Решение по дело №657/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 ноември 2023 г. (в сила от 14 ноември 2023 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20237140700657
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 706/14.11.2023 г., гр.Монтана

 

В името на народа

            Административен съд - Монтана, в съдебно заседание на  десети ноември две хиляди  двадесет и трета година, в състав :  

                                                          Председател: Соня Камарашка

                                                                 Членове:  Огнян Евгениев

                                                                                  Мария Ницова                        

                                                                     

при секретар Лазарова с участието на прокурора Александрова

като разгледа докладваното от съдия Ницова КАНД № 657/2023 г. по описа на Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63в от  ЗАНН.

            Образувано по касационна жалба от началник на РУ Монтана при ОД на МВР Монтана, срещу решение № 240/25.09.2023 г., постановено по АНД № 823/2023 г. по описа на Районен съд Монтана. С цитираното решение е отменено наказателно постановление № 23-0996-001395/28.06.2023 г., издадено от началник РУ Монтана при ОД на МВР Монтана, с което на Д.К.Д. ***, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание наредба № Iз-2539/2012 г., за извършено на 16.06.2023 г.  нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

            В жалбата излага съображения, че от събраните в производството пред районния съд доказателства се установявало безспорно, че Д. е извършил вмененото му нарушение на разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Неправилно съдът е приел съществено нарушение на производствените правила, факта, че в АУАН и НП са посочени различни дати на които е извършено нарушението, т.к. безспорно е установено, че същото е извършено на 09.06.2023 г.  Процесните АУАН и НП са издадени от компетентни органи, съдържат всички изискуеми реквизити – описание на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, законовите разпоредби, които са нарушени и санкционната норма, въз основа на която е наложено административното наказание. В конкретния случай липсва допуснато нарушение на административнопроцесуалните правила, респ. не е нарушено по никакъв начин правото на защита на нарушителя. Предвид изложеното моли съда да постанови акт, с който да отмени решението на РС Монтана, след което да постанови решение по същество, с което да потвърди издаденото НП.

            В съдебно заседание, редовно призован не се явява и не се представлява.

            Ответникът по касация, редовно призован, не се явява и не изпраща представител. От същия е подадено възражение  против касационната жалба, както и молба вх.№ 4468/08.11.2023 г., в които са изложени доводи за законосъобразност и обоснованост на решението на районния съд. Не претендира разноски.

            Представителят на ОП Монтана, излага доводи за основателност на  касационната жалба и предлага решението на Районен съд Монтана да бъде отменено.

 

            Административен съд Монтана, след като извърши проверка на атакуваното решение и прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, с оглед наведените в нея касационни основания, приема за установено следното:

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която то е неблагоприятно и като такава е процесуално допустима.

            Изложените от касатора основания за неправилност и незаконосъобразност на атакуванато решение, са посочени като касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т.2 от НПК.

            Разгледана по същество, депозираната касационна жалба се явява неоснователна по следните съображения:

            С обжалваното решение, Районен съд Монтана е отменил НП № 23-0996-001395/28.06.2023 г., издадено от началник РУ Монтана при ОД на МВР Монтана, с което на Д. на основание чл. 175, ал. 3, пр. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и лишаване от право да управлява МПС4 за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10 контролни точки на основание наредба № Iз-2539/2012 г. за извършено на 09.06.2023 г., а не както е посочено в НП на 16.06.2023 г. в гр.Монтана, нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на посочената дата и място управлявал мотоциклет КТМ-350ЕХЦ без поставени регистрационни табели.

            Районният съд е приел, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, но  при съставянето  и издаването им са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Нарушението било описано с всички относими към състава признаци, а именно били посочени обстоятелствата, при които е извършено и нарушителят бил индивидуализиран, но въззивният съд е установил непълно съвпадение между приетите за установени фактически обстоятелства така като са посочени в АУАН и впоследствие възпроизведени в оспореното НП. Въззивният съд е отменил наказателното постановление, излагайки мотиви, че предвид посоченото разминаване административното нарушение не е доказано безспорно. Извършвайки проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд Монтана намира, че доводите, изложени в касационната жалба на началник РУ Монтана, относно са неоснователни и релевираното отменително основание не е налице. В тази връзка като е приел, че описаното в АУАН и НП нарушение не е безспорно установено, районният съд не е допуснал нарушения при анализа и оценката на доказателствата. Съответствието между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост и правилност на постановеното решение.

            Касационният съдебен състав споделя крайния извод на районния съд, че е налице  непълно съвпадение между приетите за установени фактически обстоятелства като намира, че при установяване на нарушението са допуснати и други  съществени нарушения на производствените правила, които се изразяват не само в разминаване в датата на която е извършено нарушението, но и при установяване на всички факти и обстоятелства при извършване на проверката. В хода на административното производство не е доказано безспорно твърдяното нарушение, нещо повече собственикът на мотоциклета за който се твърди, че е бил без номера представя писмени доказателства, че същият е надлежно регистриран. От друга страна видно от събраните в хода на административното производство доказателства, твърдяното нарушение  и съставения АУАН не е въз основа на лични възприятия от служителите на МВР, а по данни на един служител, който установил нарушението, като се прибирал с личния си автомобил, на впоследствие решил, че следва да бъде ангажирана административнонаказателна отговорност на лицето, което познавал и според него управлявало въпросния мотоциклет.

            За прецизност следва да се отбележи следното: Съгласно чл. 6 от ЗАНН, административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред. Деянието, обявено за административно нарушение, е виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо – чл. 7, ал. 1 от ЗАНН. Умишлено е деянието в случаите, когато деецът е съзнавал общественоопасния му характер, предвиждал е неговите общественоопасни последици и е искал или допускал настъпването на тези последици.

            В конкретния случай на Д. е вменено извършването на административно нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗАНН, изразяващо се в  управление на мотоциклет без регистрационни табели, без този факт да е безспорно установен, не са събрани и представени доказателства относно твърдението, че е лицето е управлявало въпросния мотоциклет, само твърдението, че е бил разпознат от ст.инспектор Михайлов, едва ли е достатъчно за да се приеме, че в случая е безспорно установен извършителя на нарушението. При тези данни, макар и на друго формално основание районният съд е постановил правилно решение, като е отменил издаденото НП. За управление на МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но без табели с регистрационен номер, в нормата на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП е предвидено, че съответния водач се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. Ангажирането на административнонаказателната отговорност по горепосочената санкционна норма изисква безспорно да е установен нарушителят, който  да е действал умишлено. В производството пред районния съд не са ангажирани доказателства, удостоверяващи обстоятелството, че именно Д. на посочената дата 09.06.2023 г./неправилно посочена 16.06.2023 г. в НП/ е управлявал мотоциклет без регистрационни номера, още повече предвид писмените доказателства, че въпросният мотоциклет е надлежно регистриран през 2020 г.

            С други думи, в производството не е било установено, че административното нарушение е извършено от субективна страна, поради и наложеното административно наказание се явява незаконосъобразно.

            Предвид горното, настоящият съдебен състав намира депозираната касационна жалба от началник РУ Монтана при ОД на МВР Монтана за неоснователна, а оспореното решение на Районен съд Монтана като краен резултат законосъобразно, респ. постановено при липса на допуснати нарушения на материалния закон и съществени нарушения на съдопроизводствените правила и  следва да бъде оставено в сила.

            Предвид изложеното  и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК и във връзка с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА решение № 240/25.09.2023 г., постановено по АНД № 20231630200823/2023 г. по описа на Районен съд Монтана.

 

            Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

            Председател:                                  Членове: