Решение по адм. дело №734/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 816
Дата: 4 юни 2021 г. (в сила от 3 юли 2021 г.)
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20217040700734
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 816              Година 04.06.2021            Град Бургас

 

В         ИМЕТО        НА      НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - БУРГАС, Х състав, на осемнадесети май две хиляди двадесет и първа година, в публично заседание, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева

 

Секретаря Йовка Банкова

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия Драгнева, административен характер дело номер 734 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.27, ал.2, ал.3 и ал.5-7 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУЕСИФ) и чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр.Бургас, ж.к. „Славейков“ бл.50, ет.13, ап.94 против решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с рег.№ 1023-0136/3/05.01.2021г. на заместник главния директор на ГД „ЕФМПП“ ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. (УО на ОПРЧР), в частта, в която са неверифицирани конкретно посочени разходи в общ размер на 2 630,97 лева. Иска се отмяна на решението в обжалваната му част.

Ответникът – Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. – заместник главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ към Министерство на труда и социалната политика, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и прави искане да бъде отхвърлена и да се присъдят направените по делото разноски.

Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, от фактическа страна намира за установено следното:

Между МТСП, като управляващ орган (УО) на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. и „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД като бенефициент е сключен административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, представляваща минимална помощ в съответствие с Регламент (ЕС) №1407/2013 по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020 по процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“, с регистрационен номер на договора BG05M9OP001-1.023-0136-С01.

Предмет на договора е предоставянето на безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 191 072,64 лева по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г., приоритетна ос №1 „Подобряване достъпа до заетост и качеството на работните места“, процедура BG05M9OP001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“ за изпълнение на проект BG05M9OP001-1.023-0136 „Предоставяне на обучение и консултации за стартиране на конкурентно предприемачество, със срок на реализация на проекта 24 месеца, считано от 29.06.2018г. (л.33-43 от дело №1158/2021г.). Проектът е с основни дейности: 1.Дейност Информиране и мотивиране за развитието на самостоятелна стопанска дейност и предприемачество; 2 Дейност Провеждане на обучения за „Стартиране на собствен бизнес“; 3.Дейност Предоставяне на индивидуални консултации на млади предприемачи; и с индикатори за изпълнение 1.безработни и неактивни участници- 70; 2. Заети участници- 30 и с индикатор за резултат: участници в самостоятелна заетост при напускане на операцията – 20.

На 01.10.2020г. от „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД е внесено искане за окончателно плащане с период на отчитане 29.06.2018г.-12.08.2020г. по  договор BG05M9OP001-1.023-0136-С01 и финален финансов отчет.

Между страните е водена  кореспонденция в система ИСУН 2020, като от УО са направени забележки по разгледаната документация, вследствие на което дружеството – бенефициент е предприело действия по коригиране на същите (л.48-л.66 от дело №1158/2021г.).

На 05.01.2020г. по подаденото от „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД искане за плащане в ИСУН 2020, е издадено решение с рег.№ 1023-0136/3/05.01.2021г. за верификация на постъпило искане за окончателно плащане, с което на основание  с което на основание чл.62, ал.1, във връзка с ал.3 и проведена процедура по чл. 63, ал.1 ЗУСЕСИФ, заместник главния директор на ГД „ЕФМПП“ ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. (УО на ОПРЧР), с т.1 от което  е определен общ размер на верифицираните средства по постъпилото искане за плащане: 188 039,14 лв. С т.2 от решението е определен общ размер на неверифицираните разходи: 3 033,16лв. поради установена от УО недопустимост на участниците по проекта,  след като е констатирано, че част от лицата (поименно посочени от т.1 до т.8), взели участие в проектните дейности не попадат в обхвата на целевата група, посочена в раздел 15 от Условията за кандидатстване по процедура BG05M90P001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“, тъй като към датата на включване в проекта вече са били/са самонаети и са упражнявали/ упражняват стопанска дейност. В мотивите на решението е посочено, че по отношение на лицето Светлана Миткова Делинова е налице двойно финансиране, тъй като лицето е включено и в друг проект. Предявена е за плащане командировка на лицето Димка Иванова за проведени консултации на 28.02.2020г. в гр. Камено, за което в представените отчетни доклади на тази дата липсват данни за проведени такива. Освен това са предявени за плащане разходи Единна ставка, надхвърлящи допустимия процент спрямо допустимите преки разходи.

Решението е обжалвано с жалба вх.№ 1689/19.01.2021г., подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК.

При така изложените фактически данни, които се подкрепят от приложените по делото писмени доказателства съдът достигна до следните правни изводи:

Съобразно разпоредбата на чл.168, ал.1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 от АПК.

Съгласно чл.62, ал.3 от ЗУСЕСИФ компетентен да извърши верифициране на разходите е управляващият орган на съответната програма. Управляващ орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ е Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ (ГД „ЕФМПП“) в Министерството на труда и социалната политика.

Съгласно чл.9 ал.5, изр.второ и трето от ЗУСЕСИФ, ръководител на УО е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира УО, или определено от него лице, като правомощия на ръководител на УО по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.

Съгласно чл.4, т.7 и чл.29, ал.1 от Устройствения правилник на Министерство на труда и социалната политика, Главна дирекция „Европейски фондове, международни програми и проекти“ изпълнява функциите на управляващ орган на оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ и отговаря за управлението и изпълнението й в съответствие с принципа за правилно финансово управление. Ръководител на Министерство на труда и социалната политика, в чиято структура е посочената главна дирекция, е министърът на труда и социалната политика.

Със заповед №РД-03-2/01.12.2020г. (л.22 от дело 1158/2021г.), на основание чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ министърът е възложил на заместник-главен директор на ГД „ЕФМПП“ да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020, съфинансирана от Европейския социален фонд, в пълния обхват от функции по чл. 125 от Регламент № 1303/2013г, в това число да поема задължения/сключва договори и да извършва плащанията по сключените договори по см. на чл.13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС.

Видно от така представените доказателства заместник главния директор на ГД „ЕФМПП“ се явява ръководител на УО, определен със заповед на министъра на труда и социалната политика, поради което обжалваното решение, се явява издадено от компетентен орган, съобразно делегираните му правомощия, при спазване на установената форма.

В хода на административното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, който да са довели до незаконосъобразност на решението.

Уредбата на производството по верификация на разходи се съдържа в разпоредбите на чл.60-чл.68 от ЗУСЕСИФ. Съгласно цитираните разпоредби междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Общите условия за допустимост на разходите са регламентирани в чл.57 и чл.58 от ЗУСЕСИФ.

Съгласно разпоредбата на чл.57 от ЗУСЕСИФ разходите се считат за допустими, ако са налице едновременно следните условия: 1.разходите са за дейности, съответстващи на критериите за подбор на операции и се извършват от допустими бенефициенти съгласно съответната програма по чл.3, ал.2; 2.разходите попадат във включени в документите по чл.26, ал.1 и в одобрения проект категории разходи; 3.разходите са за реално доставени продукти, извършени услуги и строителни дейности; 4.разходите са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство; 5.разходите са отразени в счетоводната документация на бенефициента чрез отделни счетоводни аналитични сметки или в отделна счетоводна система; 6.за направените разходи е налична одитна следа съгласно минималните изисквания на чл.25 от Делегиран регламент (ЕС) № 480/2014 на Комисията от 3 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на общоприложими разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за морско дело и рибарство и за определяне на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд, Кохезионния фонд и Европейския фонд за морско дело и рибарство (ОВ, L 138/5 от 13 май 2014 г.) и са спазени изискванията за съхраняване на документите съгласно чл. 140 от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и 7.разходите са съобразени с приложимите правила за предоставяне на държавни помощи.

Съгласно чл.62, ал.3 от ЗУСЕСИФ, УО извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане и на проверки на място, когато това е приложимо.

С т.2 от процесното решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с рег.№ 1023-0136/3/05.01.2021г. е определен общ размер на неверифицираните разходи от 3 033,16 лева,  поради установена от УО недопустимост на участниците по проекта. Видно от т.2.1 на решението е прието, че част от лицата, взели участие в проектните дейности не попадат в обхвата на целевата група, посочена в раздел 15 от Условията за кандидатстване по процедура BG05M90P001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“, тъй като към датата на включване в проекта тези лица, поименно посочени са били/са самонаети и са упражнявали/упражняват стопанска дейност. На основание чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с раздел 15 от Условията за кандидатстване по процедура BGO5M9OP0O1-1.023 „Подкрепа за предприемачество“, както и на основание чл.4, ал.4 от ЗУСЕСИФ от УО е взето решение да не се верифицират извършените разходи за проведени индивидуални консултации на посочените лица по дейност „Предоставяне на индивидуални консултации на млади предприемачи“ както следва:

- 1 161,95 лева по бюджетно перо (б.п.) 1.Разходи за трудови възнаграждения и възнаграждения, определени по реда на ЗДСл, на лицата, наети за осъществяване на дейностите, вкл. всички дължими вноски за сметка на работодателя върху договореното възнаграждение, съгласно изискванията на КТ и КСО, в частност за възнаграждения по трудов договор на Димка Иванова за проведени консултации по дейност 3 на участниците, недопустими представители на целевата група (посочени поименно по-горе) за общо 108 часа (м.06.2019г. - 8 часа, м.07.2019г. - 4 часа, м.08.2020г. - 8 часа, м.09.2019г. - 8 часа, м.10.2019г - 6 часа, м.11.2019г. - 37 часа, м.12.2019г. - 4 часа, м.01.2020г. - 14 часа, 02-2020г. - 8 часа, м.03.2020г. - 7 часа, м.05.2020г. - 4 часа), а именно: 25 часа проведени консултации на Теодора Славова Маркова, 6 часа проведени консултации на Миглена Георгиева Кичукова, 28 часа проведени консултации на Стоянка Павлова Григорова, 16 часа, проведени консултации на Живка Стоянова Стоянова, 10 часа, проведени консултации на Живка Йорданова Кирова, 4 часа, проведени консултации на Добрина Петкова Борисова, 8 часа, проведени консултации на Ирина Великова Комсулова, 1 час, проведени консултации на Анита Златева Златева и 10 часа, проведени консултации на Светлана Миткова Делинова;

- 793,77 лева по б.п. 5.2 и 5.3 разходи, произтичащи от договори за изработка/услуга или договори за поръчка по реда на ЗЗД, неквалифицирани другаде, за извършване на дейности 2 и 3, във връзка с възнаграждения на консултантите за проведени консултации по консултации по дейност 3 на участниците, недопустими представители на целевата група, както следва: Владислав Вълков - общо 6 часа за м.10.2019г.(от които 2 часа проведени консултации на Миглена Георгиева Кичукова и 4 часа, проведени консултации на Живка Стоянова Стоянова); Георги Рашков - общо 14 часа за м.11.2019г.(от които 12 часа проведени консултации на Стоянка Павлова Григорова и 2 часа, проведени консултации на Ирина Великова Комсулова); Красимира Миланова - общо 16 часа за м.11.2019г. – за 8 часа, м.02.2020г. - 4 часа, м.03.2020г. - 4 часа (от които 8 часа, проведени консултации на Добрина Петкова Борисова и 8 часа, проведени консултации на Светлана Миткова Делинова); Петко Янгьозов за  4 часа за м.11.2019г., проведени консултации на Добрина Петкова Борисова; Йордан Иванов за 4 часа за м. 11.2019г., проведени консултации на Анита Златева Златева; Адиле Димитрова - 2 часа за м.05.2020г., проведени консултации на Светлана Миткова Делинова;

- 780 лева по б.п. 3 „Разходи за материали и консумативи, необходими за осъществяване на дейности 2 и 3“, като на основание 57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ във връзка с раздел 15 от Условията за кандидатстване по процедура BG05M90P001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“ не са верифицирани извършените разходи за раздадени 8 броя комплект обучителни материали и 5 броя комплект материали за консултации на лицата неотговарящи на условията за принадлежност към целевите групи по процедурата, на стойност 60,00лв. с ДДС единичен комплект по фактура №**********/05.06.2019г. на „ПОЗИТИВ К“ ЕООД.

- 21,70 лева по б.п. 2 "Разходи за командировки/дневни, пътни и квартирни/ на лицата, получаващи възнаграждение по бюджетен ред, като  на основание чл.57 ал.1 т.6 от ЗУСЕСИФ във връзка с изискването за налична одитна следа съгласно минималните изисквания на чл.25 от Делегиран регламент (ЕС) Ха 480/2014 на Комисията от 3 март 2014 г. за допълнение на Регламент (ЕС) № 1303/2013 не са верифицирани разходи за командировка на Димка Иванова по командировъчна заповед №30 от 25.02.2020 г. за проведени консултации на 28.02.2020г. в гр. Камено, предвид, че няма проведени такива.

- 275,74 лева по б.п. IV Единна ставка 6.Непреки разходи в размер на 10 на сто от допустимите преки разходи по проекта. на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ УО не е верифицирал непреки разходи в размер на 10 на сто от отчетените допустими преки разходи на основание чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ във връзка с чл.8, ал.1, т.1 от ПМС 189/2016, във връзка с чл.68, б.(а) от Регламент 1303/2013 във връзка с раздел 14.3, Допустими разходи“ от Условията за кандидатстване по процедурата.

Жалбоподателят оспорва решението в частта му по т.2 за неверифицирани конкретно посочени в жалбата разходи в общ в размер на 2 630,97 лева от общия неверифициран с решението размер  (3 033,16 лева), видно от направеното по делото уточнение с вх.№ 4118/16.04.2021г. (л.15-17 от делото). Спорът между страните се свежда до това дали административният орган е извършил коректна преценка на представените към искането за плащане документи, досежно лицата попадащи в обхвата на целевата група, взели участие в проектните дейности, снабдени с обучителни материали и тези консултирани индивидуално, за да не верифицира тази сума.

Решението в обжалваната му част е постановено в нарушение на материалноправните разпоредби.

По отношение на неверифицираните разходи, които жалбоподателят оспорва в размер на 1 054,36 лева по бюджетно перо 1. „Разходи за трудови възнаграждения и възнаграждения, определени по реда на ЗДСл, на лицата, наети за осъществяване на дейностите вкл. всички дължими вноски за сметка на работодателя върху договореното възнаграждение, съгл. изискванията на КТ и КСО“, за проведени консултации от Димка Иванова по дейност 3 на поименно посочени участници, определени като недопустими представители на целевата група (разликата до сумата от 1 165,95лв. по решението се дължи на това, че дружеството не оспорва наложената корекция на лицето Светлана Делинова, по отношение на която УО е констатирал двойно финансиране) и неверифицираните разходи в размер на 677,43 лева по бюджетно перо 5.2 и 5.3 “Разходи, произтичащи от договори за изработка/услуги или договори за поръчка по реда на ЗЗД, неквалифицирани другаде“ за възнаграждения на консултантите за проведени индивидуални консултации (разликата до сумата 780 лева по решението се дължи на това, че жалбоподателят не оспорва неверифицираните разходи за консултации проведени от консултанти с лицето Светлана Делинова) на определени като недопустими представители на целевата група, в тази част на оспорения акт УО се е позовал на чл.57, ал.1, т.2 ЗУСЕСИФ във връзка с т. 15 от Условията за кандидатстване по процедура BG05 M90 P001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“ (Условията). Административният орган конкретно е посочил фактическото основание за неверифициране на тези разходи, а именно: поименно изброените лица не отговарят на изискванията за принадлежност към целевите групи, тъй като към датата на включването им в проекта вече са били самонаети и са упражнявали стопанска дейност.

В процеса на верификация от УО е извършена документална проверка на всички представени от бенефициента документи, както и съпоставка на тази информация с информацията, достъпна от публични регистри. Именно с цел удостоверяване на принадлежността на дадено лице към целевата група, един от изискуемите документи е декларация, приложение № 5 към Ръководството за бенефициента за управление и изпълнение на проекти по схемата, с която се декларират редица обстоятелства и се уточнява статута на конкретното лице - дали е безработно или неактивно, в който случай попада в допустимата целева група, или е самостоятелно заето, поради което не попада в допустимата целева група. За целите на програмата, в рубриката „Въпроси и отговори“ по процедурата на въпроси от потенциални бенефициери УО е дефинирал самостоятелно заети (самонаети) лица - лицата, които сами или в съдружие с други лица извършват стопанска дейност, работят на свободна (частна) практика, работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, като не наемат на работа други лица.

Според т.15  „Допустими целеви групи“ от Условията за кандидатстване, Допустими целеви групи по настоящата процедура са: лица, желаещи да започнат самостоятелна стопанска дейност, в т.ч. безработни, неактивни или работещи, вкл.младежи до 29г. Предвидено е, че приоритетно в проектите трябва да бъдат включвани безработни и/или неактивни лица, като не могат да бъдат включвани в проект лица, които вече са самонаети и упражняват стопанска дейност. Указано е, че не се допуска дублиране на финансиране на една и съща целева група от различни източници за една и съща дейност.

Данните от административната преписка сочат, че поименно посочените в решението лица са били самонаети и са упражнявали стопанска дейност в един по-ранен, предходен момент, за някой повече от 10 години назад във времето, за което обстоятелство, обаче т.15 от Условията за кандидатстване не държи сметка и не поставя ограничение. В релевантния период – от датата на включването им в проекта до датата на приключването му, лицата не са имали твърдяното от административния орган качество, което от своя страна не обосновава третирането им от страна на УО като недопустима целева група. Тези констатации касаят лицата: 1. Теодора Славова Маркова - съдружник в „Линеа микс“ ООД до 17.03.2011г. и съдружник в „Интрако“ ООД до 12.06.2006г.; 2. Миглена Георгиева Кичукова - регистрирана като неюридическо лице, търговец по ТЗ “ЕТ Фантазия-Миглена Георгиева до 01.01.2012г.; 3.Стоянка Павлова Григорова - регистрирана като неюридическо лице, търговец по ТЗ - ЕТ „Джули - Стоянка Захариева“ до 01.01.2012г.; 4.Живка Стоянова Стоянова - съдружник в „Конкурент СИЖИ“ ООД до 22.06.2015г. и едноличен собственик на капитала на “Моли 65“ ЕООД до 10.06.2015г.; 5. Живка Йорданова Кирова - регистрирана като неюридическо лице, търговец по ТЗ - ЕТ „Джови-Живка Желева“ до 19.11.2009г.; 6.Добрина Петкова Борисова - физическо лице субект по Булстат - Земеделски производител до 17.04.2012г.; 7.Ирина Великова Комсулова - регистрирана като неюридическо лице, търговец по ТЗ - ЕТ „ВИП 7-Ирина Великова“ до 01.01.2012г.; 8.Анита Златева Златева - член на Управителния съвет на Настоятелство при ОДЗ Радост - Бургас от 27.08.2018г.

От публичната информация в Регистър Булстат и Търговският регистър е видно, че тези лица формиращи целевата група, обект на дейността по проекта, не са самонаети и осъществяваната от тях стопанска дейност не се упражнява към датата на включването им в дейностите по проекта, който е релевантният момент. В мотивите на решението УО изрично е посочил, че приема недопустимост на лицата, тъй като към датата на включването им в проекта не попадат в обхвата на целевата група, предвид това, че вече са били самонаети/са самонаети и са упражнявали/упражняват стопанска дейност. В случая, в т.15 от Условията за кандидатстване е предвидено изискване, съобразно което в проекта не могат да бъдат включвани лица, които са самонаети и упражняват стопанска дейност. С оглед начина на формулиране на това изискване, следва еднозначния извод, че в проекта не могат да участват лица, които към момента на включването им и по време на проекта са самонаети и упражняващи стопанска дейност. В подкрепа на това тълкуване е и одобрената от УО  декларация Приложение № 5 (л.14-15 от дело 1158/2021г.), видно от която лицата участници в проекта декларират, че към датата на включване в дейности по проекта, не участват в никаква форма на заетост, като конкретно е изброено, че не работят по трудово/служебно правоотношение, не осъществяват стопанска дейност като търговец по смисъла на ТЗ, включително и като ЕТ, нямат сключени договори за управление и контрол на търговски дружества и др.

Доколкото изискванията спрямо лицата участници в проекта са  ограничителни, те не могат да се тълкува разширително и следва да са известни още към момента на обявяване на проекта. В случая, УО посредством разширително тълкуване е изключил от проекта и лица, които са били самонаети и упражняващи стопанска дейност в един минал период от време, още дори преди да е бил сключен административния договор с жалбоподателя през 2018г., което е недопустимо. Даденото от УО тълкуване е и житейски нелогично, доколкото ако то се възприеме, би следвало в проекта да могат да участват само лица, които никога не са работили, не са били самонаети, не се упражнявали стопанска дейност и не са получавали доходи и т.н., тоест лица които никога, нищо не са работили.

Въвеждането на допълнително условие касаещо целевата група, включена в проекта на жалбоподателя, а именно преди включването им в проекта да не са били самонаети, съответно да не са упражнявали търговска дейност, представлява допълнително и необосновано ограничително третиране на тези лица, което не е залегнало изначално като изискване към бенефициента в официалните/публични документи по процедура BG05M9OP001-1.023 „Подкрепа за предприемачество“.

С оглед на изложеното, неправилно от УО е прието, че лицата взели участие в проектните дейности не попадат в обхвата на целевата група, тъй като преди датата на включване в проекта, в един минал момент, те са били самонаети и са упражнявали стопанска дейност и незаконосъобразно е отказано верифицирането на тези разходите от дейностите по проекта.

До извод различен от изложения не би могло да се достигне и от представените по делото отговори-разяснения (л.85-88 от делото). На първо място не става ясно тези разяснения, от кое лице и в какво качество са дадени и не са подписани. На втори място дори и да се приеме, че са дадени от УО, те не са задължителни за съда, тъй като представляват тълкуване на приложимите изисквания. На трето място, в тях не се съдържа даденото от УО тълкуване на  т.15 от Условията за кандидатстване. Така например в отговор, като т.3 (л.85 от делото) е посочено „Самостоятелно заети (самонаети) лица – лицата, които сами или в съдружие с други лица извършват стопанска дейност, работят на свободна (частна) практика, работят под аренда или извършват самостоятелно друга дейност, като не наемат други лица“., съответно в отговор на въпрос 22 (л.88 от делото) е посочено „1.Лицата от целевата група трябва да се опишат с техните специфични характеристики, т.е. да се посочи дали лицето е неактивно, безработно или заето, както и колко от тях ще са младежи до 29г. 2.Да, всички представители на целевата група трябва да бъдат характеризирани с техните „специфични характеристики“. Видно от дадените разяснения в тях се говори за заетостта на лицата в сегашно време - извършват, работят, като никъде не се твърди, каква е следвало да бъде заетостта им преди включването им в проекта.

По аналогични мотиви, УО е отказал да верифицира разходи в размер на 660 лева, за същите седем лица по бюджетно перо 3. „Разходи за материали и консумативи, необходими за осъществяване на преките дейности“, които според него не отговарят на условията за принадлежност към целевите групи. Сумата не е верифицирана на основание чл.57, ал.1, т.2 от ЗУСЕСИФ, във връзка с т.15 от Условията за кандидатстване, тъй като лицата вече са били самонаети и са упражнявали стопанска дейност.

По изложените по горе съображения, за недопустимо разширително тълкуване на т.15 от Условията за кандидатстване, изводите на УО в тази част също са незаконосъобразни, тъй като не се твърди и не се установява лицата да са били самонаети или да са упражнявали стопанска дейност към момента на включването им в проекта, съответно до неговото приключване. Ето защо, комплектите материали, предоставени на тези лица, като попадащи в обхвата на целевата група и преминали обучение и консултации се явяват допустими за финансиране и решението следва да бъде отменено и в тази му част.

Така изложеното се отнася и по отношение на неверифицираните на основание чл.57, ал.1, т.4 от ЗУЗЕСИФ разходи в размер на 239,18 лв. по перо IV Единна ставка 6.Непреки разходи в размер на 10 на сто от допустимите преки разходи по проекта на основание чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл.8, ал.1, т.1 от ПМС №189/2016. Съгласно чл.57, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ, за да се считат разходите за допустими, те следва да са извършени законосъобразно съгласно приложимото право на Европейския съюз и българското законодателство. Разпоредбата на  чл.55, ал.1, т.4 от ЗУСЕСИФ предвижда, че безвъзмездната финансова помощ и възстановимата помощ могат да бъдат предоставени под формата на финансиране с единна ставка, определена чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи. Съгласно разпоредбата на чл. 68, б.“а“ от Регламент (ЕС) № 1303/2013, възпроизведена и в  чл.8, ал.1, т.1 от ПМС №189/2016г., когато изпълнението на операция поражда непреки разходи, те могат да бъдат изчислени при единна ставка в размер до 25 % от допустимите преки разходи, при условие че ставката се изчислява въз основа на коректен, справедлив и проверим метод на изчисление или метод, прилаган в рамките на схеми за предоставяне на безвъзмездни средства, финансирани изцяло от държавата членка, за подобен тип операция и бенефициер. Съгласно т.ІV „Единна ставка“ от раздел 14.3.“Допустими разходи“ от Условия за кандидатстване с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОП „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г. по процедура чрез подбор на проекти BG05M9OP001–1.023 „Подкрепа за предприемачество“, по която процедура е получена безвъзмездната финансова помощ по процесния проект, непреките разходи са в размер на 10 % от допустимите преки разходи. С оглед на установената незаконосъобразност на решението относно стойността на неверифицираните преки разходи, които жалбоподателят оспорва в размер на 2 391,79 лева, то неправилен се явява изводът на УО и в частта за неверифициране на непреките разходи в размер на 10% от допустимите по перо IV Единна ставка в размер на 239,18 лева и същите подлежат на верификация.

С оглед на изложеното жалбата на „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД, гр.Бургас е основателна и на основание чл.172 ал.2 от АПК, обжалваното решение следва да бъде отменено по отношение на неверифицираните разходи в общ размер на 2 630,97 лева и преписката да се върне на административния орган за ново произнасяне, в тази част, съобразно мотивите на съдебното решение.

Мотивиран от изложеното, Административен съд Бургас, десети състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение за верификация на постъпило искане за окончателно плащане с рег.№ 1023-0136/3/05.01.2021г. на заместник главния директор на ГД „ЕФМПП“ ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2014-2020г., в частта по т.2, в която е отказано верифициране на разходи в общ размер на 2 630,97 лева и ВРЪЩА преписката на административния орган за ново произнасяне, в тази част по подаденото от „Ем Енд Есс Проджектс“ ООД с ЕИК *********, искане за окончателно плащане № 1 от ИСУН 2020 с № BG05M9OP001-1.023-0136-C01.

Решението може да се обжалва, в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

СЪДИЯ: