№ 242
гр. Стара Загора, 06.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, V-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и осми май през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Х. Ангелов
при участието на секретаря Веселина Н. Станчева
като разгледа докладваното от Х. Ангелов Административно наказателно
дело № 20245530203691 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Наказателното производство е образувано по жалба на Х. Д. И. против
Наказателно постановление № ********** от 04.11.2024 г. на Заместник-
кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал.1 от Наредбата
за обществения ред в Община Стара Загора, за нарушение по чл. 6, ал.1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора на Х. Д. И., ЕГН
********** е наложено административно наказание "глоба" в размер на
100,00 /сто/ лева.
Жалбоподателят намира атакуваното наказателно постановление за
неправилно и незаконосъобразно и като такова иска неговата отмяна. Счита,
че не е извършено административно нарушение, като и че са налице
процесуални нарушения при издаване на обжалваното наказателно
постановление и налагане на административното наказание.
Въззиваемият оспорва жалбата, като счита наказателното постановление
за правилно и законосъобразно. Моли същото да бъде потвърдено.
Съдът след преценка на събраните доказателства и след като се съобрази
със становищата на страните приема за установено следното:
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА
Административно наказателното производство е образувано по реда на
чл. 36, ал.2 ЗАНН, като за основание за издаване на обжалваното наказателно
1
постановление е послужило Постановление на РП Стара Загора от 11.10.2024
г. за отказ за образуване на досъдебно производство по материалите
съдържащи се в преписка №**********/2024 г. по описа на второ РУ Стара
Загора, прокурорска преписка №**********2024 г. по описа на РП Стара
Загора. В постановлението е приета следната фактическа обстановка: от
домовете на И. О. и Х. И. в село **********, община Стара Загора системно
след 22.00 часа се чувала силна музика, което смущавало живущите в
населеното място. При подаване на сигнали до правоохранителните органи О.
и И. заключвали домовете си. При тази фактическа обстановка, набюдаващият
прокурор е приел, че не са налице данни, които да обосноват извършване на
престъпление от общ характер, отказал е да образува досъдебно производство
и е изпратил материалите по преписката на Кмета на Община Стара Загора за
преценка относно наличието на извършено административно нарушение по
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора.
На основание това постановление е издадено обжалваното Наказателно
постановление, в което наказващият орган е приел, че на 14.09.2024 г., около
23.10 часа в с. **********, Община Стара Загора, в собствения му имот Х. Д.
И. нарушава спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради, като
е пуснал силна музика. Тази фактическа обстановка, АНО е квалифицирал
като нарушение на чл. 6, ал.1 от Наредбата за обществения ред, като на
жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на
100,00 лева.
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА
По делото са представени извадки от електронна платформа за сигнали
на Община Стара Загора, видно от които на дати 15.09.2024 г., 29.07.2024 г.,
05.09.2024 г. и 04.09.2024 г. в Община Стара Загора са постъпили сигнали с
предмет - нарушаване на обществения ред в с. ********** с високо пусната
музика. В хода на проверката от служители при 02 РУ са снети писмени
сведения от лицата П. В., В. Ж., И. О. и жалбоподателя Х. И..
От показанията на свидетеля И. Б. О. се установява, че на 14.09.2024 г.
жалбоподателят празнувал рождения си ден, във връзка с което имало музика
и разговори. Служителите на МВР пристигнали около 22.30 – 23.00 часа, при
което разговаряли с жалбоподателя Х. Д.. След предупреждението им спрял
музиката. Свидетелят твърди, че във връзка с конфликти със жители на село
**********, срещу жалбоподателя Х. И. и срещу самия него имало подавани
множество сигнали.
ОТ ПРАВНА СТРАНА
При така установената фактическа обстановка и след обсъждане на
събраните по делото доказателства, съдът намира, че жалбата е основателна.
2
На първо място следва да се посочи, че издаденото наказателно
постановление не отговаря на предвидените в Закона формални изисквания за
тяхната законосъобразност, а именно чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН. По отношение на
мястото на извършеното нарушение и в НП е посочена собствена къща на И. в
с. **********. Съдът намира, че това описание на недвижим имот е крайно
недостатъчно за да се индивидуализира същия, чрез характерните му
признаци, така че да е изпълнено изискването на чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН.
Следва да се има предвид, че в случая, точното посочване на мястото на
извършване на нарушението е от особена важност, тъй като нарушението по
чл. 6, ал.1 от Наредбата за обществения ред е резултатно –
общественоопасния му резултат се изразява в „нарушаване спокойствието на
обитателите на околните жилищни сгради“. Ето защо, за да се извърши
преценка дали и по какъв начин е осъществен фактическият състав на
разглежданото административно нарушение следва в административното
обвинение точно да са посочени, както мястото на нарушението, така и
мястото, на което е настъпил резултата от деянието.
Отделно, съдът намира административното обвинение за недоказано.
При издаване на обжалваното наказателно постановление, административно
наказващият орган не е изпълнил задължението си по чл. 52 ал.4 ЗАНН – да
извърши проверка по спорните и неустановени в хода на проверката факти, а
обстоятелството, че производството е образувано по реда на чл. 36, ал.2 ЗАНН
не освобождава административно наказващия орган от задължението да
установи по безспорен начин всички елементи от фактическия състав на
нарушението. В постановлението, послужило като основание за образуване на
АНП липсват данни за извършено административно нарушение така, както е
описано в административното обвинение, неговата дата, място и авторство.
Единствените доказателства, съдържащи се в прокурорската преписка са
твърдението в писмените сведения на П. В., че на 14.09.2024 г. подала сигнал
на ЕЕНСП 112 /което единствено може да послужи като косвено
доказателство/ и съставения АУАН № **********/20.09.2024 г., в който от
една страна не е посочено конкретно изпълнително деяние от фактическия
състав на чл.6, ал.1 от Наредбата за обществения ред, а от друга - не се ползва
с материална доказателствена сила по отношение на констатациите в него.
Недоказани по безспорен начин остават авторството на нарушението,
неговият резултат, както и самото изпълнително деяние.
Във връзка с изложените мотиви, обжалваното наказателно
постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде
отменено.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал.1 ЗАНН, във връзка
с чл. 143, ал.1 и чл. 144 АПК и чл. 78, ал.1 ГПК следва да бъде осъдена
въззиваемата Община. Стара Загора да заплати на жалбоподателя сумата в
размер на 400,00 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.
Воден от горните мотиви, съдът
3
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ********** от 04.11.2024 г. на
Заместник-кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл. 29, ал.1 от
Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора, за нарушение по чл. 6,
ал.1 от Наредбата за обществения ред в Община Стара Загора на Х. Д. И., ЕГН
********** е наложено административно наказание "глоба" в размер на
100,00 /сто/ лева, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Община Стара Загора, ЕИК *********, гр. Стара Загора,
бул. „Цар Симеон Велики“ №107, представлявана от Кмета Живко Веселинов
Тодоров да заплати на Х. Д. И., ЕГН **********, с адрес: ********** сумата в
размер на 400,00 /четиристотин/ лева, представляваща сторени по делото
разноски за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четИ.десет/
дневен срок от съобщението му пред Aдминистративен Съд – Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
4