Определение по дело №277/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

№ 25

 

гр. Русе, 19.07.2021 год.

 

                             В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Административен съд - Русе, II-ри състав, в закрито заседание на шестнадесети юли през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Съдия: Димитринка КУПРИНДЖИЙСКА

 

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 277 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 250 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по постъпила жалба от адв.Г.М.Г. *** в качеството му на пълномощник на А.А.И. от гр.Русе, срещу незаконни действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в отказ да върне иззети със ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г.

С допълнение към жалба вх.№ 1922/14.05.2021 г., депозирано в отговор на дадени от съда указание, жалбоподателят уточнява, че  обжалва незаконното държане от страна на административния орган на 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г., което е без правно основание, като иска да бъде прекратено това незаконно поведение.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразно държане от страна административния орган на цитираните вещи, предвид обстоятелството, че наложената с наказателното постановление глоба е заплатена, а от друга страна нарушението, заради което е наложена ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА – Русе, е преустановено. Изтъкват се и съображения, свързани с обстоятелството, че нито ЗППАМ, нито АУАН и НП са съставяни срещу жалбоподателя, а срещу трето, неучастващо в производството лице, въпреки, че автомобила, за който се отнасят регистрационната табела и СРМПС са собственост именно на жалбоподателя.  

Иска се да се постанови съдебен акт, с който да се преустанови незаконното поведение и да бъде задължен административния орган да върне на жалбоподателя регистрационната табела и СРМПС.

Претендират се и разноски.

          Ответникът по жалбата – директорът на РД „Автомобилна администрация“ - Русе изразява становище за неоснователност на жалбата.

          В изпълнение на разпореждането на съда по чл. 252, ал.2 от АПК е представена административната преписка и становище по случая от директора на РД АА - Русе, според което ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. е обжалвана  от , срещу когото са били издадени както ЗППАМ, така и НП, и по този повод е било образувано адм.д.№ 20/2021 г. по описа на АС – Силистра, приключило с постановено решение, което към настоящия момент е обжалвано пред ВАС. По отношение на иззетите със ЗППАМ регистрационна табела и СРМПС се посочва, че към 21.04.2021 г. е била заплатена наложената с НП глоба, но не било изпълнено другото основание, предвидено в чл. 106а ал. 7 ЗАвП, за връщане им, а именно – не е отстранено нарушението, заради което е била наложена ПАМ, поради което счита, че не е отпаднало основанието за прилагането на ПАМ.

          С Определение № 20 от 03.06.2021г., съдът е оставил жалбата без разглеждане и е прекратил съдебното производство като недопустимо, като е приел, че липсва годен предмет на оспорване. С Определение № 8241 от 07.07.2021г. постановено по адм.д.№ 6977/2021 г. ВАС е отменил определението на съда и е върнал делото за продължаване на съдопроизводствените действия по разглеждане на жалбата на Адриян И..

Съдът, като взе предвид представените доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази закона, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

От служебно изисканите от съда справки и доказателства се установява, че при извършена проверка на 09.01.2021 г. от инспектор в отдел "Контрол" при РД"АА"-Русе, в района на ГКПП-Дунав мост, на изход от България, с товарен автомобил „Мерцедес Спринтер“ с рег.№ Р1136КН, собственост на А.А.И., управляван от Вергил Анчов Борисов, е извършван международен обществен превоз на 5 броя пътници, срещу заплащане, като на контролните органи не е представено заверено копие на лиценз, а автомобилът не е включен в списък към издаден лиценз за извършване на международен превоз на пътници, с което е нарушен чл. 6, ал.1 от ЗАПр. За констатираното нарушение е бил издаден АУАН № 285394/09.01.2021 г.(л.17 от делото).

Със съставянето на акта са иззети и 1 брой табела с рег.№ Р1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г., което е изрично  отбелязано в АУАН.

 В последствие е издадена и ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе, с която, на основание чл. 107, ал.1, във вр.  чл. 106а, ал.1, т.1 б.“а“ и т. 4 б.“б“, ал. 2, т. 1 и т. 3 и ал. 7 ЗАвПр, е разпоредено: 1/. временно спиране от движение на процесния автомобил до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г. и 2/. временно отнемане на СУМПС № ********* и контролния талон към него на Вергил Анчов Борисов до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година (л.30).

Тази заповед, видно както от  писмо изх. № РД-14-116/11/14.05.2021 г. от РД АА – Русе (л.16), така и от писмо изх.№ 20/2021 от 25.05.2021 г. на АС – Силистра (л.33), е била обжалвана и в двете точки от  и по този повод пред АС – Силистра е било образувано адм.д.№ 20/2021 г., което е приключило с Решение № 41/01.04.2021 г. (л.34-37). Към настоящия момент решението не е влязло в сила, тъй като е обжалвано.

По делото липсват данни заповедта за налагане на ПАМ да е връчена на собственика на автомобила.

Въз основа на АУАН № 285394/09.01.2021 г. е било издадено Наказателно постановление № 38-0000521/10.03.2021 г. на Директора на РД АА – Русе, с което за посоченото нарушение и на основание чл. 93 ал. 1 т. 1 ЗАвП, на  е била наложена глоба в размер на 2000 лв.(л.29). НП е било връчено на  на 21.04.2021 г. По делото няма данни дали това НП е обжалвано, но наложената глоба е била заплатена от нарушителя на 21.04.2021 г., видно от приложеното по преписката платежно нареждане от същата дата (л.28).

Това платежно нареждане е било представено от жалбоподателя в настоящото производство пред РД АА – Русе на неустановена дата, при което служители на дирекцията са му обяснили при настъпването на какви обстоятелства могат да бъдат върнати иззетите със ЗППАМ документи – съгласно разпоредбите на чл. 106а ал. 1 т. 4 б. “б“ и ал. 7 ЗАвП, или според постановяване на влязло в сила съдебно решение по обжалваната заповед.  

Не е спорно по делото, а това се установява и от представените по делото писмени доказателства, че спряното от движение МПС е собственост на жалбоподателя А.А.И. с ЕГН: **********.

При тези данни, съдът прави следните изводи относно допустимостта на производството:

Разпоредбата на чл. 250 АПК дава средство за защита на всеки, на когото гарантирани от правото права и интереси са засегнати от фактически действия, извършвани от името на административния орган или от длъжностно лице от администрацията на органа. За да е допустимо искането по чл. 250 АПК е необходимо твърдяното фактическо действие да не е прекратено и да е налице правен интерес от търсената защита. А за да е основателно искането, фактическото действие трябва да не бъде основано на закон или на административен акт. В тежест на жалбоподателя е да докаже, че е извършено твърдяното действие, а в тежест на ответника, че то е извършено на правно основание.

   В случая жалбоподателя твърди фактически действия, изразяващи се в свалянето на предната табела на МПС с рег.№ Р 1136КН и отнемането й, заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство - СРМПС № *********, изд. на 30.07.2020 г. и твърди, че тези действия не са преустановени към момента, в който е сезирал съда, т.е. административният орган продължава да ги държи. Ответникът от своя страна твърди, че тези фактически действия са извършени от компетентните длъжностни лица, по силата на правна норма – чл. 106а, ал. 1 т. 1, б.“а“ и ал. 2 т. 1 ЗАвП и с акт на административен орган – ЗППАМ № РД-14-116 от 11.01.2021 г.

По делото е безспорно установено, че предприетите от длъжностното лице при РД АА - Русе действия по свалянето на предната регистрационна табела на МПС и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство, са в резултат на констатирано с АУАН административно нарушение на ЗАПр – извършване на международен превоз на пътници или товари с МПС, без за същото да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или няма заверено копие към лиценза на Общността. Съгласно чл. 106а, ал. 1, т. 1 от ЗАвП, за преустановяване на административните нарушения се прилагат принудителни административни мерки – временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца. Според ал. 2 на същия член, налагането на ПАМ по ал. 1, т. 1 се осъществява от органите по контрол чрез сваляне на предната табела с регистрационен номер и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство. По-нататък в ал. 3 е посочено, че в случаите по ал. 2, т. 1 и 2 регистрационната табела и посочените документи се изземват със съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Съгласно чл. 107, ал. 1 от ЗАвП принудителните административни мерки по чл. 106а от ЗАвП се прилагат с мотивирана заповед на изпълнителния директор на ИА "АА" или упълномощени от него длъжностни лица, като според ал. 3 подадена жалба срещу заповедта не спира изпълнението на приложената административна мярка.

Следователно, процесното изземване на вещите, посочени в жалбата, което се е осъществило още със съставения АУАН, се основава на закона и на административен акт - Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №РД-14-116/11.01.2021г, издадена от Директор на РД „АА“- гр.Русе.

При тези данни, съдът намира, че понастоящем вещите се задържат в изпълнение на ЗППАМ №РД-14-116/11.01.2021г, издадена от Директор на РД „АА“- гр.Русе, която заповед към настоящия момент няма данни да е отменена и преустановяването на действието ѝ е обусловено от предпоставки, лимитативно посочени в закона. Съгласно чл. 106а ал. 7 от ЗАвП, табелите с регистрационните номера и документите, удостоверяващи регистрацията на моторното превозно средство, иззети по реда на ал. 3, се връщат след отстраняването на нарушението или изтичането на срока по ал. 1 т. 1 и заплащане на наложената с наказателното постановление глоба. В настоящия казус не е налице първата алтернативно дадена предпоставка - отстраняване на нарушението. Доколкото същото се изразява в извършване на международен обществен превоз на пътници без автомобилът да има издадено заверено копие към лиценз на общността, от прочита на разпоредбата става ясно, че за да бъде налице тази предпоставка е необходимо включване на МПС, с което е извършено нарушението на чл.6 ал.1 от ЗАвтП, в лиценз на Общността. Съгласно Регламент (ЕО) № 1071/2009, притежаването на лиценз на Общността е условие за извършване на международен превоз, а изискването във всяко превозно средство да има заверено копие от лиценза на Общността е "с цел да се улесни ефективното извършване на проверки от правоприлагащите органи, особено извън държавата членка, в която е установен превозвачът". Съгласно чл. 7 ал.1 от ЗАвП, заверено копие от лиценза се издава за всяко моторно превозно средство, с което се извършва дейност, при условие, че това средство е с българска регистрация и превозвачът е доказал финансова стабилност за него. Безспорно е установено, че процесният автомобил не притежава лиценз на общността и няма направени такива твърдения в жалбата.

  Принудителните административни мерки, каквато по дефиниция е приложената мярка, са инструмент на държавата за обезпечаване на законосъобразното осъществяване на определени правоотношения. Правният резултат, който законът цели с прилагането на ПАМ по чл. 106а, ал. 1, т. 1 ЗАвП е преустановяване на административни нарушения и недопускане на осъществяване на обществен превоз с МПС без притежаване на изискваните от закона документи. /Решение № 58/06.01.2020г., адм. д. № 2154/2019 г. на ВАС, VII о./. В тази връзка съдът не споделя възраженията на жалоподателя, че тъй като той не бил извършил нарушение и спрямо него не е издавана нито ЗППАМ, нито АУАН и НП, действията на административния орган се явявали безсмислена административна репресия. Прилагането на предвидените в чл. 106а ал. 1 т. 1 ЗАвтП ПАМ, не е обвързано със задължително условие нарушението, за което се налагат, да е извършено от собственика на автомобила, поради което е без значение дали спрямо А.И. са издадени АУАН и НП. В този смисъл е и трайната съдебна практика.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че нарушението не е отстранено и за преустановителното действие на мярката в настоящия казус е приложим вторият посочен срок в ал. 7 по ал. 1 т. 1 на чл. 106а - 12 месеца, който към момента не е изтекъл.

По делото са налице доказателства, че последната предпоставка от фактическия състав на ал. 7 е била осъществена чрез заплащането на административното наказание „глоба“ по издаденото НП, но предвид липсата на първите две предпоставки, не са налице основанията за отпадане на действието на процесната ПАМ.

Съгласно чл. 253 ал. 2 от АПК с разпореждането по ал. 1 се нарежда да бъдат прекратени безусловно действията, които не се извършват в изпълнение на представен при проверката административен акт или на закона, или се отхвърля искането. Както се посочи, в случая действията по отнемане и задържане на табела и свидетелство за регистрация са извършени въз основа на закона и на административен акт - ЗППАМ или същите не представляват фактически действия, които се извършват извън определените по закон правомощия на органа.

Предвид изложеното съдът намира искането, с което се търси защита по реда на чл. 250 от АПК, за неоснователно.

Воден от горното и на основание чл. 253, ал. 2, предложение второ от АПК

 

Р А З П О Р Е Д И :

 

ОТХВЪРЛЯ искането на А.А.И. от гр.Русе за прекратяване на незаконни действия на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ – Русе, изразяващи се в държане на иззети със ЗППАМ № РД-14-116/11.01.2021 г. на директора на РД АА - Русе 1 брой табела с рег.№ Р 1136КН и свидетелство за регистрация на МПС № *********, изд. на 30.07.2020 г.    

Разпореждането може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България, в 3-дневен срок от съобщаването му.

           

 

Съдия: /п/ не се чете

 

 

          С Определение № 9387/08.09.2021 г. по адм. дело № 8676/2021 г. на ВАС, седмо отделение

 

 

                                 ОПРЕДЕЛИ:

ОСТАВЯ В СИЛА Разпореждане № 25 от 19.07.2021 г., постановено по адм. дело № 277/2021г. от Административен съд – Русе.

Определението е окончателно.

 

 

Влязло в сила на 08.09.2021 г.!                    Сверил:

                                                                      СЧ, съд деловодител