ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 908
гр.Плевен, 02.07.2021 год.
Административен съд - гр.Плевен, ІV-ти състав, в закрито
съдебно заседание на втори юли две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
Председател:
Цветелина Кънева
като разгледа докладваното от съдията Кънева адм. дело № 509/2021 г. по описа на
Административен съд – Плевен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано след изпращане
по подсъдност от Административен съд Бургас жалбата на ЗП С.С.Й., с постоянен
адрес гр.Кнежа, против Акт за установяване на публично държавно вземане
изх.№01-6500/13.01.2021г., издаден от Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“-София.
Във връзка с редовността на жалбата, съдът е указал на
оспорващата да представи по делото документ за внесена по сметка на АС-Плевен
държавна такса в размер на 10лева, както и доказателства за получаване на АУПДВ
и за датата на подаване на жалбата срещу него. От административния орган е
изискано да представи доказателства за датата на получаване от ЗП на процесния
АУПДВ и за датата на подаване на жалбата срещу него.
Със заявление вх.№3370/01.07.2021г. от ЗП С.Й.е
представен документ за внесена държавна такса и товарителница от Еконт с
посочена дата за разнос на пратката 31.05.2021г.
С писмо вх.№3385/02.07.2021г. от административния
орган са представени изисканите доказателства, като е уточнено, че оспореният
АУПДВ е получен на 13.05.2021г. от г-н Й., жалбата е получена в ДФЗ на
31.05.2021г., като не могат да посочат датата на нейното изпращане, но
представят справка за проследяване на пратка от Еконт.
След като се запозна с доказателствата по делото и
съобрази закона, съдът намира жалбата за недопустима за разглеждане по
същество, по следните съображения:
Акт за установяване на публично държавно вземане
изх.№01-6500/13.01.2021г. е издаден от Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“-София
на основание чл.27 ал.3 и ал.7 от ЗПЗП и
чл.162 ал.2 т.8 и т.9 от ДОПК. Същият e връчен
на г-н Й., видно от приложена по делото товарителница с бар код ************. В акта
е вписано, че подлежи на обжалване пред административния съд по постоянен адрес
или седалището на посочения в него адресат, в 14-дневен срок от съобщаването
му, като жалбата се подава чрез ДФ "Земеделие".
Съгласно
посочения в обжалвания акт чл. 27, ал. 7 от ЗПЗП, дължимостта на подлежаща на
възстановяване безвъзмездна финансова помощ поради неспазване на критерии за
допустимост, ангажимент или друго задължение от страна на ползвателите на помощ
и бенефициентите по мерките и подмерките от програмите за развитие на селските
райони, извън основанията по ал. 6, се установява с издаването на акт за
установяване на публично държавно вземане по реда на ДОПК, а съгласно чл. 162, ал.
2, т. 8 от ДОПК, публични са държавните и общинските вземания: за
недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно
усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз,
включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз
основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс,
надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта,
кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в
националното законодателство и в правото на Европейския съюз.
Според
чл. 166, ал.
1 и ал. 2 от ДОПК,
установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа,
определен в съответния закон, а ако в съответния закон не е предвиден ред за
установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с
акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен
акт, предвиден в АПК.
Разпоредбата
на чл. 166, ал.
3 от ДОПК сочи, че актът за публично държавно вземане се обжалва
пред ръководителя на съответната администрация по реда на АПК. Във връзка с чл. 81 от АПК
това означава, че оспорването на акта пред по-горестоящ административен орган е
правна възможност, но не и задължение за адресата му и е приложима изборността
на реда за оспорване, предвидена в чл. 148 от АПК, т. е. административният акт може да се обжалва пред съда и без
да е изчерпана възможността за оспорването му по административен ред. От друга
страна от цитираните разпоредби следва, че по отношение обжалването на акта са
приложими и предвидените в АПК срокове.
В
тази връзка съгласно чл. 149, ал.
1 от АПК, административните актове могат да се оспорят в 14- дневен
срок от съобщаването им.
В конкретния случай срокът за обжалване е изтекъл на
27.05.2021г. /четвъртък-работен ден/. Жалбата е подадена от ЗП Й. чрез куриер
на 28.05.2021г., което се установява от справката за проследяване на пратка с
бар код 5300298521023, като пратката е подадена в офис Монтана Младост 2, и е
получена на 31.05.2021г. в ДФЗ, където е заведена под вх.№01-6500/1533 от
същата дата. Т.е. жалбата е подадена извън срока за обжалване, поради което е
недопустима за разглеждане по същество като просрочена. Предвид последното
производството по делото следва да бъде прекратено.
Воден от горното и на основание чл.159 т.5 от АПК,
съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на ЗП С.С.Й., с
постоянен адрес гр.Кнежа, против Акт за установяване на публично държавно
вземане изх.№01-6500/13.01.2021г., издаден от Изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“-София.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм.дело №509 по описа за 2021 г. на Административен съд-Плевен.
Определението подлежи на оспорване с частна жалба пред
Върховен административен съд, чрез Административен съд-Плевен, в 7-дневен срок
от получаване на съобщението.
Препис от определението да се изпрати на страните.
С Ъ Д И Я: /п/