Определение по дело №664/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 170
Дата: 16 март 2022 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700664
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

170                                          16.03.2022год.                                 Стара Загора

 

 

            Старозагорският административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на шестнадесети март през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                                                              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

 

като разгледа докладваното адм.дело № 664 по описа за 2021год., за да се произнесе, съобрази следното:

 

 Производството е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 и ал.3 от Административно-процесуалния кодекс  /АПК/ във вр. с чл.27, ал.8 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Производството по адм. дело № 664/ 2021 година по описа на Административен съд – Стара Загора е образувано по жалба на М. М.Д. ***, подадена чрез пълномощника й адв.М.С., против Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-260-6500/8774 от 08.10.2021г., издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. 

По делото е постъпила молба с вх.№ 1628/ 15.03.2022г., в която е направено искане за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт.

С оспорения Акт за установяване на публично държавно вземане АУПДВ № № 02-260-6500/8774 от 08.10.2021г, издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е определено като подлежащо на възстановяване публично държавно вземане в размер на 41 341.83лв., представляващо недължимо платена сума по схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ по заявление за подпомагане за кампания 2020г. с УИН 26/280520/01136.

Обжалваният акт е от категорията индивидуални административни актове, по отношение на които е налице законово установено изключение от регламентирания в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на подадената жалба. АУПДВ е издаден на основание чл.27, ал.3, ал.5 и ал.7 от ЗПЗП, като съгласно специалната норма на чл.27, ал.8 от ЗПЗП обжалването на издадените от Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" или от оправомощените от него длъжностни лица актове за установяване на публични държавни вземания не спира изпълнението им. Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране изпълнението на Акт за установяване на публично държавно вземане № № 02-260-6500/8774 от 08.10.2021г, издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е този по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.

 

След преценка на материалите по делото съдът намира, че искането за спиране изпълнението на Акт за установяване на публично държавно вземане № 02-260-6500/8774 от 08.10.2021г, е процесуално допустимо.

Разгледано по същество е основателно, по следните съображения:

 

В Закона за подпомагане на земеделските производители не са посочени основанията и условията, при които съдът може да спре допуснатото по силата на закона изпълнение на обжалвания АУПДВ. При липса на регламентирани в ЗПЗП  материалноправни предпоставки, следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК. Посочената норма предвижда, че допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.

            По своята правна същност спирането на допуснато по силата на закона изпълнение на административния акт представлява вид обезпечителна мярка в административния процес, целяща да се предотврати осъществяването на разпоредените с обжалвания акт правни последици до приключване на спора относно неговата законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка изисква адресатът на акта да докаже необходимост да бъде дадена временна защита по отношение фактическото и правно положение в обема на неговите права и законни интереси до издаването на административния акт, с цел да се предотврати евентуалното настъпване на значителни или трудно поправими вреди.

            В случая възможността за настъпването на значителни или трудно поправими вреди е обоснована с твърдения, че  установеното с АУПДВ вземане е в много голям размер, несъизмерим с финансовите възможности на жалбоподателката, което се установявало от представената по делото Годишна данъчна декларация за 2020г. В резултат на предприетите действия по събирането на вземането по процесния АУПДВ била запорирана банковата й сметка, което я лишавала от текущи средства за поддръжка на стопанството и поставяло в риск продължаването на дейността, а това е вреда несъизмерима с преследваната цел на обжалвания административен акт. На следващо място се позовава и на настъпилите неблагоприятни икономически условия, повишаването на цените на стоките от първа необходимост и на електрическата енергия, които обстоятелства допълнително отежнявали икономическата жизнеспособност на земеделското стопанство.

            Съдът приема, че изложените в искането обстоятелства са достатъчни, за да обосноват извод за реална възможност от настъпване на трудно поправими или значителни вреди за жалбоподателката от предварителното изпълнение на оспорения АУПДВ, предвид значителния размер на установеното публично държавно вземане, спрямо получаваните от М. М.Д. доходи. Съществуващата в момента в страната здравната и икономическа обстановка несъмнено оказва негативно влияние върху дейността на земеделския производител и съответно на възможността да реализира доходи, които да покриват разходите  и да осигуряват необходимите средства за живот на лицето. Предварителното  изпълнение на обжалвания акт би довело до настъпване на неблагоприятни и неотстраними последици за М. Д., свързани с претърпяване на имуществени вреди, което обуславя засягането на важен интерес.

 

            По тези съображения и на основание чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 и ал.2 от АПК във вр. с чл.27, ал.8 от ЗПЗП, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

СПИРА предварителното изпълнение на Акт за установяване на публично държавно вземане № № 02-260-6500/8774 от 08.10.2021г, издаден от Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, до приключване на производството по адм. дело № 664/ 2021 г. по описа на Административен съд – Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           

                                                                 СЪДИЯ: