Определение по дело №127/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 266
Дата: 11 февруари 2022 г. (в сила от 11 февруари 2022 г.)
Съдия: Николай Христов Ингилизов
Дело: 20227150700127
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 266/11.2.2022г.

 

 

Административен съд – Пазарджик, в закрито заседание на единадесети февруари, като разгледа докладваното от съдията – докладчик Николай Ингилизов административно дело № 127 по описа на съда за 2022 г., намери за установено следното:

Производството е по реда на чл. 88, ал. 3 от АПК и е образувано по жалбата на И.Й.Я. против Акт за прекратяване  № 1012-12-392#1/10.01.2022 г. на Директор на ТП на НОИ гр.Пазарджик, с което е оставена без разглеждане в жалба вх. № 1012-12-392/17.12.2021 г., подадена от И.Я. срещу Разпореждане № РВ-3-12-01037242/22.11.2021 г., издаден от ръководителя на контрола по разходите на ДОО и било прекратено производството. Указано е в акта за прекратяване, че същият на основание чл.118, ал.1 от КСО подлежи на обжалване в 14 дневен срок пред Административен съд гр.Пазарджик.

Жалбата срещу акта за прекратяване е подадена на 27.01.2022 г., като е подадена в срок с оглед приложено известие за доставяне от което се установява, че същият е получен от И.Я. лично на 13.01.2022 г. Следва да се подчертае, че срокът по чл.118, ал.1 от КСО е уреден в специална разпоредба спрямо общата такава на чл.88, ал.3 от АПК, поради което и жалбата няма как да се приеме за просрочена.

В жалбата се твърди, че оспореният акт за прекратяване е незаконосъобразен, тъй като жалбата е подадена в срок от получаването на обжалваното разпореждане, което се твърди да е на 03.12.2021 г. Моли се да бъде отменено оспорения акт за прекратяване, с който е оставена без разглеждане жалбата срещу разпореждането и да се задължи административният орган да се произнесе по същество.

Ответникът по жалбата – Директор на ТП на НОИ Пазарджик не взема становище.

Съдът, като се запозна с твърденията на страните и с приложените по делото доказателства, намира за установено следното от фактическа страна:

С обжалвания Акт за прекратяване  № 1012-12-392#1/10.01.2022 г. на Директор на ТП на НОИ гр.Пазарджик, с което е оставена без разглеждане в жалба вх. № 1012-12-392/17.12.2021 г., подадена от И.Я. срещу Разпореждане № РВ-3-12-01037242/22.11.2021 г., издаден от ръководителя на контрола по разходите на ДОО и било прекратено производството.

В мотивите на оспорения акт за прекратяване е посочено, че оспорването на административните актове по административен ред се извършва в установения от закона 14-дневен преклузивен срок по чл. 117, ал. 2 от КСО.

Изложени са съображения за това, че Разпореждане № РВ-3-12-01037242/22.11.2021 г., издаден от ръководителя на контрола по разходите на ДОО е връчен на И.Я. лично на 02.12.2021 г. и срокът за обжалване е изтекъл на 16.12.2021 г., като постъпилата жалба на 17.12.2021 г. е просрочена. С оглед на това е прието, че е пропуснат преклузивния срок за обжалване, и жалбата е била оставена без разглеждане.

В подадената жалба, по която е образувано настоящото производство се сочи, че разпореждането е получено на 03.12.2021 г. и не е пропуснат срока за обжалване.

При така установените факти, съдът приема за установено следното от правна страна:

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок, от лице за което налице правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество същата е неоснователна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Обжалвания акт за прекратяване е издаден в предвидената от закона писмена форма и от компетентен за това административен орган, при спазване на материалноправните разпоредби и административнопроизводствените правила. Същият е постановен на основание разпоредбата на чл. 88, ал.1, т.2 от АПК вр. чл.117, ал.1 от КСО.

Спорното между страните обстоятелство е дали подадената жалба против АУЗД е подадена в законоустановения срок. Безспорно се установява, че в административното производство е извършено съобщаване на разпореждането на 02.12.2021 г., като именно на тази дата е отразено личното получаване на съобщението от И.Я. и същият собственоръчно е положил подписа си. Това е удостоверено в известие за доставяне ИД PS 4400 01EVUU N. По делото липсват каквито и да било доказателства, че всъщност връчването е било на 03.12.2021 г.  С оглед на това и правилно е прието, че на 16.12.2021 г. е изтекъл срокът за подаване на жалба срещу него.

Срокът за обжалване в конкретния случай е изтекъл на 16.12.2021 (присъствен ден), а жалбата против № РВ-3-12-01037242/22.11.2021 г., издаден от ръководителя на контрола по разходите на ДОО е подадена до Директора на ТП на НОИ Пазарджик на 17.12.2021 г. Тази дата следва да се приеме за  направеното отбелязване върху жалбата, в което се сочи, че е с вх. № 1012-12-392 от 17.12.2021 г. Липсват наведени твърдения или представени доказателства, че тази жалба е подадена по пощата или чрез куриерска фирма на дата предхождаща поставянето на входящ номер на жалбата. С оглед на това именно тази дата следва  да се зачете за момент на подаване на жалбата, тъй като тогава е било възможно компетентния да я разгледа орган да научи, че такава е подадена. В конкретния случай тази достоверна дата е след изтичането на преклузивния срок за жалба. С оглед на това, доколкото е доказано безспорно, че жалбата е получена след изтичане на преклузивния законоустановен срок, то следва същата да се приеме за просрочена. Предвид на това същата правилно е оставена без разглеждане от административния орган, в съответствие с нормата на чл. 88, ал.1, т.2 от АПК вр. чл.117, ал.1 от КСО. Срокът е преклузивен и пропускането му погасява правото на обжалване, което се явява предпоставка за допустимостта на жалбата и съответно за разглеждането й по същество от компетентния горестоящ орган и като се е произнесъл в този смисъл, същият е постановил законосъобразен акт и не са налице основания за отмяната му в този смисъл. По изложените съображения настоящата инстанция намира жалбата за неоснователна и недоказана, поради което и с определението по настоящото дело, същата следва да бъде отхвърлена като такава.

Съгласно разпоредбата на чл. 88, ал. 3 от АПК, определението, с което съдът се произнася по жалба против акт на по-горестоящ административен орган, с който същият е оставил без разглеждане жалба, адресирана до него, е окончателно и не подлежи на обжалване.

Водим от горното и на основание чл. 88, ал. 3 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Й.Я. против Акт за прекратяване  № 1012-12-392#1/10.01.2022 г. на Директор на ТП на НОИ гр.Пазарджик, с което е оставена без разглеждане в жалба вх. № 1012-12-392/17.12.2021 г., подадена от И.Я. срещу Разпореждане № РВ-3-12-01037242/22.11.2021 г., издаден от ръководителя на контрола по разходите на ДОО и било прекратено производството.

Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

Съдия: /п/