РАЗПОРЕЖДАНЕ
№ 1457
Ямбол, 06.12.2024 г.
Административният съд - Ямбол - II състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: | ВАНЯ СТОЯНОВА | |
като разгледа докладваното от съдията Ваня Стоянова административно дело № 396 по описа за 2024 година на Административен съд - Ямбол, за да се произнесе, взе предвид следното: |
Депозирана е искова молба от Д. Г. Д. от с. Филипово, община Тополовград, област Хасково, чрез Еднолично адвокатско дружество „Е. Х.“ от САК, с адрес за призоваване и връчване на книжа гр. София, [улица] Емайл: [електронна поща] против ДФ“Земеделие“, София [улица], с правно основание чл. 203, ал. 1 и 3 АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 и чл. 2в от ЗОДОВ. Посочено е , че на 01.07.2024 година, ищецът ЗП Д. Г. Д. се явява в Общинска служба по „Земеделие“ - гр. Тополовград, за да подаде Заявление за подпомагане по схемите и мерките на директните плащания на площ към ДФ „Земеделие“ за кампания 2024 година. При обработката на заявлението за подпомагане, служителите на ОС Страница 1 от 4 „Земеделие гр. Тополовград констатират, че администриращата система „ИСАК“ не позволява заявлението за подпомагане на ищеца да бъде приключено с оглед на факта, че системата генерира „фатална грешка“ при опит на служителите да запишат по „Еко схема за биологично земеделие /селскостопански животни/ - Еко БЖ всички животни от стопанството на кандидата, които отговарят на условията за подпомагане по схемата. Във връзка с обстоятелството, че системата „ИСАК“ не е била в техническа изправност към момента на подаване на заявлението за подпомагане на ищеца, Д. не е могъл да заяви всички животни от стопанството си, които са вписани в Био Регистрите и са под сертификационен контрол, с оглед на което са отговаряли на условията за подпомагане по схема „Еко БЖ“. Във връзка е гореизложеното ЗП Д. Д. е бил принуден да приключи заявлението за подпомагане за кампания 2024 година без в него да са записани всички животни от неговото стопанството, допустими за подпомагане по схема „Еко БЖ“.
Сочи се, че във връзка с гореизложеното за ищеца ЗП Д. Д. следват преки вреди от незаконосъобразните действия/бездействия на служителите на ДФ „Земеделие“, които са отговорни за правилното и изправно функциониране на администриращата система „ИСАК“ по повод нейната база данни, алгоритми и функционалности, които следва да отговарят на съответните изисквания за законосъобразно администриране и контрол във връзка с обработване на заявленията за подпомагане по схемите и мерките/интервенциите на директните плащания за кампания 2024 година.
С оглед незаконосъобразните действия/бездействия на служителите на ДФ „Земеделие“ се е стигнало до технически неизправности по функциониране на системата „ИСАК“ във връзка, с които Д. губи реалната възможност да получи подпомагане във връзка с подаденото заявление за кампания 2024 година по схема ..Еко БЖ“ в размер на 110 000 лева /сто и десет хиляди лева/.
Органът отговорен за поддържане на системите по чл. 1, ал. 1, т. 1, 4, 5, 6, 7 и 8 от„Наредба № 105 от 22.08.2006 година за условията и реда за управление за създаване и поддържане, достъп и използване на ИСАК“ е ДФ „Земеделие“.
Твърди се, че в резултат от фактически действия/без действия на органа по неправилно, не отговарящо на законосъобразните изисквания за техническото поддържане на системата „ИСАК“ и конкретните й модули, свързани с подаване на заявленията за подпомагане за кампания 2024 година, на ищеца е отнета възможността да заяви по „Еко схема за биологично земеделие /селско стопански животни/ - Еко - БЖ всички налични в стопанството му животни, които към датата на подаване на заявлението, са отговаряли на условията за подпомагане по схема „Еко-БЖ“ и са били под необходимия контрол и сертификат в Био Регистъра.
С оглед гореизложеното, счита, че са налице необходимите предпоставки за ангажиране на съответна имуществена отговорност на ДФ „Земеделие“ по повод незаконосъобразни действия/бездействия на негови служители по поддържане на системата „ИСАК“ в необходимата функционална и техническа изправност, вследствие на които ищецът е претърпял вреди в размер на 110 000 лева /сто и десет хиляди лева/ за периода от 01.07.2024 година до момента на подаване на настоящата искова претенция, изразяващи се в невъзможността му да получи заявеното финансово подпомагане по схема „Еко БЖ“. Обезщетението, което се претендира от ищеца по настоящия иск срещу ДФ „Земеделие“ е в размер на претърпените вреди от 110 000 лева /сто и десет хиляди лева/, ведно със законната лихва върху тях, считано от 01.07.2023 година до окончателно изплащане на претендираното обезщетение.
След запознаване с постъпилата искова молба, съдът счита, че следва да даде указания на ищеца, за да уточни исковата молба, по следните съображения:
Ищецът е този, който с исковата си молба определя спорния предмет, страните и обема на търсената защита. Съответно съдът дължи произнасяне и се произнася само по предмета на делото, с който надлежно е сезиран.
Следва да се посочи, че ищецът е този, който да индивидуализира предмета на иска/исковете, като посочи правопораждащите юридически факти, формулира петитум и страни.
Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. В разпоредбата на чл. 4 от ЗОДОВ е посочено, че обезщетение се дължи за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице. Пряка последица означава директно въздействие върху правната сфера на увредения, т. е. увреденото лице, не би претърпяло вреди, ако не бе незаконосъобразният административен акт.
Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията, визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностни лица на държавата или общината, при или по повод на изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат. При липсата на който и да е от трите елемента на посочения фактически състав, не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
При извършената служебна проверка на редовността на исковата молба съдът констатира, че не отговаря на изискванията на чл. 127, ал. 1 т.4, 5 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК. В исковата молба ищецът е длъжен да посочи доказателствата и конкретните обстоятелства, които ще доказва с тях, и да представи заедно с нея всички писмени доказателства.
Не е посочено в ИМ конкретно за кои действия и бездействия претендира вреди и пряка причинно следствена връзка между действията, бездействията и твърдяната за претърпяна от него вреда.
Липсва конкретизация в исковата молба по отношение на всяко едно действие /бездействие на адм. орган, за което се твърди, че е незаконосъобразно, каква е причинната връзка между него и вредоносния резултат.
Както се посочи по-горе, исковата молба не отговаря и на изискването на чл.127, ал.1, т.4 и т. 5 от ГПК. В случая е посочен размер на търсеното обезщетение, но се претендират вреди от действия/бездействия, т.е предмета на делото не е уточнен.
Поради изложеното исковата молба следва да бъде оставена без движение, като на ищеца бъде изпратено съобщение да отстрани посочените нередовности в 7-дневен срок от получаването на съобщението, с предупреждение, че при неизпълнение в указания срок производството по делото ще бъде прекратено.
С оглед изложеното, ЯАС, втори състав
Р А З П О Р Е Д И:
ОСТАВЯ БЕЗ ДВИЖЕНИЕ искова молба от Д. Г. Д. от с. Филипово, община Тополовград, област Хасково, чрез Еднолично адвокатско дружество „Е. Х.“ от САК, с адрес за призоваване и връчване на книжа гр. София, [улица] Емайл: [електронна поща] против ДФ“Земеделие“, София [улица], с правно основание чл. 203, ал. 1 и 3 АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 и чл. 2в от ЗОДОВ.
В 7 дневен срок от получаване на настоящото разпореждане, ищецът да конкретизира исковата молба, като се уточни предмета на исковата молба. Да се конкретизират действията, съответно бездействията на адм. орган и да се посочи конкретно какви вреди се претендират от всяко едно действие/бездействие, в какво се изразява незаконосъобразността на действието, съответно бездействието и да уточни причинната връзка между всяко едно действие, съответно бездействие, каква е причинната връзка между него и твърдяния вредоносен резултат.
Да се посочи размера на обезщетението претендиран за всяко едно посочено действие или бездействие.
При неотстраняване на посочените с настоящото разпореждане нередовности на исковата молба, последната ще бъде върната на ищеца, а производството по делото-прекратено.
Разпореждането не подлежи на обжалване.
Разпореждането да се изпрати на ищеца.
Съдия: | |