Решение по дело №18/2022 на Районен съд - Червен бряг

Номер на акта: 10
Дата: 24 януари 2023 г.
Съдия: Йохан Мирославов Дженов
Дело: 20224440200018
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 10
гр. Червен бряг, 24.01.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧЕРВЕН БРЯГ, ТРЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на шести април през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Йохан М. Дженов
при участието на секретаря ВЕСЕЛКА ИВ. ВЕЛЧЕВА
като разгледа докладваното от Йохан М. Дженов Административно
наказателно дело № 20224440200018 по описа за 2022 година
на Червенобрежки Районен съд на основание данните по делото и закона, за да се произнесе
взе предвид следното: Производство по чл.58а от ЗАНН вр. чл. 266, ал.1 във вр. с ал. 3 от
Закона за горите
В Червенобрежки районен съд е образувано съдебното производство въз основа на
предложение на и.д. Директор на Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч за преценка за
налагане на наказание „безвъзмезден труд в полза на обществото“ на лицето ................ С. М.,
с ЕГН ********** от .................
След като се запозна с материалите по преписката, съдът установи следното:
Административно-наказателна преписка /АНП/ № 866/06.01.2022 г. по регистъра на
Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч е образувано със съставянето на АУАН №
866/06.01.2022 г., с който лицето ................ С. М., с ЕГН ********** е обвинен в
извършването на нарушения по чл. 213, ал. 1, т. 1, предл. 4-то и чл. 213, ал. 1, т. 2 ЗГ, а
именно за това, че транспортира с кон и каруца 1,5 пр. куб. м. дърва за огрев от дъб и цер
/сурови/ без да са маркирани с контролна горска марка и без превозен билет. При извършена
проверка е установено, че лицето ................ С. М., с ЕГН ********** е санкциониран за
същите нарушения с НП № 984/24.06.2021 г., влязло в сила на 07.07.2021 г.
С оглед установеното, съдът намира от правна страна следното: Вменените на лицето
................ С. М., с ЕГН ********** нарушения се санкционират по реда на чл. 266, ал. 1 ЗГ,
като в ал. 3 е предвидено, че когато нарушението е извършено повторно, наказанието е
„глоба“ от 500 до 3000 лв. или „безвъзмезден труд в полза на обществото“. При така
предвидената кумулативност на наказанието е повече от безспорно, че нарушителят може да
получи административно наказание „глоба“ или административно наказание „безвъзмезден
1
труд в полза на обществото“. В случая е видно, че се касае за транспортирането на 1,5 пр.
куб. м. дърва за огрев от дъб и цер /сурови/, които не са маркирани с КГМ и са без превозен
билет – документ, доказващ законния произход на дървесината. От съвкупния анализ на
събраните по делото доказателства, съдът намира за установено по несъмнен начин, че
................ С. М., с ЕГН ********** е извършил от обективна страна нарушение по чл. 213,
ал. 1, т. 1 и по чл. 266, ал. 1, т. 2 от Закона за горите /ЗГ/.
От субективна страна нарушенията са извършени виновно, което обосновава ангажиране
на административно-наказателната му отговорност.
Установява се също, че с влязло в сила НП № 984/24.06.2021 г. на 07.07.2021 г. на същото
лице е наложена „глоба“ за същото нарушение. Повторно, по смисъла на § 1, ал. 2 от ДР на
ЗАНН, е това нарушение, което е извършено в едногодишен срок от влизането в сила на акт,
с който е наложено административно наказание за нарушение от същия вид, освен ако в
специален закон е предвидено друго. Следователно, извършените нарушения от 24.06.2021
г. са в условията на повторност, тъй като са извършени в едногодишния срок от наказването
на ................ С. М. за същите по вид нарушения.
Съгласно чл. 266, ал. 1 ЗГ, физическо лице, което в нарушение на закона транспортира
дървесина, се наказва с глоба от 50 до 3 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание. В,
ал. 3 е предвидено, че когато наказанието е извършено повторно, наказанието е „глоба“ от
500 до 3 000 лв. или „безвъзмезден труд в полза на обществото“. В случая приложима се
явява разпоредбата на чл. 266, ал. 3 ЗГ, при което съдът следва да определи най-
подходящото по вид наказание за постигане целите на чл. 12 ЗАНН.
При индивидуализацията на наказанието, съдът отчете, че нарушенията са извършени
едва около месец след влизане в сила на наказателното постановление за предходни
нарушения от същия вид, както и че това се явява второ по ред административно-
наказателно производство, водено срещу ................ С. М. за едни и същи нарушения.
Степента на обществена опасност на нарушението, настъпилите вреди от него, кръга на
засегнатите интереси и значимостта на конкретно увредените отношения, извършването на
нарушението в условията на повторност, както и личността на нарушителя не биха могли да
обуславят маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
С оглед постигане целите на административното наказание, съобразно нормата на чл. 12
от ЗАНН – да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен
ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани,
настоящия съдебен състав счита, че следва да приеме искането на АНО за налагането на
административно наказание "безвъзмезден труд в полза на обществото" като основателно.
Тъй като съобразно нормата на чл.16а от ЗАНН "безвъзмездният труд" е труд, който се
полага в полза на обществото без ограничаване на други права на наказания, то неговата
продължителност не може да бъде по-малко от 40 часа и повече от 200 часа годишно, за не
повече от две последователни години, съобразно чл. 16а, ал. 2 от ЗАНН. В конкретния
случай съда счита, че следва да наложи административно наказание от този вид
самостоятелно и в минимален размер, т.е. в размер на по 40 часа годишно, съобразявайки се
с нормата на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН и тежестта на нарушението, подбудите за неговото
2
извършване и имотното състояние на нарушителя. В хода на съдебното следствие не са
събрани доказателства, които да мотивират по-висок размер на административно наказание
от минимално предвиденото за него, доколкото се касае за транспортирането на 1 пр.куб.м.
дърва за огрев. Според материалите по делото нарушителя е съдействал при направената
проверка и не оспорва извършеното от него.
При този изход на делото, предмет на нарушението: 1,5 куб. м дърва за огрев, следва да се
отнеме на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ.
Мотивиран от така установеното, въз основа на събраните доказателства, взети по
отделно и в своята съвкупност и ръководен от вътрешното си убеждение на основание чл.
58в от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
НАЛАГА на основание чл. 266, ал. 3 от Закона за горите административно наказание
"безвъзмезден труд в полза на обществото" в размер на 40 /четиридесет/ часа за срок от 1
/една/ година на ................ С. М., с ЕГН ********** от ................ за извършеното нарушение
по чл. 213, ал. 1, т. 1 и т.2 от Закона за горите за което е бил издаден от горски инспектор
при Регионална дирекция по горите – гр. Ловеч АУАН серия 866/06.01.2022 г.
ОТНЕМА на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ, в полза на държавата, вещите, предмет на
нарушението, а именно 1,5 куб. м дърва за огрев.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Плевенски
административен съд по реда на Административно процесуалния
кодекс, в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е
изготвено.
След влизане в сила на решението, да се изпрати заверен препис
на ОЗИН гр. Плевен.
Съдия при Районен съд – Червен Бряг: _______________________
3