Определение по дело №70/2023 на Административен съд - Смолян

Номер на акта: 175
Дата: 29 март 2023 г.
Съдия: Добринка Грибачева
Дело: 20237230700070
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 март 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

175

Смолян, 29.03.2023 г.

Административният съд Смолян - III състав , в закрито заседание на двадесет и девети март две хиляди и двадесет и трета година в състав:

Съдия: ДОБРИНКА ГРИБАЧЕВА
при секретар и с участието
на прокурора изслуша докладваното
от съдията ДОБРИНКА ГРИБАЧЕВА
по административно дело20237230700070 / 2023 г.

Производството е по чл.159 от АПК по проверка допустимостта на жалбата.

Делото е образувано по жалбата на Областна администрация-[област] срещу решение за финансова корекция,обективирано в Писмо с вх.№ РД-01-20-269 от 08.02.2023г.,издадено от заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Националния орган по П. И. V-А [държава]-[държава] 2014-2020г. Д. Г..

Съдът намира,че жалбата на Областна администрация-[област] до административния съд в този случай е недопустима, по следните съображения:

На оспорващия Областна администрация, е предоставена безвъзмездна финансова помощ по сключен с МРРБ Договор от 12.09.2016г., в качеството й на партньор по Програма за трансгранично сътрудничество Интеррег V-А [държава]-[държава] 2014-2020г.

Изпратеното от НО на Областна администрация [населено място], според разпечатка на деловодната система на МРРБ, е с изходящ №99-00-3-12 от 08.02.2023г. и е било получено от адресата на 08.02.2023г., като е регистрирано с №РД-01-20-269/08.02.2023г.

В титулната страница на писмото е записано,че същото е относно "Уведомление за съмнение за нередност по проект с рег.№1173 „Насочени към подобряване на трансграничната достъпност“.

Видно от съдържанието на писмото,с него не се определя финансова корекция на Областна администрация [населено място],а се излага становището на НО по полученото и заведено с вътрешен №УТС-2798/16.12.2022г. Уведомление за съмнение за нередност по проект с рег.№1173 „Насочени към подобряване на трансграничната достъпност“.

На следващо място, според съпроводителното писмо на МРРБ до Административен съд-[област],с което е изпратена административната преписка, оспореното Писмо изх.№ 99-00-3-12 от 08.02.2023г. на ръководителя на НО по П. И. V-А [държава]-[държава] 2014-2020г. е с уведомителен характер за бенефициера и съдържа първоначалните констатации на НО относно сигнала за нередност, на основание чл.73 ал.2 от ЗУСЕФСУ. Изрично е взето становище,че с писмо изх. №99-00-3-12 от 08.02.2023г. на ръководителя на НО бенефициера е уведомен за откриване на производство по налагане на финансова корекция,но към онзи момент решение по смисъла на чл.73 ал.1 от ЗУСЕФСУ не е било издадено.

Пак според съпроводителното писмо на НО, предстои бенефициера да бъде уведомен за техническата грешка в писмо изх.№99-00-3012/08.02.2023г. и за възможността да подаде писмени възражения срещу първоначалните констатации за установена нередност преди издаване на решението за финансова корекция.

Действително в т.6 от оспорено писмо е записано,че „Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-[област] в 14-дневен срок от получаването му“, което според пълномощника на НО е техническа грешка.

Съгласно чл. 73 от ЗУСЕФСУ, финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Преди издаването на решението по ал. 1 управляващият орган трябва да осигури възможност бенефициерът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Решението по ал. 1 се издава в едномесечен срок от представянето на възраженията по ал. 2, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефициента доказателства и направените от него възражения. Решението по чл.73 ал. 1 може да се оспорва пред съд по реда на Административно-процесуалния кодекс. Следователно на оспорване подлежи решението на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта, с която се определя финансовата корекция, т.е. крайния акт. Оспореното писмо от Областна администрация е с уведомителен характер и представлява част от процедурата по издаване на административен акт – решение за определяне на финансова корекция.

Предвид изложените факти и относимата правна уредба,съдът намира,че в случая се оспорва писмо на Ръководителя на НО, с която е уведомен бенефициера за открито производство по налагане на финансова корекция и ще му се даде възможност да представи своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства (чл. 73, ал.2 от ЗУСЕСИФ), което писмо не съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, а е част от производството по издаването му ( чл. 21 ал.5 АПК ).Затова жалбата се явява недопустима за разглеждане,а образуваното съдебно производство ще следва да се прекрати на основание чл.159 т.1 от АПК.

На следващо място,дори оспореното писмо да представляваше годен за обжалване административен акт, жалбата срещу него е подадена извън преклузивния 14-дневен срок.Според Справката от деловодната система на МРРБ относно 99-00-3-12/08.02.2023г., писмото е получено от Областна администрация-[област] на 08.02.2023г.,който факт се признава в изложението под линия на първия лист от жалбата.Видно от съпроводителното писмо към жалбата,същата е подадена в МРРБ на 24.02.2023г.,а 14-дневният срок е изтекъл на 22.02.2023г. – работен ден.При това положение жалбата е недопустима за разглеждане и като просрочена, съгласно чл.159 т.5 от АПК.

Предвид изложеното и на основание чл.159 т.1 от АПК Смолянският административен съд, в настоящия си състав,

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Областна администрация-[област] срещу решение за финансова корекция, обективирано в Писмо вх.№ РД-01-20-269 от 08.02.2023г.,издадено от заместник министър на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Националния орган по П. И. V-А [държава]-[държава] 2014-2020г. Д. Г..

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 70/2023г. по описа на Административен съд гр.[област].

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да бъде обжалвано с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на жалбоподателя.

СЪДИЯ :

Вярно с оригинала, Съдия: /п/ ДОБРИНКА ГРИБАЧЕВА

секретар: