Решение по дело №17/2020 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 176
Дата: 5 март 2020 г. (в сила от 2 юни 2020 г.)
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20207170700017
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е    

№ 176

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

гр. Плевен, 05.03.2020г.

ПЛЕВЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в   тричленен състав в публично заседание на  осемнадесети февруари   две хиляди и двадесета  година в състав:

                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:   ДАНИЕЛА ДИЛОВА

                                   ЧЛЕНОВЕ: 1. ЦВЕТЕЛИНА КЪНЕВА

  2. ВЕНЕЛИН НИКОЛАЕВ

при секретаря  Цветанка Дачева  и с участието на прокурора Иво Радев, разгледа докладваното от съдия Николаев  Адм.д. № 17  по описа за 2020г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 АПК по протест на Нанка Рачева  – прокурор при Окръжна прокуратура гр.Плевен  против    Наредба № 10 за пожарната безопасност и защита на населението на  Община  гр. Левски,  приета с решение № 82 от 29.03.2012 г. Иска се да се прогласи нищожността на  протестираната Наредба. Конкретно се сочи, че:

Наредба №10 за пожарната безопасност и защита на населението на Община - Левски е приета с решение № 82/29.03.2012 г. на Общински съвет - Левски.

Съгласно чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА общинският съвет приема наредби в изпълнение на правомощията си. Съгласно чл.8 от Закона за нормативните актове „ всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение“, а съгласно чл. 76, ал.1 от АПК „нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи“.

Съгласно разпоредбите на чл. 6, ал. 1,т. 4; чл. 17, чл. 58, чл.124-140 от Закона за МВР дейността по пожарна безопасност и защита при пожари е една от основните дейности на МВР.

В Закона за МВР няма разпоредба, която да овластява местните органи на власт да приемат подзаконов нормативен акт, регулиращ дейността по пожарна безопасност и защита на населението. Съгласно разпоредбата на чл. 137, т. 1 и т. 2 от Закона за МВР „За осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление:

1. осигуряват спазването на правилата и нормите за пожарна безопасност и защита при бедствия на териториите на общините и кметствата;

2. разработват съгласувано с органите за пожарна безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност в съответните населени места;“.

Тази разпоредба не въвежда овластяване на органите на местната власт да приемат наредба, свързана с дейността по пожарна безопасност и защита на населението на съответната територия. Цитираната правна норма изчерпателно посочва кръга на правомощията на местния орган на власт и той касае съблюдаването на вече създадените правила и норми, както и съвместно въвеждане на изисквания според характерни, свойствени, типични за съответните населени места условия.

Сочи, се че въпросите, регламентирани с протестираната наредба са подробно регламентирани, както в ЗМВР, така и в Наредба № 812 з-647/01.10.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на инвестиционното проектиране; Наредба № Iз-1971/29.10.2009 г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството; Наредба №8121з-758/22.10.2014 г. за осъществяване на превантивна дейност от органите за пожарна безопасност и защита на населението на МВР, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба № 8121з-882/25.11.2014 г. за реда за осъществяване на държавен противопожарен контрол, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба №8121з-968/10.12.2014 г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при извършване на дейности в земеделските земи, издадена от министъра на вътрешните работи и министъра на земеделието и храните; Наредба №8121з-531/09.09.2014 г. за реда и условията за осъществяване на дейности по осигуряване на пожарна безопасност на обекти и/или поддържане и обслужване на уреди, системи и съоръжения, свързани с пожарната безопасност, от търговци и контрола върху тях, издадена от министъра на вътрешните работи; Наредба за създаване и организиране на дейността на доброволните формирования за предотвратяване или овладяване на бедствия, пожари и извънредни ситуации и отстраняване на последиците от тях, приета с ПМС 123/25.06.2012 г., т.е. в нормативни актове от по-висок ранг.

Навеждат се доводи,  че протестираната Наредба № 10 за пожарната безопасност и защита на населението на Община – Левски  е нищожна, поради липса на законова делегация за приемането й. Компетентността на органа винаги се определя в съответствие с материалния закон по аргумент от разпоредбата на чл.4, ал. 1 от АПК.

 По изложените съображения за  прокуратурата се обосновава правен интерес, предвид в специално предоставените й от закона функции и правомощия, да иска от Административен съд гр.Плевен да отмени като нищожна Наредбата №10 за пожарната безопасност и защита на населението на Община-Левски, приета с решение №82/29.03.2012 г. на Общински съвет- Левски.

В съдебно заседание протеста се поддържа от ОП-Плевен. Участващият по делото прокурор развива изложените в протеста съображения.

Ответната страна не изпраща представител и не ангажира становище.

За контролиращата страна Окръжна прокуратура Плевен се явява прокурор Иво Радев. Счита протеста за основателен на изложените в него мотиви, моли да се уважи и да се присъдят разноски в размер на 20 лева.

