Решение по дело №5536/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1464
Дата: 18 ноември 2020 г. (в сила от 2 март 2021 г.)
Съдия: Милена Атанасова Георгиева
Дело: 20205330205536
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
Номер 146418.11.2020 г.Град Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – ПловдивXVIII наказателен състав
На 13.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Милена А. Георгиева
Секретар:Виолина И. Шивачева
като разгледа докладваното от Милена А. Георгиева Административно
наказателно дело № 20205330205536 по описа за 2020 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление №11-01-97 от 20.08.2020г. на
Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с което
на И. П. М. , ЕГН:********** е наложено административно наказание -
ГЛОБА в размер на 3449,08 лева /три хиляди четиристотин четиридесет и
девет лева и осем стотинки/ за нарушение на чл.17, ал.1 вр. чл.18, ал.1, т.1 вр.
чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ на осн.
чл.256, ал.1 от ЗОП.
Жалбоподателят счита атакуваното наказателно постановление /НП/ за
неправилно и незаконосъобразно, по изложени в жалбата съображения. Иска
отмяната му. В съдебно заседание се представлява от процесуален
представител – адв. П.-А., която поддържа жалбата и прави същото искане.
Въззиваемата страна Агенция за държавна финансова инспекция
/АДФИ/, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от
гл.юриск. М., която оспорва жалбата, като неоснователна и пледира за
потвърждаване на НП.
Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и след като
анализира събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в преклузивния 7-дневен срок за обжалване,
изхожда от надлежна страна /лице, което е било санкционирано/ и е
насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява
1
процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
От фактическа страна съдът установи следното:
Университетска многопрофилна болница за активно лечение – Пловдив
АД, гр.Пловдив /“УМБАЛ- Пловдив“ АД, гр.Пловдив/ е била създадена със
Заповед №РД-19-04/18.08.2000г. на министъра на здравеопазването за
преобразуване на публично здравно заведение Районна болница – Пловдив в
лечебно заведение „Многопрофилна болница за активно лечение – Пловдив“
/МБАЛ/ АД. С Решение №9129/24.08.2000г. и фирмено дело №3616/2000г. на
Пловдивски окръжен съд дружеството е било вписано в Търговския регистър.
С Решение на Министерски съвет /РМС/ №693 от 24.08.2012г. за определяне
на университетски болници, допълнено с РМС №585 от 18.07.2016г. „МБАЛ-
Пловдив“ АД е била определена за университетска болница.
„УМБАЛ – Пловдив“ АД е юридическо лице, акционерно дружество, с
мажоритарен собственик на капитала Министерство на здравеопазването, с
дялово участие от 79,2 % и акционери: Община Пловдив – 9,84% и група
юридически лица – 10,96%. Предметът на дейност на дружеството е
осъществяване на болнична помощ. Лечебното заведение е с адрес на
управление: гр.Пловдив, бул.“България“ №234. Дружеството се управлявало
от тричленен Съвет на директорите и за периода от 03.05.2017г. до
10.09.2018г. се представлявало от д-р И. П. М. – ***, вписан в Търговския
регистър на 03.05.2017 г. Съгласно чл.4.13.1 от договора за възлагане на
управление на лечебното заведение, изпълнителният директор нямал право
да сключва сделки и договори на обща стойност над 50000 лв. без ДДС,
еднократно или с дългосрочен характер, без предварително съгласие на
Съвета на директорите.
За периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. приходите на лечебното
заведение били в общ размер на 27 684 811 лв., от които приходите от
държавния бюджет и бюджета на НЗОК били в общ размер на 26 728 772 лв.
или 96,55% от всички приходи за 2018г.
„УМБАЛ – Пловдив“ АД е публичноправна организация по смисъл на
§2, т.43 от Допълнителните разпоредби на ЗОП /в сила от 15.04.2016 г./.
Със Заповед № ФК-10-35/07.01.2020г. на директор на АДФИ било
възложено на свид. Н. П. Д. , на длъжност „***“ с изнесено работно място в
гр.Пловдив, да извърши финансова инспекция на „УМБАЛ Пловдив“ АД,
2
гр.Пловдив с начална дата 08.01.2020г. и крайна дата 18.02.2020г.
включително по конкретно поставени в Заповедта задачи. Със Заповед
№ФК-10-110/17.01.2020г. на директор на АДФИ била спряна финансовата
инспекция на „УМБАЛ Пловдив“ АД, гр.Пловдив, считано от 20.01.2020г.
Финансовата инспекция на болничното заведение била възобновена със
Заповед №ФК-10-199/04.02.2020г. на директора на АДФИ, считано от
05.02.2020г. с определена крайна дата на приключване – 06.03.2020г.
В хода на финансовата инспекция свид. Д. установила от писмо с изх.№
П-67/14.01.2020г. на изпълнителния директор на лечебното заведение, че за
периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. в „УМБАЛ – Пловдив“ АД нямало
определено длъжностно лице, което да организира и/или възлага обществени
поръчки по смисъла на чл.7, ал.1 от ЗОП. В периодите на отсъствие на
изпълнителния директор на лечебното заведение, същият бил заместван въз
основа на издадени заповеди от заместник-изпълнителния директор,
включително и с правата на възложител по ЗОП.
Свид. Д. констатирала, че за периода от 01.01.2018г. до 10.09.2018г. в
„УМБАЛ-Пловдив“ АД били доставени хранителни продукти от различни
доставчици, срещу издадени общо 270 броя фактури, на обща стойност
287 423,17 лв. без ДДС /описани в справка с изх.№ П-250/17.02.2020г./, като
първата доставка била извършена на 03.01.2018г. и документирана с фактура
№**********/03.01.2018г., издадена от „Фууд Деливъри Експрес“ ЕООД и
складова разписка. Въз основа на тази информация, свид. Д. констатирала, че
с така извършените доставки на хранителни продукти за нуждите на
лечебното заведение, на обща стойност 287 423,17 лв. без ДДС бил достигнат
и надвишен прага по чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от ЗОП.
В тази връзка била направена проверка в Регистъра на обществените
поръчки и профила на купувача „УМБАЛ – Пловдив“ АД, от която не били
установени данни за проведени процедури и/или прилагане на реда за
събиране на оферти с обява или покана до определени лица за възлагане на
обществена поръчка с предмет „Доставка на хранителни продукти“ за
нуждите на лечебното заведение, по които били извършени и отчетени
разходи за доставка на хранителни продукти за периода от 01.01.2018г. до
10.09.2018г.
С писмо вх.№ П-215/06.02.2020г. било изискано от изпълнителния
директор на „УМБАЛ – Пловдив“ АД досието на възложена обществена
3
поръчка с предмет „Доставка на хранителни продукти“ за нуждите на
„УМБАЛ – Пловдив“ АД, както и сключените договори, в резултат на
финализирана процедура, въз основа на които били извършвани и отчитани
доставки на хранителни продукти през 2018г.
С писмено сведение с изх.№ П-231/10.02.2020г. от лечебното заведение
било посочено, че не била възлагана обществена поръчка за извършвани и
отчитани доставки на хранителни продукти през 2018г. и нямало сключени
договори.
Предвид на това, проверяващият орган констатирал, че обществената
поръчка за доставка на хранителни продукти за периода 01.01.2018г. до
10.09.2018г. била възложена директно, без възложителят да е провел
процедура по чл.18, ал.1, т.1 от ЗОП, съобразно нейната стойност и без
сключени договори, като разходите били отчетени въз основа на първични
документи – фактури. В тази връзка от ***, който за периода от 03.05.2017г.
до 10.09.2018г. имал качеството на *** на болницата, било изискано писмено
становище относно причините за директно възлагане на обществената
поръчка. В свое писмено становище М. посочил, че на 13.12.2017г. била
открита процедура за възлагане на обществена поръчка за доставка на
хранителни продукти за нуждите на „УМБАЛ – Пловдив“ АД, но в хода на
процедурата било установено, че се налагало да бъдат променени условията
на обществената поръчка, поради което същата била прекратена с Решение
от 18.12.2017г. Посочено било още, че за времето, в което нямало действащи
договори за доставка на хранителни продукти, такива били извършвани от
доставчици, определени в резултат на предходна проведена процедура.
Хранителните продукти били доставяне на лечебното заведение по цени
съобразно актуален бюлетин на „САПИ“ ЕООД за област Пловдив /система
за агропазарна информация и държавна фирма, която осъществявала дейност
в събирането и предоставянето на обективна информация при формиране на
цени/. По тази причина М. приел, че не били произлезли вредоносни
последици за болницата, като хранителните продукти бил закупувани по
пазарни цени, определени от независимо държавно дружество.
По време на проверката било установено, че за предходните 12 месеца
– от 01.01.2017г. до 31.12.2017г. , действителната обща стойност на
поръчките от същия вид – доставка на хранителни продукти, била на обща
стойност 479 915,42 лв. без ДДС, извършени от седем доставчика. Тази
4
стойност попадала в стойностния праг на чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от ЗОП, за
което към 03.01.2018г. възложителят бил длъжен да проведе процедура по
чл.18, ал.1, т.1 от ЗОП за доставка на хранителни продукти за нуждите на
лечебното заведение. С оглед на това било прието от проверяващия ***, че са
били налице трите предпоставки - обект, субект и стойност на поръчката,
предвидени в ЗОП, задължаващи изпълнителния директор на „УМБАЛ –
Пловдив“ АД, гр.Пловдив, в качеството му на публичен възложител по чл.5,
ал.2, т.16 от ЗОП да приложи предвидените в закона процедури за възлагане
на обществена поръчка за доставка на хранителни продукти на обща
стойност 287 423,17 лв. без ДДС за нуждите на болницата за периода от
03.01.2018г. до 10.09.2018г. включително. Вместо това поръчката била
възложена по реда на чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП – чрез директно възлагане,
въпреки че с така извършените доставки на хранителни продукти за нуждите
на „УМБАЛ – Пловдив“ АД, гр.Пловдив на обща стойност 287 423,17 лв. без
ДДС /344 907,80 лв. с ДДС/ бил достигнат и надвишен прага по чл.20, ал.1,
т.1, б.“б“ от ЗОП.
Предвид на всичко установено по време на проведената финансова
инспекция, свид.Д. приела, че в качеството си на *** на „УМБАЛ – Пловдив“
АД и публичен възложител по смисъла на чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП, д-р И. П.
М. не приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена
поръчка за доставка чрез покупка на хранителни продукти за нуждите на
„УМБАЛ-Пловдив“ АД, гр.Пловдив, при наличие на всички законови
предпоставки /обект, субект и стойност/. Вместо това в „УМБАЛ-Пловдив“
АД гр.Пловдив, в периода от 03.01.2018г. до 10.09.2018г. включително, били
извършени доставки на хранителни продукти за нуждите на болницата, без да
е проведена процедура за възлагане на обществена поръчка - открита
процедура, поради което поръчката се явявала възложена по по-облекчен ред
от предвидения в закона, съобразно нейната стойност. Ето защо съставила
Акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №11-01-
97/05.03.2020г. за нарушение от И. П. М. на разпоредбите на чл.17, ал.1 вр.
чл.18, ал.1, т.1 вр. чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от Закона за обществените поръчки.
Жалбоподателят се запознал със съдържанието на акта и го подписал без
възражения.
В законоустановения срок било направено писмено възражение по реда
на чл.44, ал.1 от ЗАНН срещу АУАН.
5
Въз основа на съставения АУАН е било издадено атакуваното НП, в
което наказващият орган възприел изцяло описаните в акта фактически
положения и дадената правна квалификация за извършено от жалбоподателя
нарушение на чл.17, ал.1 вр. чл.18, ал.1, т.1 вр. чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от ЗОП,
като наложил административно наказание - глоба в размер на 3449,08 лв. на
основание чл.256, ал.1 от ЗОП.
Описаната фактическа обстановка се потвърждава от свидетелските
показания на актосъставителя Н. Д., които съдът кредитира като
последователни, обективни и непротиворечиви, както и от приложените
писмени доказателства. Кредитират се и показанията на свидетелката Н.Г.В.,
тъй като и те са съответни на събраната по делото доказателствена
съвкупност.
При така възприетата и изложена фактическа обстановка и след анализ
на събрания по делото доказателствен материал съдът счита, че безспорно и
категорично е налице осъществен състав на административно нарушение по
смисъла на чл.17, ал.1 вр. чл.18, ал.1, т.1 вр. чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от ЗОП от
страна на жалбоподателя И. П. М. , който в качеството си на *** на „УМБАЛ-
Пловдив“ АД и публичен възложител по смисъла на чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП,
не е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка
за доставка чрез покупка на хранителни продукти за нуждите на „УМБАЛ –
Пловдив“ АД, гр.Пловдив, като в периода от 03.01.2018г. до 10.09.2018г.
включително, са извършени доставки на хранителни продукти за нуждите на
лечебното заведение, без да е проведена процедура за възлагане на
обществена поръчка – открита процедура, поради което поръчката се явява
възложена по по-облекчен ред от предвидения в закона, съобразно нейната
стойност в общ размер на 287 423,17 лв. без ДДС. Следва да се отбележи, че
жалбоподателят по същество не оспорва извършването на нарушението, за
което е санкциониран.
В разглеждания случай жалбоподателя Иво М. в качеството си на ***
на „УМБАЛ – Пловдив“ АД, гр.Пловдив /на тази длъжност в периода от
03.05.2017г. до 10.09.2018г./ се явява публичен възложител по смисъла на
чл.5, ал.2, т.16 от ЗОП, съгласно която разпоредба публични възложители са
представляващите лечебните заведения - търговски дружества по чл.36 - 37
от Закона за лечебните заведения, собственост на държавата и/или общините,
на които повече от 50 на сто от приходите са от държавния и/или общинския
6
бюджет, и от бюджета на Националната здравноосигурителна каса.
Представляваното от него лечебно заведение „УМБАЛ – Пловдив“ АД е
публично правна организация съгласно §2, т.43 от Допълнителните
разпоредби на ЗОП. Мажоритарен собственик на капитала на лечебното
заведение като акционерно дружество е Министерство на здравеопазването с
дялово участие от 97,2%, с акционери - Община /дялово участие 9,84%/ и
други юридически лица /10,96%/. Предвид на това, и с оглед
обстоятелството, че за периода от 01.01.2018г. до 31.12.2018г. в „УМБАЛ –
Пловдив“ не е имало определено от възложителя лице, което да организира
и/или възлага обществени поръчки, каквато възможност дава разпоредбата на
чл.7, ал.1 от ЗОП, съдът намира, че правилно е определен субектът на
вмененото административно нарушение по ЗОП.
Като възложител жалбоподателят отговаря за правилното
прогнозиране, планиране, провеждане, приключване и отчитане за
резултатите от обществените поръчки. Съгласно вменената на жалбоподателя
за нарушена разпоредба на чл.17, ал.1 от ЗОП възложителите са длъжни да
приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка,
когато са налице основанията за това. Такива основания са наличието на
обект, субект и стойността на обществената поръчка, каквито според съда са
налице в разглеждания казус.
Безспорно за периода от 01.01.2018г. до 10.09.2018г. в лечебното
заведение са били доставяни хранителни продукти от различни доставчици,
за което са били издадени 270 фактури на обща стойност 287 423,17 лв. без
ДДС /344 907,80 лв. с ДДС/, като първата доставка била извършена на
03.01.2018г. с издадена от „Фууд Деливъри Експрес“ фактура
№**********/03.01.2018г. и складова разписка към нея. По този начин с
извършените доставки на хранителни продукти за нуждите на болницата в
горепосочените период и стойности е бил достигнат прага по чл.20, ал.1, т.1,
б.“б“ от ЗОП в размер на 264 033 лв. /в редакцията относима към момента на
извършване на нарушението/. „Доставката на стоки“, в случая на хранителни
продукти е обект на обществена поръчка по смисъла на чл.3, ал.1, т.2 от ЗОП.
Това е било основание, съгласно закона, възложителят в лицето на
жалбоподателя да приложи предвидения в закона ред за възлагане на
обществена поръчка. Още повече, че предвид чл.21, ал.8, т.1 от ЗОП при
обществени поръчки за доставки или услуги, които са регулярни или
7
подлежат на подновяване в рамките на определен период, прогнозната
стойност се определя на базата на действителната обща стойност на
поръчките от същия вид, които са възложени през предходните 12 месеца,
коригирана с евентуалните промени в количеството или стойността, които
биха могли да настъпят за период от 12 месеца след възлагането на
поръчката. В случая установената от проверяващия орган стойност на
доставените хранителни продукти за предходните 12 месеца /за периода от
01.01.2017г.-31.12.2017г./ е в общ размер на 479 915,42 лв. без ДДС и попада
в стойностния праг на чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от ЗОП. Въпреки това и в
нарушение на чл.17, ал.1 от ЗОП жалбоподателят М. за периода от
03.01.2018г. до 10.09.2018г., като *** на „УМБАЛ – Пловдив“ АД и
публичен възложител, не е провел процедура по чл.18, ал.1, т.1 от ЗОП, а е
приложил по-облекчен ред от предвидения в закона, а именно този на чл.20,
ал.4, т.3 от ЗОП – на директното възлагане. Липсата на данни за проведени
процедури и/или прилагане на реда за събиране на оферти с обява или покана
до определени лица за възлагане на обществена поръчка за доставка на
хранителни продукти за лечебното заведение за процесния период е
потвърдено от извършената от проверяващия орган справка в Регистъра на
обществените поръчки и профила на купувача. Това обстоятелство с
категоричност се потвърждава и от показанията на актосъставителя, и от
приложеното в административната преписка писмо с изх.№П-
231/10.02.2020г. на изпълнителния директор на „УМБАЛ – Пловдив“ АД, в
което изрично е посочено, че обществена поръчка за доставка на хранителни
продукти за нуждите на болничното заведение за извършвани и отчитани
доставки през 2018г. не е възлагана и няма сключени договори.
Гореизложеното е основание съдът да приеме, че с извършването на
доставките през процесния период, вместо да се обяви и проведе процедура
по ЗОП, М. е извършил вмененото му административно нарушение, за което
правилно е бил санкциониран на основание чл.256, ал.1 от ЗОП, съгласно
който законов текст възложител, който възложи поръчката при по-облекчен
ред от предвидения в закона съобразно нейната стойност, се наказва с глоба
в размер 1 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, а
когато няма писмен договор – глобата е 1 на сто от извършения разход или от
поетото задължение за извършване на разход, но във всички случаи не повече
от 10 000 лв. В случая наказващият орган правилно и законосъобразно е
8
определил вида на наказанието /глоба/ и е индивидуализирал неговия размер
/3 449,08 лв./, предвид цитираната санкционна разпоредба.
Правилно е прието от наказващия орган, че случаят не представлява
маловажен такъв по смисъла на чл.28 от ЗАНН, доколкото същият не се
отличава с по-ниска степен на обществена опасност на деянието в сравнение
с останалите нарушения от същия вид. Следва да се вземе предвид и дългият
период, в който жалбоподателят не е изпълнил вмененото му по чл.17, ал.1 от
ЗОП задължение, в качеството му на *** на „УМБАЛ – Пловдив“ АД и на
публичен възложител по смисъла на ЗОП. Ето защо настоящият съдебен
състав намира, че не са налице основания за отпадане на
административнонаказателната отговорност на санкционираното лице за
извършеното административно нарушение.
При извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати в
хода на административнонаказателното производство съществени нарушения
на процесуалните правила, които да налагат отмяна на обжалваното
наказателното постановление. При съставяне на АУАН и издаване на
атакуваното НП са спазени изискванията, визирани в разпоредбите на чл.42 и
чл.57 ЗАНН. Спазени са и сроковете по чл.34 от ЗАНН.
Във връзка с горното неоснователно е според съда възражението на
жалбоподателя за нарушение на чл.34 от ЗАНН, доколкото разпоредбата на
чл.261, ал.1 от ЗОП указва актовете за установяване на нарушения по ЗОП да
се съставят от длъжностни лица на Агенцията за държавна финансова
инспекция в срок 6 месеца от деня, в който нарушителят е открит от органи
на агенцията при извършване на финансова инспекция или проверка, но не
по-късно от три години от извършването на нарушението, които срокове в
случая са спазени.
Изложените съображения обосновават извода за правилно и
законосъобразно издадено НП, поради което същото следва да бъде
потвърдено.
Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-97 от
20.08.2020г. на Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.
9
София, с което на И. П. М. , ЕГН:********** е наложено административно
наказание - ГЛОБА в размер на 3449,08 лева /три хиляди четиристотин
четиридесет и девет лева и осем стотинки/ за нарушение на чл.17, ал.1 вр.
чл.18, ал.1, т.1 вр. чл.20, ал.1, т.1, б.“б“ от Закона за обществените поръчки
/ЗОП/ на осн. чл.256, ал.1 от ЗОП.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните пред Административен съд- Пловдив.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
10