Решение по дело №9/2022 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 29
Дата: 8 април 2022 г. (в сила от 8 април 2022 г.)
Съдия: Антония Благовестова Генадиева
Дело: 20227070700009
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ № 29

гр. Видин, 08.04.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

първи административен състав

в публично заседание на

петнадесети март

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

при секретаря

Катерина Б.

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Антония Генадиева

 

Административно дело №

9

по описа за

2022

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.118 от КСО.

Образувано е по жалба на П.Б.Ц. *** против Решение № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин, с което отхвърля жалбата, като неоснователна и потвърждава разпореждане № **********/ 16.11.2021г. на Началника на отдел „Пенсии” при ТП на НОИ – гр.Видин.

Поддържа се от жалбоподателя, че решението на административния орган е неправилно и незаконосъобразно. Твърди се, че не са налице основания за спиране, тъй като в случая не са били налице данни за извършено престъпление, включително и че не е налице престъпление по отношение на ТЕЛК решението на жалбоподателката, тъй като са били налице всички необходими документи за издаването на такова.

Иска се от съда да постанови решение, с което да отмени обжалваното решение на Директора на ТП на НОИ Видин и потвърденото с него разпореждане.

Ответникът по жалбата - Директора на ТП на НОИ Видин, чрез процесуалния си представител, оспорва същата като неоснователна. Твърди, че решението е правилно и законосъобразно. Моли съда да го потвърди. Моли за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът, като взе предвид обжалвания административен акт, събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

Доказателствата от административната преписка и събраните допълнително такива по делото установяват, че с Решение № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин е отхвърлена жалбата против разпореждане № **********/ 16.11.2021г. на Началника на отдел „Пенсии” при ТП на НОИ – гр.Видин. По силата на това разпореждане на жалбоподателката е спряна личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване, считано от 03.11.2021г. на основание чл.95,ал.1,т.7 от КСО.

Със заявление вх. № 2112 – 05 - 204 от 20.06.2019г. тя е поискала да и бъде отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, като в заявлението, под страх от наказателна отговорност, изрично и собственоръчно е декларирала, че не получава друга пенсия по пенсионна преписка, че не получава пенсия от друга държава, че не се осигурява в друга държава, че не работи по трудов договор, че няма осигурителен стаж, придобит в друга държава.

Към заявлението са приложени трудови книжки, Експертно решение № 1812 / 14.05.2019г. на ТЕЛК към МБАЛ „Св. Петка“ АД Видин и удостоверение за банкова сметка.

*** № № ********** от 05.07.2019г. на Ръководител „ПО” при ТП на НОИ - Видин на жалбоподателката е отпусната лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, считано от 30.04.2019г. /датата на инвалидизиране на лицето, посочена в ЕР/.

С ЕР № 1812 от зас. № 089/ 14.05.2019. на ТЕЛК - Видин при освидетелстване на лицето е определена 100% трайно намалена работоспособност, без чужда помощ, с водеща диагноза и общи заболявания: диабетна ретинопатия, със срок на инвалидността - пожизнен. Решението на ТЕЛК не е обжалвано и е влязло в сила на 29.05.2019г.

С решение № 1600/ 089/ 14.05.2019г. медицинската комисия при ТП на НОИ по чл.98,ал.4 от КСО, след преценка на представената медицинска документация, включително и тази, въз основа на която е издадено експертното решение, е възприела направената оценка на работоспособността, дата на инвалидизиране и срок. Видно от представеното заявление - декларация до ТЕЛК за освидетелстване, към същото не са представени медицински документи, включително и амбулаторни листове или поне такива не са описани в него.

С писмо изх.№ 368000-11681/10.11.2021г. ОД на МВР - Видин е уведомило директора на ТП на НОИ, че в ОД на МВР Видин се води ДП № 368/ЗМ -290/2020г., при което са установени лица с ТЕЛК решения, издадени въз основа на неистински и подправени документи, което по своята същност прави тези ТЕЛК решения с невярно съдържание. Изброени са 13 бр. ЕР и съответно лицата, на които са издадени.

С друго писмо изх.№ 0345/ 28.10.2021г. РП – Видин е уведомила ТП на НОИ-Видин, че в ОД на МВР - Видин се води разследване по досъдебно производство, образувано за това, че на неустановени дати в условията на продължавано престъпление неуточнено лице съставило неистински частни документи - амбулаторни листа с посочени номера и лица, на които са издадени, в частност Амбулаторен лист № 005655 от 08.04.2019г., издаден на името на жалбоподателката, и ги употребил пред ТЕЛК – Видин, за да докаже, че има описаното в амбулаторните листове заболяване, както и притежава правото да бъде освидетелствано от Обща ТЕЛК – Видин, както и експертни решения с посочени номера и лица, на които са издадени /не е посочено ЕР, издадено на жалбоподателката/ и ги употребил пред служители на ТП на НОИ - Видин, за да докаже, че лицата са инвалиди и имат право да получават инвалидна пенсия –престъпление по чл.309,ал.1 във вр. с чл.26,ал.1 от НК.

Видно от писмото на РП - Видин, в хода на разследването са изготвени графически експертизи, при които е установено, че посочените амбулаторни листове не са издадени по надлежния ред и не представляват истински документи. Изследвани са копия, като е установено, че същите са направени след като върху редовно издадени амбулаторни листа са извършени различни подправки. Сред визираните амбулаторни листа е и АЛ № 5666/08.04.2019г. / а не АЛ 5655/ 08.04.2019г., който е представен и приложен по делото/, посочен като издаден на жалбоподателката.

Посочено е също така, че подписите в реквизитите „председател“ и „членове“ са изпълнени от посочените като такива лица в изредените експертни решения, сред които и ЕР № 1812/ 14.05.2019г., с изключение на подписите на д-р Б. М. и д-р Е. Димова. Видно от ЕР № 1812/ 14.05.2019г., касаещо жалбоподателката и приложено по делото, само един от посочените лекари – Б. М. е посочен като участник в ТЕЛК, издала въпросното ЕР, но от четиримата лекари, изброени като комисия, в ЕР на ТЕЛК се съдържат само три подписа на председателя и двама от членовете – на последния трети член – д-р М. липсва подпис. Т.е. в конкретното ЕР подписът на д-р М. не е и няма как да е подправян, тъй като изобщо липсва такъв.

При така постъпилата информация ръководителят на отдел „ПО“ е издал разпореждане за спиране на пенсията на жалбоподателката по съображения, че в посочените по-горе писма е цитирано и ЕР № 1812/ 14.05.2019г. Приел е, че са налице достатъчно данни и обстоятелства, които са от значение за правото и размера на пенсията и могат да доведат до нейното прекратяване. Постановено е спиране на пенсията от 03.11.2021г. на основание чл.95,ал.1,т.7 от КСО.

С обжалваното решение директорът на ТП на НОИ Видин е потвърдил разпореждането по съображения, че постъпилите уведомителни писма от РП - Видин и от ОД на МВР - Видин представляват писмени доказателства, съдържащи данни за извършено престъпление от значение за правото или размера на пенсията, изплащана на жалбоподателката. Приел е, че ЕР № 1812/ 14.05.2019г., което дава право на жалбоподателката да получава пенсия за инвалидност пожизнено в посочения размер, е издадено въз основа на неистински и подправени документи, които по своята същност се явяват с невярно съдържание, като установяването на всички относими факти и обстоятелства в хода на образуваното наказателно производство и имащи отношение към правото и размера на пенсията, изплащана на жалбоподателката, налагат спиране на изплащането на личната ѝ пенсия за инвалидност, което е с временен обезпечителен характер.

Решение № № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин е надлежно изпратено и получено от жалбоподателката. Жалбата до административния съд е подадена на 07.01.2022г., чрез административния орган.

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е допустима, тъй като се обжалва административен акт – Решение № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин, с което се отхвърля жалбата ѝ и се потвърждава разпореждане № **********/ 16.11.2021г. на Началника на отдел „Пенсии” при ТП на НОИ – гр.Видин, с което е спряна личната ѝ пенсия за инвалидност поради общо заболяване и е подадена от субект, имащ правен интерес от обжалване.

Съгласно разпоредбата на чл.168,ал.1 от АПК при проверката за законосъобразност на един административен акт съдът не се ограничава само с обсъждане на основанията, посочени от оспорващия, а следва да провери законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл.146 от АПК.

Обжалваното решение е валидно и допустимо, като издадено от компетентен по материя, място и степен орган - Директора на ТП на НОИ – Видин /при условията на заместване/, който се е произнесъл по обжалване на разпореждане, издадено също от компетентен орган - ръководителя на отдел „Пенсионно осигуряване“ в ТП на НОИ - Видин, с оглед правомощието му по чл.98,ал.1,т.1 от КСО. За издаването на решението при условията на заместване са представени надлежни доказателства - Заповед № 3764/ 04.10.2021г. и доказателства за отсъствието на титуляра.

При осъществяване на контрол на административния акт в описания по – горе обхват, според съда обжалваното решение е издадено от компетентен по материя, място и степен орган и в предписаната от закона форма. Актът съдържа всички задължителни реквизити, изискуеми се по чл.59,ал.1 и 2 от АПК. В него са изложени правните и фактически основания за издаването му. В разпоредителната му част са съобразени разпоредбите на чл.97,ал.1 и 2 от АПК, съответно и разпоредбата на чл.117,ал.3 от КСО.

Разгледана по същество жалбата се явява и основателна по следните съображения:

Според съда при издаване на оспорения акт са допуснати нарушения на административно производствените правила и материалния закон. Административният орган в изпълнение на разпоредбите на АПК не е спазил задължението си да изясни пълно и точно фактите и обстоятелствата във връзка с акта. При направената проверка за правилното приложение на материалния закон в производството по издаване на оспорваното решение, настоящият състав счита, че материалноправните разпоредби на закона не са приложени правилно към фактическата обстановка.

Решението е постановено в нарушение на административно -производствените правила и материалния закон - основания за отмяна по чл.146,т.3 и т.4 от АПК.

В случая изплащането на пенсията е спряно на основание чл.95,ал.1,т.7 от КСО. Съобразно посоченото от административния орган основание за спиране, изплащането на пенсията се спира, когато се установят данни за извършено престъпление от значение за правото или размера на пенсията, а материалите, обосноваващи спирането, се изпращат на съответния прокурор. Също съобразно посочената разпоредба след приключване на наказателното производство материалите от него се изпращат на длъжностното лице по чл.98,ал.1 за възобновяване изплащането на пенсията или за прекратяването ѝ.

В случая административните органи са се позовали на уведомителното писмо на РП - Видин, в което се съдържат данни относно няколко амбулаторни листа и експертни решения, като сред тях е и АЛ № 5655/ 08.04.2019г., издаден на жалбоподателката, и ЕР № 1812/ 14.05.2019г., въз основа на което е отпусната получаваната от жалбоподателката лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. Видно от посоченото уведомително писмо обаче, експертното решение, касаещо жалбоподателката, е установено, че представлява истински документ -подписано е от лицата, посочени като негови издатели, тъй като както бе посочено и по – горе в настоящото решение посоченият като член д-р М. / чийто подпис се твърди, че не е положен от него, според евентуалните доказателства, съдържащи се в наказателното производство/ не се е подписвал изобщо в това конкретно ЕР. Т.е. макар и да е посочен като член на ТЕЛК, то негов подпис върху това ЕР няма изобщо, а по отношение на останалите лекари – председател и членове на ТЕЛК, се твърди, че са се подписали именно те. Доколкото се касае за диспозитивен документ - в случая индивидуален административен акт, а не за свидетелстващ документ, същият би могъл да бъде неистински само ако не е автентичен, т.е ако не е издаден от лицата, посочени като негови издатели. В този смисъл е и категорично дадената легална дефиниция в чл.93,т.6 от НК, както и т.6 от Постановление № 3 от 23.III.1982 г. по н. д. № 12/81 г., Пленум на ВС. В случая данните в уведомителното писмо на РП - Видин са, че процесното експертно решение е истински документ -подписано е от лицата, посочени като негови издатели.

По отношение на амбулаторния лист в писмото се съдържат данни, че представеното копие е подправен документ, поради което същият е предмет на документно престъпление, но евентуалното му представяне пред ТЕЛК, във връзка с освидетелстването на лицето, не прави постановеното експертно решение на ТЕЛК документ с невярно съдържание или неистински /както е посочено в писмото на ОД на МВР/ по изложените по-горе съображения. Видно от заявлението за отпускане на пенсия подадено от жалбоподателката е, че такъв АЛ не е представян. Каква е връзката между въпросния АЛ № 5655/ 08.04.2019г. и отпуснатата пенсия по делото не се установява. Въпросният АЛ, който се твърди, че е неистински не е споменат и в ЕР № 1812/ 14.05.2019г.

Решението на ТЕЛК е индивидуален административен акт - волеизявление на неговите издатели, което е направено въз основа на освидетелстване на лицето и представената медицинска документация, сред които обаче липсва посоченият амбулаторен лист. Още повече, че в случая не е ясно и в какво конкретно се изразява извършената подправка, както и дали същият като цяло е от значение за постановяване на ЕР, с оглед приложение №1 към Наредба за медицинската експертиза.

Независимо от горното, от значение в случая е, че ЕР № 1812/ 14.05.2019г. е влязъл в сила индивидуален административен акт и доколкото същият по данни от РП - Видин е истински документ, то до отмяната му по съответния ред, същият поражда правни последици. В наказателно производство липсва правна възможност за отмяна на процесното експертно решение, или на който и да е индивидуален административен акт, тъй като това следва да бъде извършено по предвидения в АПК процесуален ред, в случай на наличие на изискуемите за това предпоставки за контрол върху влезлите в сила административни актове. Изрично в разпоредбата на чл.95,ал.1,т.7 от КСО е предвидено, че административният орган следва да възобнови изплащането на пенсията или да прекрати същата с оглед резултата от наказателното производство, поради което видно от разпоредбата спирането на изплащането е само и единствено до приключване на наказателното производство. Не е предоставено на преценката на административния орган дали да възобнови същото или не с оглед предприемане на последващи действия за отмяна на влязъл в сила административен акт, а същият е задължен да го стори. И това е така, тъй като следва да са налице данни за престъпление, което да е извършено по отношение на документи, които са послужили за определяне на правото на пенсия или за неговия размер. В случая документ, послужил за определяне на размера на пенсията, е именно ЕР на ТЕЛК, което е довело до отпускане на лична пенсия за инвалидност от жалбоподателката, което обаче, като автентично е истински документ, а не би могъл да бъде предмет на престъпление невярно документиране.

За пълнота на изложението следва да се има предвид и разпоредбата на чл.98,ал.4 от КСО, съобразно която разпорежданията по ал.1 за пенсиите за инвалидност и за добавката за чужда помощ се издават въз основа на решение на медицинска комисия към териториалното поделение на Националния осигурителен институт, която след получаване от регионалните картотеки на медицинските експертизи на експертните решения с определена 50 и над 50 на сто трайно намалена работоспособност, разглежда, както решенията на ТЕЛК и НЕЛК, така и цялостната медицинска документация, удостоверяваща здравното състояние на лицето.

Предвид горното преценката за отпускане на пенсията в случая е извършена не въз основа на амбулаторния лист, за който се твърди, че са налице данни, че е подправен /макар и без нужната конкретика в какво се изразява тази подправка, за да се прецени въобще относима ли е, както и въобще относим ли е самия амбулаторен лист към установяване на степента на нетрудоспособност, още повече, че отникъде не става ясно дали точно този АЛ е бил представен или използван от някого, тъй като никъде не се споменава и не е ясна връзката му с ЕР/, а въз основа на ЕР № 1812/ 14.05.2019г., за което са налице данни, че представлява истински документ. Не са налице данни, нито има твърдения по отношение на експертното решение, че е подправено. Поради това и липсва основание за спиране изплащането на пенсията на жалбоподателката до приключване на посоченото наказателно производство.

По аргумент на посоченото от административния орган, че спирането е с временен характер и предотвратява неоснователни плащания от ДОО, следва да се посочи, че КСО е предвидил ред за възстановяване на неоснователно получени суми, в случай на установяване на такива, като съобразно чл.114а от КСО върху пенсиите също могат да се правят удръжки.

С оглед гореизложеното съдът намира жалбата за основателна.

В случая пенсионният орган неправилно е приложил разпоредбата на чл.95,ал.1,т.7 от КСО и е постановил спиране изплащането на личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на жалбоподателката, при липса на данни за наличие на предпоставките на разпоредбата. Като е потвърдил същото по реда на административния контрол по чл.117,ал.3 от КСО, директорът на ТП на НОИ – Видин, е издал незаконосъобразен акт.

Предвид горното, съдът намира, че административният орган неправилно е приложил материалния закон и адмнистративнопроизводствените правила към фактите по случая, поради което с Решение № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин, неправилно и незаконосъобразно е оставено в сила Разпореждане № **********/ 16.11.2021г на Началника на отдел „Пенсии” при ТП на НОИ – гр.Видин.

Съдът намира, че решението е незаконосъобразно и жалбата срещу него е основателна и то следва да бъде отменено. На основание чл.173,ал.1 от АПК следва да бъде отменено и постановеното разпореждане за спиране изплащането на пенсията на жалбоподателката.

 

Водим от горното и на основание чл.172,ал.2 от АПК, Съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 2153 – 05 – 19/ 29.12.2021г. на Директора на ТП на НОИ Видин, с което е потвърдено Разпореждане № **********/ 16.11.2021г. на Началника на отдел „Пенсии” при ТП на НОИ – гр.Видин, с което е спряна личната пенсия за инвалидност поради общо заболяване на П.Б.Ц. ***.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл.119 вр. с чл.117,ал.1,б.“ж“ от КСО.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :