Решение по дело №520/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 637
Дата: 14 декември 2021 г. (в сила от 14 декември 2021 г.)
Съдия: Даниела Василева Дилова
Дело: 20217170700520
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

 

№ 637

 

гр.Плевен, 14.12.2021 год.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд - гр.Плевен, втори касационен състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети ноември през две хиляди  двадесет и първа   година, в състав :

             Председател: Даниела  Дилова

                                                                             Членове: Цветелина Кънева

                 Снежина Иванова   

 

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Нанка Рачева, като разгледа докладваното от съдия Дилова касационно административно-наказателно дело № 520 по описа на Административен съд - Плевен за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 70-73 от Закона за административните нарушения и наказания.

Производството по делото е образувано въз основа на предложение за възобновяване на административно-наказателното производство на основание чл.70, б.“д“ и чл.72, ал.2 от ЗАНН от  М.М.- наблюдаващ прокурор по досъдебно производство № 2362/2020г. по описа на РП- Плевен. В искането се твърди, че досъдебното производство е образувано затова, че на 14.09.2020г. в с.Д.Луковит Л.И. е управлявал МПС – мотоциклет марка „SUKIDA 75“ с рама LP6XCBA07D010003 без регистрационна табела, което не е било регистрирано по надлежния ред съгласно Наредба №  I- 45 / 24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства- престъпление по чл. 345 ал.2 вр. ал.1 от НК е привлечено лицето Л.Й.И. ЕГН ********** ***. Твърди се, че след приключване на разследването, делото е внесено с Постановление с предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на осн. чл. 78 А от НК в РС Кнежа. Твърди се, че  в хода на съдебното следствие по образуваното НАХД № 17/2021г. по описа на РС Кнежа Л. И. е представил Наказателно постановление № 20-0938-004168/24.09.20г. на Началник сектор ПП КАТ при ОД на МВР Плевен, с което за извършено нарушение- управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред на Л. И. е наложено наказание глоба. Твърди се, че това обстоятелство не е било известно на разследващия орган към момента на привличане на лицето в качеството на обвиняем и изготвяне на предложението по чл. 78 а от НК.Твърди, че предвид наличието на приключило административнонаказателно производство за същото деяние спрямо същото лице, с определение на съдията докладчик по НАХД 17/2021г. от 21.04.2021г. съдебното производство е спряно на осн. чл. 290 ал.1 вр. чл. 25 ал.1 т.5 от НК. Твърди, че са налице предпоставките за възобновяване на административнонаказателното производство по смисъла на чл. 70 б.“Д“от ЗАНН, тъй като деянието представлява престъпление. В заключение е направено предложение да бъде възобновено административнонаказателното производство по преписка, образувана във връзка с издаване на НП №20-0938-004168/24.09.2020г. на   Началник сектор ПП КАТ при ОД на МВР Плевен, да  отмени посоченото наказателно постановление и прекрати административно наказателното производство.

  Ответникът  Л.Й.И. в съдебно заседание  не се явява. В представена писмена защита изразява становище, че не са налице условията за възобновяване на административнонаказателното производство.

 Контролиращата страна Окръжна прокуратура-Плевен в съдебно заседание се представлява от прокурор Нанка Рачева, която счита предложението за мотивирано и основателно.

Съдът, след преценка на доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна и правна страна следното:

Предложението за възобновяване на основание чл. 70, б. "д" от ЗАНН е допустимо, тъй като е направено от компетентния за това орган по чл. 72, ал. 1 от ЗАНН-наблюдаващия прокурор по досъдебно производство  2362/2020 год. по описа на РП Плевен, при липса на предвиден в закона преклузивен срок за това, по аргумент от  чл. 71 от ЗАНН.

Разгледано по същество е основателно.

От фактическа страна се установява, че  административнонаказателното производство е образувано със съставянето на АУАН бланков  № 258082/14.09.2020 год. серия GА   срещу   Л.Й.И., ЕГН: **********,*** затова, че на   14.09.2020г. в 21,50 ч в с.Д.Луковитул.“Искър“ до № 14 с посока на движение към казанката на селото  е управлявал мотоциклет SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, черен на цвят без са е регистриран по надлежния ред, водачът не притежава СУМПС/ неправоспособен/, с което е нарушил чл. 140 ал.1 пр.1 – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред от ЗДвП, чл. 150 – управлява ППС без да е правоспособен водач от ЗДвП.

На основание така съставения АУАН началникът на ОД на МВР , сектор Пътна полиция към ОД на МВР Плевен  е издал Наказателно постановление НП №20 - 0938-0004168/24.09.2020г., от което  е видно, че Л.И. е административно наказан за това, че на 14.09.2020г.  в гр. Долни Луковит на ул.“Искър“ до № 14 посока на движение казанката на селото е извършил следното : управлява мотоциклет  SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, черен на цвят без са е регистриран по надлежния ред, водачът не притежава СУМПС/ неправоспособен/, с което е нарушил чл. 140 ал.1 пр.1 – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред от ЗДвП, чл. 150 – управлява ППС без да е правоспособен водач от ЗДвП. И на осн. чл. 177 ал.1 т.2 от  ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв.

  Наказателното постановление като необжалвано е влязло в сила на 07.04.2021 г..   

Същевременно с Постановление от 02.10.2020г.  на  М.М. –  прокурор при РП –Плевен е образувано  досъдебно производство № 236243/2020г. по описа на РП Плевен,  затова че на  14.09.2020г.  в гр. Долни Луковит обл. Плевен  е управлявал мотоциклет  SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, което не е е регистрирано по надлежния ред,съгласно ЗДП и Наредба № I- 45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС- престъпление по чл. 345 ал.2 вр. ал.1 от НК.

 С Постановление за привличане на обвиняем и вземане на мярка за неотклонение от 27.10.2020г. от разследващ орган, на Л.Й.И.  е  повдигнато обвинение за извършване на престъпление от общ характер затова, че: на  14.09.2020г.  в гр. Долни Луковит обл. Плевен  е управлявал мотоциклет  SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, което не е е регистрирано по надлежния ред,съгласно ЗДП и Наредба № I- 45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС- престъпление по чл. 345 ал.2 вр. ал.1 от НК, за което се предвижда наказание лишаване от свобода до една година или глоба от петстотин до хиляда лева.

С Постановление от  16.11.2020г. досъдебното производство е внесено в съда с предложение за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание на осн. чл. 78 а от НК.

От изложеното е видно, че в случая е налице образувано наказателно производство срещу лице, по отношение на което за същото деяние е било проведено приключило с влязъл в сила акт административнонаказателно производство с характер на наказателно по смисъла на чл. 6, §1 от Европейската конвенция за правата на човека /ЕКПЧ/.

С Тълкувателно решение  № 3 от 22.12.2015г. на ОСНК на ВКС по тълк. д.№3/2015г., чийто постановки са потвърдени с Тълкувателно решение № 4/06.02.2018г. на ОСНК на ВКС по т.д. № 4/2017г., постановено по повод констатирана противоречива практика на съдилищата по прилагане на чл.24, ал.1, т.6 от НПК при конкуренция между наказателна отговорност и административнонаказателна отговорност спрямо едно и също лице за едно и също деяние с оглед спазване на принципа ne bis in idem /забраната за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние/, в т. 1.2.2. е прието, че в случаите, когато след приключване на административнонаказателно производство и санкциониране на извършителя с административно наказание, се стига до преследването му за същото деяние и по реда на НПК, когато административнонаказателното производство и нарушението се определят като наказателни по смисъла на ЕКПЧ, образуването и провеждането на последващо наказателно производство за същото деяние срещу същия деец нарушава принципа ne bis in idem, защитен в по-широк обем от разпоредбата на чл. 4 от Протокол № 7, отнасяща се както до повторното осъждане на извършителя, така и до повторното му наказателно преследване за същото деяние. С оглед на това, както и с оглед практиката на ЕСПЧ в цитираното по-горе ТР е възприето, че компенсацията на повторното наказателно преследване на деец, спрямо когото за същото деяние е било проведено окончателно приключило административнонаказателно производство с наказателен характер по смисъла на ЕКПЧ, което съставлява нарушение на чл. 4, §1 от Протокол № 7, може да бъде постигната чрез прекратяване на второто по ред наказателно производство на основание чл. 4, §1 от Протокол № 7 и по реда на чл. 24, ал. 1, т. 6 от НПК.

След постановяване на посоченото тълкувателно решение обаче, са последвали изменения в НПК и ЗАНН, обн. в ДВ бр. 63 от 2017г., в сила от 5.11.2017г., с които в законодателството е въведена система от мерки за разрешаване на конкуренцията между административнонаказателна и наказателна отговорност. Въведено е ново основание за прекратяване на наказателното производство в НПК /чл. 24, ал. 1, т. 8а – извършеното деяние съставлява административно нарушение, за което е приключило административнонаказателно производство/ при определени предпоставки /чл. 24, ал. 4 от НПК – ако в случаите по чл. 25, т. 5 в едномесечен срок от спирането не е направено предложение за възобновяване на административнонаказателното производство или предложението не е уважено/, което се явява и нова предпоставка за спиране на наказателното производство по чл. 25, ал. 1, т. 5 от НПК /за същото деяние, което е престъпление, е приключило административнонаказателно производство/. Същевременно в новата буква "д" на чл. 70 от ЗАНН е предвидено ново основание за възобновяване на административнонаказателните производства - когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление.

Настоящият случай е такъв. Налице е приключило първо по ред административнонаказателно производство с наказателен характер с влязло в сила НП и образувано за същото деяние и срещу същото лице наказателно производство. Това, с оглед нормата на чл. 4 от Протокол № 7 от ЕКПЧ и съгласно тълкувателно решение ТР № 3 от 22.12.2015 г. на ВКС по ТД № 3/2015 г., ОСНК на ВКС, безспорно съставлява нарушение на принципа, състоящ се в забрана за повторно съдене и наказване на едно и също лице за същото деяние. Факт е незаконосъобразно проведено, в нарушение на чл. 33 от ЗАНН, от некомпетентен с оглед характера на правонарушението орган, производство за налагане на административно наказание за деяние, което и към онзи момент е разкривало признаците на престъпление. Следва да се посочи, че не е в компетентността на настоящата инстанция да се произнесе по въпроса дали в действителност е извършено престъпление, който въпрос може да бъде решен единствено в рамките на наказателното производство. Същевременно разпоредбата на чл. 70, б. "д" от ЗАНН, при съпоставката й с б. "г" на нормата, очевидно има предвид случаите, когато са налице данни, от които може да се направи извод за наличието на извършено престъпление. В случая фактите на инкриминираното поведение са едни и същи, а самото образуване на наказателно производство и привличането на обвиняем означава, че компетентният държавен орган е приел наличието на основателно предположение за извършено престъпление.

Предвид изложеното налице е основание за възобновяване на административнонаказателното производство съгласно чл. 70, б. "д" от ЗАНН, отмяна на наказателното постановление и прекратяване на административнонаказателното производство с цел елиминиране на последиците от нарушаването на забраната ne bis in idem по чл. 4, §1 от ЕКПЧ и безпрепятствено продължаване на образуваното за същото деяние наказателно производство.

Воден от горното и на основание чл. 73, ал. 2 от ЗАНН съдът

 

Р Е Ш И:

 

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство, приключило с влязло в сила наказателно постановление № 20-0938-04168/24.09.2020г. на Началник сектор ПП КАТ при ОД МВР Плевен, против Л.Й.И. за това, че на 14.09.2020г.  в гр. Долни Луковит на ул.“Искър“ до № 14 посока на движение казанката на селото е извършил следното : управлява мотоциклет  SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, черен на цвят без са е регистриран по надлежния ред, водачът не притежава СУМПС/ неправоспособен/, с което е нарушил чл. 140 ал.1 пр.1 – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред от ЗДвП, чл. 150 – управлява ППС без да е правоспособен водач от ЗДвП. и на осн. чл. 177 ал.1 т.2 от  ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв.

ОТМЕНЯ наказателно постановление №20-0938-04168/24.09.2020г. на Началник сектор ПП КАТ при ОД МВР Плевен, издадено против Л.Й.  И. за това, че на 14.09.2020г.  в гр. Долни Луковит на ул.“Искър“ до № 14 посока на движение казанката на селото е извършил следното : управлява мотоциклет  SUKIDA 75 с рама № LP6NCBA07D010003, черен на цвят без са е регистриран по надлежния ред, водачът не притежава СУМПС/ неправоспособен/, с което е нарушил чл. 140 ал.1 пр.1 – управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред от ЗДвП, чл. 150 – управлява ППС без да е правоспособен водач от ЗДвП. и на осн. чл. 177 ал.1 т.2 от  ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лв

ПРЕКРАТЯВА административнонаказателното производство, образувано със съставянето на АУАН № 258082/14.09.2020 год. серия GА   срещу  Л.Й.И. *** от Л. Х. Ц.- младши автоконтрольор при  ОД МВР Плевен, сектор Пътна полиция.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                        ЧЛЕНОВЕ:1.                     

 

                                                                                   2.