Решение по дело №2569/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 20
Дата: 17 януари 2023 г.
Съдия: Тодор Минов
Дело: 20225530202569
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 20
гр. Стара Загора, 17.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на осми декември през две хиляди двадесет
и втора година в следния състав:
Председател:Тодор Минов
при участието на секретаря Деяна Ив. Генова
като разгледа докладваното от Тодор Минов Административно наказателно
дело № 20225530202569 по описа за 2022 година
и за да се произнесе взе предвид следното:
Обжалвано е наказателно постановление № 1 от 06.07.2022 година
на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара
Загора, с което на “Енерджи-2“ООД, ЕИК *********, представлявано от
управителя И. А. А., е наложено административно наказание – „имуществена
санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди / лева, за административно
нарушение по чл.136, ал.2, т.4, във връзка с чл.35, ал.3 от Закона за
управление на отпадъците.
В жалбата, в съдебно заседание, както и в постъпилото писмено
становище, чрез процесуалния представител – адвокат П. К. от АК – Стара
Загора, се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление и се моли съда същото да бъде отменено.
Претендират за направените по делото разноски.
Въззиваемият, чрез процесуални си представител, адвокат
Драгомир Драгнев, взема становище за неоснователност на жалбата, ето защо
моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като
законосъобразно. Претендира за направените по делото разноски.
Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на
1
жалбоподателя, събраните по делото писмени и гласни доказателства и взе
предвид становищата и доводите на страните намери за установено следното:
Жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.
С обжалваното наказателно постановление, юридическото лице е
наказано на основание чл.136, ал.2, т.4, чл.35, ал.3 от Закона за управление на
отпадъци /“Наказва се с имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лева
едноличен търговец или юридическо лице, което не изпълнява условията,
определени в разрешението по чл.35, ал.1, т.1, и/или в регистрационния
документ по чл.35, ал.3 и ал.5/, като административното нарушение се
изразява в това, че при извършена извънредна проверка на дружеството на
10.12.2021 година, отразена в Констативен протокол № 009403, по
представени с писмо, вх.№ КОС-04-009063/1/18.08.2021 година от „Енерджи-
2“ООД, град Стара Загора, документи за изпълнение на дадени задължителни
предписания в Констативен протокол № 009063, като при проверката е
констатирано следното: В изпълнение на чл.23, ал.1 от Наредба № 1 от 04
юни 2014 година за реда и образците, по които се предоставя информация за
дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, за
отчетната 2020 година към ИАОС при МОСВ, град София с вх.№
5082/01.03.2021 година е представен годишен отчет по Приложение № 18 за
оползотворяване /обезвреждане на производствени и/или опасни отпадъци.
Съгласно представеното в РИОСВ – Стара Загора копие на годишен отчет за
оползотворяване/обезвреждане на производствени и/или опасни отпадъци
към момента на проверката се установило, че за 2020 година получените и
оползотворени от дружеството количество отпадъци са както следва: 1.
Отпадъци с код и наименование: 02 01 03 – отпадъци от растителни
тъкани/слама, царевичен силаж/ са получени - 7 868.020 тона/оползотворени
– 5 978 тона.; 2. Отпадъци с код и наименование: 02 01 06 – животински
изпражнение, урина и тор /включително използвана постелна слама/,
отпадъчни води, разделно събирани и пречиствани и пречиствани извън
мястото на образуването им/ птича торова постеля и торова маса от едър
рогат добитък са получени – 20 767.928 тона / оползотворени – 20 767.928
тона. В тази връзка АНО приема, че по данни от представения в РИОСВ
годишен отчет за оползотворяване/обезвреждане на производствени и/или
опасни отпадъци за 2020 година / Приложение № 18 от Наредба № 1 от
04.06.2014 година/, през отчетната година на площадката на дружеството са
2
постъпили за съхраняване общо 7 878 гота отпадъци с код и наименование 02
01 03 /отпадъци от растителни тъкани/. Дружеството притежавало
регистрационен документ № 13-РД-273-00/18.07.2014 година за извършване
на дейности по третиране на отпадъци издаден от Директора на РИОС-Стара
Загора, за въпросната площадка , като съгласно регистрационния документ
съхраняването на отпадъци с код 02 01 03 следва да се извършва до 6 000
тона. В тази насока от представения годишен отчет на дружеството е
декларирано че този лимит е надвишен с 1868 тона. С това е прието че е
допуснато описаното административно нарушение.
При запознаване с обжалваното наказателно постановление и
съставения преди това акт за установяване на административно нарушение,
съдът намира, че е допуснато съществено процесуално нарушение при
реализиране на административно наказателната отговорност. При съставяне
на АУАН не е формулирана в пълнота правната квалификация на
наказателното обвинение, което е довело да нарушаване на правото на защита
на наказаното впоследствие лице. Нарушено императивното изискване на
разпоредбите чл.42, ал.1, т.5 и на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН. В акта за
установяване на административното нарушение, като нарушена е цитираната
само разпоредбата на чл.136, ал.2, т.4 от Закона за управление на отпадъците,
като тази правна норма препраща към нормата на чл.35 от същия закон в
различните и хипотези, което не е посочено в акта. Това е сторено едва с
издаване на обжалваното наказателно постановление. С непосочването на
нормата на чл.35 от закона е налице непълнота на така формулираното
обвинение и това нарушава правото на защита на обвиненото лице, тъй като
то не може да разбере в пълен обем оправеното спрямо нето обвинение. Само
на това основание следва да се приеме, че издаденото по късно наказателно
постановление е незаконосъобразно. Предвид на това, дори и делото да се
разгледа по същество и да се установи безспорното установяване на
административното нарушение то правния резултат ще бъде същия.
По отношение на възраженията изложени в жалбата, в по голямата
си част те са неоснователни. Не е допуснато нарушение по чл.52, ал.4 от
ЗАНН, в смисъла е посочен в жалбата, тъй като АНО е разгледал постъпилото
възражение и приел същото за неоснователно. Не е налице задължение за
АНО да обсъжда подробно подаденото възражение. В тази насока, съдът
обаче намира че при издаване на обжалваното наказателно постановление
3
АНО съобразно нормата на чл.52, ал.4 от ЗАНН е следвало да констатира
нередовността в акта относно правната квалификация и да положи усилия за
нейното отстраняване и едва след това да пристъпи към реализиране на
административно-наказателната отговорност на дееца. При издаване на
АУАН не са допуснати нарушение относно идентификацията на свидетелите
по акта, непосочването на техните адреси не е основание да се приеме това.
Несъмнено правилно е определена и датата на административното
нарушение, а именно тази следваща подадения отчет. Напълно точно и ясно е
описано административното нарушение за да бъде напълно ясно за
участниците в процеса, още повече че самото дружество след като е било
запознато с разрешителния си режим, само е декларирало надвишаването на
лимита и това е довело до установяване на административното нарушение по
този начин.
Ето защо настоящата инстанция намира, че обжалваното
наказателно постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено.
С оглед претенцията на присъждане на разноски от страна на
жалещата страна и предвид отмяната на обжалваното наказателно
постановление, съдът присъди в тежест на административно-наказващия
орган направените от жалбоподателя разноски в размер на 1200 лева,
представляващи заплащане на ползвана правна помощ и процесуално
представителство.
Воден от горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 1 от 06.07.2022 година
на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара
Загора, с което на “Енерджи-2“ООД, ЕИК *********, представлявано от
управителя И. А. А., е наложено административно наказание – „имуществена
санкция” в размер на 7 000 /седем хиляди / лева, за административно
нарушение по чл.136, ал.2, т.4, във връзка с чл.35, ал.3 от Закона за
управление на отпадъците, КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА РИОСВ – Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ на “Енерджи-
4
2“ООД, ЕИК *********, представлявано от управителя И. А. А., сумата от
1200 /седемстотин и двадесет/ лева представляваща възнаграждение за
ползвана правна помощ и процесуално представителство по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в
четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението от страните пред
Административен съд град Стара Загора.

Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5