№ 144
гр. Ловеч, 26.07.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛОВЕЧ, I СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и седми юни през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА
при участието на секретаря КОСТАДИНКА П. КОСТАДИНОВА
като разгледа докладваното от МАРИЯ Д. ШОЛЕКОВА Административно
наказателно дело № 20244310200401 по описа за 2024 година
С Електронен фиш Серия К № 9039326 на ОД на МВР Ловеч на Л. Н. В.,
ЕГН: ********** от гр.С., като законен представител на фирма «Л. Н. В.» е
наложена на основание чл.189, ал.4, във връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП,
глоба в размер на 50.00 лева за извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП,
за това, че на 18.04.2024 г. в 17:37 часа в обл.Ловеч, ПП І – 4, при км. 34+900, в
с.Микре, с АТСС СПУКС ARH CAM S1, насочено в посока гр.С., снимащо в
двете посоки при максимално разрешена скорост за населено място 50 км/ч,
съгласно чл.21, ал.1 от ЗДвП и приспаднат толеранс от 3 км или 3% с МПС
«Тойота Рав 4» с рег.№ ** **** ** е извършено нарушение за скорост,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 120сd3d.
Посочено е, че при разрешена скорост от 50 км/ч е установена скорост от 62
км/ч, като е налице превишаване на разрешената скорост с 12 км/ч.
Недоволен от Електронния фиш останал жалбоподателят, който го
обжалва в срок и излага, че е незаконосъобразен, тъй като не съдържа точно
описание на нарушението, мястото на извършването му, посоката на
движение на автомобила, липсват доказателства за това, че използваното
АТСС е от одобрен тип, не са спазени изискванията на чл.10, ал.1 от Наредба
№ 8121з-532/12.05.2015 г. на МВР, като излага подробни съображения.
Поради изложеното моли съда да отмени обжалвания ЕФ.
1
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не се явява.
Ответникът – ОД на МВР Ловеч, редовно призовани не изпращат
представител.
При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че
жалбата е процесуално допустима и е подадена в срок, тъй като видно от
материалите към преписката ЕФ е връчен на жалбоподателя на 23.04.2024 г.,
жалбата е подадена по ССЕВ на 26.04.2024 г., входирана е в ОД на МВР-Ловеч
на същата дата и е изпратена в РС-Ловеч, като по същество е неоснователна.
Съдът намира, че от формална страна електронния фиш съдържа всички
изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити. В издадения електронен
фиш е описано точно извършеното от жалбоподателя административно
нарушение по чл. 21, ал.1 от ЗДвП, като е посочено, че автомобилът е
управляван със скорост 62 км/ч при разрешена скорост от 50 км/ч, за населено
място, т.е. превишение от 12 км/ч, като е представена като доказателство
разпечатка от използваното техническо средство, от която се установява, че
разрешената скорост за пътния участък е 50 км/ч и тя произтича от чл.21, ал.1
от ЗДвП/п.з.Д-11/, видно от представената схема на пътния участък и
съответства на зададената скорост в протокола за използване на АТСС.
Посочено е и мястото на извършване на нарушението – ПП І –4, км. 34+900, в
с.Микре, което е пътният участък, автоматично изписан в снимковия
материал, както и в протокола за използване на АТСС. От снимковия материал
се установява и точното отстояние на автомобила от АТСС – 94 метра, както и
в каква посока се е движил автомобила, тъй като на снимковия материал е
отразено, че автомобилът е отдалечаващ се, т.е. след като АТСС е насочено в
посока С. и снимащо в двете посоки и заснетия автомобил е отдалечаващ се,
то е видно, че посоката му на движение е към гр.С., поради което не се
споделят възраженията в жалбата в тази им част. Безспорно е и
обстоятелството, че нарушението е извършено в населено място, което е видно
от представената схема. Нарушението е безспорно установено от приложената
разпечатка от техническото средство и приложения снимков материал, като
същата е годно доказателствено средство. В приложената разпечатка изрично
е отразено, че превишената скорост е 65 км/ч, а след като е приспаднат
автоматично 3 км. или 3% толеранс – 62 км/ч, като тази скорост е отразена в
ел. фиш, и в същия изрично е отразено, че е отчетен толеранс от 3 км. или 3%,
2
от което следва, че при издаване на обжалвания ЕФ наказващият орган е взел
предвид допустимата грешка на техническото средство. Рег. номер на
автомобила отговаря на марката и модела, посочени в справката за
собственост. Направено е пълно описание на нарушението и обстоятелствата,
при които е извършено.
Именно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП е текста, въз основа на
който се санкционират водачите на МПС за управление със скорост над
разрешената в населено място и тя присъства в дадената правна
квалификация.
Забраната да не се превишава стойността от 50 км/час за населено място
е въведена по силата на закона – чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и именно това е
конкретно нарушената норма от закона, съобразно останалите изложени в
обстоятелствената част на ЕФ и установени в хода на настоящето
производство факти.
От обективна страна жалбоподателят като водач на МПС по смисъла на
&6, т. 11 от ДР на ЗДвП е управлявал моторно превозно средство, със скорост
от 62 км/ч., в пътен участък, за който стойността на скоростта, която не е
трябвало да превишава е била 50 км/ч., предвид на това, че нарушението е
извършено в населено място, видно от снимковия материал. Безспорно
установено е по делото, че управляваният от жалбоподателя автомобил е бил
засечен с техническо средство - преносима система за контрол на скоростта на
МПС тип СПУКС "ARH CAM S1", одобрена на 07.09.2017 г., със срок на
валидност до 07.09.2027 г., която фиксира скоростта на превозното средство,
регистрационен номер, датата и точния час, посоката на движение и др. В тази
връзка по делото са приети и вложени като доказателство по делото -
удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 издаден от
БИМ на 07.09.2017 г., протокол за проверка № 069-СГ-ИСИС от 19.05.2023 г.,
от които се установява по безспорен начин техническата годност на
използваното в случая техническо средство № 120cd3d. Видно от електронния
фиш вида, наименованието и номера на техническото средство присъства,
като от приложената разпечатка от мобилната система за контрол на
скоростния режим също е видно и точното наименование на използваната
система, видно, е, че е посочено и мястото на извършване на нарушението.
Не е налице нарушение на процедурата по издаването на ЕФ, тъй като
3
то е обусловено само от установяването и заснемането с техническо средство
на нарушението. ЕФ се приравнява на АУАН и НП, но само по отношение на
правното му действие, не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по
издаване, поради което изискванията за форма, съдържание и реквизити,
поставени в ЗАНН при издаването на АУАН и НП са неприложими по
отношение на ЕФ. Освен това според Тълкувателно решение № 1/26 февруари
2014 година по т. д. № 1/2013 на ВАС – Общо събрание на колегиите,
легалната дефиниция на понятието "електронен фиш" се съдържа в § 1 от ДР
на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП. Електронният фиш е
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административноинформационна система въз основа на
постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически
средства. От последното следва, че електронният фиш е своеобразен
властнически акт с установителни и санкционни функции. Той се приравнява
едновременно към АУАН и НП, но само по отношение на правното му
действие (съгласно чл. 189, ал. 11 от ЗДвП), не и по форма, съдържание,
реквизити и процедура по издаване. Изискванията за форма, съдържание,
реквизити и ред за издаване на АУАН и НП, сравнително подробно
регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на електронния фиш.
При електронния фиш са силно стеснени възможностите за защита на
собственика на МПС, респективно лицето, посочено от собственика като
нарушител. От гледна точка на адресатите електронният фиш е акт със
санкционно значение, поради което като вид държавна принуда чрез него се
налагат неблагоприятни последици на адресата от имуществен характер. С
оглед на тази своя характеристика при издаването на електронния фиш следва
да намери проява общият принцип, че административно наказателната
отговорност не може да бъде обоснована чрез разширителното тълкуване или
чрез тълкуване по аналогия (чл. 46, ал. 3 от Закона за нормативните актове).
Съдът намира, че обжалваният ЕФ отговаря на всички законови
изисквания, изчерпателно посочени в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и по одобрен
образец. ЕФ е издаден от ОД на МВР – Ловеч, която именно дирекция е
компетентна да го издаде с оглед мястото на извършване на
нарушението,поради което не приема възражението за липса на реквизити –
издател и дата на издаване. От представените писмени доказателства по
делото се установява, че разпечатката е свалена от паметта на техническото
4
средство и е обработена от служител на ОД на МВР Ловеч, в случая В.Д.,
който е прегледал записа от камерата, и е попълнил и издал обжалвания ЕФ на
23.04.2024 г. Видно от снимковия материал автомобилът е заснет с превишена
скорост на 18.04.2024 г. и това е датата на извършване на нарушението, която
е посочена и в ЕФ, а дата 23.04.2024 г. е датата, на която е издаден обжалвания
ЕФ. В ЕФ е направено пълно описание на нарушението, като се съдържат
всички елементи на твърдяното административно нарушение - дата и час,
място на извършване, рег. номер на автомобила, с който е извършено
нарушението, разрешена и установена скорост. Обстоятелството, че
нарушението е извършено в населено място изрично е отразено в ЕФ. При
издаване на ЕФ е спазена и процедурата, същият да бъде предявен на
собственика на МПС, с което е извършено нарушението, като видно от
справката за собственост, автомобилът е собственост на фирма, чийто законен
представител е жалбоподателя. Разпоредбата на чл. 189, ал. 5 от ЗДвП
регламентира, че " Електронният фиш по ал. 4 се връчва на лицето по чл. 188,
ал. 1 или 2 по един от начините по чл. 186а. В 14-дневен срок от получаването
му собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална
структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с
данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за
управление на моторно превозно средство. На лицето, посочено в
декларацията, се издава и изпраща електронен фиш по ал. 4 за извършеното
нарушение. Първоначално издаденият електронен фиш се анулира.» Съгласно
чл.188, ал.2 от ЗДвП когато нарушението е извършено при управление на
моторно превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото
по този закон наказание се налага на неговия законен представител или на
лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на моторното
превозно средство и именно тази разпоредба е приложима в случая и
обосновава налагане на глоба на жалбоподателя. По закон, ако собственика не
посочи лицето, на което е предоставил МПС, санкцията се налага на
собственика или на неговия представител, ако собственик е ЮЛ, както е в
случая. Обстоятелството, че в ЕФ не е цитирана разпоредбата на чл.188, ал.2
от ЗДвП не представлява съществено процесуално нарушение, тъй като освен
имена и ЕГН на лицето е посочено и качеството, в което е санкционирано.
Жалбоподателят, видно от събраните по делото доказателства е получил
ел.фиш, не е оспорил констатациите по него и не е депозирал декларация, от
5
която да се установява, че не той, а друго лице е управлявало процесното
МПС на процесната дата, с оглед на което правилно е ангажирана неговата
отговорност, като представител на собственика на МПС, с което е извършено
нарушението.
Съдът намира, че в случая са спазени изискванията на Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г., като в тази връзка по делото АНО е представил Протокол
с рег. № 906р-4093/19.04.2024 г., по описа на Сектор "Пътна полиция" при ОД
на МВР гр. Ловеч/л.13/, удостоверяващ използването на споменатото мобилно
техническо средство на 18.04.2024 г., от който е видно къде е било
разположено техническото средство, в какъв режим е работело същото, посока
за задействане/в двете посоки/, контролирана скорост, т. е. спазени са
изискванията на чл. 10 от Наредбата. От цитирания протокол се установява, че
АТСС е въведено в експлоатация на 18.04.2024 г. в 16:30 часа и е работило до
18:55 часа, като са установени 41 броя нарушения.
Съдът намира, че правилно в случая е издаден ЕФ, а не АУАН.
Разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП/ Изм. и доп. - ДВ, бр. 101 от 2016 г., в
сила от 21.01.2017 г., бр. 54 от 2017 г., действащ към момента на нарушението/
гласи: "При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право
да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки,
се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител
за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. "
Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 /нова, ДВ бр. 19/2015 г. /,
"автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол,
работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени
съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:
а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от
контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или
временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните
работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С
6
посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 3 от Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически
средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на
снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за
установените нарушения на правилата за движение, като е регламентирано, че
за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата
се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана
информационна система. Въз основа на посочената нормативна регламентация
следва извода, че към датата на нарушението и към настоящия момент
нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират
чрез издаване на електронен фиш не само при установяването им при
използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани
технически средства и системи за контрол. Нормативно установените условия
за въвеждането в експлоатация, реда за използване, автоматизирания режим
на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен
включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от Наредбата/,
съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от
26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в
посоченото Тълкувателно решение /в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява
само със стационарно техническо средство, което е предварително обозначено
и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган/, се основава
на наличието на непълнота в нормативната регламентация към момента на
приемане на ТР от гледна точка липсата на изрично разписани правила за
използването на мобилните технически средства, като е прието, че
поставянето на технически средства, които автоматично да записват
административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура
и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП
/обн. ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ
бр. 36 от 19.05.2015 г. /, съдът приема, че издаването на електронен фиш за
налагане на административни санкции за допуснати нарушения на ЗДвП е
7
допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно
автоматизирано техническо средство или система, функциониращи
автоматично, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015 г.
Съдът намира, че не е необходимо в ЕФ да присъстват данни за
обозначаване на пътната отсечка, където е засечена скоростта със знак за
видеонаблюдение, каквото е било изискването на чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП,
тъй като цитираната разпоредба е изменена/ ДВ, бр. 54 от 2017 г.; ДВ, бр. 77 от
2017 г., в сила от 26.09.2017 г. / и не предвижда обозначаване на местата за
видеоконтрол на скоростта. Отменена е и т. 8 на чл. 165, ал. 2 от ЗДвП, както и
чл. 7 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. Присъствието или отсъствието
на контролен орган в патрулния автомобил, по никакъв начин не оказва
въздействие върху точността и обективността на установяване и заснемане на
нарушението, още повече, че в случая АТС не се е намирало в патрулния
автомобил, а е било стационарно прикрепено в близост до пътя/видно от
представената снимка / л. 14/. Контролният орган няма никаква възможност
да променя или да влияе върху измерването, регистрирането и записа на
нарушенията, установени и заснети с мобилно автоматизирано техническо
средство. Измерването и регистрирането на скоростта и записа на
доказателствения видеоматериал се извършва напълно автоматично от
системата радар – камера – компютър.
Съдът намира, че категорично от доказателствата по делото се
установява, че измерената от системата скорост е от автомобила на
жалбоподателя. Съгласно представеното ръководство на потребителя за
експлоатация на техническо средство АТСС СПУКС ARH CAM S1, всяко
регистрирано нарушение е съпроводено от 5 последователни снимки от
камерата на ARH CAM S1, като само на снимката, направена по време на
самото измерване на скорост, има данни за измерена скорост и дистанция до
измерваното МПС, като тази снимка може да бъде използвана еднозначно за
определяне на нарушителя в случай, че в снимката е заснето повече от едно
МПС. В ъглите на всяка снимка има маркери, които указват положението на
лазерния лъч върху полето на наблюдението на камерата, като съединяване на
линиите на маркерите указват с точност местоположението на лазерния лъч
върху МПС. В случая от приложения по делото снимков материал /л. 11 от
делото/ се установява, че процесното техническо средство е извършвало
8
измерване на скоростта на МПС, движещи се и в двете посоки. За пълнота
следва да се посочи, че принципът на действие на техническото средство е
такъв, че индикаторът "скорост" показва скоростта и посоката на движение на
най-бързо движещото се МПС от транспортния поток в диапазона на
измерване, като системата за видеоконтрол за нарушенията на правилата за
движение обективно, без каквато и да е човешка намеса, идентифицира и
посочва автомобилът, който се движи с превишена скорост. В конкретния
случай системата за видеоконтрол обективно и недвусмислено е посочила, че
автомобилът, движещ се с превишена скорост за съответния пътен участък е
този, управляван от жалбоподателя, като средството за измерване може да
фиксира скорост като посочи кое е най-бързото МПС, дори ако автомобилите
са повече от един и не се влияе от наличието на други ППС. Така, че ако
автомобила не се е движел с превишена за контролирания участък от пътя
скорост, то той е нямало да бъде заснет.
Предвид на изложените съображения, съдът приема за безспорно
доказано, че жалбоподателят е извършил нарушението, за което е
санкциониран, както и че не са налице процесуални нарушения при
издаването на ел.фиш.
Настоящата инстанция не счита, че са налице условията за приложение
на чл.28 от ЗАНН. Действително към преписката не са ангажирани
доказателства за налагани наказания по ЗДвП на водача, но само това
обстоятелство не може да обоснове извод за маловажност на нарушението. От
друга страна нарушението не попада в приложното поле на чл. 28 от ЗАНН,
предвид разпоредбата на чл. 189з от ЗДвП.
При определяне на наказанието наказващият орган е съобразил
правилно основанието за налагането му и е наложил единственото предвидено
в закона, действащ към датата на извършеното нарушение наказание за това
нарушение.
По изложените съображения съдът намира, че обжалвания електронен
фиш е законосъобразен и като такъв следва да бъде потвърден.
При този изход на процеса разноски не следва да се присъждат, тъй като
такива не са претендирани от страните.
Водим от гореизложеното и на основание чл.63, ал.2, т.5 от ЗАНН,
съдът
9
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 9039326 на ОД на МВР
Ловеч, с който на Л. Н. В., ЕГН: ********** от гр.С., като законен
представител на фирма «Л. Н. В.» е наложена на основание чл.189, ал.4, във
връзка с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, глоба в размер на 50.00 лева за извършено
нарушение на чл.21, ал. 1 от ЗДвП, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Ловешки
административен съд в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Ловеч: _______________________
10