РЕШЕНИЕ
№
гр.Ловеч, 09.07.2020 год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ІІІ-ти административен състав, в публично заседание на първи юли през две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЙОНИТА ЦАНКОВА
при секретаря ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА и в присъствието на
прокурора СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЦАНКОВА Адм.д № 8 / 2020 год. и на основание
данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 203 и сл. от АПК, във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
Административното дело е образувано по повод искова молба на „*****” ЕООД, ЕИК 11056927, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ул. „Васил Левски” № 24, представлявано от Т.В.Ч. – Г., чрез адв. М.В. от ЛАК, съдебен адрес: гр. Ловеч, ул. „Никола Петков” № 1, срещу Комисия за защита на потребителите, гр. София, п.к. 1000, пл. „Славейков” № 4А, представлявана от председател, с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ и цена на иска 450 лв. главница, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата, представляващ иск за имуществени вреди, представляващи разноски за адвокатско възнаграждение по повод отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 2019-0048617 от 21.06.2019 г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с влязло в сила на 16.12.2019 г. решение № 319 от 22.10.2019 г. по НАХД № 670/2019 г. на Районен съд – Ловеч.
Ищецът се позовава на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ОСС на колегиите във ВАС. Ищецът претендира и присъждане на разноски за настоящото производство съгласно списък на разноските.
В съдебно заседание ищецът се представлява от адв. М.В. от ЛАК, която в съдебно заседание и писмена защита поддържа исковата молба, като се претендира и заплащане на разноски за настоящото производство съгласно списък на разноските.
Ответникът Комисия за защита на потребителите, гр. София, не е
депозирал писмен отговор в указания едномесечен срок, изтекъл на 02.03.2020 г.,
като не се явява процесуален представител в съдебно заседание и не се ангажира
становище по исковата молба.
Представителят на Окръжна прокуратура - Ловеч дава заключение, че исковата молба е изцяло основателна в претендирания от ищеца размер въз основа на Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ОСС на колегиите във ВАС.
Съдът, след като прецени доказателствата по делото и доводите на страните, намира за установено следното:
Съобразно чл. 7 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява пред съда по мястото на увреждането или по настоящия адрес или седалището на увредения срещу органите по чл. 1, ал. 1 и чл. 2, ал. 1 от ЗОДОВ, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Твърдяното увреждане е настъпило в гр. Ловеч, правното основание на иска е чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, с оглед на което исковата молба е предявена пред компетентния съд при спазване на правилата за родова и местна подсъдност.
Претенцията е родово подсъдна на административните съдилища, съгласно т. 1 от диспозитива на ТП № 2/19.05.2015 г. по ТД № 2/2014г. на ОС на ГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС. ИМ е подадена от лице с надлежна активна процесуална легитимация, насочена е против ответник с надлежна пасивна процесуална легитимация и отговаря на формалните изисквания за реквизити, което я прави процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство.
Разгледана по същество исковата молба е основателна по следните съображения:
В настоящото решение съдът съобрази задължителните: Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015 г. т.д. № 2/2014г. на ОСГК на ВКС и Първа и Втора колегия на ВАС и Тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. по тълкувателно дело № 2/2016 г. на ОСС на колегиите във ВАС.
Съгласно чл. 203, ал. 1 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на глава ХІ от АПК. За неуредените въпроси за имуществената отговорност чл. 203, ал. 2 от АПК препраща към разпоредбите на ЗОДОВ, който се явява специален закон в производството за обезщетение. Препращането е само към материалноправните норми, касаещи имуществената отговорност. Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. ЗОДОВ доразвива принципа, че всеки дължи обезщетение за вредите, които е причинил виновно другиму, като създава облекчен ред за ангажиране на отговорността на държавата за вредите, причинени на нейните граждани от органите на администрацията при изпълнение на правно-регламентирана административна дейност. Исковата защита е възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията, визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт; причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.
Доказателствената тежест за установяване на кумулативното наличие на всичките три предпоставки се носи от ищеца, търсещ присъждане на обезщетение за причинени му вреди. По силата на общата препращаща разпоредба на чл. 144 от АПК за неуредените в този дял въпроси се прилага Гражданският процесуален кодекс (ГПК). Според чл. 8, ал. 2 от ГПК страните посочват фактите, на които основават исканията си, и представят доказателства за тях, а по силата на чл. 154, ал.1 от ГПК всяка страна е длъжна да установи фактите, на които основава своите искания или възражения.
Дейността по административно наказване по естеството си е правораздавателна дейност на администрацията, насочена е към разрешаване на правен спор, възникнал по повод на конкретно сезиране, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Тази дейност е свързана със защитата на реда в областта на държавното управление по аргумент от чл. 6 от ЗАНН и представлява санкционираща управленска дейност. Но наред с другите правни форми на изпълнителна дейност – правотворческа, правоприлагаща и договорно-правна, класифицирани според предметно им съдържание и цел, тя представлява форма на административна (изпълнителна) дейност, извършва се по административен ред чрез властнически метод, въз основа на законово предоставена административнонаказателна компетентност. Наказателното постановление, като резултат от упражнената дейност по административно наказване, също представлява по естеството си правораздавателен акт, който не се издава по реда на АПК и не носи белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК. Въпреки това основният вид на дейността по налагане на административно наказание и на извършените действия или бездействия във връзка с административното наказване не дава основание разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ да се тълкува ограничително, като приложното й поле се ограничи до административните актове, издавани по реда на АПК, а незаконосъобразните наказателни постановления, с оглед на правораздавателния им характер, да бъдат изключени от предметния обхват на закона.
За квалифициране на иска като такъв по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ определяща е не правната природа на отменения акт, който безспорно не е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 АПК, а властнически акт с наказателноправни последици. Определяща е дейността на органа – негов издател. Наказателното постановление се издава от административен орган, в изпълнение на нормативно възложени задължения, при упражняване на административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание представлява изпълнение на административна дейност. Ето защо не е от значение факта, че наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и не е отменен по реда на АПК. Административният характер на дейността по издаване на НП, при или по повод на която са причинени вреди на гражданите или юридическите лица, определя правното основание на иска за вреди от незаконосъобразните наказателни постановления като такова по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ. В този смисъл е и приетото в т. 1 от Тълкувателно постановление от 19.05.2015г., постановено по т.д. № 2/2014г. на ВКС и ВАС.
Следователно е налице първата материалноправна предпоставка – незаконосъобразни актове на държавен орган, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред.
От фактическа страна няма спор, а и се установява от приложеното
НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч, ведно с КАНД № 280/2019 г. на Административен съд – Ловеч, че с влязло в сила на 16.12.2019 г. решение № 319 от 22.10.2019 г. по НАХД № 670/2019 г. на Районен съд – Ловеч, е отменено незаконосъобразно Наказателно постановление № 2019-0048617 от 21.06.2019 г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с което на „*****” ЕООД, ЕИК 11056927, е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лв., на основание чл. 214 от Закона за туризма, във вр. с чл. 132, ал. 1 от Закона за туризма..
Между страните няма спор, а и се установява от приложеното НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч и КАНД № 280/2019 г. на Административен съд – Ловеч, че по повод обжалването на Наказателно постановление № 2019-0048617 от 21.06.2019 г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, ищецът в настоящото производство е упълномощил адвокат, видно от пълномощно и договор за правна помощ на л. 5 от НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч и пълномощно и договор за правна помощ на л. 14 от КАНД № 280/2019 г. на Административен съд - Ловеч.
Ответникът не е оспорил нито допустимостта, нито основателността на исковата молба.
Представените в НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч и КАНД №
280/2019 г. на Административен съд – Ловеч договори за правна защита и
съдействие удостоверяват заплащането в
брой на сумата от 300 лв. /за производството по НАХД № 670/2019 г. на РС –
Ловеч/ и 150 лв. /за производството по КАНД № 280/2019 г. на Административен
съд – Ловеч/ в деня на подписването на договора, или общо сумата от 450 лв. за
адвокатско възнаграждение за двете инстанции по НАХД № 670/2019 г. на РС –
Ловеч и КАНД № 280/2019 г. на Административен съд – Ловеч.
Съгласно т. 1 на Тълкувателно
решение № 6 от 6 ноември 2013 год. по тълкувателно дело № 6 по описа за
Видно от договора за правна защита и съдействие на л. 5 от НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч, в същия е отбелязано изрично плащане на сума от 300 лв. „заплатено изцяло и в брой при подписване на настоящия договор”. Видно от договора за правна защита и съдействие на л. 14 от КАНД № 280/2019 г. на Административен съд - Ловеч, в същия е отбелязано изрично плащане на сума от 150 лв. „заплатено изцяло и в брой при подписване на настоящия договор”.
Ето защо и като съобрази т. 1 на
Тълкувателно решение № 6 от 6 ноември 2013 год. по тълкувателно дело № 6 по
описа за
Отделно съдът намира, че липсва законово изискване относно бланката на договора за адвокатско представителство, т.нар. договор за правна защита и съдействие, поради което достатъчно е само писмената форма.
Налице са и втората и третата предпоставки
– вреда от незаконосъобразно наказателно постановление и пряка причинна връзка
между вредата – заплатен адвокатски хонорар - и настъпилия вредоносен резултат.
Настоящият състав приема, че от незаконосъобразното Наказателно
постановление № 2019-0048617 от 21.06.2019 г. на Директора на РД за областите
Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП,
отменено по съответния законов ред с влязло в сила съдебно решение, ищецът е
претърпял вреди, изразяващи се в направени разноски за адвокатско
възнаграждение в съдебното производство по НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч и КАНД № 280/2019 г. на
Административен съд – Ловеч - общо в размер на 450 лв.
По силата на чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждащото действие. Съдът приема, че ищецът не би заплатил адвокатско възнаграждение и заплатената на това основание сума не би представлявали вреда за него, ако не е било издадено процесното, отменено впоследствие като незаконосъобразно, наказателно постановление. Макар и да липсва нормативно установено задължение за процесуално представителство по реда на ЗАНН, адвокатската защита при атакуване законосъобразността на НП се явява нормален и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, поради което и вредите се явяват пряка и непосредствена последица от издадените незаконосъобразни актове – наказателните постановления.
Това е така, тъй като намаляването
на имуществото на ищеца вследствие заплатени суми за адвокатско възнаграждение,
е предизвикано от издаването на наказателното постановление, с което на ищеца е
наложена имуществена санкция. Обстоятелството, че адвокатската защита по делата
за обжалване на наказателни постановления не е задължителна, не влече по
необходимост и извода, че страната няма право да ангажира свой процесуален
представител, нито че ангажирането на такъв не се намира в причинна връзка с
издадените НП. Неразделната взаимовръзка между издаденото наказателно
постановление и потърсената от наказаното лице адвокатска защита е пряка и непосредствена,
тъй като те се намират в отношение на обуславяща причина и следствие –
гражданинът/дружеството не би потърсил адвокатска помощ, ако срещу него не е
издаден акт, увреждащ неговите законни права и интереси.
В същия смисъл са мотивите на Тълкувателно
решение № 1/15.03.2017г. по т.д. № 2/2016г. на ОСС от I и II колегия на ВАС,
съгласно което при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1,
ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни
постановления, изплатените адвокатски възнаграждения в производството по
обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по
смисъла на чл. 4 от този закон, съответно подлежат на обезщетяване по ЗОДОВ.
По изложените съображения
настоящият съдебен състав намира, че искът за заплащане на обезщетение за
имуществени вреди, представляващи заплатено адвокатско възнаграждение по НАХД № 670/2019 г. на РС – Ловеч и КАНД №
280/2019 г. на Административен съд – Ловеч, общо в размер на 450 лв. е изцяло
основателен.
При този изход на делото следва ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца сторените по настоящото дело разноски съгласно списък на л. 39 от делото. В ИМ, в съдебно заседание и в писмена защита ищецът е направил искане за присъждане на направените по делото разноски /съгласно списък на разноските на л. 39 от настоящото дело/ в размер на 325 лв., от които: 25 лв. - за платена д.такса, видно от преводно нареждане на л. 5 от настоящото дело и 300 лв. - за заплатен адвокатски хонорар, видно от договор за правна защита и съдействие на л. 6 от настоящото дело. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ ако искът бъде уважен изцяло или частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както и да заплати на ищеца внесената държавна такса; съдът осъжда ответника да заплати на ищеца и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно с уважената част от иска. Предвид това и съображението, че исковата молба е уважена изцяло в пълния претендиран размер съдът намира, че следва да бъде осъден ответника да заплати на ищеца разноски за настоящото производство в общ размер на 325 лв. /колкото са претендирани съгласно списък на разноските на ищеца на л. 39 от делото/. В допълнение следва да се посочи, че ответникът не е направил възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение на ищеца.
Ето защо общо ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца разноски за настоящото производство в размер на 325 лв.
На основание гореизложеното Ловешкият административен съд
Р Е Ш
И :
ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите, гр. София, п.к. 1000, пл. „Славейков” № 4А, представлявана от председател, да заплати на „*****” ЕООД, ЕИК 11056927, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ул. „Васил Левски” № 24, представлявано от Т.В.Ч. – Г., сумата от 450 лв. /четири стотин и петдесет лева/, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди в резултат на отменено като незаконосъобразно Наказателно постановление № 2019-0048617 от 21.06.2019 г. на Директора на РД за областите Габрово, Велико Търново, Русе, Ловеч и Плевен, със седалище Русе към ГД „Контрол на пазара“ към КЗП, с влязло в сила на 16.12.2019 г. решение № 319 от 22.10.2019 г. по НАХД № 670/2019 г. на Районен съд – Ловеч, ведно със законната лихва от датата на завеждане на исковата молба – 06.01.2020 г. до окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА Комисия за защита на потребителите, гр. София, п.к. 1000, пл. „Славейков” № 4А, представлявана от председател, да заплати на „*****” ЕООД, ЕИК 11056927, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ул. „Васил Левски” № 24, представлявано от Т.В.Ч. – Г., сумата от 325 лв. - разноски за настоящото производство.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните.
Да се изпрати препис от решението на страните и ОП-Ловеч.
АДМ. СЪДИЯ: