Решение по дело №1067/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 985
Дата: 17 декември 2019 г. (в сила от 9 април 2020 г.)
Съдия: Христина Христова Ангелова
Дело: 20191720201067
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

В   И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

17.12.2019 година

 

Номер 859                                                        гр. Перник

Пернишки  районен съд                                05-ти     наказателен       състав

На    18 ноември                                            година  2019 г.

 

В  открито  съдебно заседание в следния състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Христина Ангелова

                                                           ЧЛЕНОВЕ :

                                                           СЪДЕБНИ ЗАСЕДАТЕЛИ :

Секретар: Даниела Асенова

ПРОКУРОР

                Като разгледа докладваното от Председателя  АНД №01067/2019 по  описа  на съда за 2019  година, за  да  се   произнесе  взе   предвид следното:

               Производството е по реда на  чл.59 и сл. от   ЗАНН.

               Образувано  е  по  жалба   на  „Мин Индъстри“ЕООД-гр.Перник,представлявано от П.М.Н.против наказателно постановление №248/04.06.2019 година,издадено от Министър на земеделието,храните и горите,с което на основание чл.44 ал.2 и чл.41 ал.3 вр. с  чл.41 ал.1 т.2 от Закона за опазване на земеделските земи за осъществен състав на административно нарушение по чл.2 ал.1 и чл.3 ал.2 от Правилника за приложение на цитирания нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.,за това,че към 09.04.2019 година използвал земеделска земя за неземеделски нужди ,без разрешение за промяна в предназначението й, като извършвал изкопни работи с цел добив на полезни изкопаеми –въглища с имот с идентификатор 44656.69.14 по КККР на с.Люлин общ.Перник,населено място от шеста категория по ЗАТУРБ с площ 8.249 дка земеделска земя от седма категория 35 бонитетен бал ,земи по чл.19 от Закона за опазване на земеделските земи.

              Жалбоподателят „Мин Индъстри“ЕООД-гр.Перник, представлявано от П.М.Н.е обжалвал наказателното постановление в законоустановения срок.В жалбата,депозирана срещу него са изтъкнати доводи за неговата неправилност и незаконосъобразност и отмяната му като такова.В съдебно заседание,редовно призован не се явява и не доразвива доводите си,изложени в жалбата.

             Въззиваемата страна –Министерство на земеделието,храните и горите ,редовно призован не изпраща представител.В съпроводителното писмо към административно наказателната преписка не е изразено становище.

               Пернишкият  районен съд, като съобрази доказателствата събрани по делото, както и предвид  становищата  на страните по реда на чл.14  и чл.18 от НПК,   намира за установено  следното :

                Жалбата   е  подадена в законоустановения  срок    по  чл.59 ал.2 от  ЗАНН, от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес.  Допустима е. Разгледана    по  същество  е основателна.

              От фактическа страна:

              Във връзка с извършена на „Мин Индъстри“ ЕООД гр.Перник  проверка на 08.04.2019 година ,обективирана в протокол от извършена проверка от същата дата на 09.04.2019 година Ц.К.В. Началник Общинска служба по земеделие в присъствието на свидетелите по акт М.Г.А.и В.Д.М.е съставила на „Мин Индъстри“ЕООД,представлявано от П.М.Н.акт за установяване на административно нарушение №50/09.04.2019 година,в  обстоятелствената част на който описала следното: към 09.04.2019 година използвал земеделска земя за неземеделски нужди ,без разрешение за промяна в предназначението й, като извършвал изкопни работи с цел добив на полезни изкопаеми –въглища с имот с идентификатор 44656.69.14 по КККР на с.Люлин общ.Перник,населено място от шеста категория по ЗАТУРБ с площ 8.249 дка земеделска земя от седма категория 35 бонитетен бал ,земи по чл.19 от Закона за опазване на земеделските земи. В акта за установяване на административно нарушение е посочено,че дружеството не е изпълнило разпоредбата на чл.17 ал.1 т.2 от Закона за опазване на земеделските земи.

               Актът е  съставен в  отсъствие на нарушителя. Подписан  е от актосъставителя и  от свидетелите по акта .На л.12-14 от административно наказателната преписка е приложена нотариално заверена покана до „Мин Индъстри“ЕООд-гр.Перник за явяване в 7-мо дневен срок от получаването на акт за установяване на административно нарушение.Видно  от приложената по делото разписка за връчване на нотариална покана същата е връчена на 07.05.2019 година на представляващия юридическото лице П.М.Н..Видно  от приложения по административно наказателната преписка акт за установяване на административно нарушение на същия липсва подпис на нарушител.Липсва и отбелязване последният предявен ли е на управителя на юридическото лице за запознаване,подписване и връчване срещу разписка и по какъв начин е извършено това.

               Въз основа  на акта   Министър на земеделието,храните и горите е издал наказателно постановление №248/04.06.2019 година,с което   на основание чл.44 ал.2  вр. с чл.41 ал.3 вр.чл.41 ал.1 т.2 от Закона за опазване на земеделските земи за осъществен състав на административно нарушение по чл.2 ал.1 и чл.3 ал.2 от Правилника за приложението на  цитирания нормативен акт на „Мин Индъстри“ЕООД с управител П.М.Н.е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.

             По доказателствата:

               Тази фактическа обстановка съдът  установи, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и разпита на свидетелката   Ц.К.В. .След като е била предупредена за наказателната отговорност,която би понесла в случай на лъжесвидетелстване същата поддържа изцяло и в пълен обем отразените от нея констатации в съставения акт за установяване на административно нарушение.В съдебно заседание,проведено на 30.09.2019 година е заявила,че основната    й констатация в хода на извършената проверка е,че дружеството „Мин-Индъстри“ ЕООД гр.Перник с управител П.М.Н.е използвало земеделска земя за неземеделски нужди без разрешение за промяна в предназначението.

               При постановяване на решението си съдът по реда на чл.283 вр. с чл.84 от ЗАНН прие и приложи като доказателства по делото писмени документи,както следва:наказателно постановление №248/04.06.2019 година,издадено от Министър на земеделието,храните и горите-л.6-7,доклад под формата на  проект за наказателно постановление-л.8-9,акт за установяване на административно нарушение №50/09.04.2019 година,съставен от Началник Общинска служба по земеделие-Перник-л.10,нотариална покана за връчване на актове за установяване на административно нарушение-л.12-14,разписка за връчване на нотариална покана-л.15,писмо до Министъра на земеделието,храните и горите-л.16,разписка за връчване на наказателно постановление-л.19 и представените от пр.представител на въззиваемата страна писмени документи,удостоверяващи връчване на покана на жалбоподателя за съставяне на акт.

             От правна страна:

              При извършената служебна проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение  и на издаденото въз основа на него наказателно постановление съдът намери съществени нарушения на процесуалните правила ,водещи до извод за отмяна на наказателното постановление,издадено от Министъра на  земеделието,храните и горите.

             Мотивиран за горното съдът е от следното:

             Актът за установяване на административно нарушение поставя началото на административно наказателното производство.При съставянето на акта за установяване на административно нарушение е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,изразяващо се в неизпълнение на разписаното в разпоредбите на ЗАНН във връзка с неговото подписване и връчване на нарушителя.Безспорно е,че актът е съставен на 09.04.2019 година в отсъствие на нарушителя,въпреки,че съдът не намери основания за същото.По делото е приложена нотариална покана ,изпратена до „Мин Индъстри“ ЕОД –гр.Перник, представлявано от П.М.Н.за явяване в 7-мо дневен срок от получаването й за получаване на акт за установяване на административно нарушение.Видно от приложената по административно наказателната преписка разписка за връчване на нотариална покана същата е получена на 07.05.2019 година  т.е спазвайки разпоредбите на НПК,съгласно препращащата разпоредба на чл.84 от ЗАНН срокът за явяване на представляващия юридическото лице е започнал да тече на 08.05.2019 година и е изтекъл на 14.05.2019 година/присъствен ден/.Когато актът е съставен в отсъствие на нарушителя ,съгласно разпоредбата на чл.44 ал.4 от ЗАНН същият следва да се изпрати на съответната служба,а ако няма такава–на общинската администрация по местоживеене на нарушителя за предявяване и подписване.Съгласно съдържанието на същата разпоредба актът се предявява и подписва не по-късно от 7 дни от получаването и се връща незабавно.Тази процедура по  предявяване,подписване и връчване на акта за установяване на административно нарушение безспорно не е спазена от актосъставителя.По този начин е допуснато съществено процесуално нарушение,водещо до извод за отмяна на издаденото въз основа на  акта наказателно постановление само на това основание.

          На следващо място ,проверката ,извършена на дружеството,въз основа на констатациите по която е съставен акта за установяване на административно нарушение се е провела на 08.04.2019 година.В акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление като дата на осъществяване на същото е посочена датата 09.04.2019 година.Съдът не споделя този извод и намира ,че и актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление не съдържан дата на осъществяване на нарушението-задължително изискване,съгласно разпоредбата на чл.42 т.3 респ.чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН.

          Задължително е да съществува правно единство между описаното текстово и цифрово в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление.Такова в случая не е налице.В акта за установяване на административно нарушение е посочено ,че от дружеството нарушител не е изпълнена разпоредбата на чл.17 ал.1 т.2 от Закона за опазване на земеделските земи.В наказателното постановление  е посочено,че е нарушена разпоредбата на чл.2 ал.1 от цитирания нормативен акт.Горното е недопустимо и е самостоятелно основание за отмяна на издаденото въз основа на акта наказателно постановление.Отделно от това процедурата по промяна на предназначението на земеделските земи е уредена в глава V-та на Закона за опазване на земеделските земи .Посочената като виновно нарушена разпоредба на чл.17 ал.1 т.2 от същия не съдържа правило за поведение,както и разпоредбата на чл.2 ал.1 ,тъй че се подлага на обсъждане и въпросът за правилната правна квалификация на административно нарушение.

        

          Мотивиран от горното съдът намира,че издаденото от Министър на земеделието,храните и горите наказателно постановление следва да бъде отменено на процесуално основание ,без да се пристъпва към разглеждане на спора по същество и към обсъждане на доводите на страните,предвид което на основание  чл.63 ал.1 от ЗАНН съдът:       

                                                                             

Р   Е   Ш   И:

 

             ОТМЕНЯ наказателно постановление №248/04.06.2019 година,издадено от Министър на земеделието,храните и горите срещу „Мин-Индъстри“ ЕООД-гр.Перник  ЕИК:********* със седалище и адрес на управление:-гр.Перник пл.“Иван Рилски“ №1 с управител П.М.Н.ЕГН:********** ,с което на основание чл.44 ал.2 и чл.41 ал.3 вр. с чл.41 ал.1 т.2 от Закона за опазване на земеделските земи за осъществен състав на административно нарушение по чл.2 ал.1 и чл.3 ал.2 от Правилника за приложението на цитирания нормативен акт е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв.,за това,че към 09.04.2019 година използвал земеделска земя за неземеделски нужди ,без разрешение за промяна в предназначението й, като извършвал изкопни работи с цел добив на полезни изкопаеми –въглища с имот с идентификатор 44656.69.14 по КККР на с.Люлин общ.Перник,населено място от шеста категория по ЗАТУРБ с площ 8.249 дка земеделска земя от седма категория 35 бонитетен бал ,земи по чл.19 от Закона за опазване на земеделските земи.

 

   РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно  обжалване,  по реда  на Административно процесуалния кодекс-Глава ХІІ,  пред  Пернишки Административен съд   в   14-дневен   срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                             СЪДИЯ:

 

 

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА

ВС