Решение по дело №1000/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 18
Дата: 11 януари 2023 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20227260701000
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 18

11.01.2023г.,гр.Хасково

В  ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на тринадесети декември две хиляди двадесет и втора година, в състав

                                                                                             СЪДИЯ: Цветомира Димитрова  

Секретар:  Йорданка Попова ………………………………………………………………….

Прокурор:……………………………………………………………………………………….

като разгледа докладваното от съдия  Димитрова административно дело №  1000 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Предмет на разглеждане в съдебното производство е жалбата на Й.Е.А. *** насочена против Уведомително писмо изх. № 02-260-6500/12829 от 04.08.2021г. на Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която по схема Специално плащане на култура-паму(Памук) са осъществени намаления в размер на 65 785.71 лева и се оторизира сума 0.00лв., и в частта му, в която по схеми и мерки базирани на площq администрирани съгласно чл.19 от Делегиран регламент № 640/2014г. на Комисията за кампания 2019г., са наложени санкции за бъдещ период в размер на 23 830.69 лева по схема Специално плащане за култура-памук(Памук).

В жалбата се твърди, че  оспореният акт е издаден от некомпетентен орган,  в нарушение на постановената и предписана от закона форма и в нарушение kd административнопроизводствените правила и на материалния закон.

В тази връзка се излагат доводи, че оспореният акт не съдържа всички необходими реквизити съгласно АПК и другите законови разпоредби. Не били посочени и ясни фактическите и правни основания за издаването му. Нарушенията на изискването за форма на административния акт водело до нарушаване правото на защита на жалбоподателя, а това правело невъзможен и съдебният контрол.

Оспорва се истинността на всички възприети от административният орган  фактически констатации, касаещи намалението, оторизираната сума и наложените санкции.  Твърди се, че изводите  в оспорения акт противоречат на доказателствата по преписката  и на установеното въз основа на тях действително фактическо положение. Не били обсъдени всички доказателства по преписката от значение за случая, като поради това била възприета неправилна фактическа обстановка и законът бил приложен неправилно. Оспореният акт бил незаконосъобразен, тъй като не били налице фактическите и материално-правните предпоставки за издаването му. Обратно - налице били всички основания и предпоставки на закона за оторизация на цялата поискана  сума, която била отказана. Нямало и основание за налагане на санкции, като не били посочени и правните, и фактически основания за налагането им.

По изложените съображения се моли за отмяна на обжалваният акт и връщане преписката за ново произнасяне, респ. да се разпореди оторизация на поисканата сума ведно със законната лихва и връщане на санкцията. Претендират се разноски по делото.  

Ответникът – Заместник-изпълнителен директор на ДФ „Земеделие”, чрез процесуален представител – в съдебно заседание и в „становище“ (л.100) излага съображения за неоснователност на жалбата. Претендира присъждането на разноски представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Хасково, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

 Й. Еф. А. в качеството му на земеделски производител,  е подал на 14.05.2019г. заявление за подпомагане по директни плащания за кампания 2019г.(л. 24),  по различни схеми и мерки за подпомагане, сред които и  Специално плащане за култура-Памук, с приложение в табличен вид – (л. 27-гръб)  на  използваните п общо 7 бр. парцели  върху които се отглежда памук, находящи се в землището на с. ***, с обща заявена площ по мярката 44.5 ха. На 29.05.2019г. е била подадена редакция на заявлението за подпомагане, без същата да касае промени по заявеното подпомагане по посочената схема.

 Със Заповед № 394248 от 24.09.2019г. на Началник отдел Регионален технически инспекторат е наредено извършване проверка на място  по подаденото от Й.Е.А. заявление за подпомагане.(л. 60).

Проверката е осъществена в периода 25.09.2019г.-08.10.2019г. и резултатите от нея са обективирани в доклад за проверка на площи, връчен на пълномощник на кандидата за подпомагане на 08.10.2019г.

С уведомително писмо изх. № 01-262-6500/670 от 19.10.2019г. (л. 80). кандидатът е уведомен, за осъществената проверка по допустимост на декларирани площи, като му е представени  и препис от доклада. Указано  е, че за всички постоянно затревени площи, попадащи в обхвата на слой „Постоянно затревени площи“  одобрен със заповед на министъра на земеделието и храните по реда на чл.16д, ал.2 от Наредба № 105/22.08.2006г. се извършва допълнителна проверка за спазване на забраната за преобразуване и разораване на декларираната площ, като всяко неспазване на заповедта води до редукция на допустимостта, а разораните/преобразувани площи следва да бъдат възстановени до 15.05 на следващата година. Всички документи доказващи обстоятелствата по чл.64, ал.2 от Регламент на ЕС № 1306/2013г. следва да бъдат представени в ОД на РА в регламентираните срокове. Посочено е, че забележки и възражения могат да се отправят в писмен вид, в рамките на 14 дни от датата на получаване на уведомителното писмо. Писмото е получено лично от кандидата на 01.11.2019г.

            На 04.08.2021г.от  Зам.изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” е издадено процесното Уведомително писмо с изх. № 02-260-6500/12829 от същата дата   за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019г. (л.51), с което са извършени намаления на исканите субсидии по следните заявени от жалбоподателя схеми и мерки за подпомагане. Конкретно по схема специално плащане за  култура – памук(Памук) е извършено намаление в размер на 65 785.71 лева представляваща цялата искана от кандидата сума за подпомагане, не е оторизирана и изплатена сума за подпомагане и е наложена санкция чл.19 от Делегиран парламент № 640/2014 на Комисията за кампания 2019г. размер на: 23 830.69 лева

            Уведомителното писмо е съобщено на адресата си на  12.10.2022г.(л.53).  

            Жалбата срещу уведомителното писмо е депозирана пред АдмС - Хасково на 17.10.2022г. и заведена с вх. №  6949 от същата дата.

По делото като писмени доказателства са приети документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспорения акт .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

Съдът като взе предвид съдържанието на административния акт, твърденията на страните и събраните по делото доказателства, намира следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна срещу годен за оспорване индивидуален административен акт, който  в оспорената му част е неблагоприятен за жалбоподателя. Оспорването е депозирано в законоустановения 14 – дневен срок. Ето защо жалбата е допустима.

            Разгледана по същество жалбата  е  неоснователна.

            Уведомителното писмо  е обжалвано, както с доводи за унищожаемост, така и с доводи за нищожност - поради некомпетентност на издателя на акта. Преценката си за валидността и законосъобразността на обжалван административен акт съдът гради върху основанията посочени в чл. 146 от АПК, а именно:  актът да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материално - правните разпоредби и да съответства  на  целта на закона. Съгласно чл.168, ал.2 от АПК съдът може да обяви нищожност на акта дори при липса на искане за това. В закона няма легална дефиниция на понятията „унищожаемост“ и „нищожност“. Трайно съдебната практика и теория  приемат, че акт издаден от некомпетентен орган – било то материална, териториална или по степен винаги е нищожен.

Обществените отношения, свързани с прилагането на Програмите за развитие на селските райони за периода 2007г.-2013г. и 2014г. - 2020г. са предмет на уреждане от Закона за подпомагане на земеделските производители - чл. 1, т. 7 от закона. С него се определят необходимите процедури и структури в страната за прилагане на мерките и дейностите, включени в Общата селскостопанска политика на ЕС, тяхната компетентност, правомощия и организационни връзки между тях. Съгласно нормата на чл. 11а, ал. 1 т. 1 и т.2 от ЗПЗП, в приложимата им към датата на издаване на обжалвания акт редакция органът, който приема, проверява и взема решение по заявления за подпомагане, формуляри за кандидатстване, искания и заявки за плащане по схеми и мерки за подпомагане на Общата селскостопанска политика и приема, проверява и взема решение по заявки за плащане по схеми и мерки на Общата политика по рибарство и извършва разплащания по схемите и мерките за подпомагане на Общата селскостопанска политика  е Разплащателната агенция.  В т. 13 от § 1 от ДР на ЗПЗП,  изрично е посочено, че Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. С разпоредбата на чл. 11, ал. 2 т. 4 от ЗПЗП изпълнението на функциите на Разплащателна агенция от датата на издаване на акт за акредитация се възлага на Държавен фонд „Земеделие”, чиято структура и организация на работа като Разплащателна агенция са подробно уредени, както в ЗПЗП, така и в неговия Устройствен правилник. Съгласно разпоредбите на чл.20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който представлява същата, а разпоредбата на чл.10, ал.1, т.7 от Устройственият правилник на ДФ „Земеделие” установява правомощие на Изпълнителния директор да взема решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция.  Съгласно ал.4 на чл. 20а от ЗПЗП, в приложимата му към датата на издаване на акта редакция,  Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. Със Заповед№03-РД/2891#2/16.06.2021г. на Изпълнителния Директор на ДФЗ  последният е делегирал на заместник-изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“  правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане. Предвид изложеното оспореният акт се явява издаден от  компетентен орган, а възраженията в жалбата в тази насока са неоснователни.   

 Административният акт е издаден  при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила, поради което не се споделят възраженията на жалбоподателя в тази насока. По отношение заявените за подпомагане парцели от жалбоподателя по схемата Специално плащане за памук(Памук) е била извършена проверка на място, отразена в контролни листове(доклад) за извършване на проверката кандидата видно от отразеното в доклада е бил уведомен,  и същите са му били връчени по надлежния ред. Писмени възражения и забележки по констатациите от проверката на място жалбоподателя е могъл да депозира в рамките на 14 дни от получаване на уведомителното писмо на Началника на РТИ при ДФЗ, с изх. № 01-262-6500/670 от 19.10.2019г.(съобщено на 01.11.2019г.), с което съответният доклад му  е бил надлежно съобщен, независимо от това, че същият му е бил връчен, чрез пълномощник и на по-ранни дати.         

ИАА е издаден в изискуемият писмен вид, съдържа разпоредителна част и  подпис на издателя си. Следователно налице е валидно волеизявление на административен орган.

Законосъобразността на един административен акт се проверява съобразно изложените в него фактически съображения. В Уведомителното писмо в табличен вид  е посочена схемата за специално плащане за памук по която жалбоподателя е кандидатствал, оторизираните по същата суми, респ. извършените намаления и  липсата на извършени плащания, както и вида и размера на наложените санкции по същата.

Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването му. Фактическите основания за издаване на акта  могат да са изложени или в самия административен акт или в други подготвителни документи по издаването му(допустим начин на мотивиране съгласно ТР№16/75г., а на ОСГК на ВС), и същите следва да са конкретни и да са относими към приложимото материално право.В разглеждания случай в уведомителното писмо в обжалваната му част, не са изложени никакви конкретни фактически съображения относно материалноправните основания за отказ от финансово подпомагане по схемата за специално плащане за памук(Памук), за която кандидата е заявил подпомагане и за размера на наложените санкции. Такива мотиви обаче в случая се извличат от подготвителните документи по издаване на обжалваният акт и конкретно от доклада за проверка на площи(л.61 и сл.), удостоверяващ резултатите от извършената проверка на място.  В същия документ  е удостоверено,че  декларираната по схемата площ от кандидата е 44.50, но установената на място е 28.38 ха.  

Видно от същия протокол в два от 7 – те заявени за подпомагане по схемата парцели, а именно  парцел с № 73821-21-1-1 от 5.90 ха и 73821-31-5-1 от 5 ха не са установени недопустими за подпомагане площи.

По отношение останалите заявени по схемата парцели такива несъответствия са установени и те се състоят в следното:

За парцел 73821-6-2-1 е установено, че цялата декларирана площ е недопустима за подпомагане, тъй като е угар и няма растителни остатъци  от декларираните култури памук, съответно е установено 0 брой растения памук на ха, и е отразено, че парцелите не отговарят на минималната гъстота засадено насаждение;

За парцели  73821-10-1-1  и  73821-6-1-1 цялата площ е приета за недопустима, тъй като към момента на проверката същата е дискована и няма цели растения от памук за определяне  на сорт, качество и гъстота на растенията, съответно е установено 0 брой растения памук на ха, и е отразено, че парцелите не отговарят на минималната гъстота засадено насаждение;

За парцел 73821-32-3-1 е приета за недопустима площ от 1.2 ха,   представляваща разликата между декларираната площ  от 8.52 ха и установената на мястото при проверката на място такава от 7.32 ха;

За парцел 73821-429-4-1 е приета за недопустима площ от 1.64 ха,   представляваща разликата между декларираната площ  от  11.80 ха  и установената на мястото при проверката на място такава от  10.16ха.           

 Докладът от извършената проверка на място е официален удостоверителен документ, не е  оспорен по реда на чл. 193 от ГПК от жалбоподателя и обвързва съда с материална доказателствена сила, досежно размера на установената допустима/недопустима площ от извършилите проверката длъжностни лица и констатираните от последните обстоятелства свързани с установената на място площ и с броя растения на ха в парцелите.

На основание чл. 56 от Регламент /ЕС/ № 1307/2013 от 17 декември 2013 година на Европейския парламент и на Съвета за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета/Регламент ЕС № 1307/2013г на ЕП и на Съвета, подпомагането на площ за памука е по схема, наречена специално плащане за памук, по причина на факта, че макар глава Втора да е поместена в Дял ІV - Обвързано с производство подпомагане, за памука са установени конкретни размери на базовите площи, фиксирани са добивите, референтните суми, както и условията за отпускане. Според определението в чл. 56 от Регламента на земеделските стопани, които произвеждат памук с код по КН 5201 00, се отпуска помощ при условията, определени в настоящата глава("специално плащане за култура — памук"). Производството, отглеждането или култивирането на селскостопански продукти, включително прибирането на реколтата попадат в определението за селскостопанска дейност. Условията за отпускане на специалното плащане по чл. 57, § 1 са следните: Специалното плащане за култура — памук се предоставя на хектар от площ памук, отговаряща на условията за подпомагане. Дадена площ отговаря на условията за подпомагане, само ако е разположена на земеделска земя, където държавата членка е разрешила да се произвежда памук, да е засята с разрешени от държавата членка сортове и реколтата от нея да се прибира действително при спазване на обичайните условия за отглеждане. Специалното плащане за култура — памук се предоставя за памук, който е здрав, в добро състояние и с подходящо пазарно качество. Чл. 58 § 5 от Регламента предвижда, че с  цел да се направи възможно прилагането на специалното плащане за култура — памук, на Комисията се предоставя правомощието да приема и  делегирани актове в съответствие с член 70 относно правилата за условията за отпускане на това плащане, относно изискванията за допустимост и относно агрономските практики. В упражняване на това правомощие от Комисията е приет Делегиран регламент (ЕС) № 639/2014 от 11 март 2014 година за допълнение на Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за изменение на приложение X към същия регламент. В глава Пета, Раздел ІІ – Специално плащане за културата памук, чл. 58 като изискване за допустимост е предвидено, че засаждането на площите, посочени в член 57, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013, се извършва с минимална гъстота на посевите, която се определя от съответната държава членка въз основа на почвено-климатичните условия и конкретните регионални характеристики, където това е целесъобразно.  

От гореизложеното следва извода, че допустимото подпомагане по схемата Специално плащане за памук(Памук) съобразно цитираните регламенти, които имат пряко приложение,  е на  хектар от площ памук и едно от задължителните изисквания е    да е налице минимална гъстота на посевите, съобразно определеното от съответната държава. Изискуемата гъстота на посевите памук за  Република България е визирано в чл.17, ал.1, т.3 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания където е посочено, че право на специално плащане за памук имат земеделските стопани, които са спазили условието минималната гъстота на посевите да  е не по-малко от 8000 бр./дка.

От горецитирания докла,д, който както се посочи е официален удостоверителен документ и предвид неоспорването му по реда на чл. 193 от ГПК, обвърза съда да приеме за доказани установените от извършилите проверката длъжностни лица обстоятелства, безспорно се установява, че три от заявените за подпомагане парцели, а именно  73821-6-2-1, № 73821-10-1-1  и  № 73821-6-1-1   с обща площ от 13.28 ха не отговарят на изискванията за подпомагане поради липса на изискуемата гъстота на посевите – тъй като при проверката е констатирано 0 бр/дка, а части от други два парцела - представляващи площ общо в размер на 2.84 ха не отговарят на изискванията за подпомагане, тъй като са наддекларирани, т.е. установената на място площ на парцелите е именно с 2.84 ха по-малко от  декларираните площи, т.е. с. толкова хектара по-малко е засадената площ на насаждението в двата парцела  с №73821-32-3-1 и  №73821-429-4-1 от декларираната.

На основание чл. 43, ал. 3, т. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители, Държавен фонд Земеделие-Разплащателна агенция намалява размера на плащането или отказва плащане, когато кандидатът за подпомагане е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане. Предвид това правилно административният орган е приел, че част от декларираната от кандидата за подпомагане площ от  16.12. ха площ е недопустима за подпомагане.

Процентът на наддеклариране е повече от 50%, а именно 56 %, поради което исканата сума в размер на  65 785.71 лева  не е оторизирана за подпомагане и в съответствие с чл. 19 от Делегиран Регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията е санкционирана цялата наддекларирана площ: при процентно съотношение на наддекларираната площ към установената площ над 50% - цялата установена площ се санкционира, не се изплаща субсидия по схемата и се налага санкция за бъдещ период до сума, отговаряща на разликата между декларираната и установената площ, която се  удържа  през следващите три години след календарната година на констатация на наддекларирането. Размерът на административно санкционираната площ е правилно изчислен, като сумата на санкция за наддеклариране  определена в размер на  23 830.69 лева и представлява закръгленото произведение на наддекларираната площ и определената ставка(16.12 ха  x 1478.33 лв. = 23 830.6796 лв).

По гореизложените съображения жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

             Предвид изхода на спора, основателна съгласно  чл.143, ал.1 от АПК   се явява претенцията   на ответника   за присъждане на направените по делото разноски и такива следва да му се присъдят в установения по делото действително сторен размер от 100.00 лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, съдът

 

 

РЕШИ:

 

 ОТХВЪРЛЯ оспорването на Й.Е.А. *** против Уведомително писмо изх. № 02-260-6500/12829 от 04.08.2021г. на Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която по схема Специално плащане на култура-памук(Памук) са осъществени намаления в размер на 65 785.71 лева и се оторизира сума 0.00лв., и в частта в която по схеми и мерки базирани на площ администрирани съгласно чл.19 от Делегиран регламент № 640/2014г. на Комисията за кампания 2019г., са наложени санкции за бъдещ период в размер на 23 830.69 лева по схема Специално плащане за култура-памук(Памук).

ОСЪЖДА Й.Е.А. *** и ЛНЧ ********** да заплати на Държавен фонд“Земеделие“ – РА разноски по делото в размер на 100.00 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: