№ 116
гр. С.З., 17.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – С.З. в публично заседание на двадесет и девети март
през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Румяна Б. Пенева
при участието на секретаря Даниела М. Калчева
като разгледа докладваното от Румяна Б. Пенева Търговско дело №
20215500901331 по описа за 2021 година
Предявен е иск с правно основание чл. 13, ал. 1, т.3, б.„б" от ЗЮЛНЦ,
във връзка с чл. 64, ал. 7 от Закон за сдружения за напояване.
В исковата молба се посочва, че Министърът на З.то, храните и горите,
като надзорен орган и на основание чл. 5, ал.2 от Закона за сдружения за
напояване (ЗСН) предявява настоящия иск с правно основание чл.64, ал. 7 от
ЗСН във връзка с чл. 13, ал. 1, т. 3, 6. „6" от Закона за юридическите лица с
нестопанска цел (ЗЮЛНЦ) срещу Сдружение за напояване (СН) „М.", с
БУЛСТАТ ***, със седалище и адрес на управление: гр. Р., общ. Р., обл. ***,
регистрирано с Решение № 1757 от 18.05.2007 г. по ф. д. № 840/2007 г. на
Окръжен съд (ОС) - С.З., с искане сдружението да бъде прекратено.
Посочва се, че СН „М.", гр.Р. е учредено на 28.02.2007 година, като на
учредителното събрание са присъствали лично и представлявани от
собственици и ползватели на земеделски земи - общо 168 души (53% от
общия брой - 319), притежаващи и ползващи 1922,770 дка земеделски земи,
което представлява 51 % от общата площ на сдружението - 3840 дка.
Сочи се, че уставът на сдружението е одобрен със Заповед № РД 09-248
от 19.04.2007 г. на Министъра на З.то и горите, като с Решение № 1757 от
18.05.2007 г. на ОС - С.З. по ф. д. № 840/2007г. по описа на ОС - С.З. СН „М."
е вписано в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и за
председател и управляващ на СН „М." е вписан С.С.В..
Посочва се, че при извършена на 20.04.2018 г. проверка на дейността на
сдружението за напояване за 2017 г. от комисия, назначена със заповед на
1
директора на Областна дирекция „З." - С.З., е установено, че на 18.05.2010 г. е
изтекъл мандата на управителните му органи и не са предприети
необходимите мерки (по аргумент на чл. 40, ал.1 и чл. 43, ал. 1 от ЗСН).
Общото събрание на сдружението не е свиквано в съответствие с
предвидените в закона и устава срокове и не е проведено ново общо събрание
за избор на ръководство.
Сочи се също, че при извършена на 22.02.2019г. проверка на дейността
на сдружението за напояване за 2018 г. от комисия, назначена със заповед на
директора на Областна дирекция „З." - С.З., е установено, че през последните
години сдружението не функционира и с оглед предписанията на комисията,
извършила проверката, на 10.01.2019г. на заседание на Управителния съвет е
взето решение за провеждане на Общо събрание на 22.06.2019г.
Ищецът сочи, че при проверките на представители на надзорния орган
върху дейността на сдружението са констатирани редица пропуски,
нарушения и дейности, противоречащи на специалния закон, изразяващи се
най-общо в следното:
- Не са свиквани заседания на управителния съвет; не са водени
протоколни книги за заседанията на управителния, контролния съвет и
общото събрание;
- Сдружението не събира членски внос или други вноски;
- Сдружението не е изграждало нови хидромелиоративни съоръжения;
- Сдружението не представя информация за извършени ремонтно-
възстановителни дейности на собствените язовири;
- Сдружението не води инвентарен опис; не води дневник за
извършвани технически дейности във връзка с поддържането и
експлоатацията на хидромелиоративната структура;
- Не е изготвяна оперативна отчетност през поливните сезони. Липсва
информация да са поливани площи на членове на сдружението, както и за
ползвани количества вода.
- Председателят на сдружението не представя годишен доклад за
дейността на сдружението, с което е нарушен чл. 41, ал. 1, т. 4 от ЗСН.
- Сдружението не актуализира експлоатационния дневник;
- Сдружението не е определило единична цена на водата за напояване от
сдружението към датите на проверките;
- В сдружението не се съхраняват счетоводни документи, няма
информация за извършвана финансова ревизия.
Твърди, че предвид гореизложените обстоятелства, сдружението за
напояване със своите действия и бездействия е нарушило следните
разпоредби:
- чл. 36, ал. 2 от ЗСН, съгласно който Общото събрание се свиква най-
малко два пъти годишно;
2
- чл. 38, т. 3 от ЗСН, съгласно който Общото събрание избира и
освобождава членовете на управителния и на контролния съвет, както и на
председателя на сдружението.
- чл. 38, т. 6, 7, 8, 10 и 11 от ЗСН, съгласно който Общото събрание
приема годишния план, бюджет и щат на сдружението; одобрява годишния
доклад за дейността на управителния съвет; одобрява доклада на контролния
съвет; приема плановете за експлоатация и поддържане на
хидромелиоративната инфраструктура, както и плана за напояване и
разпределение на водата; определя размера на вноските и другите плащания
от членовете на сдружението съгласно устава и сроковете, в които те трябва
да бъдат направени, както и цените на услугите, предоставяни от
сдружението на лица, които не са негови членове.
В исковата молба се посочва, че в Министерство на З.то, храните и
горите с per. индекс № 94-1175 от 25.05.2021 г. е постъпил сигнал от Г.М. -
председател на СН „М.", с който се прави искане за прекратяване на
сдружението за напояване, тъй като същото не извършва дейност. В сигнала
се посочва, че поради смърт на членове на сдружението и продажба на имоти,
попадащи в обхвата на същото, членският състав на сдружението се е
увеличил на около 400 бр. членове. Също така са постъпили и заявления за
отказ от членство и точният брой на членският състав не е възможно да се
уточни.
Председателят на СН „М." информирал още, че на 05.11.2020г. е
публикувана покана в местния вестник „М." и вестник „***", че на
05.12.2020г. се свиква общо събрание на сдружението за прекратяване на
същото и за връщане на придобитата от Община Р. хидромелиоративна
инфраструктура. Поради въведените противоепидемични мерки общото
събрание е било отложено за 22.12.2020г., след което отново е било
отложено, поради същите причини. Междувременно председателят, един от
членовете на Управителния съвет, двама от членовете на Контролния съвет
(КС) са починали, а третият член на КС е загубил правото си на членство, тъй
като е продал имота си. Като още една причина за невъзможността за
свикване на легитимно общо събрание, г-н Маринов посочил и това, че по-
голямата част от членовете не знаят, че в качеството си на наследници са
придобили членство в Общото събрание на сдружението и техните адреси не
са открити, за да бъдат уведомени.
Твърди се, че хидромелиоративната инфраструктура, стопанисвана от
СН „М." обхваща яз. „К." и яз. „Б.", разположени в землището на гр. Р.. С
липсата на дейност от страна на СН „М." е налице невъзможност да се
изпълняват всички необходими нормативни и технически дейности по
стопанисване на язовирите.
Посочва се, че при ликвидация на СН „М." предадените за безвъзмездно
ползване хидромелиоративни съоръжения, следва да бъдат върнати на
предишния им собственик - Община Р..
3
При така установеното, ищецът счита, че с действията, респ.
бездействията си, СН „М.", гр. Р., общ. Р., обл. С.З. е нарушило разпоредбите
на ЗСН, поради което за него, в качеството му на министър на З.то, храните и
горите и на надзорен орган, съгласно чл. 5, ал. 2 от ЗСН, възниква правен
интерес от завеждане на настоящия иск за прекратяване на СН „М.", по реда
на чл.13, ал. 1, т. 3, б. „б" от ЗЮЛНЦ, съгласно препращащата разпоредба на
чл. 64, ал. 7 от ЗСН.
Моли съда да постанови решение, с което на основание чл. 13, ал. 1, т.3,
б.„б" от ЗЮЛНЦ, във връзка с чл. 64, ал. 7 от ЗСН, да прекрати СН „М.", с
БУЛСТАТ ***, със седалище и адрес на управление: гр. Р., общ. Р., обл. С.З. и
на основание чл.13, ал.4 от ЗЮЛНЦ да открие производство по ликвидация на
сдружението.
Ответникът Сдружение за напояване „М.", редовно призован, не
изпраща представител и не взема становище по предявения иск.
Съдът обсъди доводите и становищата на страните, както и
представените по делото доказателства, при което намира за установено
следното:
Предявеният пред настоящия съд иск е с правно основание чл. 13, ал.1,
т.3, б.„б" от ЗЮЛНЦ, във връзка с чл. 64, ал. 7 от ЗСН - за прекратяване на
ответното сдружение за напояване с решение на окръжния съд по седалището
на юридическото лице с нестопанска цел, когато извършва дейност, която
противоречи на Конституцията, на законите и на добрите нрави. В исковата
молба подробно са изложени обстоятелствата, които, според ищеца, сочат, че
дейността на ответника е в противоречие със законите и добрите нрави на
обществото.
Искът е предявен от Министъра на З.то, храните и горите на РБългария,
в качеството му на надзорен орган по отношение на сдруженията за
напояване. Съгласно чл.5, ал.2 от ЗСН, сдруженията извършват дейността си
под надзора на държавата. Функциите на надзорен орган се осъществяват от
министъра на З.то, храните и горите или определено от него длъжностно лице
от състава на министерството.
От представените от ищеца писмени доказателства се установяват по
безспорен начин твърдените в исковата молба обстоятелства, свързани с
дейността и функционирането на ответното сдружение.
При извършени проверки на дейността на сдружението през 2018г.
/Протокол от 20.04.2018г./ и през 2019г. / Протокол от 22.02.2019г./ от
комисии, назначени от директора на Областна дирекция“З.“ С.З., е
установено, че сдружението не изпълнява част от предвидените задължения
съгл. ЗСН.
При извършената на 20.04.2018 г. проверка е установено, че на
4
18.05.2010 г. е изтекъл мандатът на управителните органи на сдружението и
не са предприети необходимите мерки за провеждане на ОС (по аргумент на
чл. 40, ал.1 и чл.43, ал. 1 от ЗСН). Такова не е било свиквано и проведено в
съответствие с предвидените в закона и устава срокове, като не са избрани
нови ръководни органи на сдружението.
Видно от данните по делото, при извършена на 22.02.2019г. проверка на
дейността на сдружението за напояване е установено, че през последните
години сдружението не функционира и с оглед предписанията на комисията,
извършила проверката, на 10.01.2019г. на заседание на Управителния съвет е
взето решение за провеждане на Общо събрание на 22.06.2019г.
Във връзка с направените констатации при двете проверки през 2018 и
2019г. са дадени указания от комисиите за провеждане на общо събрание на
сдружението и провеждане на ежемесечни заседания на УС на СН „М."/ съгл.
Протокол от 20.04.2018г. – л.10-л.13 от делото/, както и е направена
констатация, че СН „М." не функционира и УС е взел решение за провеждане
на ОС.
По делото липсват доказателства такова ОС на сдружението да е
проведено.
Ответникът не е взел становище по иска и не е представил
доказателства, относими към спора.
Видно от изявленията на пълномощника на ищеца, председателят на
сдружението е починал, членовете на сдружението не са успели да свикат и
проведат ОС на СН „М.", голяма част от членовете също са починали.
При тези данни, Съдът счита, че предявеният иск е основателен и
доказан и следва да бъде уважен. От събраните по делото доказателства се
установява, че ответното сдружение фактически не функционира, липсва
яснота относно броя и състава на членовете на сдружението, членовете на УС
и самият председател са починали, като не е проведено ОС за избор на нов
УС и председател на сдружението. В случая целта, за която е създадено
сдружението, не е осъществена, сдружението не функционира, поради което
съдът счита, че самото съществуване и функциониране на сдружението
противоречи на законите и на добрите нрави на обществото, поради което
следва да бъде прекратено.
Прекратяването следва да се впише служебно в Регистъра на
сдруженията за напояване при Окръжен съд С.З. по партидата на СН „М.",
след което следва да се открие производство по ликвидация на дружеството.
Съдът следва служебно да назначи ликвидатор, тъй като такъв не е посочен от
страните по делото, като следва да задължи ответника да внесе сумата 2
500лв. предварителни разноски във връзка с процедурата по ликвидация на
сдружението.
5
Водим от горното, Окръжен съд – гр. С.З.
РЕШИ:
ПРЕКРАТЯВА на основание чл. 13, ал. 1, т.3, б.„б" от ЗЮЛНЦ, във
връзка с чл. 64, ал. 7 от Закон за сдружения за напояване Сдружение за
напояване „М.", ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Р., Общ.Р.,
Област С.З., ул.***, регистрирано с решение №1757/18.05.2007г. по ф.д.
№840/2007г. по описа на Окръжен съд –С.З..
ОТКРИВА производство по ликвидация на Сдружение за напояване
„М.", ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Р., Общ.Р., Област
С.З., ул.***, регистрирано с решение №1757/18.05.2007г. по ф.д.№840/2007г.
по описа на Окръжен съд –С.З..
НАЗНАЧАВА за ликвидатор на Сдружение за напояване „М.", ЕИК
***, със седалище и адрес на управление гр. Р., Общ.Р., Област С.З., ул.***,
регистрирано с решение №1757/18.05.2007г. по ф.д.№840/2007г. по описа на
Окръжен съд –С.З. Р. Ат. Ат., с адрес: С.З., ул. *** e-mail: *********@***.**,
включена в Списък на ликвидаторите към Агенция по вписванията, утвърден
със Заповед № РД - 01 - 282/ 25.06.2020 г. на Изпълнителния директор.
ЗАДЪЛЖАВА Сдружение за напояване „М.", ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление гр. Р., Общ.Р., Област С.З., ул.***, регистрирано с
решение №1757/18.05.2007г. по ф.д.№840/2007г. по описа на Окръжен съд –
С.З. /в производство по ликвидация/ да внесе сумата 2 500лв. /две хиляди и
петстотин лв./ предварителни разноски във връзка с процедурата по
ликвидация на сдружението.
ОСЪЖДА Сдружение за напояване „М.", ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление гр. Р., Общ.Р., Област С.З., ул.***, регистрирано с
решение №1757/18.05.2007г. по ф.д.№840/2007г. по описа на Окръжен съд –
С.З. /в производство по ликвидация/да заплати държавна такса в размер на 80
(осемдесет)лева по сметката на Старозагорския окръжен съд.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му
на страните пред Апелативен съд - В. Т..
След влизане в сила на решението, обстоятелствата, свързани с
прекратяване на сдружението да се впишат служебно в регистъра по чл. 15 от
ЗСН по ф. д.№840/2007г. по описа на Окръжен съд –С.З..
6
Съдия при Окръжен съд – С.З.: _______________________
7