Решение по дело №877/2023 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 522
Дата: 21 ноември 2023 г.
Съдия: Цветелина Александрова Кънева
Дело: 20237170700877
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

Р E Ш Е Н И Е

№ 522

гр.Плевен, 21.11.2023 год.

 

В   ИМЕТО   НА    НАРОДА

 

Административен съд-гр.Плевен, IV-ти състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и трета година, в състав:    

                                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Цветелина Кънева

                                                                           

при секретаря Венера Мушакова, като разгледа докладваното от съдия Кънева  адм.дело №877 по описа за 2023 год. на Административен съд-Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс /АПК/ вр. чл. 459 от Изборен кодекс /ИК/.

Делото е образувано по жалба от М.И.Н. ***, чрез адв.С.Б., против Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Искър в проведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър, в частта по т.V  за обявяване на разпределените преференции и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП ГЕРБ и по т.VI за обявяване имената на избраните общински съветници.

В жалбата на Н. се твърди, че решението на ОИК-Искър е незаконосъобразно, тъй като е постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Твърди се, че по време на изборния процес, по конкретно при отчитане на изборния резултат, в частност на отчитане на действителни и недействителни бюлетини, както и последващото коректно отразяване на преференциалния вот за всеки от кандидатите за общински съветници, в частност жалбоподателката Н., от страна на СИК са допуснати сериозни нарушения, довели до установяване на резултат, различен от действителния. Счита се, че допуснатите нарушения влияят на изборния резултат до степен, че същият не е действителен. Посочва се, че нарушения са установени в СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър, като се оспорва истинността и съдържанието на протоколите на тези секционни избирателни комисии. Твърди се, че за СИК №********* протоколът, отразяващ изборните резултати от гласуването за общински съветници, предаден от СИК в ОИК е с различни данни относно брой на лицата, положили подписа си в избирателния списък; броя на действителните бюлетини, както и броя на недействителните бюлетини; броя на преференциите, отразени за кандидатите /в частност за кандидат №103 в листата на ПП ГЕРБ с номер 7 в бюлетината/. Счита се, че тези поправки не са технически, а представляват нов различен изборен резултат, който е нанесен и подписан само от трима членове на СИК. Счита се още, че корекциите на данните е от такова естество, че без отваряне на изборните книжа, запечатани в чувала на СИК, каквото не се твърди да е извършено с разрешение на ОИК, не е възможно да бъдат правилно отразени. Твърди се, също, че по време на преброяването на бюлетините от СИК се установява разлика между отчетени действителни бюлетини за партиите и коалициите и отразените в протокола на СИК. Посочва се, че СИК не е спазила методиката при попълване на протокола, а контролите са удовлетворени чрез напасване. Сочи се, че при отразяване на изборния резултат гласът на избирателите не е отчетен правилно – липсва отчитане на преференциално дадения за определен кандидат за общински съветник глас. Твърди се, че отчетените за жалбоподателката Н. преференции са само 39, което е с 5 по-малко от необходимите й, за да бъде обявена за избран общински съветник в Община Искър. За СИК №********* също се твърди, че не отразява по верен начин броя на действителните бюлетини, както и броя на недействителните бюлетини, както и броя на преференциите, отразени за кандидатите. Посочва се, че в тази секционна избирателна комисия един член на същата налага мнението си относно недействителност на бюлетините поради „удебеляване на линиите, оформящи знак Х“; излизане на знак Х от квадратчето, без засягане квадратчето на друга партия или коалиция. Счита се, че по този начин много действителни гласове са отчетени като недействителни. По отношение СИК №№********* и ********* се твърди, че ситуацията с недействителните бюлетини е идентична. В заключение се моли за отмяна на решението в оспорената му част и да бъдат върнати книжата за обявяване на действителните резултати. Направени са доказателствени искания за разпит на свидетели; за приобщаване на видеозаписите от четирите СИК и да бъде извършено ново преброяване на бюлетините, подадени в избора за общински съветници в четирите СИК, като се извърши проверка за действителността на всяка една, респ. да бъде допусната съдебна експертиза, която да установи действителния вот на избирателите.

Срещу Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър в Административен съд Плевен е подадена жалба от А.Д.А., по която е образувано адм.дело №927/2023г. по описа на съда, прекратено и присъединено към настоящето дело.

В жалбата на А. се твърди, че решението на ОИК-Искър е неправилно в частта, в която са обявени избраните общински съветници, тъй като противоречи на материалното право. Твърди се, че в протокола на ОИК-Искър за жалбоподателката, като кандидат за общински съветник поставен под №107 в листата на ПП „Движение за права и свободи“ са отразени 39 преференции. Твърди се, че при преглед на протоколите на СИК №№********* и ********* са видни множество поправки в разпределението на преференциите, като липсват изискуемите от ИК реквизити при поправки в протоколите. Твърди се още, че в протокола на СИК №********* са отразени в нейна полза 15 преференции, като при преброяването на гласовете са присъствали представители на ПП „Движение за права и свободи“ и на други политически формации, които са установили по-голям брой преференции, неправилно отчетени от СИК при изготвяне на протокола. Посочва се, че в протокола на СИК №********* са нанесени корекции в разпределението на преференциите за ПП „Движение за права и свободи“, като вместо първоначално отразените 8 преференции за кандидатът под №107 е отчетена 1 преференция. Посочва се, че в случай, че бъде установена разлика от 5 преференции в нейна полза би имала равен брой преференции с кандидата Ю.С.И., който е избран за общински съветник. В заключение е направено доказателствено искане за повторно преброяване на гласовете, подадени в изборите за общински съветници, проведени на 29.10.2023г. и в случай, че се установи разлика, която води до промяна на резултатите от изборите, да се отмени решението на ОИК-Искър и да се върнат книжата за обявяване на действителните резултати от проведените избори за общински съветници.

Срещу Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър в Административен съд Плевен е подадена и жалба от Х.С.Л., по която е образувано адм.дело №935./2023г. по описа на съда, прекратено и присъединено към настоящето дело.

В жалбата на Л. се твърди, че решението на ОИК-Искър е неправилно в частта, в която са обявени резултатите за МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ в списък А, тъй като противоречи на материалния закон. Твърди се, че като кандидат за общински съветник от листата на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ има правен интерес от оспорване на решението на общинска избирателна комисия като счита, че е допуснато неправилно и невярно отчитане на получените за него преференциални гласове, поради което не фигурира в раздел А на обявените за общински съветници, а в раздел Б с преференции от 27 гласа. Посочва се, че в СИК №№********* и ********* е констатирал, че масово не са отчетени преференциите за него. Сочи се, че ако се отчетат действителните бюлетини, в които има преференции, ще има основание за промяна в изборния резултат за него и за всички участници. В заключение се моли за отмяна на решението на ОИК-Искър в обжалвана част и връщане на книжата за обявяване на действителните резултати. Направено е доказателствено искане за назначаване на съдебна експертиза, която да даде заключение за действителните и недействителните бюлетини и действително отразените в тях преференции за №104, като е посочено, че се оспорва протокола на ОИК-Искър в частта за разпределение на предпочитанията за кандидатите от МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“, тъй като съдържанието не отговаря на действителните бюлетини с отразени за него преференции..

От страна на ответника е представено подробно становище по жалбите, включително по доказателствените искания, с доводи за тяхната неоснователност.

С определение от 07.11.2023г. е оставено без уважение искането на М.Н. за спиране предварителното изпълнение на Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, което определение не е обжалвано и е влязло в законна сила.

В последното открито съдебно заседание оспорващата М.Н. не се явява и не се представлява. В заседанието на 10.11.2023г. се явява лично и с адв.Б., която поддържа депозираната жалба и моли същата да бъде уважена. Претендира присъждане на разноски по реда на чл.38 ал.1 т.3 от ЗА в минимален размер, като не прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на ответната страна.

В последното открито съдебно заседание оспорващата А.А. не се явява. В заседанието на 10.11.2023г. се явява лично и поддържа жалбата си.

В открито съдебно заседание оспорващия Х.Л. се явява лично и с адв. М., която поддържа депозираната жалба и моли за отмяна на решението в обжалваната му част. Х.Л. поддържа жалбата си и твърди, че са налице нарушения при отчитане на преференциите за него.

Ответникът по жалбите-Общинска избирателна комисия-Искър се представлява от председателя на комисията Т.П. и от адв.В.П. с надлежно пълномощно, която поддържа изразеното в хода на делото становище по жалбите и счита същите за недоказани. Прави искане за присъждане на разноски по делото, съобразно представен списък.

Заинтересованата страна А.В. в последното съдебно заседание не се явява. В заседанието на 10.11.2023г. се явява лично и предоставя преценката за основателност на жалбите на съда.

Останалите заинтересовани страни ПП ГЕРБ; ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА; Движение за права и свободи-ДПС; МК „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ“ /БЪЛГАРСКИ ВЪЗХОД, ВМРО, ЛЕВИЦАТА/; В.И.И.; Е.Б.Е.; И.Ц.Ц.;И.М.Й.-Г.; Й.М.Й.; М. П. И.; М.Г.Ш.; С.Д.И.; С.Ц.В.; Ю.С.И.; Ц.Л.Г. и С.И.Б., редовно уведомени по реда на чл.138 ал.2 от АПК, не се явяват и не се представляват, като не изразяват становище по жалбите.

            Административният съд, четвърти състав, като обсъди доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, и като извърши  проверка на оспореното решение в обжалваните му части, намира за установено следното от фактическа страна:

            На 29.10.2023г. в Община Искър са проведени местни избори за общински съветници и кметове. С Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър е обявен резултатът от избора на общински съветници в Община Искър, като е определена общинската избирателна квота от 13 гласа; посочено е че няма избрани независими общински съветници; определени са 13 мандата за разпределяне; разпределени са 13 броя мандати за общински съветници по кандидатски листи, с оглед действителните гласове не по- малко от общинската избирателна квота, както следва: ПП ГЕРБ  - 2 мандата; ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА – 3 мандата; Движение за права и свободи – 3 мандата и МК БСП ЗА БЪЛГАРИЯ /БЪЛГАРСКИ ВЪЗХОД, ВМРО, ЛЕВИЦАТА/ - 5 мандата; обявено е разпределението на заявените преференции за отделните кандидати по кандидатски листи на партии, коалиции и местни коалиции, получили мандати, и тяхното подреждане, както следва: 1.ПП ГЕРБ: И.Г. - списък А – 66бр.; В.И. – А – 44бр.; П. Г. – А – 43бр.; М.Н. – А – 39бр.; Й.Г. – А – 35бр.; М.В. – А – 30бр.; Й.М.  - Б – 6бр.; В.Д. – Б – 17бр.; П.К. – Б – 18бр.; М. Т. – Б – 14бр.; Б.А. – Б – 21бр.; Р.П. – Б – 9бр.; 13.ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА: И.Й. – А – 121бр.; И.Ц. – А – 61бр.; М.И. – А – 39бр.; Ц.Г. – А – 38бр.; Ц.Л. – Б – 10бр.; Х.Л. – Б – 27бр.; В.К. – Б – 9бр.; И.П. – Б – 17бр.; С.Д. – Б – 25бр.; М.Г. – Б – 23бр.; М.Т. – Б – 9бр.; Д. И. – Б – 12бр.; К.Л. – Б – 8бр.; 23. БЗНС: Б.Х. – А – 71бр.; Т.П. – Б – 1бр.; И.С. – Б – 4бр.; 42.ВЪЗРАЖДАНЕ: В.В. – А – 49бр.; П.Г. – А – 16бр.; К.И. – А – 16бр.; П.Д. – А – 10бр.; М.И. – Б – 2бр.; 57. Движение за права и свободи – ДПС: С.И. – А – 39бр.; Е.Е. – А – 53/32/бр.; Ю.И. – А – 44бр.; Ф.К. – А – 40бр.; З.К. – А – 39бр.; А.А. – А – 39бр.; Ц.Н. – Б – 22бр.; З.Д. – Б – 16бр.; Ф.И. – Б – 22бр.; З.А. – Б – 7бр.; А.К. – Б – 23бр.; 68. МК „БСП ЗА БЪЛГАРИЯ /БЪЛГАРСКИ ВЪЗХОД, ВМРО, ЛЕВИЦАТА/: В.Й. – А – 158бр.; Й.Й. – А – 138бр.;М.Ш. – А – 92бр.; А.В. – А – 70бр.; С.В. – А – 67бр.; С.Б. – Б – 35бр.; В.М. – Б – 31бр.; С.Т. – Б – 36бр.; П. Т. – Б – 22бр.; П. Т. – Б – 51бр.; П.Х. – Б – 13бр.; В.К. – Б – 51бр.; А. Г. – Б – 26бр.; и са обявени за избрани за общински съветници  следните кандидати на партии и коалиции: А.Т.В.; В.В.Й.; В.И.И.; Е.Б.Е.; И.Ц.Ц.; И.Л.Й; И.М.Й.-Г.; Й.М.Й.; М. П. И.;  М.Г.Ш.; С.Д.И.; С.Ц.В. и Ю.С.И..

С Решение №102-МИ/06.11.2023г. на ОИК-Искър е заличен като общински съветник от листата на КП „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ И.Л.Й. и за общински съветник от същата КП е обявен за избран Ц.Л.Г..

С Решение №105-МИ/08.11.2023г. на ОИК-Искър е заличен като общински съветник В.В.Й. и като общински съветник е обявен за избран С.И.Б. от листата на МК БСП ЗА БЪЛГАРИЯ /БЪЛГАРСКИ ВЪЗХОД, ВМРО, ЛЕВИЦАТА/.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Предмет на оспорване по жалбата на М.Н. е Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Искър в проведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър, в частта по т.V  за обявяване на разпределените преференции и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП ГЕРБ, а именно: И.Г. - списък А – 66бр.; В.И. – А – 44бр.; П.Г. – А – 43бр.; М.Н. – А – 39бр.; Й.Г. – А – 35бр.; М.В. – А – 30бр.; Й.М.  - Б – 6бр.; В.Д. – Б – 17бр.; П.К. – Б – 18; М. Т. – Б – 14бр.; Б.А. – Б – 21бр.; Р.П. – Б – 9бр.; и по т.VI за обявяване имената на избраните общински съветници, а именно: А.Т.В.; В.В.Й.; В.И.И.; Е.Б.Е.; И.Ц.Ц.; И.Л.Й.; И.М.Й.-Г.; Й.М.Й.; М. П. И.;  М.Г.Ш.; С.Д.И.; С.Ц.В. и Ю.С.И..

Предмет на оспорване по жалбата на А.А. е Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Искър в проведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър в частта по т.VI, в която са обявени имената на избраните общински съветници, а именно: А.Т.В.; В.В.Й.; В.И.И.; Е.Б.Е.; И.Ц.Ц.; И.Л.Й.; И.М.Й.-Г.; Й.М.Й.; М. П.И.;  М.Г.Ш.; С.Д.И.; С.Ц.В. и Ю.С.И..

Предмет на оспорване по жалбата на Х.Л. е Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Искър в проведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър в частта по т.V  за обявяване на разпределените преференции и подреждане на кандидатите в кандидатската листа на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ в списък А.

В останалата част Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър не е обжалвано и е влязло в сила.

Решение №081-МИ от 30.10.2023г. на ОИК-Искър е публикувано на 31.10.2023г., като жалбата на М.Н. е подадена на 02.11.2023г., жалбата на А.А. е подадена на 06.11.2023г., а жалбата на Х.Л. е подадена на 04.11.2023г., поради което същите са допустими за разглеждане като подадени в срока по чл.459 ал.1 от ИК и от надлежни страни, имащи право и интерес от оспорването.

Разгледани по същество са неоснователни по следните съображения:

На първо място е необходимо да се отбележи, че проверката на оспорения акт следва да обхване всички посочени в чл.146 от АПК основания, като по отношение на материалната законосъобразност на акта съдът следва да се произнесе само по наведените в жалбите възражения, съобразно ограниченията наложени от разпоредбата на чл.459 ал.7 от ИК, а именно разглеждат се само обстоятелствата, посочени в жалбата, подадена в срока за обжалване. В тази връзка следва да се посочи, че допустимостта на всяко доказателствено искане, направено в хода на съдебното производство, е преценявано от настоящия състав на съда с оглед на посочения предмет на доказване и съобразно горната норма, като по подробно изложени мотиви са оставени без уважение искането за разпит на свидетели за конкретно посочени обстоятелства от адв.Б., пълномощник на М.Н.; искането за приобщаване на видеозаписите, направени по време на изборното броене в СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър, както и искането за повторно преброяване на бюлетините в посочените четири СИК за извършване проверка на тяхната действителност. Също така, предвид своевременното оспорване верността на съдържанието на протоколите на четирите СИК на територията на гр.Искър и протокола на ОИК-Искър, и предвид предмета на оспорване в жалбата на Н., е открито производство по оспорване верността на съдържанието на протоколите на СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър по отношение отчетените преференции за Н., кандидат за общински съветник от листата на ПП ГЕРБ, включително и в частта на преференциите  отразени в протоколите за ПП ГЕРБ, както и по отношение верността на съдържанието на протокола на ОИК-Искър в частта за отчетените преференции на ПП ГЕРБ и подреждането на избраните общински съветници, кандидати от тази политическа партия. Предвид своевременно направеното оспорване на протокола на ОИК-Искър в частта за разпределение на предпочитанията за кандидатите от МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ и предвид предмета на оспорване в жалбата на Л. е открито производство по оспорване верността на съдържанието на протокола на ОИК-Искър в частта за разпределение на предпочитанията за кандидатите от МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ и в частност за кандидата с №104-Х.Л.. По подробно изложени мотиви е оставено без уважение искането за приобщаване на видозаписите от изборния ден. По отношение твърденията в жалбата на А. за нарушения в СИК  №№*********, *********, ********* и *********  не е открито производство по оспорване верността на съдържанието на тези протоколи по отношение преференциите на А., издигната за общински съветник от листата на ДПС, тъй като от страна на последната не е направено оспорване по реда на чл.193 от ГПК вр. чл.144 от АПК. По отношение твърденията в жалбата на Л. за нарушения в СИК№№********* и ********* в с.Староселци също не е открито производство по оспорване верността на съдържанието на протоколите на тези СИК, тъй като не е направено такова от страна на жалбоподателя и неговия пълномощник.

Обжалваното Решение №081-МИ от 30.10.2023г. на ОИК-Искър е издадено от компетентен орган, съобразно Решение № 2128-МИ/30.08.2023г. на ЦИК /л.154-155/, с което е назначена Общинска избирателна комисия –Искър и в съответствие с правомощията й по чл.87 ал.1 т.26 и чл.453 ал.5 от ИК.

Решението на ОИК Искър е обективирано в предписаната писмена форма, като е взето на проведено на 30.10.2023г. заседание, на което са присъствали необходимия брой членове на комисията за наличието на кворум и с пълно единодушие, обективирано в Протокол от №020/30.10.2023г. Решението е взето на посочените в същото правни основания, а именно чл.453 и чл.454 от ИК, регламентиращи начина на определяне на резултатите от избора на общински съветници, а като фактически основания за издаването му са посочени данните на всички обработени протоколи на секционните избирателни комисии за определяне резултатите от проведен избор за общински съветници в Община Искър на 29.10.2023г., обобщени и обективирани и в протокола за отчитане на резултатите на самата ОИК. От изложеното се налага извода, че решението на ОИК Искър, съставлява валиден административен акт, издаден от компетентен орган, в кръга на вменените по закон компетенции.                                           

Решението на ОИК-Искър е взето и при спазване на административно-производствените правила, съобразно разпоредбите на чл.85 ал.1 до ал.7 от ИК за начин на свикване на заседание, неговото ръководство, необходимия кворум, поименното гласуване и съставянето на протокол. Резултатите са обявени след изготвянето на протокола на ОИК на 30.10.2023г. в 19:35часа, т.е. в рамките на законоустановения 48ч. срок, а имената на избраните общински съветници са обявени след вземане на процесното Решение №081-МИ от 30.10.2023г. /л.156-168/, като данните за часа на обявяването са обективирани в самото решение и в протокола на ОИК-Искър. 

По отношение на материалната законосъобразност на Решението на ОИК –Искър в оспорените му части, съдът съобрази следното:

Съгласно чл.447 от ИК, въз основа на данните от протоколите на секционните избирателни комисии общинската избирателна комисия отчита резултатите от гласуването в изборния район и съставя протоколи за всеки вид избор, а нормата на чл.453 регламентира, че ОИК обявява резултатите от гласуването за общински съветници по партии, коалиции и независими кандидати, както и броя на преференциите за всеки кандидат за общински съветник на партия или коалиция и издава удостоверения на избраните общински съветници. Протоколът на ОИК е единственият валиден писмен документ, който служи като основание за издаване Решението на ОИК за определяне на резултата от изборите. Протоколът на ОИК е официален свидетелстващ документ, който материализира удостоверително изявление на своя издател, т.е. отнася се до съществуването или несъществуването на определени факти (осъществени от издателя или възприети от него). Той се ползва с материална доказателствена сила за отразените в него и стоящи извън него факти с правно значение. Протоколите на СИК също са официални документи, които се ползват с материална доказателствена сила за отразените в тях факти. Докато, обаче протоколите на СИК се съставят на базата на лични и непосредствени възприятия на членовете на СИК въз основа на ясно посочени законови критерии за отграничаване на действителните от недействителните бюлетини, относно прегледаните и преброени бюлетини като носители на информация, то протоколът на ОИК съставлява единствено механично пренасяне на резултатите от протоколите на СИК и тяхното чисто техническо /математическо/ сборуване.

В конкретния случай в протокола на ОИК-Искър, верността на съдържанието по отношение на преференциите на ПП ГЕРБ и подреждането на избраните от тази партия общински съветници, както и по отношение преференциите на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“, които са оспорени в настоящето производство, изрично е посочено, че няма спорове и възражения, относно представените от СИК протоколи и посочените в тях резултати, между членовете на комисията. Протоколът на ОИК е подписан от всички членове на комисията, без изразени особени мнения и възражения. От представените по делото оригинали на протоколи на СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър, оспорени по реда на чл.193 от ГПК, както и от протоколите на СИК №№*********, ********* и ********* се установява, че нито един от тях не е подписан с възражение от член на комисията или с особено мнение, като изборният ден е протекъл в спокойна обстановка. В тази връзка следва да се посочи, че жалбата на Н. за нарушения при отчитане на преференциите в СИК №********* за кандидата на ПП ГЕРБ, регистрирана под №103 в листата, е подадена до председателя на ОИК-Искър след приключване на изборния ден и е регистрирана с рег.№142/30.10.2023г., като същата съдържа единствено предложения за неправилно отразени резултати.  Предвид последното е необходимо да се отбележи, че от протоколите на СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър, от протокола на СИК№********* и от протоколите на СИК №№********* и ********* в с.Староселци не се установява член на комисията да е оспорил действителността или недействителността на някой или повече гласове, за което да е съставен протокол по реда на чл.438 ал.3 от ИК.   

Също така,   извън съставите на СИК, ИК е регламентирал възможността и за наблюдатели, както и за представители на кандидатите, да подават жалби и сигнали за нарушения на изборния процес, съобразно чл.114 ал.1 т.10 и чл.126 ал.1 т.6 от ИК, което също не е сторено.   

От съдържанието на  протоколите на горните СИК е видно, че в хипотезата на чл.445 ал.5 от ИК установените от ОИК-Искър очевидни фактически грешки в тези протоколи са отстранени, които поправки са подписани съобразно изискванията на ИК. В подкрепа на последното са и приложените по делото приемо-предавателни разписки за протоколите на съответните СИК, проверени от оператора от Информационно обслужване АД и подписани от предаващите членове на СИК и от приемащия член на ОИК.                                 

Съдът извърши служебна проверка на всичките протоколите на СИК №№*********, *********, *********, *********, *********, ********* и ********* по показател  Разпределение на преференциите за кандидата под №103 от листата на ПП ГЕРБ, както и общо за листата на ПП ГЕРБ, за кандидата под №107 от листата на ПП „Движение за права и свободи“ и за кандидата под №104 от листата на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбите на Н. и А./ се установява, че за М.Н., кандидат от листата на ПП ГЕРБ има отразени 4броя преференции, като общо преференциите за ПП ГЕРБ са 12бр. За кандидата на ПП „Движение за права и свободи“ А.А. отразените преференции са 2бр., а общо за политическата партия са 8бр. В тези части няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбата на Н./ се установява, че последната има отразени 12броя преференции, като общо преференциите за ПП ГЕРБ са 29бр., две бюлетини са без отразени преференции. В тази част няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбите на Н. и А./ се установява, че за М.Н. има отразени 10броя преференции, като общо преференциите за ПП ГЕРБ са 26бр., три бюлетини са без отразени преференции. За кандидата на ПП „Движение за права и свободи“ А.А. отразените преференции са 17бр., а общо за политическата партия са 37бр., седем бюлетини са без отразени преференции. В тези части няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбите на Н. и А./ се установява, че за М.Н. има отразени 8броя преференции, като общо преференциите за ПП ГЕРБ са 21бр., една бюлетини е без отразена преференция. За кандидата на ПП „Движение за права и свободи“ А.А. отразените преференции са 15бр., а общо за политическата партия са 55бр., осем бюлетини са без отразени преференции. В тези части няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбата на А.А./ се установява, че последната има отразени 1брой преференции, като общо преференциите за ПП „Движение за права и свободи“ са 42бр., две бюлетини са без отразени преференции. В тази част няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбата на Х.Л./ се установява, че за последния има отразени 20бр. преференции, а общо преференциите за МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ са 23бр, пет бюлетини са без отразени преференции. В тази част няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От протокола на СИК №********* /посочен в жалбата на Х.Л./ се установява, че за последния няма отразени преференции, а общо преференциите за МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ са 11бр, две бюлетини са без отразени преференции. В тази част няма поправки в протокола, като последният е подписан от всички членове на комисията без изразени особени мнения и възражения.

От направената служебна проверка от съда се налага извода, че твърдяните в жалбите нарушения на изборния процес не се установяват, поради което същите се явяват недоказани, а волята на избирателя е ясна.

За пълнота е необходимо да се посочи, че за да бъде обявен изборът на общински съветници за недействителен, следва съдът да установи, че изборният процес е протекъл в нарушение на основополагащите демократични конституционни принципи, относими към избирателното право – общо, равно и пряко избирателно право с тайно гласуване-чл.10 от КРБ. Тези нарушения трябва да са в такава степен тежки и повсеместни, че да опорочават изцяло изборният процес и общият резултат от изборите. В този смисъл, за да бъде обявен за изцяло недействителен изборът, следва съдът едновременно да констатира наличието на две предпоставки – съществени нарушения на  изборния процес, относими към нарушаване на основните конституционни принципи и тежестта на тези нарушения да е от такова естество, че да е невъзможно да се установи действителната воля на избирателя

 В производството по чл.459 от ИК, в което предмет на обжалване е решението на общинската избирателна комисия за определяне на окончателните изборни резултати, се осъществява контрол за законосъобразност на избора. Производството е особено, с контролно – отменителен характер, поради което целта му не е да се извърши цялостна проверка на законността на произведените избори, а само такава по конкретно наведените от жалбоподателите нарушения на изборния процес. Ето защо следва да се има предвид, че не всички нарушения на изборния процес обуславят недействителността му, а само тези, които са особено съществени и пряко засягат волята на избирателя, от където именно следва да се изхожда при извършване на преценката за законосъобразността на избора.

Както се посочи и по-горе, в настоящето производство не се установиха и не се доказаха такива нарушения, които да обосновават отмяна на решението на ОИК-Искър, респ. обявяване изборът на общински съветници за недействителен, като проведеното оспорване по реда на чл.193 от ГПК на част от съдържанието на протокола на ОИК-Искър и на част от съдържанието на протоколите на СИК №№*********, *********, ********* и ********* на територията на гр.Искър, не е доказано.

Предвид гореизложеното, Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър в оспорените му части е законосъобразно, поради което в тези части следва да бъде потвърдено, а жалбите на М.Н., А.А. и Х.Л. са неоснователни.

При този изход на делото и направено своевременно искане от ответната страна, в полза на Общинска избирателна комисия Искър следва да се присъдят разноски. От пълномощника на ОИК-Искър се претендират разноски в размер на 3000лева, съобразно представен списък по чл.80 от ГПК и приложени доказателства за заплатено по банков път адвокатско възнаграждение по три броя договори за правна защита и съдействие, изготвени по трите жалби. С оглед направеното възражение за прекомерност и независимо, че са сключени три броя договори за правна защита и съдействие по всяка жалба, съдът намира, че следва в полза на ОИК-Искър да бъде присъдено възнаграждение за един адвокат в размер на 1000лева, който е минималният такъв по чл.8 ал.3 Наредба №1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, предвид обстоятелството, че в хода на съдебното производство, образувано по три жалби, адв.П. е пълномощник на ответника по делото и защитава правния интерес на ОИК-Искър, който е еднакъв за ответника по всяка от жалбите. Към минималното адвокатско възнаграждение следва да бъдат присъдени допълнително още 500лева, дължими за проведените повече от две съдебни заседания и предвид фактическата и правна сложност на делото. Общо дължимите солидарно от оспорващите в полза на ОИК-Искър разноски са в размер на 1500лева, като за разликата до 3000лева искането следва да бъде оставено без уважение.

            Воден от горните мотиви и на основание чл.459 ал.10 изр.първо, предл. първо от ИК, съдът     

                                            

 Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение №081-МИ/30.10.2023г. на ОИК-Искър, с което са обявени окончателните резултати за избиране на общински съветници в Община Искър в проведените избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г. в Община Искър, в частта по т.V  за обявяване на разпределените преференции за М.Н. – кандидат от листата на ПП ГЕРБ, за А.А.-кандидат от листата на ПП „Движение за права и свободи“, за Х.Л. – кандидат от листата на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“ и за подреждане на кандидатите в кандидатската листа на ПП ГЕРБ, ПП „Движение за права и свободи“ и МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“, и в частта по т.VI за обявяване имената на избраните общински съветници.

ОСЪЖДА М.И.Н., издигната за кандидат за общински съветник от ПП ГЕРБ, с постоянен адрес:***, ЕГН:**********;  А.Д.А., издигната за кандидат за общински съветник от листата на ПП „Движение за права и свободи“, с постоянен адрес ***, ЕГН:**********, и Х.С.Л., издигнат за общински съветник от листата на МК „ЗАЕДНО ЗА СИЛНА ОБЩИНА“, с постоянен адрес ***, ЕГН: **********, да заплатят солидарно в полза на Общинска избирателна комисия гр.Искър направените по делото разноски в размер на 1500.00лева /хиляда и петстотин лева/.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на пълномощника на ОИК-Искър за присъждане на разноски за разликата от 1500лева до 3000лева.

            Решението може да се обжалва с касационна жалба, чрез Административен съд Плевен, пред Върховния административен съд в 7-мо дневен срок от съобщението за изготвянето му.

Решението да се съобщи на страните и да се обяви на интернет страницата на Административен съд Плевен.

 

 

СЪДИЯ: