Р Е Ш Е Н И Е № 272
гр. Враца, 9 юли 2018 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, в открито съдебно заседание на 27.06.2018 г. в състав:
Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при секретаря: Маргаритка
Алипиева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЦВЕТАНОВА, IV състав, Адм.д. №
315 по описа за 2018 г., за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на 171 от ЗДвП.
Образувано е по жалба на Р.И.Р.,*** против Заповед за прилагане на Принудителна
административна мярка /ПАМ/ № 18-0967-000261/06.05.2018 г. на Началник Сектор
Пътна Полиция към ОДМВР, гр. Враца, с която е наредено “прекратяване на
регистрацията на ПП за срок от 10 месеца”, поради това, че, на 06.05.2018 г.
около 23:35 ч. в гр. Враца, ул. „Втори юни“, управлява собственото си МПС след
употреба на алкохол, установено с техническо средство, което отчита 1.80
промила алкохол в издишания въздух.
В жалбата се твърди, че действително е извършил нарушение и управлявал
МПС с концентрация на алкохол в кръвта, но това му е за първи път, поради което
счита, че наказанието му завишено. По образувано наказателно производство му е
наложено наказание 4 месеца лишаване от свобода с три годишен изпитателен срок
и лишаване от право да управлява МПС за срок от 7 месеца. Моли да му се намали
размера на наложеното наказание към предвидения минимален размер, респ. да се
отмени издадената Заповед, поради допуснати съществени процесуални нарушения,
имайки предвид липсата на изложени мотиви за налагане на съответния размер на
наложената мярка. В съдебно заседание адв. С. поддържа жалбата като се позовава
на допуснати съществени процесуални нарушения, а именно липса на мотиви за
налагане на максимално предвиденото в закона наказание, неосигуряване на
възможност в 3 дневен срок за даване на възражения по съставения АУАН, издаване
на Заповедта във време, когато администрацията на КАТ не работи. Моли
присъждане на разноските по делото.
Ответната страна Началник Сектор Пътна Полиция гр. Враца не взема
становище по жалбата.
Доказателствата са писмени и гласни.
Административен съд Враца след като
обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото
доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
С разпореждане от 4 юни 2018 г.
настоящият състав е разпределил доказателствената тежест между страните като
при условията на чл. 171, ал. 4 от АПК е дал допълнителни указания на ответника.
С оспорената Заповед за прилагане на Принудителна административна мярка
/ПАМ/ № 18-0967-000261/06.05.2018 г. на Началник Сектор Пътна Полиция към
ОДМВР, гр. Враца, на основание чл. 171, т. 2а, б. „б” от ЗДвП, поради
управление на МПС при наличие на алкохол в кръвта - 1.80 промила, е наредено “прекратяване
на регистрацията на ПП за срок от 10 месеца ”.
На 06.05.2018 г. около 23:35 ч. в
гр. Враца, ул. „Втори юни“ на оспорващия е съставен акт за установяване на
административно нарушение, затова че управлява
лек автомобил „Ауди А3“ рег. № *** след употреба на алкохол в кръвта – 1.80
промила в издишания въздух. Издаден му е талон за медицинско изследване и са му
иззети като доказателства СУМПС, контролен талон, СРМПС и два броя
регистрационни табели.
Съгласно Заповед № 369з-277 от 13.02.2018
г. на Директор на ОД на МВР Враца, Началник на сектор „ПП” при ОДМВР-Враца е
оправомощено длъжностно лице да издава заповеди за налагане на ПАМ по ЗДвП, на
каквото основание е издадената и оспорена заповед.
По делото са представени още справка за нарушител/водач на оспорващия за
извършените от него нарушения и наложени наказания по реда на ЗДвП, считано от
2016 г. до момента, СРМПС /оригинал/ за МПС АУДИ А 3, рег. № ***,
характеристика от работодателя на оспорващия, протокол, със сключено
споразумение по НОХД № 499/2018 г. на Районен съд Враца.
При
така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена от заинтересована
страна – адресата на акта в законоустановения срок /подадена на 22.05.2018 г.,
а заповедта връчена на 11.05.2018 г./, поради което същата е допустима и следва
да бъде разгледана по същество.
Съгласно чл. 171, т. 2а, б. „б” предл.
първо от ЗДвП - за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за
преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни
административни мерки: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство
на собственик, който управлява моторно превозно средство с концентрация на
алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, за
срок от 6 месеца до една година.
Съдът с оглед вмененото служебно
начало извършва проверка на всички основания за неговата законосъобразност. Оспореният
административен акт е издаден от компетентен орган, видно от Заповед №
8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на МВР и Заповед № 369з-277
от 13.02.2018 г. на Директор на ОД на МВР Враца, в кръга на неговите правомощия и при спазване на
съответната писмена форма.
За да се наложи процесната ПАМ, „прекратяване
на регистрацията на ПП за срок от 10 месеца ”, при условията на чл. 171, т. 2а,
б. „б”, предлож. първо от ЗДвП, следва да се установи, че водачът управлява
моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда,
което обстоятелство в случая не се оспорва.
Спорно между страните е дали при
издаване на оспорения акт, административният орган е допуснал съществени
процесуални нарушения, водещи до неговата отмяна.
Настоящият състав намира, че за да е
налице съществено процесуално нарушение, водещо до отмяна на издаден
индивидуален административен акт, същото следва да е от такъв характер, че да
води до друг правен извод, като в случая такива нарушения не се сочат и не се
констатират от съда.
Съдът не споделя възражението в
жалбата за липса на мотиви, касаещи срока на наложената мярка /не наказание/,
тъй като в заповедта изрично е посочено, че тежестта на ПАМ се определя
съобразно тежестта на извършеното нарушение, а последното подробно е описано в
обстоятелствената й част. Обстоятелството, че в частта за размера на наложеното
наказание мотивите са кратки, не дава основание да се приеме, че този акт,
включително и в своята цялост, е лишен от такива.
Неоснователно е възражението за
недаване възможност за възражение в 3 дневен срок, тъй като това обстоятелство
е относимо в административнонаказателното производството по налагане наказание
за извършеното нарушение, не и в административното производство по издаване на
акт за налагане на принудителна административна мярка.
Неоснователно е възражението, касаещо
датата на издаване на оспорения акт, тъй като от една страна това възражение не
е установено по надлежния ред с надлежните по закон доказателствени средства, а
се основава на предположения, а от друга – не се отразява върху неговата незаконосъобразност.
Дали Заповедта за прилагане на ПАМ е издадена на шести, десети или единадесети май
– факт е че към 11 май 2018 г. такава вече е издадена, то това обстоятелство
няма никакво правно значение спрямо носената от оспорващия отговорност.
По отношение на искането за намаляване
на наложената ПАМ към предвидения минимален срок, то и това възражение се явява
неоснователно, имайки предвид тежестта на извършеното наказание. Констатираното
количество алкохол в кръвта е 1.80 промила, при
допустими до 0.5 промила. В тази връзка не може да бъде направена аналогия с
наложените по наказателното производство наказания, тъй като същите са
съобразени с характера и вида на това производство и действащите по НК правни
норми. Представената характеристика от работодателя е неотносима към настоящото
производство и не може да обоснове релевантни последици.
С оглед на изложеното и предвид
изричната разпоредба на чл. 168, ал. 1 от АПК съдът намира оспореният
административен акт за издаден от компетентен орган, в кръга на неговите
правомощия и в съответната форма и при спазване на процесуалния и материалния
закон.
Мотивиран от горното и
на основание чл. 172 от АПК съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като
неоснователна жалбата на Р.И.Р.,*** против Заповед
за прилагане на Принудителна административна мярка /ПАМ/ № 18-0967-000261/06.05.2018
г. на Началник Сектор Пътна Полиция към ОДМВР, гр. Враца.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: