Решение по дело №132/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 88
Дата: 1 юли 2019 г. (в сила от 14 октомври 2019 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200132
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

                                    01.07.2019г.                  гр.Царево

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                            наказателен състав

На пети юни                                                      две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                    Председател: Мария Москова

 

секретар Стефка Илиева,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 132/2019 по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от „Атлиман 2“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.“Лозенец“, ул.“Кр.Попов“ №59, вх.Б, ет.3, ап.16, срещу Наказателно постановление (НП) № 7084/12.03.2019г., издадено от Зам.министъра на културата, с което за нарушение на чл. 97 ал.1 т.5 пр.1 от ЗАПСП е наложена „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл.98в ал.1 от ЗАПСП. С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно, при условията на евентуалност – че са налице основанията за приложението на чл.28 от ЗАНН, поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В съдебно заседание за дружеството, редовно уведомен, се явява надлежно упълномощен процесуален представител –адв.С., който поддържа жалбата и моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло.

За ответната страна – Министерството на културата, редовно уведомена,  се явява надлежно упълномощен процесуален представител –ю.к.Т., който моли наказателното постановление да бъде потвърдено кат о правилно и законосъобразно.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

На 06.08.2018г., св.Ч.П. и св.Б.Д. / и двамата служители в Министерството на културата/ извършили проверка в ретро клуб „The White“, находящ се в гр. Приморско, Южен плаж и стопанисван от „Атлиман 2“ ЕООД, при която установили, че  обектът разполага със 300 места за посетители, е отворен е за посетители и се озвучава от колони, свързани към усилвател с компютър на DJ-пулт с плейлиста, като в момента на проверката звучало произведението „Falling for you“ - в изпълнение на Teenage Mutants. До приключване на проверката не са били представени на проверяващите договори с авторите на изпълняваните чрез запис произведения, нито с организации за колективно управление на авторски права, които да ги представляват, въз основа на които дружеството да е придобило правото за тяхното публично изпълнение чрез запис в обекта на проверката.

Констатациите от извършената проверка са обективирани в Констативен протокол /КП/ № 7011/06.08.2018 г., с който управителят на дружеството е бил поканен да се яви в сградата на Министерство на културата, дирекция „Авторско право и сродните му права“ на 30.08.2018 г. от 14:00 до 16:00 часа и да представи договори с авторите или съответната организация за колективно управление на авторски права, въз основа на които е придобил правото за публично 

С писмо изх. № 62-00-352/21.08.2018г. е било отправено запитване до Сдружение за колективно управление на авторски права на композитори, автори на литературни произведения, свързани с музика и музикални издатели - „МУЗИКАУТОР“, регистрирано с издадено удостоверение № 62- 00-0152/27.10.2011 г. и № У-62/05.09.2014 г. в регистъра, воден в Министерството на културата, съгласно чл. 94г, ал. 1 от ЗАПСП, относно авторите на произведенията, публично изпълнени чрез запис, членове ли са на дружество „МУЗИКАУТОР“ и управлява ли същото техните права по отношение на публичното изпълнение чрез запис. В случай, че авторите са чуждестранни, е било отправено запитване в кое чуждестранно дружество членуват и представлява ли „МУЗИКАУТОР“ съответното дружество за територията на Република България по силата на договор за взаимно представителство. В допълнение е била поискана информация дали дружество „МУЗИКАУТОР“ има договор с лицето, стопанисващо обекта на проверката.

С писмо изх. № 108-102/29.08.2018 г. е получен отговор от дружество „МУЗИКАУТОР“, в който, на основание международната база данни CIS-NET, се посочват имената на авторите и на кое чуждестранно дружество са членове, а именно:

1. Teenage Mutants - Falling for you

Композитор и автор на текст: NEW JAMES THOMAS (член на английското дружество PRS);

Композитор и автор на текст: WATANABE SADAO (член на японското дружество JASRAC);

Композитор и автор на текст: WELSH LAURA ('член на английското дружество PRS);

С писмото са били представени договори за взаимно представителство на последните с дружество „МУЗИКАУТОР“, като също е посочено, че дружеството има сключен договор с „Атлиман 2“ ЕООД от дата 17.08.2018 г., т.е. договорът е сключен след извършване на проверката.

На 30.08.2018 г. в Министерство на културата е било получено писмо вх. № 26-00- 570/30.08.2018 г., подадено от „Атлиман 2“ ЕООД с приложени към него документи: договор за публично изпълнение с „Музикаутор“ от 17.08.2018 г„ приложение 1 към договор № 4336-3461/17.08.2018, платежно нареждане към „Музикаутор“ с УРН: 04627П-АА-3560/17.08.2018 и пълномощно от Б.Ж. на С. К..

Във основа на така установеното,  на 18.09.2018 г. св. Д.Н.Д., на длъжност **** в ДАПСП към МК, съставила против  „Атлиман 2“ ЕООД  АУАН № 7084/18.09.2018 г., за това, че използва на 06.08.2018г. чрез публично изпълнение на запис произведението:1. Teenage Mutants - Falling for you, Композитор и автор на текст: NEW JAMES THOMAS (член на английското дружество PRS); Композитор и автор на текст: WATANABE SADAO (член на японското дружество JASRAC); Композитор и автор на текст: WELSH LAURA ('член на английското дружество PRS); в нарушение на разпоредбите на ЗАПСП, без необходимото по закон съгласие на авторите или представляваща организация за колективно управление на авторски права, предвидено в чл. 18, ал. 1 и ал. 2, т. 3 и ал. 3, във вр. с чл. 35 и чл. 58 от ЗАПСП, като по този начин е осъществило състава на административно нарушение по чл. 97, ал. 1, т. 5, пр. 1 от ЗАПСП .

Препис от АУАН  е връчен на упълномощено от управителя на дружеството, стопанисващо обекта, лице на 26.10.2018 г., като липсват данни обаче същото да е било поканено за съставянето на АУАН.

Въз основа на така съставения АУАН и събраните по административно-наказателната преписка документи, зам.министърът на културата издал на 12.03.2019г. атакуваното НП №7084/12.03.2019г., с което за нарушение на чл. 97 ал.1 т.5 пр.1 от ЗАПСП е наложена „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл.98в ал.1 от ЗАПСП.

Препис от така съставеното НП е било връчено на дружеството на 20.03.2019г. видно от известието за доставяне /л.11/. Жалбата срещу НП е подадена на 26.03.2019г., видно от входящия номер на АНО /л.4/.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по АНП писмените доказателства, приобщени към делото по реда на чл.283 от НПК.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е основателна по следните съображения:

Настоящото производство е от административно- наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН, това деяние извършено ли е от лицето посочено в акта и наказателното постановление като нарушител. Следва и да се отбележи, че актовете за установяване на административни нарушения нямат обвързваща, доказателствена сила, т.е. посоченото в акта не се счита за доказано, тъй като при това производство се прилагат съответно правилата на НПК, съгласно чл. 14 от НПК обвиняемият /в случая административно отговорното лице/ се счита за невинен до доказване на противното. /ППВС № 10/ 1973 год./. Това от своя страна означава, че в тежест на административно наказващия орган е да докаже по безспорен начин пред съда, че има административно нарушение. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно е необходимо стриктно да бъдат спазени изискванията на ЗАНН относно съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

При извършена проверка настоящият съдебен състав намира, че в хода на АНП е допуснато съществено процесуално нарушение тъй като нарушителят не е поканен за съставянето на АУАН, което процесуално нарушение води до отмяна на атакуваното НП без същото да се разглежда по същество.

Съгласно разпоредбата на чл.40 ал.1 от ЗАНН, актът за установяване на административно нарушение се съставя в присъствие на нарушителя.  В отсъствие на нарушителя актът се съставя при условията на чл.40 ал.2  от ЗАНН – когато нарушителят е известен, но не може да бъде намерен, или ако след покана не се яви за съставянето на акта.

В разглеждания случай АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, но в административната преписка не се съдържа покана до законния представител на дружеството да се яви в Министерството на културата за съставянето на АУАН. Прави впечатление, че АНО е положил множество усилия да връчи по надлежния ред препис от съставения АУАН на нарушителят, но преди това не е изпълнил основното си задължение, а именно: да покани нарушителя да се яви за съставянето на АУАН. Поканата до дружеството да се яви в Министерството на културата и да представи договори, касаещи уреждането на ползването на авторски и сродни права, в никакъв случай не е равносилна на покана същото да се яви за съставяне на АУАН. В случая не е приложима и разпоредбата на чл.40 ал.4 от ЗАНН, съгласно която когато нарушението е установено въз основа на официални документи, актът може да се състави и в отсъствие на свидетели, тъй като нарушението на установено при проверка на място, която е продължила с проверка по документи.

В конкретния случай се касае за  съставяне на  АУАН в отсъствие на нарушителя, което е станало  в грубо противоречие с разпоредбата на чл. 40 ал.2 от ЗАНН –акта е бил съставен в отсъствието на нарушителя без същия да е бил надлежно поканен за съставянето му.

В тази връзка следва да се отбележи, че изискването  актът да е съставен в присъствието на нарушителя, има за цел едновременност и непосредственост при осъществяване  процедурата  по съставяне на АУАН, с участието на посочените  в чл.40 ал.1 от ЗАНН лица, както при съставянето му, така и при подписването му, което гарантира правото на защита на нарушителя. Законът допуска акта да бъде съставен и в отсъствие на нарушителя, но при условията на чл. 40 ал. 2 от ЗАНН: когато той е известен, но не може да се намери или когато е поканен за съставянето на акта и не се яви. Съставянето на акта в отсъствие на нарушителя извън, хипотезите на чл. 40 ал.2 от ЗАНН, води до нарушаване правото му да направи възражения още при самото съставяне на акта, да посочи доказателства, които да се съберат и да организира и  осъществи адекватно защитата си в образуваното против него административно наказателно производство.

В случая  дружеството не е участвало при съставеното на АУАН и не е могло да направи възраженията си, и да посочи доказателства и по този начин на практика е бил лишен от възможността да участва в административно наказателното производство, което се преценява като съществено нарушение на процесуалните правила във връзка с правото му на защита. По изложените съображения  настоящата инстанция счита, че в хода на административно наказателно производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които не могат  да бъдат санирани по реда на чл. 53, ал.2 от ЗАНН, тъй като засягат правото на защита на нарушителя, което следва да бъде  напълно гарантирано във всички стадии на производството. Незаконосъобразността на АУАН  поради допуснато съществено процесуално нарушение обуславя и незаконосъобразността на издаденото въз основа на него  НП, поради което съдът следва да отмени атакуваното НП без да се произнася по същество.

Водим от горното и на основание чл.63,ал.1, от ЗАНН, съдът

 

                               Р    Е   Ш   И  :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 7084/12.03.2019г., издадено от Зам.министъра на културата, с което на „Атлиман 2“ ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. София, ж.к.“Лозенец“, ул.“Кр.Попов“ №59, вх.Б, ет.3, ап.16, за нарушение на чл. 97 ал.1 т.5 пр.1 от ЗАПСП е наложена „имуществена санкция” в размер на 2500 лева на основание чл.98в ал.1 от ЗАПСП.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                      

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: