Решение по дело №170/2021 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 260111
Дата: 18 май 2021 г. (в сила от 15 юни 2021 г.)
Съдия: Адриана Георгиева Добрева
Дело: 20211440100170
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   №…

гр.Козлодуй, 18.05.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

КОЗЛОДУЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, ВТОРИ СЪСТАВ в публично заседание на 26.04.2021г. (двадесет и четвърти април две хиляди двадесет и първа година), в състав:

Районен съдия: Адриана Добрева

при секретаря Стела Бочева

като разгледа докладваното от съдията А.Добрева гражданско дело № 170 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Делото е образувано по искова молба на „Ю." ЕООД, ЕИК: *********, адрес (седалище/адрес на управление)***, чрез адв. В.Г., с която е предявен против С.К.П., ЕГН **********,  с постоянен и настоящ адрес *** положителен установителен иск по чл.422 от ГПК за признаване за установено, че дължи вземането присъдено в заповедно производство по частно гражданско дело № 671/2020 г. на Районен съд – Козлодуй, както следва: сумата в размер на 167.07 лв. (сто шестдесет и седем лева и 07 ст.) - незаплатена далекосъобщителна услуга по договор/и с клиентски номер 15364280001 от дата 10.03.2017г. до 13.03.2017г., сключен/и между длъжника и мобилния оператор „Българска телекомуникационна компания" ЕАД, ЕИК: *********, за което са издадена фактура № **********/01.09.2017г. за периода от 01.08.2017г. до 31.08.2017г., ведно с направените деловодни разноски в размер на 25 лв. (двадесет и пет лв. и 0 ст.) държавна такса, както и разходи за адвокатско възнаграждение в размер на 180 лв. (Сто и осемдесет лв. и 0 ст.).

В съдебна заседание за ищцовото дружество не се явява представител.

Ответникът в съдебна заседание участва лично и признава иска.

Съдът приема по делото от фактическа и правна страна следното:

Ищцовото дружество предявява исковата си претенция срещу ответника С.К.П., въз основа на договор за цесия от дата 01.10.2019г., с прехвърлител на вземанията ”С.Г. Груп“ ООД, ЕИК *********, което дружество, от своя страна, е цесионер и собственик на вземания по договор за цесия от 16.10.2018 г., с прехвърлител на вземания „Българска телекомуникационна компания” ЕАД. Мобилният оператор с търговска марка „БТК” ЕАД е прехвърлил вземания спрямо физически и юридически лица, подробно описани в Приложение № 1 от договора, приложено в делото. Така ищеца „Ю.“ ЕООД е встъпил в правата си на кредитор въз основа на валидно правно основание още преди подаването на заявлението по чл.410 ГПК и е ищец по установителния иск, придобил права върху цедираните вземания, ведно с всички произтичащи от това права и задължения, с привилегиите, обезпеченията, другите им принадлежности, включително и с изтеклите лихви, договорни неустойки, ако има такива и други.

Въз основа на договора с мобилния оператор, ответникът е ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението е фактурирано под клиентския номер на абоната № 15364280001. Съгласно чл. 29 от Общите условия на мобилния оператор „ 29.(изм. 26.09.2009 г., в сила от 26.10.2009 г.) Предоставените услуги се отчитат месечно и се затащат през месещ следващ този на ползването им. Периодът на заплащане е 15 дни от издаване на сметката/'фактурата, като БТК определя началната и крайната му дата. която не може да бъде по-късно от 29-то число на месещ. Информация за размера на сметките и срока на заплащане може да се получи на предварително обявени номера. Сведения за размера на сметките се предоставят само лично на абонатите след съобщаване на съответния идентификационен код и/или чрез получаване на автоматично съобщение при обаждане от страна на Абоната от телефонния номер, за който се иска съответната справка. “. Между кредитора „Българска телекомуникационна компания” ЕАД, ЕИК: ********* и С.К.П.. ЕГН ********** е сключен Договор за електронни съобщителни услуги с клиентски номер 15364280001 от дата 10.03.2017г., с който му е предоставена интернет услуга при условията на тарифен план VIVACOM FiberNet 50 с месечен абонамент 21.80 лева /с ДДС/ и ТВ услуга при условията на тарифен план VIVACOM TV L+ на абонамент 24.99 лева/месец. Срокът на Договора е бил за 24 месеца, съответно до 10.03.2019 r. С Допълнително споразумение от дата 13.03.2017г. абонатът добавил за ползване допълнителна услуга ИВО пакет с месечен абонамент 8.90 лв. /с ДДС/ за срок от 24 месеца.

Въз основа на сключени договори за предоставянето на електронни съобщителни услуги с индивидуален клиентски номер 15364280001 от дата 10.03.2017г., между ответника С.К.П. и „Българска телекомуникационна компания” ЕАД, ЕИК: ********* са издадени фактури №: **********/01.06.2017, №: **********/01.07.2017, №: **********/01.08.2017 за периода от 01.06.2017г. до 31.08.2017 г. на стойност 128.20 лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги. Абонатът е потребил и не е заплатил мобилни услуги на обща стойност 128.20 лв., фактурирани за четири последователни отчетни месеца - за месец 06/2017 г., 07/2017 г. н 08/2017г. Към всяка от фактурите има приложено извлечение- детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер. Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на БТК/чл.50 от ОУ във връзка с чл. 43, т.1. Абонатът има следните задължения: 43.1. да плаща в срок дължимите суми за предоставените услуги; / да прекрати едностранно индивидуалния договор на абоната. При неспазване на което и да е задължение в т.43 от Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, БТК има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него. След едностранното прекратяване на индивидуалните договори на ответника мобилният оператор е издадап по клиентски номер № 15364280001 на дата 01.09.2017г. крайна фактура №**********. В издадената крайна фактура е начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договора за електронни съобщителни услуги в размер на 698.40 лв., от които за нас интерес представлява част от сумата до размер на 167.07 лв. (Сто шестдесет и седем лв. и 07 ст.) и е включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни периода. Датата на деактивация на процесния абонамент е 18.08.2017г., като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент. Така абонатът е в неизпълнение на договорите си заведени под клиентски номер 15364280001, като същият не е спазил крайния срок за ползване на абонаментите V1VACOM TV L+, НВО пакет и VIVACOM FiberNet 50 - съответно до дата 13.03.2019г.

Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да ангажира договорната отговорност на абоната, съгласно изричната клауза, съдържаща се и в т.2 от Договора. С прекратяване на споразумението се прекратяват и всички допълнителни споразумения към него, включително и за допълнителни услуги. Ако споразумението бъде прекратено преди изтичането на уговорения срок по искане или по вина на абоната, включително при неплащане на дължими суми, абонатът дължи на БТК ЕАД неустойка равна на оставащите до края на срока, но не повече от трикратния им размер, месечни абонаменти за услугите на срочен абонамент, за които договорът се прекратява, включително за допълнителни услуги, по техния стандартен размер без отстъпка. Освен неустойката за предсрочно прекратяване, абонатът дължи на БТК ЕАД и възстановяване на част от стойността на отстъпките от абонаментните планове и от пазарните цени на устройствата (закупени или предоставени на лизинг).

Цената на иска представлява сума, за която е издадена фактура от доставчика на мобилната услуга/и цедент по първия договор за цесия/, начислена е мораторна лихва за забава и е посочен периодът й/иск по чл.86 ЗЗД/ и действителният активно легитимиран в процеса е кредиторът-ищец в производството - цесионерът по втория договор/заявител по чл.410 ГПК/. Представената/те фактура/ри сама/и по себе си, не е/са основание за плащане, но длъжникът-ответник е сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителни услуги, които не е заплатил в указания срок и поради това е в неизпълнение на договора си. Неизпълнението на ответника е обусловило правото на „БТК" ЕАД да начисли обезщетение за неизпълнение, съгласно изрична клауза във всеки един от договорите.

По отношение на претендираната неустойка:

Между ответника и „Българска телекомуникационна компания” ЕАД, ЕИК: *********, валидно са действали гореописаните договори, по които длъжникът не е изпълнил задължението си да заплати в срок издадените му фактури за потребените от него услуги. Неизпълнението на задълженията на абоната-длъжник е обусловило правото на мобилния оператор „Българска телекомуникационна компания” ЕАД да прекрати предсрочно гореописания договор на дата 18.08.2017г., /като същата се генерира автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент/ и да претендира неустойка в размер на 167.07 лв. (уговорена в т.2 от договора: „С прекратяване на споразумението се прекратяват и всички допълнителни споразумения към него, включително и за допълнителни услуги. Ако споразумението бъде прекратено преди изтичането на уговорения срок по искане или по вина на абоната, включително при неплащане на дължими суми. абонатът дължи на БТК ЕАД неустойка равна на оставащите до края на срока, но не повече от трикратния им размер, месечни абонаменти за услугите на срочен абонамент, за които договорът се прекратява, включително за допълнителни услуги, по техния стандартен размер без отстъпка. Освен неустойката за предсрочно прекратяване, абонатът дължи на БТК ЕАД и възстановяване на част от стойността на отстъпките от абонаментните планове и от пазарните цени на устройствата (закупени или предоставени на лизинг)", представляващо сбор от трикратния размер за месечните такси на всяка абонаментна услуга от сключения договор, както следва: 65.40 лв за абонаментен план VIVACOM FiberNet 50 (Зх 21.80 лв); 74.97 лв за абонаментен план VIVACOM TV L+ (Зх 24.99 лв); 26.70 лв за допълнителен пакет НВО пакет (Зх 8.90 лв). Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги е обусловило правото на БТК/чл.50 от ОУ във връзка с чл. 43, т.1. Абонатът има следните задълж-ения: 43.1. да плаща в срок дължимите суми за предоставените услуги; / да прекрати едностранно индивидуалния договор на абоната. При неспазване на което и да е задължение в т.43 от Общи условия или в случай, че е налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, БТК има право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или да прекрати едностранно индивидуалния договор с потребителя или да откаже сключване на нов договор с него.

Точното изпълнение от страна на длъжника е цел, която стои в основата на всяко облигационно отношение. Според чл. 92, ал. 1, изр. 1 ЗЗД неустойката обезпечава изпълнението на задължението и служи като обезщетение за вредите от неизпълнението, без да е нужно те да се доказват. С неустоечната клауза предварително определят размера на обезщетението, което ще дължи неизправната страна в случай на даден вид виновно неизпълнение, без да е налице пряка обвързаност между размера на неустойката и действително причинените от неизпълнението вреди. Освен обезпечителна и обезщетителна функция неустойката изпълнява и наказателна функция. Това е така, защото кредиторът може да претендира неустойката и когато вреди изобщо не са настъпили, или не са настъпили в предвидения размер. От тук следва, че длъжникът ще заплати неустойка, която ще бъде санкция за неговото неизпълнение.

Неизпълнение на основното задължение на потребителя да заплаща в уговорения срок месечната абонаментна такса за ползваните услуги, от една страна е дало основание на оператора да прекъсне достъпа до мрежата си, съответно да преустанови начисляването на месечна абонаментна такса и да начисли и претендира неустойка за прекратяване ползването на услугите.

Предвид гореизложеното, ответникът следва да понесе отговорността си за неизпълнението на договорните задължения и да заплати на оператора неустойка за предсрочното прекратяване на сключените договори.

Обезщетението за неизпълнение е начислено съобразно изрично договореното. Т.нар. неустойка има обезщетителен характер, а не санкционен. Когато е прехвърлял вземанията си. цедентьт го е извършил в размер и спрямо длъжници, съществуващ към датата на прехвърлянето им, ведно с всички обезпечения и привилегии по тях, ако е имало такива.

Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.

Съгласно чл. 25 от Общите условия, „25. Абонатът заплаща: 25.1. еднократно - цена за първоначално свързване към Мрежата; 25.2. ежемесечно - цена за месечен абонамент за поддържане на достъп до Мрежата; 25.3. ежемесечно - стойността на проведените разговори и други услуги посочени в Ценовата листа на БТК и ползвани през предходния месец (ши периоди). “

Съгласно чл. 35, „35. Заплащането на услугите се извършва въз основа на месечни сметки, изготвени от БТК както следва: 35.1. Сметките се издават на името на Абоната и се изпращат на адреса, определен в индивидуалния договор и/или електронен адрес изрично посочен от Абоната чрез други средства за комуникация посочени в тези общи условия или в индивидуалния договор. Неполучаването на сметките за дължими суми не освобождава абоната от задължението за плащане в определения срок. “

Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 29 от Общите условия „Предоставенитеуслуги се отчитат месечно и се заплащат през месеца, следващ този на ползването им. Периодът на заплащане е 15 дни от издаване на сметката/фактурата, като БТК определя началната и крайната му дата, която не може да бъде по-късно от 29-то число на месеца. Информация за размера на сметките и срока на заплащане може да се получи на предварително обявени номера. Сведения за размера на сметките се предоставят само лично на абонатите след съобщаване на съответния идентификационен код и/или чрез получаване на автоматично съобщение при обаждане от страна на Абоната от телефонния номер, за който се иска съответната справка. “

В конкретният случай ответникът С.П. е подписал договори за далекосъобщителна услуга, ползвал услуги по тарифен план VIVACOM TV L+, НВО пакет и VIVACOM FiberNet 50, не е изпълнил задължението си по договор да заплаща стойността на услугите, като с това си поведение е изпаднат в забава. Издадени са му е фактури и в срок не ги е заплатил. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД. за което ответникът следва да понесе отговорността си.

И двата договора за цесия са облигационни, консесуални, двустранни и са породили правни последици за страните по тях. В конкретния казус, ищецът извежда своето материално и процесуално право от два договора за цесия. Видно от тях, същите имат за предмет съвкупност от индивидуални вземания срещу много физически и юридически лица на посочена в договора обща цена за цялата съвкупност. Но това не означава, че същите не са конкретизирани. Не случайно страните са избрали принципа на изчерпателно изброяване на длъжниците в отделно приложение, за да се избегне нарушаването на множество закони. В чл. 1.6 от първия договор за цесия, сключен между „БТК” ЕАД и „С.Г. Груп” ООД, е дадена легална дефиниция на понятието: Приложение № 1- неразделна част от договора за цесия: „списък/таблица в електронна форма на компактдиск, съдържащ информация за вземанията по договорите за мобилни услуги и съответно за всеки един от Длъжниците по тях. както следва име/фирма, ЕГН ти ЕИК/БУЛСТАТ. адрес на длъжника, с които разполага ЦЕДЕНТЪТ, фактурирани вземания на ЦЕДЕНТА и дължима сума. представляващо неразделна част от този договор. ” В чл. 5.3 от договора за цесия е уговорено, че по искане на цесионера, цедентът предоставя писмено потвърждение за извършено прехвърляне на даденото вземане.

Цедентът е декларирал в чл. 3.5 от договора за цесия, че между длъжниците по вземанията, описани в Приложение № 1, не съществуват други правоотношения. От представеното от ищеца извлечение от Приложение № 1, се установява, че по силата на договор за цесия от 16.10.2018 г. „БТК” ЕАД е прехвърлител, а „С. Г. Труп” ООД е собственик на вземането спрямо ответника, което в последствие е било включено и във втория договор за цесия между „С. Г. Груп” ООД и „Ю.” ЕООД.

Връчването на исковата молба на длъжника, към която са приложени и документи удостоверяващи прехвърлянето на вземането от цедента на цесионера е възприето като надлежно уведомяване на длъжника за цесията по чл.99, ал.4 от ЗЗД и в практиката на ВКС.

В конкретния случай, длъжникът-ответник С.П. не е изпълнил задълженията си до датата на подаването на заявлението по чл. 410 ГПК, към кредитора, както и към датата на подаването на иска, поради което съда следва да уважи изцяло иска още повече, че ответника признава задължението си.

С оглед изхода на спора ответника следва да заплати на ищеца и направените разноски в заповедното производство и в настоящото исково производство, представляващ платена държавна такса и платено адвокатско възнаграждение, за което в делото се съдържа списък на разноски.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО на основание чл.422 от ГПК, че С.К.П., ЕГН **********,  с постоянен и настоящ адрес *** дължи на „Ю." ЕООД, ЕИК: *********, адрес (седалище/адрес на управление)***, вземането присъдено в заповедно производство по частно гражданско дело № 671/2020 г. на Районен съд – Козлодуй, както следва: сумата в размер на 167.07 лв. (сто шестдесет и седем лева и 07 ст.) - незаплатена далекосъобщителна услуга по договор/и с клиентски номер 15364280001 от дата 10.03.2017г. до 13.03.2017г., сключен/и между длъжника и мобилния оператор „Българска телекомуникационна компания" ЕАД, ЕИК: *********, за което са издадена фактура № **********/01.09.2017г. за периода от 01.08.2017г. до 31.08.2017г..

ОСЪЖДА С.К. Парванов, ЕГН **********,  с постоянен и настоящ адрес *** да заплати на  „Ю." ЕООД, ЕИК: *********, адрес (седалище/адрес на управление)*** направените в заповедното производство разноски - 25 лв. (двадесет и пет лв. и 0 ст.) държавна такса и разходи за адвокатско възнаграждение в размер на 180 лв. (Сто и осемдесет лв. и 0 ст.).

ОСЪЖДА С.К. Парванов, ЕГН **********,  с постоянен и настоящ адрес *** да заплати на  „Ю." ЕООД, ЕИК: *********, адрес (седалище/адрес на управление)*** направените в исковото производство разноски - 25 лв. (двадесет и пет лв. и 0 ст.) държавна такса и разходи за адвокатско възнаграждение в размер на 180 лв. (Сто и осемдесет лв. и 0 ст.).

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване от страните пред Окръжен съд Враца в двуседмичен срок от връчването на съобщенията с преписи.

 

 

                                      Районен съдия: