като в протокола е отразено,
че поради отсъствие на общинския съветник П. К. е замесен от Р. Г. – общински съветник, и
поради отсъствие на кмета на с. Радомирци П. Й. е заместен от Я. Б. – общински съветник.
В протокола е отразено броя на
постъпилите заявления за участие в
публично оповестеният конкурс, а именно от: „*** 88“ ЕООД; „К. 24 КС“ ЕООД и
„Грац 2013“ ЕООД, както и че са налице всички условия за нормалното провеждане
на конкурса, обява във вестник „Посоки“ (лист 119 по делото), обява по
кабелната телевизия, в сайта на общината.
Прието е , че офертата на участник № 2
- К. 24Кс“ ЕООД се оставя без разглеждане и не се отваря, тъй като не
отговаря на изискванията, посочени в конкурсните условия – ценовата оферта е
представена в бял запечатан плик, който не е надписан, а следва да е надписан
пликът съгласно изискванията на конкурса. На
25.07.2018 година Кмета на Община
Червен бряг е издал процесната заповед /стр. 28 по
делото/, с която са определени класираните участници, като за спечелил участник
е определен заинтересованата страна
„Грац 2013“ ЕООД, ЕИК *********, представлявана от М. К. Н., която е
предложила продажна цена в размер на 16 150.00 лв.
Видно от приложената по делото /стр.143/ заповед № РД
632/25.11.2015г., е че на осн. чл. 44 ал.2 от ЗМСМА вр. чл. 39 ал.4 от ЗМСМА
кмета на Община Ч.Бряг е делегирал на инж. С. Ц. ***.Бряг в случай на
отсъствие на кмета от негово име да резолира входящата кореспонденция на Община
Червен бряг свързана с работата на отдел „ППЕ“, да подписва изходящата
кореспонденция свързана с работата на отдел „ППЕ“, да организира и провежда процедурите за възлагане на обществени поръчки и да упражнява контрол
върху работата на комисията за провеждане на процедурата преди издаване на
съответните решения и др.
Видно от приложената по делото заповед №
РД-154/16.03.2016 е, че на осн. чл. 44 ал.2 от ЗМСМА
във вр. с чл. 39 ал.4 от ЗМСМА кмета на Община Ч.Бряг
е делегирал на инж. С. Ц. ***.Бряг в случай на отсъствие на кмета от негово име
да подписва документи свързани с
работата на отдел „Общинска собственост и стопански дейности“ вкл. в т.5 да
подписва документи, свързани с
провеждане на процедури за продажба на общински имоти-заповеди, документация за
търгове или конкурси, протоколи, договори.В раздел III изрично е посочено, че инж.Георгиев не може да пределегира на други лица
делегираните му в раздел I и II
правомощия и носи отговорност за своите действия и/или бездействия съгласно
вътрешните правила и действащото законодателство.
От представения по делото отговор от Община Ч. Бряг/
стр. 142/ е видно, че на датите – 16.03.2016г., 25.07.2018г., 19.06.2018г. и
13.06.2018г. когато са издадени заповедите свързани с провеждането на конкурса
няма издадена заповед за командировка на Кмета на Ч.Бряг, няма подавано заявление за ползване
на платен или неплатен отпуск или представен болничен.
Така установеното от фактическа страна води съда до
следните правни изводи:
Процедурата по придобиване и разпореждане с имоти и
вещи - общинска собственост е разписана в глава четвърта на Закона за
общинската собственост и доразвита подробно в местната Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество, приета с
решение №564/30.07.2013 год. на Общински
съвет –град Червен бряг, изм.с реш. №618/30.10.2013 год., изм. с реш.
№764/28.04.2014 год. и реш. №59/29.01.2016 год. (приложена на л.100-130 от
делото). Съгласно чл.35, ал.1 и ал.6 от ЗОС и чл.72 от Наредбата, продажба на имоти и вещи - частна общинска
собственост, се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината
чрез публичен търг или публично оповестен конкурс. Въз основа на резултатите от търга или
конкурса, съответно - на решението на общинския съвет, кметът на общината
издава заповед и сключва договор, т.е финалният акт, с който завършва
процедурата по провеждане на търг за продажба на имоти – частна общинска
собственост, се издава и подписва от кмета на общината. Видно е от приложената
на стр. 29 от делото заповед № РД 0-317/25.07.2018г., която е оспорена в настоящото
производство, че като титуляр –неин издател, е посочен кмета на община Червен
бряг-инж.Д.В., но същата е подписана със запетая като не е посочено нито името,
нито длъжността на подписалото я лице. В
представените по делото заповеди
№ РД -154/16.03.2016г. и № РД-
632/25.11.2015г. е използван термина делегиране на правомощия. Съгласно
дадените разяснения в ТР №4/2004 год на ВАС, в някои
случаи нормативни актове предвиждат възможност компетентният орган да делегира
на други, подчинени нему органи, да упражняват предоставените му правомощия.
Делегирането представлява възможност, предвидена в закона, временно - за
определен случай или период от време, съгласно конкретната обстановка и
преценката на горестоящ администрат***
орган, той да предостави част от правомощията си на някой от подчинените му
органи. Подчиненият орган издава административни актове въз основа на това
специално овластяване от органа, в чиято компетентност поначало е решаването на
съответния проблем. В конкретния случай обаче, видно от представените по делото
заповеди, с които са делегирани правомощия от кмета на община Червен бряг на
различни длъжностни лица от община Червен бряг , в т.ч. и на подписалия
оспорената заповед със запетая зам. кмет на общината е видно, че не са
делегирани конкретни правомощия във връзка с откриване и провеждане на тръжни
процедури относно имоти и вещи-общинска собственост . На това основание съдът
приема, че липсва валидно делегиране на правомощия за откриване и провеждане на
конкретния търг за покупко-продажба на недвижим имот-частна общинска
собственост, подробно описан в оспорената заповед. По делото не са представени доказателства за
отсъствие на кмета на община Червен бряг, за да е възложено на зам. кмета на
Община Червен бряг изпълнението на
функциите на кмет на община, в т.ч. да открива и провежда търгове за
продажба на недвижими имоти-общинска собственост. Отново според постановеното
ТР №4/2004 год. на ВАС, заместването се извършва в случаите, когато лицето,
титуляр на правомощия, е в обективна невъзможност да ги изпълнява. В тези
случаи, предвид необходимостта от непрекъснато функциониране на
административния орган, по силата на изрична писмена заповед, отсъстващият
титуляр нарежда заместването му от друго, подчинено нему лице. За определения
период заместващият изпълнява правомощията на замествания в пълен обем, като
върши това от името на замествания орган. Ето
защо, съдът намира че оспорената заповед като издадена и подписана от лице, в
чиито правомощия по принцип не е издаването и подписването на заповеди за
откриване, провеждане и финализиране на търгове за продажба на недвижими
имоти-общинска собственост, и при липса на надлежно делегиране или възлагане
при отсъствие на титуляра на правомощия
в тази насока, се явява нищожна като издадена от некомпетентен орган.
Съдът намира, че следва да бъдат изложени
мотиви и относно материално правната законосъобразността на оспорената заповед.
Съгласно чл. 35, ал.1 ЗОС, продажба на имоти и вещи -
частна общинска собственост, се извършва след решение на Общинския съвет от
кмета на Общината чрез публичен търг или публично оповестен конкурс.
Съгласно чл. 35, ал.6 от ЗОС, въз основа
на резултатите от търга или конкурса, съответно - на решението на общинския
съвет, кметът на общината издава заповед и сключва договор. В чл.82, ал. 6 от
Наредба за реда за придобиване управление и разпореждане с общинско имущество ,
приета с решение № 564/30.07.2013 г. на Общински съвет – Червен бряг
(Наредбата) е предвидено,че за извършените
действия и взети решения се съставя протокол, който се представя на
кмета на общината и съгласно чл. 83 от Наредбата в 7
дневен срок от получаване на протокола той издава заповед, с която определя спечелилия
участник и класираният на второ място и окончателните условия по сделката.
Съгласно чл.72, ал.2 вр.
чл. 86 от Наредбата, заповедта на кмета се издава в 7 дневен срок от датата на
получаване на протокола, обявява се публично, а съгласно ал.3 може да се
обжалва по реда на АПК. Тръжната процедура представлява сложен фактически
състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и
провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани
действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и
при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в
административна фаза е обявяването на класирането и определянето на участника,
класиран на първо място, за спечелил конкурса. Условията за провеждане на
публично оповестен търг или конкурс са регламентирани в чл. 57 и сл. от
Наредбата. Съгласно чл. 62, ал. 2 от Наредбата, когато предмет на публично
оповестения конкурс е разпореждане с имот на територията на друго населено
място в общината, в състава на комисията се включва и кмета на кметството, като при отсъствие на
кмета на кметство, той се замества от друг резервен член, определен от
Общинския съвет. В случая Общински съвет Ч.Бряг с решение от 30.04.2018 г е утвърдил комисия за организация, подготовка
и провеждане на конкурса от 7 члена, от които председател, правоспособен
юрист, четирима общински съветника определени от Общински съвет Червен бряг и
кмет на населеното място. Определени са и резервни членове двама общински съветници, юрист и член на мястото на кмета на населеното
място. В чл. 62 ал.1 от Наредбата е
определен състава на комисията за
провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, като в случай на отсъствие е предвидено при отсъствие на
член на комисията, който е общински съветник
следва да бъде определен резервен член, който ще замести титуляра в негово отсъствие, а при отсъствие а кмет на кметство той се замества от друг резервен
член определен от Общинския съвет. В случая при проведения конкурс кметът на
с.Радомирци е отсъства и е заместен от
резервен член на комисията, който обаче не е посочен от Общински съвет, както
изрично е регламентирано в чл. 62, ал. 2 от Наредбата и по този начин е налице
съществено нарушение на процедурата по провеждане на конкурса.
