Р Е Ш Е Н И Е
№
10.05.2019г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на четвърти април през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: АНЕЛИЯ ДОБРЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №341 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал.1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 15-0000953/12.12.2018г. на ДИРЕКТОР на
ДИРЕКЦИЯ „*“ - ПЛЕВЕН, на „С.“ ЕООД *** ЕИК: * е наложена имуществена санкция в
размер на 3000 /три хиляди/ лева на основание чл. 415 ал.1 от Кодекса на труда.
Срещу така издаденото Наказателно постановление (НП), санкционираното лице е
подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Сч*а,
че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалн*е правила: Наказателното постановление е връчено на лице,
което не е оправомощено от страна на „С.“ ЕООД ***; обстоятелствената част на
АУАН и на НП не съдържа надлежно представени обстоятелства на твърдяното
нарушение; не е посочена нарушената законова разпоредба, а единствено –
административнонаказателната такава. По същество сч*а, че Наказателното
постановление е издадено без да са събрани достатъчно доказателства, в т.ч. –
жалбоподателят отбелязва, че трудови възнаграждения на работниц*е и служ*ел*е
за месец юли 2018г., в действ*елност са били изплатени. На тази основа, пледира
за отмяна на НП или за намаляване размера на наложената имуществена санкция.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се представлява.
За ответната страна – ДИРЕКТОР на ДИРЕКЦИЯ „*“ – ПЛЕВЕН, се явява съответен
юрисконсулт, който сч*а, че Наказателното постановление е издадено в
съответствие с процесуалн*е и материални правила, поради което пледира да бъде
потвърдено.
Съдът намира, че жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по
чл.59 ал.2 ЗАНН, поради което е допустима.
След като прецени събран*е по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът съобрази следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 15-0000953 /19.11.2018г. от
страна на Г.И.Д. – гл.инспектор при ДИРЕКЦИЯ „*“ – ПЛЕВЕН, в присъствието на свидетеля
М.Г.Б.., както и на пълномощник Е.Р.Г... Съставен е за това, че при извършена
проверка на 19.11.2018 г. в офиса на ДИРЕКЦИЯ „*“ ПЛЕВЕН е изяснено, че "С.”
ЕООД ***, в качеството си на работодател, не е изпълнил Предписание № 4, дадено
с Протокол за извършена проверка с изх. № 1833182/27.09.2018 г. – „Работодателят
да изплати уговореното трудово възнаграждение за извършената работа през месец
юли 2018 г. от работещ*е в дружеството, подробно описани в списък с изх.№
46/27.09.2018 г., съгласно изискванията на чл. 128, т. 2 от КТ“, със срок - 05.11.2018
г. При извършената проверка не били представени документи, доказващи
изпълнението на посоченото Предписание № 4 от Протокол за извършена проверка с
изх. № 1833182/27.09.2018 г. Описаното е квалифицирано като нарушение по чл.415
ал.1 КТ. При съставянето на АУАН не са направени възражения; такива не са
постъпили и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган изцяло е приел описаната по-горе
фактическа обстановка. На тази основа, издал обжалваното НП, с което на „С.“
ЕООД *** ЕИК: * е наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди/
лева на основание чл. 415 ал.1 от Кодекса на труда.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното
Наказателно – издадено, от компетентни лица /л.166 - 176 от делото/. В хода на административнонаказателното
производство обаче са допуснати съществени нарушения на процесуалн*е правила.
Както беше отбелязано, Актът за установяване на административно нарушение е
съставен в присъствието на пълномощник – Е.Р.Г... С разпореждането за
насрочване на АНД №341/2019г., от страна на административнонаказващия орган изрично
бяха изискани оригиналната административнонаказателна преписка, както и всички
други материали, ко*о биха могли да имат значение за разглеждане на делото.
Видно от представена справка на л.129 от делото, други материали, освен
съответно изпратен*е по АНД №341/2019г., не са на разположение при
административнонаказващия орган. В тази връзка обаче следва извода, че АУАН е
съставен в присъствието на пълномощник, без съответно отправена покана до „С.“
ЕООД ***, за изпращане на надлежен представ*ел за съставяне на АУАН. От друга
страна, според предел*е на представ*елната власт на Е.Р.Г.. /л.112 от делото/,
същата има право да представлява посоченото дружество „…във връзка с извършвани проверки от орган*е на агенцията. Да представя
документи пред орган*е на инспекцията по труда, включ*елно и да получава
протоколи и други документи и дава обяснения по повод на извършен*е проверки,
както и всички необходими действия, свързани с това…“. Видно е, че се касае
за генарално пълномощно, което не дава право на Е.Р. да участва в административнонаказателни
производства, включ*елно – процесното такова, започнало със съставяне на Акт за
установяване на административно нарушение (АУАН) № 15-0000953 /19.11.2018г. На
свой ред това води до извода, че н*о Управ*елят, н*о – дружеството като
юридическо лице са били надлежно поканени за съставяне на акт – така, както
повелява разпоредбата на чл.40 ал.2 ЗАНН, а същият е съставен в присъствие на
наруш*еля, без да са били налице условията за съставяне на акт по реда на чл.40
ал.1 ЗАНН. Присъствието на пълномощник, при липсата на съответно изрично
упълномощаване, не е в състояние да удовлетвори хипотезата на чл.40 ал.1 ЗАНН и
следва да се приеме, че актът е бил съставен именно в отсъствие на наруш*еля.
От друга страна, съставяне на акта в отсъствие на наруш*еля, без да са налице
условията на чл. 40 ал. 2 ЗАНН, т. е. без наруш*елят да бъде надлежно поканен да
се яви за съставяне на АУАН, съставлява нарушение на чл. 40 ал. 1 ЗАНН.
Нарушението е съществено, тъй като е довело до ограничаване на правото на защ*а
на жалбоподателя и по – специално – правото му да вземе участие в
административнонаказателното производство, в т.ч. – да се запознае със
съдържанието на акта, да изложи обяснения или възражения, както и да направи
такива в тридневния срок по чл. 44 ал. 1 ЗАНН. В този смисъл е и съдебната
практика, обективирана например в Решение № 146 от 25.3.2013 г. по н. д. №
82/2013 г. на I състав на Административен съд – Плевен, Решение № 337 от
17.06.2013 г. по касационно административно-наказателно дело № 427 /2013 г. на Административен
съд – Плевен, Решение № 298 от 05.06.2013 г. по касационно
административно-наказателно дело № 428 /2013 г. на Административен съд –
Плевен, Решение № 387 от 14.07.2014 г. по касационно
административно-наказателно дело № 575/2014 г. на Административен съд – Плевен
и други.
На следващо място, основателно се възразява в подадената жалба, че изложен*е
в АУАН и НП обстоятелства на нарушението не се отличават с необходимата яснота,
а това на свой ред – ограничава правото на защ*а на санкционираното юридическо
лице. Налице са съществени нарушения на процесуалн*е правила по чл.42 т.4 и по
чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН, тъй като вместо да бъдат надлежно посочени факт*е и
обстоятелствата, имащи отношение към реализирането на
административнонаказателната отговорност и формиращи фактическ*е основания за
нейното реализиране - както в съставения акт, така и в издаденото Наказателно
постановление, само най-общо е посочено, че от страна на дружеството не е
изпълнено задълж*елно предписание, гласящо „Работодателят
да изплати уговореното трудово възнаграждение за извършената работа през месец
юли 2018 г. от работещ*е в дружеството, подробно описани в списък с изх.№
46/27.09.2018 г., съгласно изискванията на чл. 128, т. 2 от КТ“. Кои са
тези „работещи“ не е ясно, а това не е просто технически въпрос, н*о –
формалност, излишно затрудняваща изпълнението на служебн*е задължения от страна
на актосъстав*еля или издателя на Наказателното постановление. Напротив, това е
основен факт, подлежащ на доказване в хода на административнонаказателното
производство. Препращането към „списък с изх.№ 46/27.09.2018 г.“ не е в
състояние да даде отговор на поставения въпрос, тъй като и съставеният Акт, и
издаденото Наказателно постановление следва да очертават по ясен и безпротиворечив
начин признац*е на твърдяното нарушение. В случая, очевидно това не е сторено,
а е ползван бланкетен подход, който е недопустим в санкционната дейност, защото,
както вече беше изтъкнато - ограничава правото на защ*а на лицата: да научат в
какво са административно „обвинени“ и въз основа на кои факти и обстоятелства.
По така изложен*е съображения Съдът намира обжалваното наказателно
постановление за незаконосъобразно и като такова - същото следва да бъде
отменено, без правният спор да бъде разглеждан по същество.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 15-0000953/12.12.2018г. на ДИРЕКТОР на ДИРЕКЦИЯ
„*“ - ПЛЕВЕН, с което на „С.“ ЕООД *** ЕИК: * е наложена имуществена санкция в
размер на 3000 /три хиляди/ лева на основание чл. 415 ал.1 от Кодекса на труда.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до стран*е, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: