Решение по дело №2658/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 338
Дата: 15 март 2023 г.
Съдия: Даниела Станева
Дело: 20227050702658
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

 

№……………………        2023г.        гр. Варна

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

            

Варненският административен съд, ХХVІІІ-ми състав, в публичното заседание на двадесет и втори февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:                      

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА СТАНЕВА 

при секретаря Оля Йорданова

като разгледа докладваното от съдия Д. Станева адм. дело № 2658/2022г. по описа на Административен съд - Варна, за да се произнесе, взе предвид:

 

 

Производството е по чл. 145 и сл. АПК вр. чл. 172, ал. 5 ЗДвП.

        

     Образувано е по жалба на С.Д.Х. ***, чрез адв.П.Д. срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0819-001602/03.11.2022г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Варна, с която на основание чл.171 т.2а б.“а“ е наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС  - л.а. Крайслер с рег.№ В **** НА за срок от 6 месеца, като са отнети свидетелството за регистрация на МПС и два броя регистрационни табели.Жалбоподателят счита заповедта за неправилна и незоконосъобразна, по съображения изложени в жалбата; сочи, че към датата на проверката СУМПС на водача е било валидно; позовава се на Конвенцията за движението по пътищата. По изложените съображения моли съда да отмени обжалваната заповед. В съдебно заседание и по съществото на спора, чрез пълномощника си поддържа жалбата. Претендира присъждане на разноски по делото.

Ответната страна, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. 

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото и становищата на страните, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Предмет на оспорване е Заповед № 22-0819-001602/03.11.2022г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Варна, с която на основание чл.171 т.2а б.“а“ е наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС  - л.а. Крайслер с рег.№ В **** НА за срок от 6 месеца, като са отнети свидетелството за регистрация на МПС и два броя регистрационни табели. Според мотивите на заповедта на 03.11.2022г., в гр.Варна, по бул.“Васил Левски“ в посока ул.“Девня“, до кръстовището с ул.“Дубровник“  А. Х. Х. е управлявал л.а. „Крайслер“ с рег. № В **** НА – собственост на С.Х. с чуждестранно СУМПС, което не е издадено от държава – членка на Европейския съюз, а именно английско свидетелство, без да е подменено след пребиваване повече от три месеца, след като е влязъл в Република България и поради това са налице материално-правните предпоставки на чл.171, т.2а, б.а от ЗДвП за прилагане на ПАМ – прекратяване на регистрация на ППС. По делото е представено копие на издадено на Х. във Великобритания на 20.09.2019г. и валидно до 08.06.2023г. свидетелство за управление, валидно за категориите АМ, А, В1 и В, С и С1.

При така установената фактическа обстановка, настоящият състав прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима като подадена в срок от лице, което има правен интерес. Разгледана по същество е основателна.

Оспорената заповед е в изискуемата по аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, писмена форма и съдържа мотивите на издателя й за прилагането на принудителната административна мярка. Изискването на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК за мотивираност е изпълнено, когато са посочени фактическите основания за издаването на административния акт и правната норма, която предвижда последиците от настъпването им. В конкретния случай подробно, ясно и конкретно са изложени обстоятелствата, които са послужили за основание на административния орган да приложи разпоредбата на чл. 22 от ЗАНН, във вр. с чл. 171, т. 2А, б. "а" от ЗДвП. Те са достатъчни, за да може да се осъществи съдебен контрол за законосъобразност на административния акт и същевременно неговият адресат да разбере причините, поради които е издаден и свързаните с тях правни последици. Срокът на принудителната административна мярка е определен конкретно от административния орган и е в предвидения от закона минимум от шест месеца.

Настоящият състав намира, че от събраните по делото писмени доказателства, не се установява в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, представляващи отменително основание по чл. 146, т. 3 от АПК. Оспорената заповед, обаче е материално незаконосъобразна. Издадена е на основание чл. 171, т. 2а, б. "а" от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка - прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок от шест месеца до една година на собственик, който управлява МПС без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства. Видно от изложеното в мотивната част на заповедта, административният орган е приел, че е налице хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. "а", пр. 2-ро – адресатът на заповедта е собственик на МПС, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице обстоятелствата по тази разпоредба, а именно - не притежава валидно СУМПС за управлението му. От приложените писмени доказателства безспорно е установено, че на 03.11.2022. в гр.Варна А. Х. Х. е управлявал процесния автомобил, собственост на С.Х. със свидетелство за управление на МПС, издадено на 20.09.2019г. от Обединено кралство Великобритания, със срок на валидност 08.06.2023г. за категории АМ, А, В1, В, С, С1 и др. Спорният въпрос е дали това свидетелство за управление на МПС е валидно, с оглед приложението на нормата на чл. 162, ал. 1 от ЗДвП. Разпоредбата предвижда, че Българските граждани могат да управляват моторни превозни средства на територията на Република България с чуждестранно национално свидетелство, когато то не е издадено от държава - членка на Европейския съюз, или от друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или от Конфедерация Швейцария в срок до 3 месеца от датата на влизането им в страната. По аргумент от изложеното, СУМПС на български гражданин, издадено в чужбина е валидно при следните алтернативно предвидени хипотези: 1. негов издател е държава, договаряща по Конвенцията за движението по пътищата и свидетелството отговаря на изискванията на приложение № 6 към конвенцията; 2. издадено е от държава, договаряща по договор относно статута на техните въоръжени сили при условията на чл. ІV, б. "а" от него; 3. СУМПС е придружено от легализиран превод на български език; 4. СУМПС е международно и отговаря на изискванията на приложение № 7 към Конвенцията за движението по пътищата; 5. СУМПС е издадено от държава-членка на Европейския съюз, или от друга държава – страна по споразумението за Европейското икономическо пространство или от Конфедерация Швейцария. В случая СУМПС на Х. е издадено на 20.09.2019г. от Обединено кралство Великобритания и е със срок на валидност - 08.06.2023г. Към момента на издаването му, не е влязло в сила Споразумението за оттегляне /в сила от 31.01.2020г./, поради което държавата – издател е била държава-членка на Европейския съюз. СУМПС съответства напълно на приложение № 1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006г. относно свидетелствата за управление на превозни средства. По силата на Споразумението за оттегляне тя е приложима и във Обединено кралство Великобритания до края на преходния период - 31.12.2020г. От това следва, че до 31.12.2020г. страните-членки на ЕС и Обединено кралство Великобритания взаимно признават, издадените от тях СУМПС. След този период е приложима Конвенцията за движението по пътищата, от 08.11.1968г. Договарящи страни по нея са както Република България, така и Обединено кралство Великобритания. Затова, за да бъдат признати у нас издадените след 31.12.2020г. от Обединено кралство Великобритания СУМПС трябва да съответстват на приложение № 6 към Конвенцията за движението по пътищата. Приложение № 6 към Конвенцията и приложение № 1 към Директива 2006/126/ЕО на Европейския парламент и на съвета от 20.12.2006г., макар и различаващи се визуално, включват като задължителни реквизити напълно идентични данни и информация. Преценката за валидност на СУМПС, издадени от Обединено кралство Великобритания преди 31.12.2020г. със срок, изтичащ след тази дати, е предоставена на всяка отделна държава – членка на ЕС.

На официалната електронна страница на Министерство на вътрешните работи на Република България, в раздел Брекзит е общодостъпна информация, според която след изтичане на преходния период в Република България СУМПС, издадено от Обединено кралство, ще бъде признавано като СУМПС, издадено от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата от 1968г. и отговарящо на изискванията на приложение № 6 към нея. Република България в действащото си законодателство няма разпоредба, която да изключва валидността на издадените преди 31.12.2020г. от Обединено кралство Великобритания СУМПС, чийто срок все още не е изтекъл. Напротив в съответствие с Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединено кралство от след края на преходния период от 02.12.2021г. и в изпълнение на принципите за последователност и предвидимост по чл. 13 от АПК, компетентният и орган – Министерство на вътрешните работи е огласил публично, че тези СУМПС ще се третират като издадени от държава, която е договаряща страна по Конвенцията за движението по пътищата от 1968г. и отговарящи на изискванията на приложение № 6 към нея. Посоченото изпълва едно от алтернативно предвидените условия на чл.162, ал.1 от ЗДвП за признаване валидността на СУМПС, издадено от друга държава. В настоящия случай свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя е издадено от Обединено кралство Великобритания на 20.09.2019г. и е със срок на валидност 08.06.2023г., затова по силата на Споразумението за оттегляне, Известие относно пътуването между Европейския съюз и Обединено кралство от след края на преходния период от 02.12.2021г., официално обявление на МВР по силата на чл. 13 от АПК и на основание чл. 162, ал. 1 от ЗДвП, е валидно свидетелство за управление на МПС за категориите, посочени в него на територията на Република България.

Предвид изложеното, настоящият състав намира, че не е била налице предпоставката на чл. 171, т. 2А, б. "а" от ЗДвП за издаване на оспорената заповед. Същата е материално незаконосъобразна и следва да се отмени.

При този изход на спора, предвид направеното своевременно искане и на основание чл.143, ал.1 на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски, за които са приложени доказателства по делото, в размер на 10лв. – заплатена държавна такса за образуване на делото.

Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-0819-001602/03.11.2022г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Варна, с която на основание чл.171 т.2а б.“а“ е наложена ПАМ – прекратяване на регистрацията на ППС  - л.а. Крайслер с рег.№ В **** НА за срок от 6 месеца, като са отнети свидетелството за регистрация на МПС и два броя регистрационни табели.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Варна да заплати на С.Д.Х., ЕГН ********** *** сумата от 10лв. /десет/,  представляваща направените разноски по делото.

 

Решението не подлежи на обжалване съгласно чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

                               

 

                                           Административен съдия: