Решение по дело №458/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 януари 2020 г.
Съдия: Ирена Илкова Янкова
Дело: 20197240700458
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

                         Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е                          

         

          21       27.01.2020 година   град Стара Загора

                

 

              В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А 

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно  заседание на шестнадесети януари  през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                  Председател:   БОЙКА ТАБАКОВА  

 

                                                 Ч                                                                           Членове:    ИРЕНА ЯНКОВА 

                                                                              РАЙНА ТОДОРОВА 

 

При секретар Зорница Делчева             

И с участието на прокурор Петя Драганова                                                 

като разгледа докладваното от  съдия  ИРЕНА ЯНКОВА  КАН дело № 458 по описа  за 2019 год., за да се произнесе съобрази следното:

 

   Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.  

 

   Образувано е по касационна жалба на И.Г.К.,  управител на „ Гото” ЕООД,  подадена чрез пълномощника му адв. А.Н. *** , против Решение № 312/ 07.10.2019г., постановено по АНД № 935/ 2019г. по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба серия К, № 2730794 на ОД на МВР  – Стара Загора. 

   В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение в нарушение и при неправилно приложение на закона – касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Жалбоподателят оспорва като необоснован направения от въззивния съд извод, че е налице нормативно предвидена възможност за прилагане на процедурата по чл.189, ал.4 от ЗДвП при установяване на нарушение на чл.21 от ЗДвП чрез мобилно автоматизирано техническо средство или система  и  при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Липсвало дата, на която бил издаден електронния фиш.Не били спазени изискванията на чл. 6 от Наредбата – техническото средство трябвало да е от одобрен тип , да е преминало през първоначална , последваща метрологична проверка  и да бъде разположено и използвано съгласно изискванията на производителя . Не били спазени и изискванията чл. 10,ал.1 и ал.3 от Наредбата – липсвал надлежно попълнен протокол за използване на автоматизираното техническо средство  Направено е искане обжалваното съдебно решение да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да бъде отменен като незаконосъобразен електронен фиш серия К, № № 2730794 на ОД на МВР  – Стара Загора. 

 

   Ответникът по касационната жалба – Областна Дирекция на МВР – Стара Загора, редовно и своевременно призован за съдебно заседание, не изпраща представител по делото и не взема становище по основателността на жалбата.  

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора в съдебно заседание дава заключение за неоснователност на касационната жалба и предлага съдебното решение, като постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, да бъде оставено в сила.      

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

         

           Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

          

           Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

 

Производството пред Казанлъшкия районен съд се е развило по жалба на И.Г.К. срещу електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К, № 2730794 на ОД на  МВР  – Стара Загора, с който на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл. 182, ал.2, т.5 от ЗДвП, на И.  К. е наложена глоба в размер на 400лв., за нарушение на чл. 21, ал.2 , във връзка с чл. 21,ал.1 от ЗДвП. В електронния фиш е посочено, че на 29.04.2019г., в 10.55ч., в област Стара Загора, общ. Мъглиж , път  І – 5 км. 213+400 , разклон за с. Ягода при ограничение на скоростта от 60  км/ч, въведено с пътен знак В-26 е установено извършване на нарушение при управление на МПС с рег. № ***, с установена скорост на движение от 104км/ч, при превишена стойност на скоростта 44 км/ч, като извършеното нарушение е заснето с мобилна радарна система TFR1-M – автоматизирано техническо средство № 544.  

        

                                                                                                                                                   С обжалваното решение Казанлъшкият районен съд е потвърдил електронния фиш по съображения за неговата процесуална и материална законосъобразност. Въззивният съд е приел, че електронният фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система, съдържа всички изискуеми реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП, като не са констатирани нарушения при неговото издаване. По съществото на спора, след преценка на събраните по делото доказателства и установената въз основа на тях фактическа обстановка съдът е обосновал извод, че извършеното от И.Г.К. нарушение по чл. 182, ал. 2, т.5 от ЗДвП, е доказано по безспорен и несъмнен начин, като законосъобразно лицето е санкционирано с налагане на предвиденото по вид и размер административно наказание за това нарушение с издаването на електронен фиш. В мотивите към решението са изложени съображения, че няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл.21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи че са спазени изискванията  на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

 

           Решението на Казанлъшкия районен съд е постановено в съответствие и при правилно приложение на закона. 

 

           Изцяло се споделя извода на въззивния съд, че облекчената процедура по чл.189, ал.4 от ЗДвП за налагане на административно наказание, е приложима при установяване на нарушения по чл.21 от ЗДвП с мобилни автоматизирани технически средства и системи. При изпълнение на функциите си определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл.165, ал.2, т.6 от ЗДвП/, като нормата на чл.189, ал.15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т.65, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл.165, ал.3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015г./. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл.2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл.3  

 

 

 

от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация правилен и обоснован се явява направения от Казанлъшкия районен съд извод, че към настоящия момент нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС, съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014г. по тълк. дело № 1/ 2013г. на ВАС.

В електронния фиш е посочена ясно датата на извършване на нарушението – 29.04.2019 година.Автоматизираното техническо средство от одобрен тип / така удостоверение за одобрен тип за измерване №10.02.4835/.. Същото е преминало първоначална и последваща проверка / протокол № 136- ФХПД/27.03.2012 г.и №3-4918/ 01.11.2018 г./ , съставен е и протокол за използване на автоматизираното. В тази смисъл за спазени изискванията на чл. 6 от Наредбата.

В съответствие с чл.10,ал.3 от Наредбата е съставен и протокол за използване на автоматизираното техническо средство, приет от районния съд , като доказателство.

   С оглед на гореизложеното не се доказаха възраженията на касатора за неспазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 година за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и фактически, правно и доказателствено обоснован е и направения от Казанлъшкия районен съд извод, че по несъмнен начин е установено и доказано извършеното от И. Кадиев нарушение, за което е санкциониран с издадения електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 2730794 на ОД на МВР   – Стара Загора.

 

         С оглед на изложените съображения съдът намира че не е налице твърдяното касационно основание, поради обжалваното решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие и при правилно приложение на закона, следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И :

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 312/ 07.10.2019г., постановено по АНД № 935/ 2019г. по описа на Казанлъшкия районен съд, с което е потвърден като законосъобразен електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2730794    на ОД на МВР  – Стара Загора. 

           

           Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

                   

 

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                

 

                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.  

 

                                                                       2.