Решение по дело №5020/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 3543
Дата: 14 ноември 2019 г.
Съдия: Антон Рангелов Игнатов
Дело: 20191720105020
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 2 септември 2019 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№1749

гр. Перник, 14.11.2019 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Районен съд – Перник, гражданска колегия, VIII-ми състав, в публичното заседание на 31 октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

                 Районен съдия : Антон Игнатов

и при участието на секретаря: Катя Василева, след като разгледа докладваното от съдията гр.дело № 05020 описа за 2019 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Предявените искове са с правно основание чл.78, ал.1, т.3, вр. чл.187, ал.5 ЗМВР и чл.86 от ЗЗД.

По изложените в исковата молба и доразвити в съдебно заседание обстоятелства и съображения, са предявени обективно съединени искове от ищеца С.Н.С., ЕГН ********** - ст. полицай в РУ-Брезник при ОДМВР- Перник, чрез адв,И.М. ***, с адрес на кантората: гр.Перник, ул."Отец Паисий" 52, ет.2, офис 3, против ОДМВР- Перник, представлявана от комисар Димитър Попов, с адрес: гр.Перник, ул.Самоков“ № 1, с които моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да му заплати сумата в размер на 1 800,87 лв., представляваща неизплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 265 часа, за периода 01.09.2016 г.- 01.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, както и законната лихва върху тази сума, смятано, от датата на предявяване на иска- 02.09.2019 г., до окончателното изплащане на сумата, като му бъдат присъдени направените по делото разноски.

Ответната страна, чрез своя процесуален представител- ю.к.Василева е изразила становище, че искът е недопустим, а разгледан по същество- неоснователен. Оспорва се пасивната легитимация на ответника, както и възможността да се преизчислява положения нощен труд с коефициент 1.143.

Районният съд, преценявайки събраните по делото доказателства по реда на чл.12 и чл.235 от ГПК, приема за установено и доказано от фактическа и правна страна следното:

Съдът намира предявеният иск за допустим. Съгласно разпоредбата на чл.159, ал.1, т.1 ЗМВР, ръководителите на структурите по чл.37 /в чл.37, ал.1, т.2 фигурират областните дирекции/ назначават държавните служители на младши изпълнителските длъжности. Текстът предопределя пасивната легитимация на ответника който заема длъжността „ст.полицай“ в РУ- Брезник към ОДМВР- Перник.

Не се спори между страните, че за процесния период 01.09.2016 г.- 01.09.2019 г., ищецът С.Н.С. е работил на тази длъжност в РУ-Брезник при ОДМВР- Перник и е полагал труд на 8,12 и 24-часови работни смени, по график, включително за времето от 22.00 часа до 06.00 часа. По делото е прието заключение на вещото лице Б.П. по изготвена съдебно- счетоводна експертиза. Според същото, часовете нощен труд, положен от ищеца, възлизат на 1 800 часа. Същите се преизчисяват с коефициент 1.143, като към дневен труд същите се равняват на 2 057,40 лв. При това положение разликата в заплащането, след преобразуване на нощния труд в дневен на 1 800 часа, възлиза на допълнителни 257,40 часа. Общо дължимата сума за това количество положен труд възлиза на 1 800,87 лв..

С оглед така установеното съдът намира, че исковете се явяват доказани по основание и размер. Съгласно разпоредбата на чл.176 ЗМВР, брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно и допълнителни. В чл.178, ал.1, т.3, ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща и такова за извънреден труд, а също и за нощен - чл.179, ал.1, пр.2 от същия закон. Условията и редът за заплащане на последното се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, а размерът – с негова заповед, в случая - заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014 год. и № 8121з-1429 от 23.11.2017 год.

Съгласно чл.187, ал.1 и ал.3 от ЗМВР, за работещите на 8, 12 или 24- часови смени работното време се изчислява сумирано, за тримесечен период, вкл. при полагане на труд и през нощта – между 22.00 и 06.00 часа, като в този промеждутък работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. За служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал.5 и ал.6 от цитираната разпоредба.

Според ал.9 на чл.187 от ЗМВР, редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

През процесния период 01.09.2016 г. – 01.09.2019 г. са действали Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 год., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 год. и Наредба № 8121з-776 от 29. 07.2016 год., издадени от министъра на вътрешните работи. В чл.3, ал.3 от трите наредби е предвидена възможността за полагането на труд и през нощта - между 22.00 и 06.00 часа, при работа на смени, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. С първата от тях (чл.31, ал.2) изрично е уредена редукцията на часовете положен нощен труд към дневен, при сумирано отчитане на отработеното време. За целта общият брой часове нощен труд за отчетния период се умножава с коефициент 0.143. Тази наредба е отменена с приемането на втората, в сила от 01.04.2015 год. Тя пък е отменена с решение  по адм. дело № 5450/2016 год. на ВАС, в сила от датата на постановяването му и обнародвано. В периода от отмяната до издаването и обнародването на третата наредба – на 02.08.2016 г., отново приложима е била първата, предвиждаща преизчисляване на нощния труд в дневен.

В двете последващи наредби - от 2015 г. и от 2016 г., липсва уредба за преобразуването на часовете положен нощен труд към дневен. Липсата й следва да се преодолее посредством аналогично приложение на друг, уреждащ сходна материя - чл.9, ал.2 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата, която предвижда, че при сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. С чл.140, ал.1 от КТ, отново приложим аналогично, е определена нормална продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица - до 35 часа или до 7 часа за нощ. Т.е. коефициентът за преизчисляване на нощния труд в дневен възлиза на 1.143, като частно на нормалната продължителност за дневния труд от 8 часа (вкл. и според чл.187, ал.1 от ЗМВР) и тази за нощния от 7 часа.

Само за пълнота следва да се отбележи, че за положения нощен труд работещите се компенсират по два направления - посредством увеличение на часовата ставка и посредством преизчисляване на нощните часове в дневни, с последващо съобразяване продължителността на работния ден. Затова, ако последната е надвишена, разликата (надвишението) ще се яви извънреден труд, който следва да бъде компенсиран/заплатен.

По изложените съображения исковата претенция за заплащане на извънреден труд в процесния период се явява доказана по своето основание, а съгласно заключението на вещото лице по назначената счетоводна експертиза - и по размер.

При изначално разпределената доказателствана тежест, ответната ОДМВР- Перник не е ангажирала доказателства на ищеца да е изплатено дължимото възнаграждение в горния размер за положения от него извънреден труд, поради което искът за заплащането му следва да се уважи.

На основание чл.86, ал.1 от ЗЗД, основателен е и искът за заплащане на лихвата за забава върху възнаграждението, за периода от предявяване на иска до окончателното плащане.

По разноските. Съгласно разпоредбата на чл.78, ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените разноски по делото, съразмерно с уважената част на иска. Видно от приложеното адвокатско пълномощно и договоор за правна помощ, ищецът е направил разноски в размер на 400 лв.- изплатено адвокатско възнаграждение.

С оглед изхода на делото ОДМВР- Перник следва да бъде осъдена да заплати по сметка на РС- Перник и направените разноски за вещо лице в размер на 188 лв., както и сумата от 72.03 лв. /седемдесет и два лева и три стотинки/, представляваща държавна такса.

Водим от горното, на основание чл.235 и чл.236 от ГПК, районният съд

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА ОДМВР – Перник, представлявана от комисар Димитър Попов, с адрес: гр.Перник, ул.Самоков“ № 1, да заплати на С.Н.С., ЕГН ********** - ст. полицай в РУ-Брезник при ОДМВР- Перник, чрез адв,И.М. ***, с адрес на кантората: гр.Перник, ул."Отец Паисий" 52, ет.2, офис 3, сумата в размер на 1 800,87 лв. /хиляда и осемстотин лева и осемдесет и седем стотинки/, представляваща неизплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 265 часа, за периода 01.09.2016 г.- 01.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1.143, както и законната лихва върху тази сума, смятано, от датата на предявяване на иска- 02.09.2019 г., до окончателното изплащане на сумата.

ОСЪЖДА ОДМВР – Перник, представлявана от комисар Димитър Попов, с адрес: гр.Перник, ул.Самоков“ № 1, да заплати на С.Н.С., ЕГН ********** - ст. полицай в РУ-Брезник при ОДМВР- Перник, чрез адв,И.М. ***, с адрес на кантората: гр.Перник, ул."Отец Паисий" 52, ет.2, офис 3, сумата в размер на 400 лв. /четиристотин лева/- направени разноски по делото.

                  ОСЪЖДА ОДМВР – Перник, представлявана от комисар Димитър Попов, с адрес: гр.Перник, ул.Самоков“ № 1, да заплати по сметка на РС- Перник, сумата от 188 лв. /сто осемдесет и осем лева/- направени разноски по делото за експертиза, както и сумата от 72.03 лв. /седемдесет и два лева и три стотинки/, представляваща държавна такса.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Перник, в двуседмичен срок от днес.

 

 

 

Районен съдия:

 

Вярно с оригинала: Х.С.