Решение по дело №1492/2023 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 663
Дата: 14 ноември 2023 г.
Съдия: Иван Валериев Никифорски
Дело: 20231420101492
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 16 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 663
гр. В., 14.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – В., I ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на тридесет и първи октомври през две хиляди двадесет и трета
година в следния състав:
Председател:Иван В. Никифорски
при участието на секретаря Нина К. Луканова
като разгледа докладваното от Иван В. Никифорски Гражданско дело №
20231420101492 по описа за 2023 година
Делото е образувано по искова молба от Е. И. И., ЕГН:**********, адрес:с.С.,
ул.В.Ю. №45 чрез адв.Г. Г. от АК С. гр.С. ул.”Х.Б.”№12 ет.3,против Областна
дирекция на Министерството на вътрешните работи/ОДМВР/ гр.В. ул.”Б.”№10 за
сумата от 2801,40 лева, представляваща неизплатено допълнително възнаграждение за
периода от 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г. и 280,00 лева - мораторна лихва върху
главницата за периода от 01.08.2022 г. до 15.06.2023 г. Претендира се законната лихва
върху главницата и разноските по делото.
На основание чл.214 от ГПК, по искане на ищеца съдът допусна изменение на
предявения срещу ОДМВР-В. иск с правно основание чл.179, ал.4 от ЗМВР за
неизплатени допълнителни възнаграждения за периода 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г. с
неговото намаляване като същият се счита предявен за сумата от 1808.17 лева и намали
размера на претендираната мораторна лихва за периода от 01.08.2022 г. до 15.06.2023 г.
от 280,00 лева до сумата от 96,87 лева.
Предявени са обективно кумулативно съединени осъдителни искове с правни
основания чл.179 ал.4 от Закона за Министерството на вътрешните работи/ЗМВР/ и
чл.86 ал.1 от Закона за задълженията и договорите/ЗЗД/.
Ищецът твърди,че от 16.07.2022 г. заемал длъжността за държавни служители
”старши полицай” в сектор ”Охранителна полиция” РУ”АЕЦ К.” ОДМВР. Съгласно т.6
б.г от решение №282/15.07.1993 г. на МС, наполицаите, участващи пряко в защитните
дейности по охрана на АЕЦ”К.”, се изплащали допълнителни възнаграждения, чийто
размер бил определен в колона 5 от приложение №4 ”Ценово предложение” към
действащите за периода договори за охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал
и радиоактивните вещества на АЕЦ”К.”, сключени между АЕЦ”К.” и ОДМВР,
съответно договор №*********/ 12.06.2017 г. и договор №*********/20.05.2021 г..
Допълнителните възнаграждения се изплащали ежемесечно на служителите,
1
ангажирани в охраната.
Като старши полицай, на ищеца била дължима сума в размер на 70% от
МРЗ.Ищецът бил участвал пряко в защитните дейности, но бил получавал само част от
дължимата сума - 60%.
За периода 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г.,ищецът следвало да получи 6258,00
лева, а бил получил само 3456,60 лева.
В срока по чл.131 от ГПК,ответникът е представил отговор.Оспорва исковете,
като неоснователни и недоказани.
Не спори,че ищецът е служител през периода,с работно време на сменен
режим на работа. Не спори и че между ОДМВР и АЕЦ”К.” е бил сключен договор за
охрана.
Допълнително възнаграждение се дължало, като работна група, утвърдена от
двете страни по договора, определяла с протокол и на основание изпълнението на
договора и личния принос на всеки служител размера на допълнителното
възнаграждение. Страните се били споразумели за максималния размер на сумата за
всяка длъжност, като индивидуалният размер за служител ще се определя ежемесечно
от работната група. Всеки месец началникът на РУ”АЕЦ К.” изготвял до работната
група обобщени доклади, в които предлагал размер на поощрението,на база личния
принос на служителя и Вътрешните правила на изп. директор на АЕЦ”К.” .В работната
група бил гласуван и приеман предложения с доклада списък на служители и размер на
поощрение.
В заключение, не споделя, че допълнителното възнаграждение се дължи в
абсолютен/максимален/ размер, доколкото възложителят има право да го заплаща като
поощрение съобразно своята преценка.
За да се произнесе по основателността на иска, районният съд направи преценка
на доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, въз основа на които
прие следното:
Между страните по делото не е налице спор, че през процесния период-
16.07.2022 г. до 15.06.2023 г. са били обвързани от служебно правоотношение, като
ищецът Е. И. е заемал длъжността „старши полицай” в сектор „Охранителна полиция”
в РУ АЕЦ К. към Областна дирекция на МВР - В., т.е. бил е със статут на държавен
служител по смисъла на чл.142, ал.1, т.1, пр.1 ЗМВР.
По делото е безспорно и между страните няма спор, че за процесния период от
16.07.2022 г. до 15.06.2023 г., ищеца Е. И. е получил допълнително възнаграждение по
силата на Решение № 282 от 15 юли 1993г. на МС и договори за охрана на
стратегически обект „АЕЦ К.” ЕАД сключени в изпълнение на същото министерско
решение, в размер на 60% от минималната работна заплата и претендира в настоящия
спор за същия период заплащане на допълнително възнаграждение в размер на още
10%, като твърди, че му се дължи допълнително възнаграждение в размер на 70% от
минималната работна заплата.
„АЕЦ К.“ ЕАД, гр. К. е стратегически обект от значение за националната
сигурност, по отношение на който може да бъде осъществявана охрана от полицейски
органи, въз основа на сключен договор с Министерството на вътрешните работи, на
основание чл.92, ал.1, т.1 ЗМВР (съгласно Постановление № 3 от 10 януари 2013г. за
изм. на Постановление № 181 от 2009г. на МС). С Решение № 282 от 15.07.1993г. на
МС „АЕЦ К.” ЕАД е определено за обект с особен статут на защита, по отношение на
2
който се прилагат засилени мерки за сигурност и съгласно т. 6, б. „г“ от същото
решение на полицаите, участващи пряко в защитните дейности по охрана на „АЕЦ К.“,
се изплащат допълнителни възнаграждения.
В изпълнение на това министерско решение, за процесния период - 16.07.2022 г.
до 15.06.2023 г.между „АЕЦ К.” ЕАД като Възложител и ОДМВР - В. като Изпълнител
са били сключени два Договора за охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и
радиоактивните вещества“ на АЕЦ „К.“ - Договор № ** и Договор № **
Видно от т. 1.1 от Договор № ********* от 12.06.2017г., с него възложителят
възлага и заплаща, а Изпълнителят приема да организира и осъществява физическа
охрана и пропускателен режим на обекти на „АЕЦ К.”, съгласно Приложение №1 -
Общи условия на договора, Приложение №2 - Техническо задание
№16.УС.ТЗ.01/11.01.2016г., Приложение №3 - Концепция за изпълнение на
дейностите, Приложение №4 - Таблица за средномесечната цена на услугата за охрана,
извършвана от полицейските звена и Приложение №8 - Схема за класификация на
етапите, неразделна част от договора. В т.4.1.6 е уредено, че резултатите от защитната
дейност по договора и личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от
работна група, определена от ръководителите на страните, за което се изготвя
протокол, който се утвърждава от Директора на ОДМВР- В. и Изпълнителния
Директор на „АЕЦ К.“ ЕАД.
Видно от т.4.1.7 на договора, съгласно Решение №282/1993г. на МС в протокола
от предходната точка, работната група предлага допълнителни възнаграждения на
служителите на Изпълнителя, участващи пряко в осъществяване на защитните
дейности на „АЕЦ К.“ ЕАД в размер, както следва: за държавни служители, заемащи
изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично наименование на длъжността
„инспектор“, „старши инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна
заплата за страната; за държавни служители, заемащи изпълнителска и по- висока
длъжност, със специфично наименование на длъжността „младши експерт“: до 80% от
минималната месечна работна заплата за страната; за държавни служители, заемащи
изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично наименование на длъжността
„младши инспектор “: до 70% от минималната месечна работна заплата за страната; за
служители по трудово правоотношение, с наименование на длъжността „младши
специалист“ и „системен оператор“: до 60% от минималната месечна работна заплата
за страната.
Съгласно т.2.3 от договора изпълнителят уведомява писмено Възложителя при
всяко изменение на размера на минималната работна заплата, приет с постановление
на Министерски съвет. Уточнено е, че минималната работна заплата представлява база
за изчисление на допълнителното възнаграждение по решение №282/1993г. - колона 5
от Приложение № 4 към договора.
Договорът е изменян с Допълнително споразумение №1 от 03.01.2018г.;
Допълнително споразумение №2 от 30.04.2018г.; Допълнително споразумение №3 от
14.06.2018г.; Допълнително споразумение №4 от 25.04.2019г.; Допълнително
споразумение №5 от 15.04.2020г. и Допълнително споразумение №6 от 05.04.2021г..
Установява се от Вътрешни правила за организацията на работа в РУ АЕЦ - К.
при определяне, отразяване и обработване на реално отработени дни от служителите
във връзка с получаването на допълнителни възнаграждения за работа при специфични
условия на труд, поощрения по 282 РМС и предпазна храна с рег. №5735р-5587 от
20.08.2018г. на ОДМВР- В., съгласувани от Ръководител Управление Сигурност на
3
АЕЦ и Началник РУ АЕЦ - К. и утвърдени от Директора на ОДМВР - В., че те
вътрешните правила са изготвени, въз основа на вътрешни правила за определяне на
размера на допълнителните възнаграждения на служителите на МВР по Решение
№282/1993г. на МС, утвърдени от Изпълнителния Директор на „АЕЦ К.“ ЕАД, както и
Заповед №АД-89/12.01.2017г. на Изпълнителния Директор на „АЕЦ К.“ ЕАД.
В т. III.2 е прието, че съгласно Вътрешните правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282/1993г. на
МС, утвърдени от Изпълнителния Директор на „АЕЦ К.“ ЕАД се изготвя списък на
служителите от РУ АЕЦ - К. за съответния месец със следните данни за служителите:
име, презиме, фамилия; категория; % по т.1.3.1; отработени дни; сума за 1 ден и обща
сума. Прието е в т. III.3 и т. Ш.4, че ежемесечно се изготвя обобщен доклад до
Ръководител Управление Сигурност на „АЕЦ К.“ ЕАД за изпълнение на основните
задължения и дейности, както и мотивирано писмено предложение при наличие на
случаи за изплащане на поощрение над договорения размер или под договорения
размер, който се регистрира в АИСДО на РУ АЕЦ - К. и се предава в Управление
сигурност на „АЕЦ К.“ ЕАД най-късно до два дни преди провеждане на заседанието на
комисията за преглед.
По делото са приети и Вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение №282 МС, които
са утвърдени със Заповед №АД-1960 от 16.07.2019г. на Изпълнителния Директор на
„АЕЦ К.“ ЕАД гр. К.. В т.1 Общи положения е уредено, че вътрешните правила са
приети на основание т.6, буква „г“ от Решение №282 МС за подобряване на
физическата и противопожарна защита на „АЕЦ К.“ ЕАД.
Според уреденото в т.1.3.1-Принципи и основни изисквания при определяне на
допълнителните индивидуални възнаграждения на служителите от МВР,
допълнителните възнаграждения се заплащат според личния принос на всеки служител
в защитната дейност за съответния месец с цел стимулиране повишаване качеството на
изпълнение на основните му задължения и дейности. Посочено е, че размерът на
допълнителните индивидуални възнаграждения на служителите от МВР се определя
ежемесечно от работна група, назначена със заповед на Изпълнителния Директор на
„АЕЦ К.“ ЕАД, на база мотивиран доклад на Началника на Районно управление АЕЦ
К., Началника на Гранично полицейско управление К. и Началника на районна служба
„Пожарна безопасност и защита на населението АЕЦ К.“. В т.4.5 от вътрешните
правила е уредено, че Началниците на подразделения на МВР, представят на
Председателя на работната група обобщен доклад с изложени мотиви относно
участието на служителите на съответното подразделение в осъществяване на
защитните дейности на централата, като доклада съдържа и мотивирани предложения
за изплащане на допълнително възнаграждение на служителите в съответните
проценти, определени в договорите и вътрешните правила. Определянето на
индивидуалните допълнителни възнаграждения на служителите на МВР е уредено в т.6
от вътрешните правила, като в т.6.1 е посочено, че за изпълнение на основните си
задължения и дейности, служителите на МВР, вкл. началниците на съответните
подразделения, получават индивидуални допълнителни възнаграждения в размер на 60
% от договорения максимален размер за всеки договор с определеното подразделение
на МВР, за съответната длъжност. В т.6.2 е уредено, че допълнително възнаграждение
в намален размер от максимално определения по т.6.1 за съответната длъжност, се
изплаща на служител допуснал пропуски при изпълнение на служебните си
задължения, свързани с дейностите по съответния договор. В т.6.4 е посочено, че за
4
срочното и качествено изпълнени дейности по договорите, изпълнение допълнителен
обем дейности /извън договорените/ и дейности довели до запазване имуществото на
„АЕЦ К.“ ЕАД при извънредни ситуации от служителите на МВР, се изплаща
максимален размер на договореното допълнително възнаграждение, след писмено
мотивирано предложение, разгледано на заседание на работната група.
Видно от т. 1.1 Договор № ********* от 20.05.2021г., възложителят възлага и
заплаща, а Изпълнителя приема да осъществява охрана на ядрените съоръжения,
ядрения материал и радиоактивните вещества на „АЕЦ К., съгласно Приложение №1 -
Общи условия на договора, Приложение №2 - Техническо задание №20.АЕЦ.ТЗ.117,
Приложение №3- Техническо предложение, Приложение №4 - Ценово предложение,
Приложение №4.1 - Типова калкулация за услугата по чл.92, ал.3 от ЗМВР и
Приложение №5 - Схема за класификация на етапите по договора, неразделна част от
договора.
В т.4.1.6 е уредено, че резултатите от охранителната дейност по договора и
личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от работна група,
определена от ръководителите на страните, за което се изготвя протокол, който се
утвърждава от Директора на ОДМВР - В. и Изпълнителния Директор на „АЕЦ К.“
ЕАД. В т.4.1.7 е уговорено, че съгласно Решение №282/1993г. на МС в протокола от
предходната точка, работната група предлага допълнителни възнаграждения на
служителите на Изпълнителя, участващи пряко в осъществяване на защитните
дейности на „АЕЦ К.“ ЕАД в размер, както следва: за държавни служители, заемащи
изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично наименование на длъжността
„инспектор“, „старши инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна
заплата за страната; за държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока
длъжност, със специфично наименование на длъжността „младши експерт“: до 80% от
минималната месечна работна заплата за страната; за държавни служители, заемащи
изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично наименование на длъжността
„младши инспектор“: до 70% от минималната месечна работна заплата за страната; за
служители по трудово правоотношение, с наименование на длъжността „младши
специалист“ и „системен оператор“: до 60% от минималната месечна работна заплата
за страната. Договорът е изменян с Допълнително споразумение №1 от 28.01.2022г..
По делото са приети Вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение № 282/1993г. на
МС, утвърдени със Заповед №АД-2630 от 14.09.2021г. на Изпълнителния Директор на
„АЕЦ К.“.
В т.1 Общи положения е уредено, че те са приети на основание т.6 от Решение №
282/15.02.1993г. на МС за подобряване на физическата и противопожарна защита на
„АЕЦ К.“ ЕАД. В т.6 от вътрешните правила е уредено определянето на
индивидуалните допълнителни възнаграждения на служителите на МВР, като в т.6.1 е
посочено, че за изпълнение на основните си задължения и дейности, служителите на
МВР, вкл. Началниците на съответните подразделения, получават индивидуални
допълнителни възнаграждения в размер на 60% от договорения максимален размер,
определен в договора със съответното подразделение на МВР, за съответната
длъжност. В т.6.2 е посочено, че допълнително възнаграждение в намален размер от
максимално определения по т.6.1 за съответната длъжност, се изплаща на служител
допуснал пропуски при изпълнение на служебните си задължения, свързани с
дейностите по съответния договор.
5
Установява се от приета Заповед №369з-1142 от 23.05.2022г. на директора на
ОДМВР-В., че служителите на РУ АЕЦ-К. – А.П.-Началник РУ АЕЦ - К.; П.Р.-
Началник група „Охранителна полиция“ и Д.Д.- „Разузнавач V ст. /ИП/ в група
„Криминална полиция“ са определени като представители на ОДМВР-В., които да
участват в работна група за предлагане на допълнително възнаграждение на
служителите на РУ АЕЦ - К., съгласно т.4.1.7 от Договор №** и Решение
№282/15.07.1993г. на Министерски съвет.
Със Заповед №5735з-54 от 05.03.2020г. на Началник РУ АЕЦ-К. са определени
служители от РУ АЕЦ-К., които да изготвят списъци за предпазна храна и
предложения по РМС 282 от 15.07.1993г..
Приложено е техническо задание №20АЕЦ.ТЗ.117 относно охрана на ядрените
съоръжения, ядрения материали радиоактивните вещества на АЕЦ К. ЕАД.
Приложен е разчет на необходимите сили за изпълнение по постове в РУ-АЕЦ-
К., Ценова таблица към „Осигуряване на физическа охрана и пропускателен режим на
обекти на АЕЦ К., Таблица-1 за средномесечната цена на услугата за охрана на обекти,
извършвана от полицейските органи по чл.92, ал.1 от ЗМВР от 01.04.2017 г., Ценови
таблици към договор №*********/12.06.2017 г.,схема за класифициране на етапите за
изпълнение на договор с предмет „Осигуряване на физическа охрана и пропускателен
режим на обекти на АЕЦ К. ЕАД.
От заключението на назначената по делото съдебно-счетоводна експертиза се
установява, че за периода от 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г на Е. И. И. е изплатено
допълнително възнаграждение по т. 6, „г” от Решение № 282/ 15.07.1993 г. на МС сума
в размер на 2 327.05 лв. Месечните допълнителни възнаграждения по т. 6, „г” от
Решение № 282/ 15.07.1993 г. на МС са определяни на основание Приложение № 4 -
ЦЕНОВА ТАБЛИЦА към Договор № ********* с договорена за длъжността „ старши
полицай” сума за допълнително възнаграждение в размер на 60 % от сумата
представляваща 70% от MP3. Месечните суми за допълнително възнаграждение по т.
6, „г” от Решение № 282/ 15.07.1993 г. на МС са изчислени, съгласно договореното за
длъжността „ старши полицай”, допълнително възнаграждение в размер на 60 % от
сумата , представляваща 70 % от минималната работна заплата за страната. При
спазване на условието на т. 6, „г” от Решение № 282/ 15.07.1993 г. на МС, сумата за
допълнителното възнаграждение да бъде 70 % от MP3, на Е. И. И. е трябвало да бъде
изплатена сума в размер на 4 336.13лв. Разликата между сумата, която би била
изплатена за допълнително възнаграждение по т. 6, „г” от Решение № 282/ 15.07.1993 г.
на МС при 70% от MP3 и сумата, която е изплатена на ищеца (60% от сумата,
представляваща 70% от MP3) е 2 009.08 лв.-брутно и 1 808.17 лв. –нетно. За процесния
период нормативно установеното работно време е 225 дни. Е. И. И. е отработил 162
дни, 30 дни е бил в платен годишен отпуск и 33 дни е бил в отпуск по болест.
Според експертното заключение размерът на лихвата за забава върху
разликата на сумата за допълнителни възнаграждения по т. 6, б. „г” от Решение № 282/
15.07.1993 г. на МС за периода от 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г. е 107.63 лв.- брутно и
96.87 лева – нетно.
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
По иска с правно основание чл. 179, ал. 4 ЗМВР:
През процесния период от 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г. ищецът е заемал
длъжността „старши полицай” в сектор „Охранителна полиция” в РУ АЕЦ К. към
6
Областна дирекция на МВР - В. по силата на служебно правоотношение, т.е. бил е със
статут на държавен служител по смисъла на чл.142, ал.1 т.1, пр.1 ЗМВР.
В чл.92, ал.1 т.1 ЗМВР е предвидено, че Министерството на вътрешните работи,
въз основа на сключен договор със заитересованите лица може да осъществява охрана
от полицейски органи, включително със сигнално- охранителна и друга техника на
стратегически обекти от значение за националната сигурност.
С Решение №282 от 1993г. на МС, „АЕЦ К.“ ЕАД е определена като обект с
особен статут на защита, като режимът и наблюдението на зоната се осъществява от
службите Национална сигурност, Национална полиция, Национална противопожарна
охрана и Гранични войски на МВР с личния състав, обезпечаващ защитата на АЕЦ-К.,
като в т.6, б. “г“ от същото решение е предвидено, че Председателят на надзорния
съвет на „НЕК“ ЕАД трябва да възложи на управителя на „АЕЦ- К.“, да осигурява
средства за допълнителни възнаграждения на служителите на МВР, участващи пряко в
осъществяване защитните дейности на централата, които да се определят за отделните
длъжности и работни места по реда и условията на Наредбата за комплексно оценяване
условията на труд.
Въз основа на същото министерско решение, между „АЕЦ К.“ ЕАД, като
възложител и Областна дирекция на МВР - В., като изпълнител са сключени Договор
№ ********* от 12.06.2017г. и Договор № ********* от 20.05.2021г., с които
Възложителят възлага и заплаща, а Изпълнителят приема да организира, осигурява и
осъществява охраната с пропускателен режим на стратегически обекти на „АЕЦ К.“
ЕАД. И в двата договора, в т.1.3 е уговорено, че изпълнителят осъществява охраната
чрез „РУ АЕЦ-К.“ като в договорите е предвидено, че резултатите от охранителната
дейност и личният принос на служителите се преценяват ежемесечно от работна група,
определена от ръководителите на страните, за което се изготвя протокол, който се
утвърждава от Директора на ОДМВР- В. и Изпълнителния Директор на „АЕЦ К.“
ЕАД. В т.4.1.7 от договорите е определено допълнителни възнаграждения на
служителите на Изпълнителя, участващи пряко в осъществяване на охранителните
дейности на „АЕЦ К.“ ЕАД За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-
висока длъжност, със специфично наименование на длъжността „инспектор“, „старши
инспектор“ и „главен инспектор“: до една минимална работна заплата за страната; за
държавни служители, заемащи изпълнителска и по-висока длъжност, със специфично
наименование на длъжността „младши експерт“: до 80 % от минималната месечна
работна заплата за страната; За държавни служители, заемащи изпълнителска и по-
висока длъжност, със специфично наименование на длъжността „младши инспектор“:
до 70 % от минималната месечна работна заплата за страната; За служители по трудово
правоотношение, с наименование на длъжността „младши специалист“ и „системен
оператор“: до 60 % от минималната месечна работна заплата за страната. В конкретния
случай се претендира, че съгласно сключените договори ищецът е следвало да получи
70% от минималната работна заплата.
От приетите Вътрешни правила за определяне размера на допълнителните
възнаграждения на служителите от МВР по Решение № 282 на МС действащи в
ОДМВР В. се установява, че в т.6 е прието, че за изпълнение на основните си
задължения и дейности, служителите на МВР, вкл. началниците на съответните
подразделения, получават индивидуални допълнителни възнаграждения в размер на 60
% от договорения максимален размер определен в договора със съответното
подразделение на МВР, за съответната длъжност. Уточнени са и случаите, в които на
служителите се изплаща по-малък размер от възнаграждението и в които се изплаща
7
максималния размер на същото. Тези правила вкл. за частта на допълнителните
възнаграждения са утвърдени от изпълнителния директор на АЕЦ К. ЕАД съответно
със Заповед №АД-1960/16.07.2019 г. и Заповед №АД-2630/14.09.2021 г.
Т.е. между ОД на МВР в качеството му на изпълнител и АЕЦ К. в качеството му
на възложител е налице съгласуване приетото за изпълнение на основните дейности по
охрана да се изплаща 60 % от максимално определеното в договорите между страните
възнаграждение (в случая до 70 % от минималната работна заплата според уговореното
в договорите -4.1.7), а съответно в регламентираните случаи под този размер и над
него.
Във вътрешните правила на изпълнителя ОДМВР - В. ясно е регламентирано, че
работна група определена със заповед на на изпълнителния директор на АЕЦ К. и
сформирана от длъжностни лица от различни структурни звена имащи опит и
познания в областта свързана с физическата охрана и противопожарната защита на
АЕЦ К. ежемесечно разглежда, обсъжда и оценява изпълнението на дейностите на
МВР и размер на допълнителните индивидуални възнаграждения съгласно решение
№282 на МС от 15.07.1993 г. при съблюдаване на максималния договорен размер
съгласно договореното в договорите за отделните длъжности, работни места и личния
принос на всеки служител в защитната дейност за съответния месец-чл.2.1
Посочено е, че началниците на подразделенията на МВР представят обобщен
доклад по сключените договори на служителите на съответното поделение в
осъществените дейности ведно с поименен списък на служителите на съответната
структура на МВР-чл.4.5.1
Така изпълнителят по договора за охрана ОДМВР-В., чрез своето
подразделение РУ АЕЦ-К. ежемесечно е осъществявало охрана на стратегически обект
за националната сигурност - „АЕЦ К.“ ЕАД, преценявал е положения труд на своите
служители, чрез прекия им ръководител - Началник РУ АЕЦ - К. и съобразявайки
договорите между страните и приетите от всяка от тях вътрешноведомствени вътрешни
правила е предлагано заплащане на същия в определените граници. Съгласно
договорите и вътрешните правила за определяне на допълнително възнаграждение на
служителите на МВР това възнаграждение се е съгласувано и одобрено между двете
страните по договорите – АЕЦ К. и ОД на МВР В.
Както се посочи по–горе страни по приложените Договор № ** и Договор № **,
въз основа на който е да организирала и осъществява физическа охрана и
пропускателен режим на обекти на „АЕЦ К.” са „АЕЦ К.” ЕАД в качеството му на
възложител и ОДМВР - В. в качеството му на изпълнител. Изпълнение на
договорените дейности по този договор дължат обвързаните от правното му действие
страни, а именно „АЕЦ К.” ЕАД в качеството му на възложител и ОДМВР - В. в
качеството му на изпълнител. Изпълнение на договорите е осъществявано чрез
извършване на определена работа (охранителна дейност), отчитане на извършената
съгласно договореното работа и заплащане на същата.От една страна липсват данни
една от страните по договора да е възразила за неизпълнение на същия или
незаплащане на предоставената услуга впоследствие. От друга страна на ищеца като
служител на ответника изпълнител по договора е изплащано допълнително
възнаграждение в размер уговорен от страните по договорите за охрана на „АЕЦ К.”.
Установи се че ОД на МВР е осъществявало изпълнение на договорите като е
организирало и е осъществявало физическа охрана, срещу заплащане от страна на АЕЦ
К.. А на ищеца като служител на ответника и осъществяващ физическа охрана на
стратегически обект от значение за националната сигурност - „АЕЦ К.“ ЕАД, е
изплащано на основание чл.179, ал.4 ЗМВР предвиденото в Решение №282/1993г. на
МС допълнително възнаграждение в размер на 60% от минималната работна заплата
8
съгласно Договор № ********* от 12.06.2017г. и Договор № ********* от 20.05.2021г.
за охрана на ядрените съоръжения, ядрения материал и радиоактивните вещества“,
сключени между АЕЦ „К.“ и Областна дирекция на МВР - В. в изпълнение на Решение
№ 282 от 15.07.1993г. на МС. Това възнаграждение е съответно и на утвърдените от
изпълнителния директор на АЕЦ К. ЕАД със Заповед №АД-1960/16.07.2019 г. и
Заповед №АД-2630/14.09.2021 г. вътрешни правила за определяне размера на
допълнителните възнаграждения на служителите от МВР по Решение № 282 на МС
действащи в ОДМВР В., където както се посочи в т.6 е прието, че за изпълнение на
основните си задължения и дейности, служителите на МВР, вкл. началниците на
съответните подразделения, получават индивидуални допълнителни възнаграждения в
размер на 60 % от договорения максимален размер определен в договора със
съответното подразделение на МВР, за съответната длъжност.
В Решение № 282 от 15 юли 1993г. на МС - т.6, б.“г“ е предвидено, че „АЕЦ К.“
ЕАД осигурява средства за допълнителни възнаграждения на служителите на МВР,
участващи пряко в осъществяване защитните дейности на централата, които да се
определят за отделните длъжности и работни места по реда и условията на Наредбата
за комплексно оценяване условията на труд, без обаче да е определен минимален
размер на тези дължими допълнителни възнаграждения. Тъй като Наредбата е
отменена на 31.03.2006г. и не следва да бъде съобразена при определяне на дължимото
се допълнително възнаграждение на служителите на МВР, осъществяващи охрана на
„АЕЦ К.“ ЕАД гр. К..
За длъжността на ищеца - „старши полицай“ в сключените между страните
договори е предвидено, че се дължи допълнително възнаграждение до 70 % от
минималната месечна работна заплата за страната, т.е. не е предвиден минимум на
дължимото възнаграждение, като не е уговорено и че се дължи максимумът от него.
Предвид на това, и тъй като страните по договорите за охрана „АЕЦ К.“ ЕАД и
ОДМВР-В. са приели и постигнали съгласие, че на ищеца не е бил дължим ежемесечно
максимумът на договореното възнаграждение до 70 % от минималната месечна
работна заплата за страната, а в по-малък размер от 60%, който той е получил.
Съгласно заключението на назначената и приета по делото съдебно-счетоводна
експертиза на ищеца ежемесечно е изплащано допълнително възнаграждение в размер
на 60% от договорения максимален размер.
Предвид изложеното предявеният иск с правно основание чл.179, ал.4 ЗМВР за
сумата от 1808.17 лева обезщетение за неизплатено допълнително възнаграждение за
периода 16.07.2022 г. до 15.06.2023 г., представляваща разликата до 70% се явява
неоснователен и недоказан, поради което следва да бъде отхвърлен.
Тъй като предявеният главен иск се явява неоснователен, то и предявеният
акцесорен иск за сумата от за периода от 96.87 лева мораторна лихва за периода от
01.08.2022 г. до 15.06.2023 г. се явява неоснователен.
При този изход на делото, ответникът Областна дирекция на Министерството на
вътрешните работи – В. има право на разноски.
Предвид това ищецът Е. И. следва да бъде осъден да заплати на ответника ОД на
МВР само разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на сумата от 200.00
лв., доколкото е освободен от такси и разноски по производството на основание чл.83,
ал.1, т.1 от ГПК. Съдът счита, че този размер на юрисконсултско възнаграждение се
дължи, тъй като в този размер същото се явява съобразено с фактическата и правна
сложност на делото.

Така мотивиран, Врачанският районен съд
9
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявеният иск от Е. И. И., ЕГН:**********, адрес:с.С., ул.В.Ю.
№45 против Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи/ОДМВР/
гр.В. ул.”Б.”№10 с правно осн. чл. 179, ал. 4 ЗМВР за сумата от 1808.17 лева
обезщетение за неизплатено допълнително нетно възнаграждение за периода
16.07.2022 г. до 15.06.2023 г., както и предявеният иск с правно осн. чл.86, ал.1 ЗЗД за
сумата от 96.87 лева мораторна лихва за периода от 01.08.2022 г. до 15.06.2023 г.
ОСЪЖДА Е. И. И., ЕГН:**********, адрес:с.С., ул.В.Ю. №45 да заплати на
Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - В., с БУЛСТАТ:**,
сумата от 200.00 лева, представляваща направени разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
ПРЕПИС от решението да се върчи на страните, съобразно нормата на чл.7,
ал.2 ГПК.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред Окръжен съд В. в
двуседмичен срок от връчването му.

Съдия при Районен съд – В.: _______________________
10