РЕШЕНИЕ
№
гр. Троян, 23.11.2012 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Троянски районен
съд, пети състав, в открито съдебно заседание на първи ноември две хиляди и дванадесета
година в състав:
Председател: ДАНИЕЛА РАДЕВА
съдебен
секретар К.Р.,
разгледа
докладваното от съдията - Радева
АН Дело № 430 по описа на ТРС за 2012 год., за да се произнесе - съобрази:
Производство по реда на чл. 59 и
сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 11012083
от 20.06.2012г., издадено от Теменужка Петрова Петкова – Директор на Агенцията
за държавна финансова инспекция гр. София, на М.М.П. ***, е наложено административно
наказание глоба в размер 100 лева на основание чл. 65 от Наредбата за възлагане
на малки обществени поръчки /НВМОП/ във вр. чл. 32, ал. 1 от ЗАНН във вр. чл.
66, ал. 2 от НВМОП за нарушение по чл. 28, ал. 1, т. 2, предл. 2 от НВМОП. Същото
е обжалвано в законоустановения срок от М.М.П., който с жалбата моли да бъде отменено
наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно, като са
изложени подробно аргументи за това. В съдебно заседание жалбоподателят М.М.П.,
редовно призован, се явява лично и със своя процесуален представител адвокат
Пламен Припърженски от АК гр. Враца, който поддържа жалбата и по същество
излага подробни аргументи за незаконосъобразност и неправилност на обжалваното
наказателно постановление. Ангажирани са доказателства.
За ответника по жалбата Агенция за
държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, редовно призован, се явява главен
юрисконсулт Милена Тихолова, която моли съда да остави жалбата без уважение
като неоснователна и да потвърди наказателното постановление като правилно и
законосъобразно, за което е изложила подробно своите аргументи по същество.
Ангажирани са доказателства.
От показанията на разпитаните по
делото свидетели С.Д.Ц., С.И.Л. и М.П.П., от приложените към делото писмени
доказателства: Известие за
доставяне от 27.06.2012г., Наказателно постановление № 11012083 от
20.06.2012г., Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра на финансите,
Пощенски плик с клеймо 27.12.2011г., АУАН № 11-01-2083/21.12.2011г., Заповед №
ФК-10-1394/11.11.2011г. на Директора на АДФИ, Заповед № ФК-10-1498/08.12.2011г.
на Директора на АДФИ, Справка за отговорните длъжностни лица при Община Априлци
за периода от 01.01.2009г. до 14.11.2011г. изх. № 1782/05.12.2011г., Решение №
149/25.04.2009г., Вносна бележка от
28.05.2009г., Решение № 239/15.06.2009г., Известие за доставяне от
17.06.2009г., Преводно нареждане от 18.08.2009г. и Констативен протокол от
07.12.2011г., преценени
поотделно и в тяхната взаимна обусловеност съдът приема за установена следната
фактическа обстановка:
На
основание Заповед № ФК-10-1394 от 11.11.2011г., изменена частично със Заповед №
ФК-10-1498 от 08.12.2011г. на Директора на АДФИ гр. София, е била извършена
финансова инспекция на Община Априлци по повод възлагането на обществена
поръчка, като финансовата инспекция е възложена на С.Д.Ц. – главен финансов
инспектор.
На 21.12.2011г. е съставен Акт за
установяване на административно нарушение /АУАН/ № 11-01-2083 от свидетеля С.Д.Ц.
– главен финансов инспектор в АДФИ, в присъствието на свидетелите С.И.Л. и М.П.П.,
срещу М.М.П. за това, че за периода от 30.06.2009г. до 02.07.2009г.
включително, в гр. Априлци, в качеството си на Кмет на Община Априлци и
възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 7, т. 1 от Закона за
обществените поръчки /ЗОП/, не е освободил гаранцията за участие от 450.00 лева
на „Бик Ремонт Строй” ЕООД гр. Варна, класиран на трето място по втора
обособена позиция в процедура за възлагане на малка обществена поръчка с предмет:
„Строително ремонтни работи за укрепване бреговете на река Сенковчица в гр.
Априлци, кв. Острец и строително ремонтни работи за аварийно възстановяване на
водосток в с. Велчево, община Априлци”. В акта е отразено, че с горното М.М.П.
е нарушил чл. 28, ал. 1, т. 2, предл. 2 от НВМОП. АУАН е предявен за подпис на
нарушителя П. на дата 21.12.2011г., който в графа „възражения на нарушителя” не
е отразил такива. М.М.П. е подписал акта, като екземпляр от същия му е връчен
на дата 21.12.2011 година. В предвиденият от закона тридневен срок по чл. 44,
ал. 1 от ЗАНН, жалбоподателят не е подал писмено възражение срещу акта.
Въз основа на АУАН е издадено
Наказателно постановление № 11012083 от 20.06.2012г. от Теменужка Петрова
Петкова – Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, с
което на М.М.П. е наложено административно наказание глоба в размер 100 лева на
основание чл. 65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/
във вр. чл. 32, ал. 1 от ЗАНН във вр. чл. 66, ал. 2 от НВМОП за нарушение по
чл. 28, ал. 1, т. 2, предл. 2 от НВМОП.
В законоустановеният седмодневен срок М.М.П.
е подал жалба, с която моли съда да постанови решение, с което да отмени
наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно, постановено
при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Жалбата е подадена от надлежна страна
и в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Налице е активна и пасивна легитимация на
страните в процеса. Предвид това жалбата е допустима и следва да бъде
разгледано по същество.
Съдът като анализира събраните по
делото писмени и гласни доказателства
счита, че жалбата се явява основателна. Съображенията на съда за това са
следните: Съдът извърши проверка на обжалваното Наказателно постановление и
установи, че същото съдържа изискуемите от закона в чл. 57 от ЗАНН задължителни
реквизити, а именно посочени са имената,
длъжността и местослуженето на лицето,
което го е издало, има номер и дата, посочен е АУАН, въз основа на който е
издадено НП, посочени са данните на нарушителя, визирани в т. 4 на чл. 57 от ЗАНН, описано е извършеното нарушение, мястото на което е извършено,
разпоредбата, която е нарушена, вида и размера на наказанието, дали НП подлежи
на обжалване, в какъв срок и пред кой съд. НП е подписано от длъжностното лице,
което го е издало, като Теменужка Петрова Петкова – Директор на Агенцията за
държавна финансова инспекция гр. София е била оправомощена да издава
наказателни постановления съгласно Заповед № ЗМФ-450/10.04.2012г. на Министъра
на финансите с оглед разпоредбите на чл. 66, ал. 2 от НВМОП и чл. 47 от ЗАНН.
Съдът счита, че и АУАН също е издаден от компетентно лице – свидетелят С.Д.Ц. –
главен финансов инспектор при АДФИ, който е оправомощен да съставя актове за
установяване на административни нарушения НВМОП. С изложеното съдът намира
първите две възражения по жалбата за неоснователни.
На следващо място, за да бъде
законосъобразно издаденото Наказателно постановление следва да има съответствие
между отразеното в него и в АУАН, въз основа на който се издава. В настоящият
случай съдът счита, че е налице
съответствие както в изложената фактическа обстановка, така и в
текстовото описание на нарушението и неговата цифрова квалификация.
В настоящото производство съдът е
длъжен да извърши служебно проверка за законосъобразност на АУАН и издаденото
въз основа на него Наказателно постановление. След като направи тази проверка
съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно.
Съдът счита, че е допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила при съставяне на АУАН. Съгласно разпоредбата на чл. 40,
ал. 1 от ЗАНН, която е императивна, АУАН
се съставя в присъствието на нарушителя и на свидетелите, които са
присъствали при извършване или установяване
на нарушението. В АУАН № 11-01-2083/21.12.2011г., въз основа на който е
издадено обжалваното НП, е посочено, че актът е съставен в присъствието на
жалбоподателя П. и в присъствието на свидетелите С.Л. и М.П.. От показанията на
посочените двама свидетели, а и от показанията на актосъставителя Ц. се
установи, че акта е съставен предварително, а не на дата 21.12.2012г., когато е
бил предявен за подпис на нарушителя и на свидетелите. Двамата свидетели по
акта не са присъствали при съставяне на акта. От приложеният като доказателство
по делото Констативен протокол от 07.12.2011г. се установи, че свидетелите П. и
Л. са участвали в извършване на проверката относно освобождаването на внесената
от „Бик Ремонт Строй” ЕООД гр. Варна гаранция за участие. Дори и да се приеме, че
нарушението е установено въз основа на официален документ и АУАН е съставен при
условията на чл. 40, ал. 4 от ЗАНН в отсъствие на свидетели, то отново не е
спазена предвидената в закона процедура, тъй като се изисква присъствие на
нарушителя при съставянето на акта.
Съдът счита, че е допуснато и съществено
процесуално нарушение при издаване на наказателното постановление, тъй като
административното наказание глоба е наложено на основание разпоредба от отменен
нормативен акт. Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки /НВМОП/ е
отменена с ДВ., бр. 17/28.02.2012г., в сила от 26.02.2012 година. Тоест към
датата на издаване на наказателното постановление и съответно датата на
налагане на санкцията НВМОП не е съществувала. Действително материята,
регулираща малките обществени поръчки е пренесена в Закона за обществените
поръчки /ЗОП/, така както заявява главен юрисконсулт Тихолова, но съдът счита,
че е недопустимо да се налага санкция по отменен нормативен акт. Следваше при
тази ситуация наказващият орган да наложи санкция по съответния текст от ЗОП, а
не по НВМОП, която към този момент е отменена.
Констатираните от съда по-горе
нарушения на процесуалните правила са съществени, тъй като нарушават правото на
защита на жалбоподателя и представляват формална предпоставка за отмяна на
обжалваното наказателно постановление. Същите опорочават изцяло производството
по ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя.
Поради това съдът счита, че не следва да се обсъждат и въпросите по същество,
относно това дали е налице доказано извършено нарушение, по кой конкретен
законов текст, представлява ли същото маловажен случай или не, кой е неговият
автор, както и относно размера на наложеното административно наказание, тъй
като тези въпроси следва да бъдат разгледани единствено при законосъобразно
протекъл процес на административно наказване, какъвто в конкретният случай
съдът счита че не е налице.
Предвид изложеното съдът счита, че
жалбата на М.М.П. е основателна и като такава следва да бъде уважена, а
Наказателно постановление № 11012083 от 20.06.2012г., издадено от Теменужка
Петрова Петкова – Директор на Агенцията за държавна финансова инспекция гр.
София да бъде отменено като незаконосъобразно.
Водим от изложеното и на основание чл.
63, ал. 1 от ЗАНН съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Наказателно постановление № 11012083 от
20.06.2012г., издадено от Теменужка Петрова Петкова – Директор на Агенцията
за държавна финансова инспекция гр. София, с което на М.М.П., ЕГН **********, адрес:***, е наложено административно
наказание глоба в размер 100.00 – сто лева,
на основание чл. 65 от Наредбата за възлагане на малки обществени поръчки във
вр. чл. 32, ал. 1 от ЗАНН във вр. чл. 66, ал. 2 от Наредбата за възлагане на
малки обществени поръчки за нарушение по чл. 28, ал. 1, т. 2, предл. 2 от Наредбата
за възлагане на малки обществени поръчки, като незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд гр. Ловеч по реда на глава ХІІ от АПК в
14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено с мотивите.
Районен
съдия: