Решение по дело №596/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 26
Дата: 10 февруари 2020 г. (в сила от 28 февруари 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20197270700596
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

град Шумен, 10.02.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на двадесет и седми януари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                      

Председател: Кремена Борисова

                                              Членове: Христинка Димитрова

                                                              Маргарита Стергиовска

 

при секретаря Ив. Велчева и с участие на прокурор Я. Н. от Окръжна прокуратура – гр. Шумен, като разгледа докладваното от административен съдия М. Стергиовска административно дело № 596 по описа за 2019 г. на Административен съд - Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.186, ал.2, във вр.с чл.191, ал.2, във вр.с чл.196 от АПК, във вр.с чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по протест от Я. Н. - прокурор в Окръжна прокуратура-гр.Шумен, срещу Наредба за противопожарната безопасност в Община Велики Преслав, приета с Решение №14 по протокол № 3 от 11.12.2007 г. в нейната цялост.

В протеста се твърди, че общинските съвети имат нормотворческа компетентност само в предвидените в КРБ или закон случаи. Счита се, че в случая липсва изрично основание за приемане на наредбата- порок, който според прокуратурата сочи на нейната нищожност поради липса на законодателна компетентност. Моли съда да се произнесе с решение като прогласи нищожността на наредбата.

В съдебно заседание протеста се поддържа от ОП-Шумен. Участващия по делото прокурор развива изложените в протеста съображения.

Ответната страна не изпраща представител и не ангажира становище.
След преценка на изложеното в протеста, като анализира приложените към него доказателства, съдът направи следните фактически и правни изводи:
По допустимостта: Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Прокурорът може да подаде протест срещу незаконосъобразния акт. Оспорването и протестирането се извършва без ограничение във времето. Последващо оспорване /протестиране/ на подзаконов нормативен акт на същото основание е недопустимо.
Няма твърдения, няма и доказателства протестираната в това производство наредба да е била предмет на съдебен контрол за законосъобразност в предходен момент.

Преценен така, протеста е допустим и по него се дължи произнасяне по същество.

Разгледан по същество, протеста е основателен по следните съображения:

Към 11.12.2007г., когато е приета протестираната наредба е действал ЗМВР /отм ДВ бр. 53/2014г./, обн. ДВ бр. 17 от 24.02.2006 г., в сила от 1.05.2006 г.

В българското законодателството няма изрично формулирани основания, които водят до нищожност на административните актове, и в частност на нормативните такива. Единствено разпоредбата на чл.173, ал.2 указва правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради некомпетентност.

Според теорията и съдебната практика едни и същи основания могат да доведат както до унищожаемост, така и до нищожност на акта, като разграничението е в степента на засягане на акта от конкретния порок.

Основанията за незаконосъобразност на един административен акт са регламентирани в чл.146 от АПК. Същите основания могат да обосноват нищожност на акта, когато конкретният порок е толкова съществен, че актът изначално не може да породи правни последици, към които е насочен. Съдебната практика е приела, че наличието на некомпетентност у органа издал оспорения акт всякога е основание за нищожност на този акт. 

Съгласно чл.8 от ЗНА, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.

Наредбата за противопожарната безопасност в Община Велики Преслав е приета на основание чл. 144 ал.1 т.2 от ППЗМВР.

Разпоредбата на чл. 96 ал.2 от ЗМВР, в редакцията му към 11.12.2007 г. гласи, че за определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност министърът на вътрешните работи съвместно с министъра на инвестиционното проектиране издават наредби. За определяне на правилата и нормите за пожарна безопасност при други дейности, които създават опасност за възникване на пожари и застрашават живота и здравето на гражданите, министърът на вътрешните работи съвместно със съответния министър издават наредби.

Съгласно чл. 144 ал.1, т.2 от ППЗМВР, на която се е позовал  Общинския съвет за приемането на Наредбата в редакцията към момента на приемането й – 11.12.2007 г., за осъществяване на дейностите по пожарна безопасност и защита на населението в населените места териториалните органи на изпълнителната власт са длъжни съгласувано с органите на НСПБЗН да разработват специфични правила за пожарна и аварийна безопасност в съответните населени места.

Казано иначе, регулирането на обществените отношения по прилагане на закона се извършва с подзаконов нормативен акт, но компетентността за издаването му не принадлежи на общинските съвети, а на посочените в закона министри.

Разпоредбата на чл. 144 ал.1 т.2 от ППЗМВР не делегира правомощия на общинските съвети да приемат наредби, с които да уреждат обществените отношения, свързани с пожарната безопасност на територията на Общината.

В конкретния случай, общинският съвет, без делегиране на правомощия е приел в наредбата. Съгласно чл.76, ал.1 и 2 от АПК нормативните актове се издават от изрично овластени от Конституцията или закон органи, а компетентността за това не може да се делегира.

Недопустимо е с наредба на общински съвет да се уреждат обществени отношения, регламентирани с актове от по-висока степен и за приемането на които не е налице законова делегация. Липсата на законово определена компетентност за издаването на даден административен акт прави същия нищожен.

С оглед изложеното, само по себе си правомощието на Общинския съвет да регламентира правопорядък с местно значение, не му предоставя правомощие да изземва изключителната компетентност на други органи и да преурежда обществени отношения, уредени с нормативен акт от по-висока степен, какъвто е ЗМВР.

При тези разсъждения се налага извода, че протестираната наредба е приета без законова делегация, което обосновава извод за нейната нищожност.

Предвид тези съображения протеста на ОП-Шумен е основателен на това основание и не следва да се обсъждат наведените доводи за незаконосъобразност.

Ще следва да бъде осъден ОбС-Велики Преслав да заплати на ОП-Шумен направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.

Мотивиран от горното Шуменският административен съд в настоящия си съдебен състав,

 

Р Е Ш И :

 

ПРОГЛАСЯВА по протест на Окръжна прокуратура – Шумен НИЩОЖНОСТТА на Наредба за противопожарната безопасност в Община Велики Преслав, приета с Решение №14 по протокол № 3 от 11.12.2007 г. на Общински съвет – Велики Преслав в нейната цялост.

 

ОСЪЖДА Общински съвет – Велики Преслав да заплати на Окръжна прокуратура – Шумен направените деловодни разноски в размер на 20 лв. за публикация на обявлението в ДВ.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването му чрез изпращане на препис по реда на чл.137 от АПК.

 

РЕШЕНИЕТО да се обяви по реда на чл.194 от АПК.

 

 

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:........................        ЧЛЕНОВЕ: 1. ...........................

                                                                                

                                                                               2. ..........................