В разпоредбата на чл. 75 и сл. от Наредбата са
регламентирани специфични изисквания за провеждане на публично оповестен
конкурс, като съгласно чл. 76 , ал. 1 от Наредбата условията по провеждане на
публично оповестен конкурс се разработват от комисия, назначена със заповед на
кмета на Общината, приети с решение на Общински съвет. В решението на
30.04.2018 година в т. ІV Общински съвет Червен бряг е приел „Условия за
провеждане на конкурса“, които са приложения № 1, но същите не са разработени
от комисия, назначена от кмета на Община Червен бряг, тъй като едва на
13.06.2018 година със заповед на л. 124 по делото се определя комисия, която да
изготви конкурсна документация, която кметът на Община Червен бряг утвърждава
със заповед от 19.06.2018 година в т.
ІІІ - конкурсна документация, предложена
от комисията за провеждане на конкурса. В случая е утвърдена конкурсна документация , а
Условията за провеждане на конкурса не са приети по установения ред. Не е
изпълнено императивно изискване на Наредбата
условията за провеждане на конкурса да се приемат от Общински съвет,
като същите да са изготвени от комисия,
назначена от кмета на Общината. По
делото не е представена заповед за създаване на такава комисия за изготвяне на
условията за провеждане на конкурса, а и същите с оглед датата на приемането им
– 30.04.2018 година, не е възможно да са изготвени от комисията, определена със
заповед от 13.06.2018 година да изготви конкурсна документация. По този начин с
неспазване на императивно приети от Общинския съвет норми в Наредбата относно
провеждане на конкурса се опорочава неговото провеждане и същият е проведен при
съществено нарушение на процедурата, която го прави незаконосъобразен.
Съдът намира, че
условията за провеждане на конкурса , приети от Общински съвет на 30.04.2018
година, приложение 1 на л. 138 и сл. ,
са такива утвърдени при неспазване на съответните правила в Наредбата и не
могат да бъдат взети предвид при провеждане на публично оповестения конкурс и
да се извърши класиране на участниците. Предвид горепосоченото съдът намира, че
заповедта е незаконосъобразнa.
При
новото разглеждане на делото е
представен договор за покупко-продажба на общински недвижим имот от който е
видно, че между Община Червен бряг и „Грац 2013“ ЕООД е сключен договор за покупко-продажба на
общински имот частна общинска собственост представляващ УПИ IVкв.
101 по ПРЗ на с.Радомирци с предназначение „За търговия и обществено
обслужване“ с площ 800 квм. С АОС
2234/06.12.2017г., но същия е неотносим във
връзка с предмета на делото, поради което не следва да бъде съобразяван при
постановяване на съдебното решение.
С
оглед изхода на делото ответникът следва да бъде осъден да заплати на
жалбоподателя сумата 600 лв представляваща направени
по делото разноски за адвокат.
По тези съображения и на основание чл.173, ал. 2 от АПК,
съдът
Р Е Ш И :
ПРОГЛАСЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед №РД-10-317/25.07.2018 год., подписана със
запетая за „ кмет на община Червен бряг”.
ОСЪЖДА община Червен бряг да заплати на „К. 24 КС“ ЕООД, седалище и адрес на управление : гр.
Плевен, ул. „Лозенка“ № 18, ет. 2 чрез
представляващия К.Д.К. разноски в размер на 650 лева. М. А. И. от гр.Червен бряг, ул „Васил Левски” №19, обл.Плевенска сумата 600 лева представляваща направени разноски по
делото.
Решението подлежи на оспорване пред Върховен Администрат*** съд в 14-дневен срок от получаване на
съобщение, че е изготвено.
АДМИНИСТРАТ*** СЪДИЯ: /п/