Решение по дело №287/2022 на Районен съд - Сандански

Номер на акта: 234
Дата: 22 декември 2022 г.
Съдия: Рая Димитрова Манолева
Дело: 20221250200287
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 юни 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 234
гр. Сандански, 21.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – САНДАНСКИ, II НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на седемнадесети ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Рая Д. Манолева
при участието на секретаря Мария Ил. Малинска
като разгледа докладваното от Рая Д. Манолева Административно
наказателно дело № 20221250200287 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба на Х. Т. Л., ЕГН - **********, с адрес – гр. ***
ул.“***“ № ***, против Наказателно постановление № 22-0339-
000367/05.05.2022г. на Началник РУ в ОД МВР – Б., РУ – С., с което на
жалбоподателката за административни нарушения по чл.140, ал.1 и чл.147,
ал.1 от ЗДвП, на основание чл.53 ЗАНН, чл.175, ал.3, пр.1 и чл.181, т.1 от
ЗДвП, и е наложено наказание “Глоба”, съответно: в размер на 200/двеста/
лева и лишаване от право да управлява МПС за 6 месеца – за първото
нарушение и в размер на 50.00/петдесет/ лева – за второто, като на
основание Наредба № Iз-2539/17.12.2012г. на МВР е постановено отнемането
на общо 10 контролни точки.
Със жалбата си Л. оспорва издаденото НП като неправилно и
незаконосъобразно. Твърди, че описаната в НП фактическа обстановка не
отговаря на действителната такава, както и че НП е издадено при съществено
процесуално нарушение и от некомпетентен орган.
В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована - се явява
1
лично и поддържа жалбата си. Дава обяснения и моли съда да отмени
издаденото НП като неправилно и незаконосъобразно.
Административнонаказващият орган и Районна прокуратура – Б., ТО -
С., редовно и своевременно призовани, не ангажират свои представители по
делото и становище по жалбата.
Районният съд, след като съобрази доводите на страните, събраният по
делото доказателствен материал и закона, установи следното:
На 30.01.2022г., актосъставителя М. К., в присъствието на свидетеля С.
Г., съставил АУАН на жалбоподателката, затова, че на същата дата –
30.01.2022г. около 01.15 часа в гр. С., на ул.“С. С.“, пред бл. № *** с посока
на движение към центъра на града, управлява собствения си лек автомобил
марка „***“ с рег. № ***, като водача управлява МПС с прекратена
регистрация на 30.12.21г. по чл.143, ал.10 ЗДвП /без застраховка ГО/, и
направена справка с ОДЧ на РУ – С., както и, че МПС е без периодичен
технически преглед към часа и датата на проверката, с което е осъществила
състава на административните нарушения по чл.140, ал.1 и чл.147, ал.1 от
ЗДвП. АУАН е съставен в присъствие на жалбоподателя и подписан лично от
нея, без възражения.
Въз основа на акта, на 05.05.2022г. Наказателно постановление № 22-
0339-000367/05.05.2022г. на Началник РУ в ОД МВР – Б., РУ – С. издал
атакуваното НП № 22-0339-000367/05.05.2022г., с което на жалбоподателката
за административни нарушения по чл.140, ал.1 и чл.147, ал.1 от ЗДвП, на
основание чл.53 ЗАНН, чл.175, ал.3, пр.1 и чл.181, т.1 от ЗДвП, и е наложено
наказание “Глоба”, съответно: в размер на 200/двеста/ лева и лишаване от
право да управлява МПС за 6 месеца – за първото нарушение и в размер на
50.00/петдесет/ лева – за второто, като на основание Наредба № Iз-
2539/17.12.2012г. на МВР е постановено отнемането на общо 10 контролни
точки.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа
на показанията на свидетелите К. и Г., както и приложените към
административнонаказателната преписка и приети по делото писмени
доказателства, които са безпротиворечиви, относно подлежащите на
доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа
обстановка, като последователни и логични.
2
Гласните и писмените доказателства, събрани по делото са
безпротиворечиви относно подлежащите на доказване факти и установяват по
несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и
логични. По същество описаната в АУАН и издаденото НП фактическа
обстановка не се отрича и от жалбоподателя.
Жалбата е депозирана от надлежно лице в установения от закона 7-
дневен срок от връчване на НП, поради което е допустима, разгледана по
същество е частично основателна, по следните съображения:
При така установеното от фактическа страна, съдът достига до
следните правни изводи:
Разпоредбата на чл.140, ал. 1 ЗДвП създава общо правило на поведение
по пътищата, отворени за обществено ползване да се управляват само
моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели
с регистрационен номер, поставени на определените за това места. За да е
съставомерно деянието от обективна страна по посочената разпоредба
управляваното МПС следва да не е регистрирано и да е без табели, които
условия следва да са налице при условията на кумулативност. Отсъствието на
което и да е от тях обуславя неточна правна квалификация на деянието. В
конкретния случай управляваното от жалбоподателя МПС макар и със
служебно прекратена регистрация е било с регистрационни табели, поради
което деянието е неправилно квалифицирано като нарушение по чл.140, ал.1
от ЗДвП.
Разпоредбите на чл.143, ал. 5 от ЗДвП и чл.18б, ал.1, т.10 от Наредба №
I-45 от 24.03.2000г., предвиждат служебно прекратяване на регистрацията на
регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен
срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното
средство. С чл.143, ал.15 на същия закон и чл. 18б ал.1, т.10 от Наредба № I-
45 от 24.03.2000 год. са уредени последствията от бездействието на
приобретателя на МПС. По делото не е спорно, че жалбоподателят не е
изпълнил законовото си задължение в указания от закона срок да регистрира
придобитото от него моторно превозно средство, въпреки, че по делото не са
налични данни кога е придобито същото, което квалифицира поведението му
като противоправно. Прекратяването на регистрацията на лек автомобил при
смяна на собствеността му, обаче, не настъпва автоматично с изтичането на
3
определен в закона срок, а предполага волеизявление на орган на власт,
изразено по реда на чл.143, ал.15 ЗДвП. По делото няма доказателства, че
жалбоподателят, като собственик на придобития автомобил, за каквото му
качество ответникът е имал данни по реда на чл.16, ал.5 от Наредба № І-
45/2000г., е бил уведомен за волеизявлението на органа по прекратяване на
регистрацията. Доколкото прекратяването на регистрацията не е фактическо
действие, а е волеизявление на орган на власт в изпълнение на законово
правомощие, изразено чрез действие по чл.143, ал.15 ЗДвП, то адресата
следва да бъде уведомен за правните последици на акта. Въпреки отсъствието
на изрично регламентирано задължение в хипотезата на чл.18б, ал.2 на
Наредба № І-45/24.03.2000г. за уведомяване, то задължението за органа
произтича от общото правило на чл.61 АПК, доколкото със същия се засягат
права на неговия адресат.
За да бъде приложена санкцията по чл.175, ал.3 от ЗДвП собственикът
следва да има знание, че към момента на управление на МПС, регистрацията
му е прекратена, т.е. деянието следва да е умишлено извършено, за да бъде
приложена санкцията по посочената разпоредба. Такъв умисъл е налице само,
ако собственикът е бил надлежно уведомен за издадения чрез действие
административен акт, каквито данни по делото няма. В конкретния случай
няма фактически констатации, че към 30.01.2022г. жалбоподателят да е бил
уведомен за прекратената на 30.12.21г. регистрация на управляваното от него
МПС, като няма и такива твърдения, поддържани от наказващия орган. От
задължението за собственика по чл.14, ал.1 и чл.15, ал.1, т.5 от Наредба № І-
45/24.03.2000г., и като правоспособен водач, знанието за това му задължение,
както и за последиците при неговото неизпълнение по чл.18б, ал.1, т.10 вр.
чл.18, т.2 от Наредба № І-45/24.03.2000г. не следва и правно дължимото
поведение на заинтересованото лице да следи дали и кога е упражнено от
органа правомощието по чл.143, ал.15 ЗДвП за служебно прекратяване на
регистрацията на автомобила, за да съобрази поведението си с оглед
настъпилите правни последици. Ето защо и доколкото към 30.01.2022г.
водачът на автомобила и негов собственик не е бил уведомен за
постановената прекратена регистрация, то не е налице виновно поведение, за
да бъде приложена санкцията по чл.175, ал.3 от ЗДвП.
По отношение на другото административно нарушение, посочено в
пункт 2 от НП, с което на основание чл.181, т.1 от ЗДвП е наложено
4
наказание глоба в размер на 50.00 лева за извършено нарушение по чл.147
ал.1 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл.181, т.1 от ЗДвП, по който текст е
ангажирана отговорността, се наказва с глоба от 50 /петдесет/ лева
собственик или длъжностно лице, което без уважителни причини не
представи в определения срок превозно средство за технически преглед.
Конкретният случай е точно такъв. Нарушението е установено по надлежния
ред, същото е описано с всичките му съставомерни признаци. В хода на
съдебното следствие наказаното лице не е представило доказателства,
оборващи констатацията на контролните органи. В този аспект и предвид
дадените свидетелски показания, съдът счете, че презумптивната
доказателствена сила на АУАН следва да бъде зачетена. Фактите относно
това нарушение са възприети и отразени и в наказателното постановление и
правилно административнонаказващият орган е счел, че нарушената
разпоредба на чл.147, ал.1 от ЗДвП следва да се обвърже със санкционната
норма на чл.181, т.1 от ЗДвП. Същевременно, наказанието, което последната
предвижда за собственик или длъжностно лице, което без уважителни
причини не представи в определения срок превозно средство за технически
преглед е глоба, която е в строго определен и фиксиран размер от 50,00 лв.
/петдесет лева/. Видно от наказателното постановление, глобата, наложена на
жалб.Л. е 50,00 лв, т..е. размерът на същата е определен законосъобразно от
административнонаказващия орган, поради което в тази част оспореното НП
следва да бъде потвърдено.
Ето защо, съдът намира, че издаденото НП по отношение на
извършеното нарушение по чл.140, ал.1 ЗДвП следва да бъде отменено, а по
отношение нарушението на чл.147, ал.1 ЗДвП – потвърдено като правилно и
законосъобразно.
Мотивиран от гореизложеното, и на основание чл.63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 22-0339-
000367/05.05.2022г. на Началник РУ в ОД МВР – Б-, РУ – С- , в частта, с
която на Х. Т. Л., ЕГН - **********, с адрес – гр. П-, ул.“***“ № ***, за
административно нарушение по чл.140, ал.1, на основание чл.175, ал.3, пр.1 и
5
е наложено наказание “Глоба“ в размер на 200/двеста/ лева и лишаване от
право да управлява МПС за 6 месеца, както и по отношение на постановено
отнемане на общо 10 контролни точки - на основание Наредба № Iз-
2539/17.12.2012г. на МВР.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 22-0339-
000367/05.05.2022г. на Началник РУ в ОД МВР – Б. РУ – С., в частта, с
която на жалбоподателката Х. Т. Л., ЕГН - **********, с адрес – гр. П***,
ул.“***“ № 7, за административно нарушение по чл.147, ал.1 от ЗДвП, на
основание чл.181, т.1 от ЗДвП, и е наложено наказание “Глоба“ в размер на
50.00/петдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване 14-дневен срок от съобщаването
на страните пред Административен съд - Благоевград.
Съдия при Районен съд – Сандански: _______________________
6