Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 3786 27.12.2019 год. гр.
Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
Бургаският районен съд ХVІ-
ти граждански състав,
На шестнадесети декември
две хиляди и
деветнадесета година
в публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СИЛВИЯ ПЕТРОВА
при секретаря Марина Димова,
като разгледа докладваното от съдията Петрова
гр. дело № 5998 по описа на съда за 2019г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод
предявената от Ж.Т.Д. с ЕГН **********
***, с ЕИК .................., адрес: ..................... искова молба, с която се
претендира да бъде осъден ответника да заплати на ищеца сумата от 1326.88 лева,
представляваща допълнително трудово възнаграждение за извънреден труд от 202.49
часа, получени след преизчисляване с коеф. 1.143 на положения от него, за периода от 24.07.2016 год. до 01.02.2019 год., нощен труд в
дневен, заедно със законна лихва върху сумата от предявяването на иска - 24.07.2019г.
до окончателното изплащане на задължението, както и направените
съдебно-деловодни разноски.
Предявеният
иск е с правно основание чл.187, ал.5, т.2 вр. чл.178, ал.1, т.3 от ЗМВР.
В законоустановения срок ответникът депозира
писмен отговор, като намира иска за неоснователен. Положеният от ищеца труд е
надлежно начислен в протоколите за извънреден труд. Трудът е заплатен по
действащите тогава правила. За преизчисляването на нощния труд към дневен труд
важат Наредба № 8121з-592/25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. Тези
актове уреждат по специфичен начин заплащането на нощния труд. В наредбите няма
текст, който да урежда увеличение на часовете нощен труд по коефициент.
Съотношението между дневен и нощен труд е 1 към 1. За целия процесен период за
всеки отработен през нощта час се заплаща допълнително възнаграждение за нощен
труд в размер на 0.25 лева. Моли се иска да бъде отхвърлен и на ответника да
бъдат присъдени направените разноски по делото. Ангажира доказателства.
Съдът, като прецени поотделно и в съвкупност
събраните по делото доказателства и взе предвид доводите на страните, намира за
установено следното:
Страните по делото не спорят, че през
процесния период ищецът е бил в служебно правоотношение с МВР, като е заемал длъжността „...................... на ОД
МВР Бургас. Безспорно е също, че в процесния период ищецът е полагал труд на 12-часови работни смени по утвърдени графици,
включително и през нощта /22,00 – 06,00 часа/, при сумирано изчисляване на
работното време. Спорен по делото е начинът на изчисляването на положените
часове труд и съответно размера на дължимото допълнително възнаграждение.
По делото е изготвена съдебно-икономическа
експертиза, от заключението на която се установява, че през процесния период
ищецът е положил общо 1416 часа нощен труд, които преизчислени с коефициент
1,143 се равняват на 1618.49 часа дневен труд, т.е. налице е разлика от 202.49
часа, за които на ищеца не е било платено допълнително възнаграждение, което по
изчисления на вещото лице е в размер на 1326.88 лева.
Съгласно
чл.176 от ЗМВР, брутното
месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно и
допълнителни такива. В чл.178, ал.1, т.3, от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително
такова
за извънреден труд, а според чл.179,
ал.1, пр.2 от с. з. и за
нощен. Условията и редът за заплащане на последното се определят с Наредба на министъра на
вътрешните работи, а размерът – с негова заповед, ал.2. /Заповеди № 8121з-791 от 28.10.2014г. и № 8121з-1429
от 23.11.2017г. на Министъра на вътрешните работи, издадени на основание чл.179, ал.2 от ЗМВР/.
Съгласно чл.187,
ал.1 от ЗМВР, нормалната продължителност на работното време на държавните служители
в МВР е 8 часа дневно и 40 – седмично при 5-дневна работна седмица. За работещите на 8,12 или 24-часови смени,
то се изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно
полагане на труд и през нощта
– между 22.00 и 06.00 часа, като работните часове не следва
да надвишават средно 8 часа за
всеки 24-часов период, ал.3.
В ал.5, т.2 е предвидено,
че за служителите, работещи на
смени, работата извън редовното работно
време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд
за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто
увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал.6.
Съгласно чл.187, ал.9 от ЗМВР, редът за организацията
и разпределянето на работното време,
за неговото отчитане,
за компенсирането на работата
на държавните служители
извън редовното работно
време, режимът на
дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители
се определят с Наредба
на министъра на
вътрешните работи. През процесния период са действали Наредба № 8121з-407
от 11.08.2014г., Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776 от
29.07.2016г., издавани от министъра на вътрешните работи, съобразно горната
разпоредба. Текстовете на чл.3, ал.3 и в трите са
идентични – при работа на смени е
възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 и 06.00 часа, като
работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В
първата от тях изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното
време общият брой часове, положен нощен труд за отчетния период, се умножава по
коефициент 0.143 – чл.31, ал.2. Подзаконовият нормативен
акт е отменен с приемането на втората цитирана Наредба в сила от 01.04.2015г. и
отменена с Решение № 8585/11.07.2016г. по адм. дело №
5450/2016г. на ВАС, влязло в сила от датата на постановяването му и
обнародвано. В периода от отмяната до издаването и обнародването на третата
Наредба – на 02.08.2016г., отново приложима е била първата, предвиждаща
преизчисляване на нощния труд в дневен.
В Наредба № 8121з-592
/обн. в ДВ бр.40 от 02.06.2015г./ и в Наредба №
8121з-779 /обн. в ДВ бр.60 от 02.08.2016г./ липсва
изрична норма, съответстваща на чл.31, ал.2 от Наредба
№ 8121з-407, за преобразуване на часовете положен нощен труд с коефициент
1.143, което обаче, не следва да се тълкува като законово въведена забрана за това,
тъй като такава би била противоконституционна, би поставила служителите в МВР в
по-неблагоприятно положение от другите държавни служители по отношение продължителността на работното
време и заплащането на допълнителните възнаграждения, а представлява празнота в
уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за
неговото отчитане, компенсиране на работата извън редовното работно време,
режима на дежурство, времето за отдих и почивките. При наличието на тази
непълнота в специалната уредба, касаеща служителите в МВР, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и
организацията на работната заплата, съгласно чл.9,
ал.2 от която при сумирано изчисляване на работното
време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време,
установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място. В чл.140, ал.1 от КТ е предвидено, че нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта
при 5-дневна работна седмица е до 35 часа или до 7 часа за една нощ. Следователно, приложимият
коефициент за преизчисляване на нощния труд в дневен е 1.143, получен като частно
при деление на нормалните им продължителности от 8 часа
на денонощие за втория /чл.187, ал.1 от ЗМВР/ и 7 часа за първия.
Тук следва да се посочи, че трудовото законодателство дава право на работещите
да получат от една страна
завишено почасово заплащане за нощния
си труд, а от друга задължава
работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват
продължителността на работния ден. Когато
последната е надвишена се касае за положен извънреден труд, който следва да
бъде компенсиран, т.е. това са две различни основания за
заплащането на допълнителни възнаграждения – обстоятелство, което е било
отчетено и от ответника, при съвместното действие на издадените от министъра на
вътрешните работи Наредба № 8121з-407/11.08.2014г.
и заповед № 8121з-791/28.10.2014г.
По изложените съображения исковата претенция
за заплащане на извънреден труд в процесния период, получен след преобразуване
на положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143 се явява доказана
по своето основание – за времето от 24.07.2016г. до 01.08.2016г. е приложима
нормата на чл.31, ал.2 от Наредба № 8121з-407, а за останалата част, субсидиарно – Наредбата за структурата и организацията на
работната заплата.
От заключението на вещото лице по ССЕ, което
като обективно и компетентно изготвено съдът изцяло кредитира, се установява,
че положеният от ищеца за периода от 24.07.2016г. до 01.02.2019г. нощен труд – общо
1416 часа, преизчислен в дневен с коефициент 1.143, е 1618.49 часа. Разликата
от 202.49 часа не е отчетена в протоколите за положен труд, съответно, не е
начислена и не е платена. Установява се и че дължимото нетно трудово
възнаграждение за този извънреден труд, изчислено съобразно разпоредбата на
чл.187, ал.6 от ЗМВР, е в размер от 1326.88 лева, т.е. в претендирания от Д. размер.
При негова доказателствена тежест,
ответникът не е ангажирал доказателства да е заплатил на ищеца дължимото
допълнително възнаграждение за положения извънреден труд в претендирания размер
до приключването на съдебното дирене в настоящата инстанция и в тази връзка претенцията
се явява доказана и по своя размер, поради което следва да бъде уважена изцяло.
Основателна е и претенцията за присъждане на
законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата
молба в съда – 24.07.2019г., до окончателното изплащане на сумата.
Ответникът
следва да бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 420 лева, направени по
делото разноски от ищеца за адвокатско възнаграждение, а по сметка на РС Бургас
– държавна такса в размер на 53.08 лева.
Водим
от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОСЪЖДА Областна
дирекция на Министерство на вътрешните работи – Бургас, с ЕИК
..................., с адрес: ........................., да заплати на Ж.Т.Д.
с ЕГН **********, адрес: ***, сумата от 1326.88 лева /хиляда триста двадесет и шест лева и осемдесет и осем стотинки/, представляваща
допълнително възнаграждение за положен и неплатен извънреден
труд, получен в резултат на приравняване на нощен труд към дневен за периода от
24.07.2016 год. до 01.02.2019 год., ведно със законната
лихва върху главницата, считано от 24.07.2019г. до
окончателното изплащане, както и сумата 420
лева /четиристотин и двадесет лева/, представляваща платено адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство
на вътрешните работи – Бургас, с адрес: .....................,
да заплати по сметка на Районен съд – Бургас, държавна такса в размер
на 53.08 лева /петдесет и три лева и осем стотинки/.
Решението подлежи на въззивно
обжалване пред Окръжен съд - Бургас в двуседмичен срок от 30.12.2019г. на
основание чл.315, ал.2 от ГПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: / п /
Вярно
с оригинала
Ж.
С.