Решение по дело №58/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 102
Дата: 2 април 2021 г. (в сила от 2 април 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700058
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е  № 102

гр.Кюстендил, 02.04.2021г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на тридесет и първи март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Антоанета Масларска, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№58/2021г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

                 Производството е по реда на чл.40, ал.1 от ЗДОИ.

Л.Л.П. ***, съдебен адрес *** адвокат М.Т.П. оспорва решение №4/28.01.2021г. на кмета на Община Самоков в частта, с която е определена формата за достъп до обществена информация по т.1, т.3 и т.4 от заявлението. Изложени са съображения за незаконосъобразност на акта в тази му част с оглед неправилно приложение на закона. Претендира разноски.

                Ответникът чрез пълномощника изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на оспорващата страна.

                Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:

                Производството по издаването на оспорения акт е започнало по заявление за достъп до обществена информация на Л.Л.П., с което се иска предоставяне на следната служебна обществена информация: 1. Копия на всички сключени договори за консултантски услуги, по които е страна общината, сключени с физически и юридически лица в периода 01.01.2017г. – 01.12.2020г. за кандидатстване, изпълнение или отчитане на работата по проекти финансирани изцяло или отчасти от фондовете на ЕС; 2. Справка за изплатените суми от общината за всеки от договорите по т.1 от заявлението; 3. Копия на всички налични в общината писмени документи, отчитащи изпълнението на възложената на всеки от консултантите работа за договорите по т.1; 4. Копия на всички писмени документи, съхранявани в общината, с които управляващите органи по оперативните програми са наложили финансови корекции за периода 021.01.2017г. – 01.12.2020г. Като форма за предоставяне на обществената информация е посочена тази по чл.26, ал.1, т.4 от ЗДОИ – предоставяне на документите на електронен носител – изпращане на електронна поща.

С решение №4/28.01.2021г. кметът на Община Самоков е предоставил достъп до исканата обществена информация, като е посочено, че тази по т.1, т.3 и т.4 от заявлението поради големия обем от документи е технически невъзможно да бъде изготвен в сроковете по ЗДОИ и на основание чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ и чл.26, ал.1, т.2 от същия закон ще се предостави чрез запознаване със съдържанието на документите на място в общината на 05.02.2020г. от 10.00ч. По т.2 от заявлението информацията е предоставена в поисканата форма.

С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд.

След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК и по реда на чл.168 от АПК, съдът намира жалбата за основателна, по следните съображения:

                 Разпоредбите на ЗДОИ уреждат обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация. Съгласно легалната дефиниция в чл.2, ал.1 от ЗДОИ „обществена информация“ е всяка информация, свързана с обществения живот в РБългария, която дава възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти по чл.3. В обхвата на понятието попадат всички данни относно обществения живот, съдържащи се в документи и други материални носители на данни, създавани, получавани или съхранявани от тези субекти. Разпоредбите на закона не се прилагат за информация, която се предоставя във връзка с административното обслужване на гражданите и юридическите лица или се съхранява в Националния архивен фонд на РБългария. Основание за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация е налице, когато: 1.исканата информация е класифицирана информация или друга защитена тайна в случаите, предвидени със закон, както и в случаите по чл.13, ал.2; 2.достъпът засяга интересите на трето лице и то изрично е отказало предоставяне на исканата обществена информация, освен в случаите на надделяващ обществен интерес и 3. исканата обществена информация е предоставена на заявителя през предходните 6 месеца.

 След анализа на сочените законови разпоредби относно реализацията на обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, съдът приема, че заявлението на Л.П. е депозирано до задължен субект по см. на чл.3, ал.1 от ЗДОИ.

Решението е издадено в срока по чл.28, ал.1 от ЗДОИ и има съдържанието по чл.34, ал.1 от ЗДОИ. Съдът обаче счита, че в същото не са формирани надлежни мотиви за упражненото от органа правомощие по чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ, доколкото законът задължава органа да се съобрази с предпочитаната форма за предоставяне на достъп до обществена информация, освен в случаите, когато за нея няма техническа възможност /посоченото основание от органа/. При наличие на това изключение, както и на другите две, визирани от законодателя, органът има право да предостави информацията в определена от него форма измежду посочените такива в чл.26, ал.1 от ЗДОИ. Т.е. предоставената му оперативна самостоятелност възниква при наличие на изключенията по чл.27, ал.1 от ЗДОИ. Видно от съдържанието на оспореното решение кметът на Община Самоков не е обосновал приложението на хипотезата по  чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ. Начинът на мотивиране на акта не отговаря на изискванията за надлежно упражнено правомощие, тъй като не е обоснована липсата на техническа възможност за предоставяне на документите по електронен път. Видно от справка, неразделна част от решението, става дума за 14 бр. договори за консултантски услуги, във връзка с които е необходимо предоставяне на информация по т.1, т.3 и т.4 от заявлението. Ето защо е необходимо излагането на конкретни мотиви за невъзможност информацията да се предостави във формата, поискана от заявителката. Не е ясно дали тази липса е свързана с вида на документацията, обема в страници, с други обективни причини или с разполаганата от органа техника. Липсата на мотиви за приложението на чл.27, ал.1, т.1 от ЗДОИ не може да се санира и с невъзможност да се спази срока за предоставяне на достъпа до информация.

Изложеното обосновава извода на съда, че решението в оспорените части е издадено в нарушение на чл.38 от ЗДОИ във вр. с чл.59, ал.2, т.4 от АПК, изразяващо се в липса на фактически основания за неговото издаване, което нарушение не позволява извършване на преценка от съда за неговата законосъобразност. Ето защо на основание чл.172, ал.2, пр.2 от АПК съдът ще отмени решението в оспорените части и на основание чл.173, ал.2 от АПК ще върне административната преписка на органа за ново произнасяне. При новото произнасяне се дължи нова преценка на възможността за предоставяне на информацията в исканата от заявителката форма, като при наличие на хипотезите по чл.27, ал.1 от ЗДОИ органът следва да мотивира същите от фактическа страна с конкретни съображения, свързани с обема и вида на информацията, техническата обезпеченост на общината и евентуалните разходи по предоставяне в исканата форма като предостави информацията в пълен обем в една или повече от формите по чл.26, ал.1 от ЗДОИ така, че да се постигне целта на закона.

С оглед изхода от правния спор съдът присъжда разноски на жалбоподателката на основание чл.143, ал.1 от АПК в размер на 510 лв. - 10 лв. държавна такса и 500 лв. адвокатско възнаграждение /същото е в минимален размер/, платими от ответника.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ решение №4/28.01.2021г. на кмета на Община Самоков в частта, с която е определена формата за достъп до обществена информация по т.1, т.3 и т.4 от заявлението на Л.Л.П. ***.

ВРЪЩА преписката на Община Самоков за ново произнасяне по т.1, т.3 и т.4 от заявлението при изпълнение на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Самоков, ул.“Македония“ №34 да заплати на Л.Л.П., с посочени данни, разноски по делото в размер на 510 лв. /петстотин и десет/.

                 Решението е окончателно.

 

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: