№ 546
гр. София, 18.03.2022 г.
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, НО 4 СЪСТАВ, в закрито заседание на
петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Петя Г. Крънчева Тропчева
като разгледа докладваното от Петя Г. Крънчева Тропчева Частно
наказателно дело № 20211100203094 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 17, ал.1 и сл., вр. чл.11 и сл. от ЗЕЗР.
Образувано е по повод издадената на 07.07.2021 г. Европейска заповед за разследване
(ЕЗР) по реда на чл. 5, ал. 1, т. 2 от Закона за европейската заповед за разследване (ЗЕЗР), с
приложение към нея, от К.Ш. (Christian Schütz) – съдия – председател в Областния съд –
Брауншвайг, Република Германия, по воденото там наказателно производство № 6 KLs 23/
19 /преписка № 6 KLs 411 Js 49032/15/, водено от 6-ти голям съдебен състав по наказателни
дела – съдебен състав по стопански наказателни дела на Областния съд – Брауншвайг,
Република Германия, срещу германските граждани проф. д-р М.В., роден на 24.05.1947 г. –
за системна и организирана измама чрез бездействие, в съответствие с § 263, ал. 1 и ал. 5 от
Наказателния кодекс на Германия, § 13 и § 25, ал. 1, алт. 2 от Наказателния кодекс на
Германия; д-р Х.Я.Н., роден на **** г., проф. д-р Й.Х., роден на **** г. и Х.Й., роден на
**** г. – за системна и организирана измама в идеална съвкупност с наказуема реклама и
укриване на данъци, в съответствие с § 263, ал. 1 и ал. 5 от Наказателния кодекс на
Германия, § 16, ал. 1 от Закона за нелоялната конкуренция на Германия, § 370, ал. 1, ал. 3, т.
3 от Данъчния кодекс на Германия, § 25, ал. 1, алт. 2 от Наказателния кодекс на Германия, и
д-р Т.Д., роден на **** г. – за оказване на помощ при извършени в идеална съвкупност на
системна и организирана измама, наказуема реклама и укриване на данъци, в съответствие с
§ 263, ал. 1 и ал. 5 от Наказателния кодекс на Германия, § 16, ал. 1 от Закона за нелоялната
конкуренция на Германия, § 370, ал. 1 от Данъчния кодекс на Германия, § 27, ал. 1 от
Наказателния кодекс на Германия.
С издадената ЕЗР се отправя искане за предоставяне на информация, касаеща
периода от началото на 2007 г. до настоящия момент, както и посочване и цитиране на
съответните законови разпоредби, с изменените и допълнени редакции, по три групи
въпроси.
Въпросите от първата група (въпроси № 1 и № 2) са свързани с въпроса – дали и
евентуално какви последици има наличието на недопустимо устройство за изключване, по
смисъла на чл. 5, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 715/2007 от 20.06.2007 г., според българското
законодателство, за първоначалната регистрация на превозни средства за участие в пътното
движение, а именно:
Въпрос № 1 – съгласно българското законодателство, необходимо ли е за
първоначалната регистрация на превозното средство за участие в пътното движение да е
налице декларация за съответствие от производителя на автомобила за този автомобил?
Въпрос № 2 – По-специално:
1
а) Съществува ли за компетентния орган, съгласно българското законодателство,
възможност или задължение да не допуска превозни средства, в които е монтирано
недопустимо устройство за изключване, да участват в пътното движение? Доколкото
съществува само възможност, но не съществува задължение, да не се допускат такива
превозни средства да участват в пътното движение, от кои условия или обстоятелства
зависи, дали ще се използва тази възможност?;
б) Ако е приложимо – имало ли е в България случаи, в които не са били допуснати
превозни средства до участие в пътното движение, поради наличието на недопустимо
устройство за изключване и по-специално, имало ли е превозни средства на
производителите Фолксваген, Ауди, Сеат и Шкода (Volkswagen, Audi, SEAT и Skoda), които
са били оборудвани с дизелови двигатели от серията ЕА 189, и които не са били допуснати
до участие в пътното движение с обосновката, че в тях е монтирано недопустимо устройство
за изключване?
Въпросите от втората група (въпроси от № 3 до № 5) са свързани с въпроса – дали и
евентуално какви последици има наличието на недопустимо устройство за изключване по
смисъла на чл. 5, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 715/2007 от 20.06.2007 г., според българското
законодателство, за регистрацията и/или възможността за използване на превозни средства,
които вече са допуснати до участие в движението, а именно:
Въпрос № 3 – Какви мерки на официалните органи предвижда българското
законодателство за превозни средства, които вече са допуснати до участие в пътното
движение и в които е монтирано недопустимо устройство за изключване?
Въпрос № 4 – По специално:
а) Съществува ли за компетентния орган, съгласно българското законодателство,
възможност или задължение за такива превозни средства, за които вече са издадени
разрешения за участие в пътното движение, да отменя, отнема или обявява за невалидни
разрешенията и/или да забранява или ограничава използването на такива превозни средства.
Доколкото съществува само възможност, но не съществува задължение за предприемане на
такива мерки, от кои условия или обстоятелства зависи, дали ще се предприемат такива
мерки. Ако е приложимо – какви изисквания трябва да бъдат изпълнени, съгласно
българското законодателство, за да може отново тези превозни средства да имат разрешения
за участие в пътното движение и да могат да се използват без ограничения;
б) Ако е приложимо – имало ли е в България случаи, в които, поради инсталирано
недопустимо устройство за изключване, вече издадено разрешение за участие в пътното
движение да е било отменено, отнето или обявено за невалидно или да е било забранено или
ограничено използването на такива превозни средства? По-специално, прилагани ли са
такива мерки във връзка с превозни средства на производителите Фолксваген, Ауди, Сеат и
Шкода (Volkswagen, Audi, SEAT и Skoda), които са били оборудвани с дизелови двигатели
от серията ЕА 189, и които не са били допуснати до участие в пътното движение с
обосновката, че в тях е монтирано недопустимо устройство за изключване?
Въпрос № 5 – По-специално:
а) Съществува ли за компетентния орган, съгласно българското законодателство,
възможност или задължение да разпореди изтеглянето от пазара на такива превозни
средства, в които е монтирано недопустимо устройство за изключване? Спрямо кого се
разпорежда евентуално изтегляне от пазара? Доколкото съществува само възможност, но не
съществува задължение за разпореждане на изтеглянето от пазара, от кои условия или
обстоятелства зависи, дали ще се използва тази възможност?
б) Ако е приложимо – Какви мерки предвижда българското законодателство, за да се
гарантира, че превозните средства, засегнати от изтеглянето от пазара, действително ще
бъдат подложени на мярката, която трябва да се извърши в рамките на изтеглянето от
пазара? По-специално – съществува ли за компетентния орган съгласно българското
законодателство възможност или задължение, да отменя, отнема или обявява за невалидни
разрешенията за участие в пътното движение и/или да забранява или ограничава
2
използването на такива превозни средства в пътното движение, ако въпросното превозно
средство не бъде подложено на мярката, която трябва да се извърши в рамките на
изтеглянето от пазара?;
в) В България разпореждано ли е изтеглянето от пазара във връзка с превозни
средства на производителите Фолксваген, Ауди, Сеат и Шкода (Volkswagen, Audi, SEAT и
Skoda), които са били оборудвани с дизелови двигатели от серията ЕА 189?
Въпросите от третата група (въпроси от № 6 до № 9) са свързани с въпроса, дали и
евентуално при какви условия според българското законодателство (например на базата на
чл. 4, ал. 3 и чл. 26, ал. 1 от Регламент (ЕО) № 715/2007 от 20.06.2007 г.), е забранена или
ограничена продажбата на превозни средства, в които е монтирано недопустимо устройство
за изключване, по смисъла на чл. 5, ал. 2 от Регламент (ЕО) № 715/2007 от 20.06.2007 г., а
именно:
Въпрос № 6 – Съществува ли в българското законодателство регламент, който по
принцип забранява или ограничава продажбата на превозни средства, в които е монтирано
недопустимо устройство за изключване?
Въпрос № 7 – Съществува ли в допълнение или вместо това за компетентния орган,
съгласно българското законодателство, задължение или възможност да забрани или да
ограничи продажбата на такова превозно средство? Ако е приложимо – какви официални
мерки на органите предвижда българското законодателство в това отношение? Доколкото
съществува само възможност, но не съществува задължение за предприемане на такива
мерки, от кои условия или обстоятелства зависи, дали ще бъде предприета такава мярка?
Въпрос № 8 – а) Ако е приложимо – срещу кого се налага забраната или
ограничението за продажба на такива превозни средства? Отнасят ли се тези мерки само за
производителя или също за генералния вносител, търговеца и/или крайния купувач? б) Ако е
приложимо – кои превозни средства са засегнати от забраната или ограничението на
продажбата? Само нови или също и употребявани превозни средства?
Въпрос № 9 – В България били ли са превозни средства на производителите
Фолксваген, Ауди, Сеат и Шкода (Volkswagen, Audi, SEAT и Skoda), които са били
оборудвани с дизелови двигатели от серията ЕА 189, засегнати от забраната или
ограничението на продажбата?
Така издадената ЕЗР е получена в СГС на 03.08.2021 г., въз основа на която е
образувано настоящото НЧД № 3094/21 г. по описа на СГС, НО, 4 състав.
С Определение № 717 от 16.08.2021 г. на СГС, НО, 4 първоинстанцинен състав,
съобразно изискванията на специалния закон, визирани в чл.14, ал.2 от ЗЕЗР, е пристъпил
незабавно към разглеждане на така получената ЕЗР, съгласно реда, установен в ЗЕЗР, с
оглед на което и предвид наличните изискуеми законови основания за признаване на така
издадената на 07.07.2021 г. от съдия – председател в Областния съд – Брауншвайг,
Република Германия, по воденото там наказателно производство № 6 KLs 23/19 /преписка №
6 KLs 411 Js 49032/15/, водено от 6-ти голям съдебен състав по наказателни дела – съдебен
състав по стопански наказателни дела на Областния съд – Брауншвайг, Република Германия
– ЕЗР, е постановено нейното признаване и приемане за изпълнение, като са предприети
необходимите действия, свързани със събиране на доказателства, съгласно българското
законодателство, с цел нейното изпълнение в цялост. В тази насока са отправени искания до
компетентните, с оглед поставените от германските съдебни власти въпроси, подлежащи на
изясняване, институции – Министерство на Вътрешните работи /МВР/ на Р България – КАТ
и Министерство на околната среда и водите /МОСВ/ на Р България, за предоставяне на
пълни и обстойни отговори на всеки един от поставените от германските съдебни
власти въпроси, необходими за воденото от тях наказателно производство № № 6 KLs
23/19 /преписка № 6 KLs 411 Js 49032/15/, водено от 6-ти голям съдебен състав по
наказателни дела – съдебен състав по стопански наказателни дела на Областния съд –
3
Брауншвайг, Република Германия, ведно с прилагане на съответните писмени
доказателства, до които се отнасят уточнените обстоятелства, удостоверяващи исканата от
германските съдебни власти информация, както и приложимата конкретна нормативна
или поднормативна уредба /Вътрешни правилници, Заповеди, Инструкции и др./
В тази връзка, от МВР – СДВР – отдел „Пътна Полиция“, е получен писмен отговор,
входиран в СГС под № 15114/01.09.2021 г., отразяващ част от исканата от съда, но непълна
– с оглед дадените указания от български съд, относно интересуващите германските власти
във връзка с воденото от тях разследване обстоятелства – информация, а от МОСВ е
постъпил отговор, входиран в СГС под № 14433/26.08.2021 г., в който се посочва, че
доколкото Министъра на околната среда и водите осъществява на национално ниво
политиката по опазване на околната среда, и неговите функции и компетенции не
предпоставят възможност за отговор на поставените от съда въпроси, предвид липсата на
компетентност относно същността на подлежащите за изясняване обстоятелства, не е
възможно МОСВ да представи исканата от съда информация.
Посочените отговори, поради ползвани годишни отпуски и епидемичната обстановка
на територията на гр. София и в Р България, свързана с разпространението на
коронавирусна инфекция Covid–19, са докладвани на председателя на съдебния състав едва
на 02.11.2021 г., с оглед на което на последното цитираната дата е постановено
разпореждане по воденото производство, въз основа на което са изпратени повторни
искания до конкретно посочените в това разпореждане компетентни органи и институции
на територията на Р България, а именно – МВР на Р България; Министерство на транспорта,
информационните технологии и съобщенията /МТИТС/ на Р България, респ. до
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ при МТИТС, за предоставяне на
пълни и обстойни отговори на всеки един от поставените от германските съдебни
власти въпроси, с прилагане на съответните писмени доказателства и приложимата
конкретна нормативна или поднормативна уредба, /Вътрешни правилници, Заповеди,
Инструкции и др./, необходими за воденото наказателно производство № 6 KLs 23/19
/преписка № 6 KLs 411 Js 49032/15/, от Областен съд – Брауншвайг, Р Германия.
Вследствие на допълнителните указания на Съда, с писмо вх. № 33877/17.12.2021 г.,
изпратено от ГД „НП“ към МВР, в СГС е постъпил допълнителен писмен отговор, с
приложена към него Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., за регистриране, отчет, спиране от
движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на
регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните ППС (загл. изм. и доп. – ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм. – ДВ, бр. 67 от 2012 г.;
изм. – ДВ, бр.20 от 2018 г).
След няколкократно напомняне от Съда и изискване на своевременен писмен отговор
от Министъра на транспорта и съобщенията на Р България /МТС/, такъв е получен в СГС
едва на 10.03.2022 г., вх. № 13888/10.03.22 г., отразяващ отговорите на поставените от съда
въпроси, излагащи необходимите за германските власти сведения, разяснения и данни.
Предвид гореизложеното, доколкото са изпълнени изцяло исканите с издадената на
07.07.2021 г. Европейска заповед за разследване (ЕЗР) по реда на чл. 5, ал. 1, т. 2 от Закона
за европейската заповед за разследване (ЗЕЗР), с приложение към нея, от К.Ш. (Christian
Schütz) – съдия – председател в Областния съд – Брауншвайг, Република Германия, по
воденото там наказателно производство № 6 KLs 23/19 /преписка № 6 KLs 411 Js 49032/15/,
водено от 6-ти голям съдебен състав по наказателни дела – съдебен състав по стопански
наказателни дела на Областния съд – Брауншвайг, Република Германия – действия от
българският съд, като са приложени и съответните подзаконови нормативни източници,
касаещи обстоятелства относно воденото от германските власти разследване, и в тази връзка
– е налице приключване на процедурата по изпълнение на процесната ЕЗР, СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
4
ОПРЕДЕЛИ:
ПРЕДВИД цялостното изпълнение на признатата и приета за изпълнение
Европейска заповед за разследване (ЕЗР), издадена на 07.07.2021 г. Европейска заповед за
разследване (ЕЗР) по реда на чл. 5, ал. 1, т. 2 от Закона за европейската заповед за
разследване (ЗЕЗР), с приложение към нея, от К.Ш. (Christian Schütz) – съдия – председател
в Областния съд – Брауншвайг, Република Германия, по воденото там наказателно
производство № 6 KLs 23/19 /№ 6 KLs 411 Js 49032/15/, водено от 6-ти голям съдебен състав
по наказателни дела – съдебен състав по стопански наказателни дела на Областния съд –
Брауншвайг, Република Германия, срещу поименно посочените в заповедта лица, да се
изпратят на германските съдебни власти всички получени във връзка с това изпълнение в
СГС отговори и документи, съставляващи писмен отговор от МВР – СДВР – отдел
„Пътна Полиция“, входиран в СГС под № 15114/01.09.2021 г.; писмен отговор вх. №
33877/17.12.2021 г., изпратен от ГД „НП“ към МВР, ведно с приложената към него
Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС (загл.
изм. и доп. – ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм. – ДВ, бр. 67 от 2012 г.; изм. – ДВ, бр.20 от 2018 г),
както и писмен отговор от Министъра на транспорта и съобщенията на Р България
/МТС/, вх. № 13888/10.03.22 г.
Копие от настоящото определение, ведно с всички получени документи и
приложенията към тях, уточнени по-горе и удостоверяващи изпълнение на ЕЗР, да се
изпратят на издалия процесната ЕЗР орган – К.Ш. (Christian Schütz) – съдия – председател в
Областния съд – Брауншвайг, Република Германия, по воденото там наказателно
производство № 6 KLs 23/19 /преписка № 6 KLs 411 Js 49032/15/, чрез посочената в ЕЗР
електронна поща.
ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по НЧД № 3094/2021 г. по описа на СГС, НО,
4 състав, поради цялостно изпълнение на ЕЗР.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване и/или на протест.
ПРЕПИС от определението да се изпрати на издалата ЕЗР държава – ФР Германия.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
5