 След преценка на изложеното в протеста, като анализира приложените към него доказателства, съдът направи следните фактически и правни изводи:
По допустимостта: Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на подзаконов нормативен акт на същото основание е недопустимо.
Няма твърдения, няма и доказателства протестираната в това производство наредба да е била предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент.

Преценен така, протеста е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.

Разгледан по същество, протеста е основателен по следните съображения:

Към 29.03.2012г., когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР /отм. ДВ бр. 53/2014г./, обн. ДВ бр. 17 от 24.02.2006 г., в сила от 1.05.2006 г.

В българското законодателството няма изрично формулирани основания, които водят до нищожност на административните актове, и в частност на нормативните такива. Единствено разпоредбата на чл.173, ал.2 от АПК указва правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради некомпетентност.

Според теорията и съдебната практика едни и същи основания могат да доведат както до унищожаемост, така и до нищожност на акта, като разграничението е в степента на засягане на акта от конкретния порок.

Основанията за незаконосъобразност на един административен акт са регламентирани в чл.146 от АПК. Същите основания могат да обосноват нищожност на акта, когато конкретният порок е толкова съществен, че актът изначално не може да породи правни последици, към които е насочен. Съдебната практика е приела, че наличието на некомпетентност у органа издал оспорения акт всякога е основание за нищожност на този акт. 

Съгласно чл.8 от ЗНА, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

  Наредба № 10 за пожарната безопасност и защита на населението на  Община  гр. Левски, е приета на основание  общата разпоредба чл. 21, ал.2 от ЗМСА, съгласно която   общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по – висока степен. Уредбата, която дава общинската наредба, следва да уточнява и конкретизира законовите норми съобразно местните условия, но не може да е в противоречие със закон. Въпросите, регламентирани с протестираната наредба са подробно регламентиран в ЗМВР.  и издадените въз основа на него наредби.  

Разпоредбата на чл. 91б,     ал. 7      от ЗМВР/отм./, в редакцията му към 29.03.2012г./   гласи, че за определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други дейности, които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето на гражданите, министърът на вътрешните работи съвместно със съответния министър издават наредби.

Съгласно чл.127ж, ал.1, т.2  от ППЗМВР/отм./ в  редакцията  към момента на приемането на Наредба №10  на Община Левски – 29.03.2012г., за осъществяване дейностите по пожарната безопасност и защита при бедствия в населените места органите на държавната власт и местното самоуправление разработват съгласувано с органите на пожарната безопасност и защита на населението специфични правила за пожарна безопасност при съответните населени места.

 

 

 

 

Казано иначе, регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с подзаконов нормативен акт, но компетентността за издаването му не принадлежи на общинските съвети, а на посочените в закона министри.

Разпоредбата на чл. 127ж, ал.1, т.2   от ППЗМВР не делегира правомощия на общинските съвети да приемат наредби, с които да уреждат обществените отношения, свързани с пожарната безопасност на територията на Общината.

В конкретния случай, общинският съвет, без делегиране на правомощия е приел   наредбата. Съгласно чл.76, ал.1 и 2 от АПК нормативните актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи, а компетентността за това не може да се делегира.

Недопустимо е с наредба на общински съвет да се уреждат обществени отношения, регламентирани с актове от по-висока степен и за приемането на които не е налице законова делегация. Липсата на законово определена компетентност за издаването на даден административен акт прави същия нищожен.

С оглед изложеното, само по себе си правомощието на Общинския съвет да регламентира правопорядък с местно значение, не му предоставя правомощие да изземва изключителната компетентност на други органи и да преурежда обществени отношения, уредени с нормативен акт от по-висока степен, какъвто е ЗМВР и издадените въз основа на него наредби.  

При тези разсъждения се налага извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност.

Предвид тези съображения протеста на ОП-Плевен е основателен на това основание и не следва да се обсъждат наведените доводи за незаконосъобразност.

Ще следва да бъде осъдена Община – гр.Левски  да заплати на ОП-Плевен направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.

Мотивиран от горното Плевенският  административен съд в настоящия си съдебен състав,

Р Е Ш И :

ПРОГЛАСЯВА по протест на Окръжна прокуратура –  Плевен НИЩОЖНОСТТА на Наредба № 10 за пожарната безопасност и защита на населението на  Община  гр. Левски,  приета с решение № 82 от 29.03.2012 г.,  в нейната цялост.

ОСЪЖДА Община  – гр.Левски да заплати на Окръжна прокуратура – Плевен направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

РЕШЕНИЕТО да се обяви по реда на чл.194 от АПК.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/                   ЧЛЕНОВЕ:        1./п/

 

                                                                                              2./п/