Р
Е Ш Е Н И Е
№280
гр.
Пловдив, 10.01. 2024
год.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, ХІ състав, в
открито заседание на дванадесети
декември през две хиляди двадесет и
трета година, в състав:
Председател: Милена Несторова - Дичева
при секретаря Дарена Йорданова и участието
на прокурора …, като разгледа докладваното от председателя административно дело № 1622 по описа за
2023 г., за да се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Н.Р.С., ЕГН **********,***,
чрез адв.Н., срещу УП с изх. № 01-6500/2573 от 19.05.2023 г. за неодобрение за
участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за развитие на
селските райони за периода 2014-2020 г. за кампания 2020 г., издадено от
зам.изпълнителния директор на ДФЗ.
Твърди се неправилност и
незаконосъобразност на оспореното УП като издадено при съществени нарушения на
материалния и процесуалния закон.
Сочи се, че не е получено никакво
съдействие и никаква информация от АО за това в какво се изразяват несъответствията,
които ДФЗ е възприел и по какъв начин могат да бъдат отстранени в съответствие
с чл.28 от АПК.
Иска се отмяна на УП.
Претендират се разноски.
В съдебно заседание жалбата се поддържа
по изложените съображения.
Представя се подробна писмена защита.
За ответника - заместник изпълнителен
директор на ДФ „Земеделие“, чрез юриск.К., се заема становище за
неоснователност на жалбата.
Претендира се юрисконсултско
възнаграждение.
По допустимостта:
Жалбата е подадена от лице с правен интерес – адресат на
уведомителното писмо. Видно от представеното на лист 26 по делото УП, жалбоподателят
е получил лично същото на 12.06.2023 г. съгласно направеното отбелязване. Жалбата
е подадена на 26.06.2023г. Следователно жалбата е подадена в срок и е
допустима.
Съдът намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Предмет на процесното оспорване е УП изх. № 01-6500/2573 от
19.05.2023 г. за неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от
програмата за развитие на селските райони 2014 -2020 г. за кампания 2020 на
зам.изпълнителния директор на ДФЗ.
За да постанови процесното неодобрение, АО е приел, че съгласно чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от Наредба
№ 4 от 24.02.2015 г. за
подпомагане по направленията по чл.
3 могат да кандидатстват земеделски стопани, които имат сключен договор с
контролиращо лице могат да бъдат одобрени за подпомагане по мярката, при
положение че приложат към заявлението за подпомагане договор с трето лице,
което е сключило договор с контролиращо лице и договор между третото лице и
контролиращо лице или договор между контролиращо лице, земеделския стопанин и
третото лице, а съгласно чл. 21, ал. 4 договорите по ал 1 и 2 трябва да бъдат
сключени до 31 декември на предходната година на годината на кандидатирането. Според
чл. 21, ал. 3 и 4
договорът по ал. 2,
т. 1 се заверява от контролиращото лице. Договорите по ал. 1 и 2 трябва да
бъдат сключени до 31 декември на предходната година на годината на
кандидатстването. Държавен фонд „Земеделие" е
извършил административна проверка в регистъра
по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на
пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и е установил, че
договорът с контролиращото ,БАЛКАН БИОСЕРТ"
ООД е прекратен на 19.08.2021
г. В крайна сметка е посочено, че, в
съответствие с чл. 63, т. 1 във връзка с чл.
77, т. 4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на
Съвета от 17 декември 2013 относно финансирането, управлението и мониторинга на
общата селскостопанска политика, ДФЗ-РА отказва правото на жалбоподателя на
участие в мярка 11 "Биологично земеделие"
и не одобрява земеделски парцели, животни и пчелни семейства, за които се
установи прекратяване на договора с контролиращо лице или е налице
прекъсване в периода на контрол.
Настоящият
състав на Административен съд - Пловдив не споделя тези изводи на АО и счита
така постановеното УП за незаконосъобразно по следните съображения:
Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП,
Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ (ДФЗ) е и изпълнителен директор на
Разплащателната агенция /РА/ и като такъв организира, ръководи нейната дейност
и я представлява. А съгласно чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор
може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори
правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното
законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на
договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за
управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и
по подадени заявки и искания за плащане. В случая оспореното уведомително писмо
е издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФЗ, като по делото е
приложена Заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г., с която Изпълнителният
директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11, ал. 2 от
Устройствения правилник на ДФЗ е делегирал на своя заместник правомощието за
издаване и подписване АА по процесните схеми/мярка.
Ето защо, оспореният административен акт
е издаден от компетентен орган и в кръга на предоставените му правомощия.
Същият обаче е издаден в противоречие с
материалния закон.
Изводът на АО за неодобряване на жалбоподателя
за участие по направление „Биологично животновъдство“ по мярка 11 „Биологично
земеделие“ е незаконосъобразен.
Видно от самия входящ номер на общо
заявление за подпомагане, същото е подадено на 12.05.2020 г. и касае 2020 г.
Т.е. нормативното изискване
жалбоподателят да има сключен договор по ал.1 и 2 на чл.21 от Наредба № 4 от
24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. за подпомагане по направленията
по чл.3 е договорите по
ал. 1 и 2 да бъдат сключени до 31
декември на предходната година на годината на кандидатстването. В конкретния случай
заявлението е подадено на 12.05.2020 г. , годината на кандидатстването е 2020
г., а жалбоподателят е имал сключен договор с контролиращо лице към 31.12.2019
г. – видно от самите мотиви на УП договорът с контролиращото „Балкан
Биосерт“ООД е прекратен на 19.08.2021 г. Т.е. към момента на подаването на
заявлението за подпомагане и за годината за кандидатстване 2020 г.,
жалбоподателят е отговарял на изискването на чл.21, ал.4 от Наредба № 4 от
24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за
развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. - имал
е сключен договор с контролиращо лице. Като е приел обратното, АО е постановил своя
акт в противоречие с материалноправните
разпоредби и на това основание процесното УП следва да бъде отменено.
Прекратяването на договора с контролиращото лице на 19.08.2021 г. е ирелевантно към предмета
на спора съобразявайки годината за кандидатстване 2020 г. и като е достигнал до
обратни изводи, АО е постановил един незаконосъобразен акт.
Всичко това налага отмяна на оспорвания
акт и връщане на преписката за ново произнасяне при съобразяване с мотивите на
настоящото съдебно решение.
По разноските:
При този изход на спора на жалбоподателя
се следват сторените и доказани по
делото разноски в размер на 1 710 лева (10 лева ДТ, 1700 лева заплатено
адвокатско възнаграждение).
Водим от горното, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Уведомително
писмо изх. № 01-6500/2573 от 19.05.2023 г. за
неодобрение за участие по мярка 11 „Биологично земеделие“ от програмата за
развитие на селските райони 2014 -2020 г. за кампания 2020 на Зам.изпълнителния
директор на ДФЗ гр.София.
ВРЪЩА
преписката на Зам.изпълнителния директор
на ДФЗ гр.София за произнасяне по заявление за подпомагане с УИН
16/220620/09965 на Н.Р.С., ЕГН **********,***, при съобразяване на мотивите в
настоящото съдебно решение.
ОСЪЖДА
ДФЗ
да заплати на Н.Р.С., ЕГН **********,*** направените по делото разноски в
размер на 1 710 лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: