№ 62
гр. Карнобат, 28.10.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КАРНОБАТ, VII СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:Мариела Ан. Иванова
при участието на секретаря Красимира Хр. Недева
като разгледа докладваното от Мариела Ан. Иванова Административно
наказателно дело № 20242130200248 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл.59 ЗАНН.
Образувано е по повод постъпила жалба от "Петратранс-2019" ЕООД с ЕИК
************* със седалище и адрес на управление гр.А. ул. №*** против Електронен
фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, с №
**********, издаден от Агенция "Пътна Инфраструктура", с който за нарушение на чл.
102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева. По
съображения подробно изложени в жалбата се иска отмяна на атакувания ел. фиш.
В съдебно заседание жалбоподателят не изпраща представител, но изпраща
писмено становище, с което поддържа жалбата.
Ответната страна оспорва жалбата.
Жалбата е подадена от надлежна страна против акт по чл. 58д, ал.1 ЗАНН в
срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН и е процесуално допустима.
Карнобатският районен съд, след като анализира събраните по делото
доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна
следното:
На 17.12.2021г. в 12:43 часа е установено управление на ППС Влекач Волво ФХ
12 с рег.******* с технически допустима максимална маса 18 600 кг, брой оси 2,
екологична категория ЕВРО 3, в състав с ремарке с общ брой оси 5, с обща
1
технически допустима максимална маса 50 000,в община Карнобат, по път I-6
км.449+292, посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл.
10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна
маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването.
За констатираното е издаден обжалваният фиш за нарушение по чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е наложена
имуществена санкция в размер на 2500 лева на дружеството собственик.
Съдът кредитира събраните по делото писмени доказателства, като същите
водят до установяването на безпротиворечива фактическа обстановка.
От правна страна съдът приема следното:
Съобразно разпоредбата на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не
допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на
платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса
по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията на пътното превозно средство.
Санкционната норма на чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал. 3б от ЗДвП
предвижда на собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3
от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т.
2 от ЗП налагане на имуществена санкция в размер на 2 500 лв., каквато санкция е
наложена и в настоящия случай.
Съгласно чл. 39, ал. 4 от ЗАНН, за случаи на административни нарушения,
установени и заснети с техническо средство или система, в отсъствие на контролен
орган и нарушител, когато това е предвидено в закон, овластените контролни органи
могат да налагат глоби в размер над необжалваемия минимум по ал. 2, за което се
издава електронен фиш. Видно от цитираната норма, за да бъде издаден електронен
фиш за процесното нарушение на нормата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, това трябва да е
предвидено в закон.
В нормата на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от ЗДвП, е предвидено, че при
нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, установено и заснето от електронната система по чл.
167а, ал. 3 ЗДвП, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. В тази норма не е предвидена възможност за издаване на
електронен фиш за процесното нарушение, като липсва и друга законова норма, която
изрично да предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде
съставен АУАН, а в последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен
фиш.
2
До извод различен от изложения не би могло да се достигне и въз основа на
нормата на чл. 189ж, ал. 7 от ЗДвП, съгласно която по отношение на електронния фиш
за нарушение по чл. 179, ал. 3 – 3б се прилагат разпоредбите на чл. 189, ал. 10, тъй
като това би означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за съставяне на
електронен фиш, което е недопустимо при ангажиране на
административнонаказателната отговорност на едно лице.
Така изложеното се отнася и до нормата на чл. 167а, ал. 4 от ЗДвП, в която
също не е изрично предвидена възможността да се издаде електронен фиш за
нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, а се урежда изграждането и поддържането от
АПИ на информационна система, в която се издават и съхраняват докладите по ал. 3 и
електронните фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в ЗДвП, като в
информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани
за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за
установяване на административни нарушения и наказателни постановления за
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в ЗДвП, ако същите отговарят на изискванията за
електронен документ и са подписани с квалифициран електронен подпис.
На следващо място, тази възможност не се извежда и от нормата на чл. 187а,
ал. 4 от ЗДвП, съгласно която вписаният собственик, съответно ползвател, се
освобождава от административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с
административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването
на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш
представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило
нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно
средство. Тази норма, освен че не предвижда изрично издаването на електронен фиш
за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, но тя разглежда възможността за
освобождаване от административнонаказателна отговорност за нарушения по чл. 179,
ал. 3 – 3б, за които са издадени електронни фишове или са съставени АУАН, без да се
конкретизира електронния фиш и АУАН за кое от нарушенията се отнасят. Ето защо,
тази норма би могла да е приложима както в случаите на издаване на електронен фиш
за нарушение по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП, така и при съставен АУАН за нарушение по чл.
179, ал. 3б от ЗДвП.
Така изложеното се отнася и до нормите на чл. 167а, ал. 2, т. 8 от ЗДвП и чл.
167а, ал. 4 от ЗДвП. В първата норма е предвидено, че при изпълнение на функциите
си по този закон определените от председателя на управителния съвет на АПИ
длъжностни лица съставят и връчват АУАН и връчват електронни фишове за
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в. Съответно във втората норма е предвидено, че АПИ
създава и поддържа информационна система, в която се издават и съхраняват
докладите по ал. 3 и електронните фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, като в
3
информационната система могат да се съхраняват и съставени, но невръчени покани
за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, актове за
установяване на административни нарушения и наказателни постановления за
нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3в, ако същите отговарят на изискванията за електронен
документ и са подписани с квалифициран електронен подпис. В тези две норми отново
не е изрично предвидено издаването на електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал.
3б от ЗДвП и не се конкретизира електронния фиш и АУАН за кое от нарушенията се
отнасят.
Видно от изложеното, в случая липсва изрична законова разпоредба
предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за нарушение по чл.
179, ал. 3б от ЗДвП, като е недопустимо по тълкувателен път и чрез разширително
тълкуване на нормата на чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП, да се приеме че тя се отнася и до
нарушенията по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП. В тази насока са и Решение № 906/12.10.2023
г. по КНАХД № 1491/2023 г. на Административният съд – Бургас, Решение
1627/27.02.2024 г. по КНАХД № 2470/2023 г. на Административният съд – Бургас,
Решение № 4987 от 2.07.2024 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 593/2024 г. Решение
№ 4593 от 18.06.2024 г. на АдмС - Бургас по к. а. н. д. № 282/2024 г.
Нещо повече, настъпилата законодателна промяна, изразяваща се в допълнение
на чл. 189ж, ал. 1, изр. първо от ЗДвП с израза "-3б" добавен след израза "чл. 179, ал.
3", обнародвана в ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., не променя горния
извод на съда. Нормата е процесуална и се прилага с влизането й в сила. Тя
регламентира случаите, при които може да се издаде ЕФ. Това означава, че за
нарушения на чл. 179, ал. 3-3б след 13.02.2024 г. може да се издава ЕФ. Процесният
ЕФ, очевидно от фактите по делото, е издаден преди тази дата при действието на
нормата в предходната й редакция. Освен това самата законодателна промяна
подчертава правилността на изводите на настоящата съдебна инстанция, защото
изрично регламентира, че за нарушения на чл. 179, ал. 3б ЗДвП електронен фиш може
да се издава едва от 13.02.2024 г. / Решение 1698/28.02.2024 г. по КНАХД № 2233/2023
г. на Административният съд – Бургас/.
С оглед решението за отмяна на ЕФ, АНО няма право на разноски, за разлика
от жалбоподателя, който представя доказателства за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 660лв., което отговаря на действителната правна и
фактическа сложност на казуса и следва да бъде присъдено в цялост.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Карнобатският районен
съд
РЕШИ:
4
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона
за пътищата, с № **********, издаден от Агенция "Пътна Инфраструктура", с който за
нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3 вр. чл. 179, ал.
3б от ЗДвП на "Петратранс-2019" ЕООД с ЕИК ************* със седалище и адрес
на управление гр.А. ул. №*** е наложена имуществена санкция в размер на 2 500 лева.
ОСЪЖДА Агенция "Пътна Инфраструктура" БУЛСТАТ ******** със седалище
и адрес на управление гр.С. ул. №*** да заплати на "Петратранс-2019" ЕООД с ЕИК
************* със седалище и адрес на управление гр.А. ул. №*** сумата от 660лв.
съдебно-деловодни разноски.
Решението може да се обжалва пред Административен съд- Бургас в 14-дневен
срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
5