Решение по дело №253/2020 на Районен съд - Гълъбово

Номер на акта: 260037
Дата: 24 август 2021 г. (в сила от 12 октомври 2021 г.)
Съдия: Христо Алексеев Ангелов
Дело: 20205550200253
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№……………./………………

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН  СЪД – Г.                                                               Наказателен състав

На 14.04.2021г.

В публично заседание, в следния състав:

  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХРИСТО АНГЕЛОВ

Секретар М. Пенева,

като разгледа докладваното от съдия Ангелов АН Дело № 253 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по чл.59-63 от ЗАНН.

 

Обжалвано е Наказателно постановление № 93/26.11.2020г. на З.Х.– И.Д.Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.З., с което на „Б.”ЕАД – гр.Г., за нарушение по чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 11 /единадесет хиляди/ лева.

В жалбата си и в с.з., жалбоподателя, моли НП да бъде отменено, тъй като същото е незаконосъобразно и неправилно.

 

Въззиваемата страна изразява становище, че наказателното постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде оставено в сила.

 

Районна прокуратура С.З., ТО Г., не е изпратила представител и не е взела становище по жалбата.

 

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа и правна страна следното:

 

От фактическа страна:

 

На 22 юли 2020г., от длъжностни лица при РИОСВ - С.З. - Д.А.Т. и Е.Ю.К. била извършена проверка на „Б." ЕАД, гр. Г. за изпълнение на условията от Комплексно разрешително № 40-Н1/2011 г., (актуализирано с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018 г.) в част „Емисии в атмосферата”. Резултатите от проверката били обективирани в Констативен протокол № 007645/22.07.2020г., съгласно който: Не е изпълнено Условие 9.2.1.4 от Комплексно разрешително № 40-Н1/2011г.(актуализирано с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018г.), което разрешава експлоатацията на съществуващ Комин № 2 с височина 150 метра единствено при анормални режими на работа - разпалване на котлите или аварийни спирания на СОИ № 1, при спазване на Условия 9.2.1.6, 9.2.1,7 и 9.2.1.8. На 22.07.2020г. се установи, че Условие 9.2.1.4. не е изпълнено по отношение на експлоатацията на Комин 2 с височина 150 метра. При проверката, на 22.07.2020 г., в експлоатация са Енергиен котел (ЕК) № 3 с товар 190 тона пара на час и Енергиен котел № 4 с товар 220 тона пара на час. Разпалване на Енергийни котли към момента на проверката няма. Аварийни ситуации на пречиствателното съоръжение сероочистваща инсталация няма. Сероочистващата инсталация работи с 97,1 % степен на десулфуризация. Към момента на проверката пречиствателните съоръжения електрофилтри към ЕК № 3 и ЕК № 4 работят. В момента на проверката се констатира, че дружеството не изпълнява Условие 9.2.1.4 от Комплексно разрешително № 40-Н1/2011г., (актуализирано с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018г.), което разрешава експлоатацията на Комин № 2 с височина 150 метра, единствени при разпалване на Енергийните котли или при аварийни спирания на сероочистващата инсталация. С писмо с изх.№ 889/22.07.2020г. дружеството е уведомило РИОСВ – С.З., че се извършват ремонтни дейности по ЕК №1 и ЕК № 5, като за целта са включени въздушни димни вентилатори. Съгласно последната актуализация с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018 г. в Комплексното разрешително няма Условия, които да разрешават експлоатацията на Комин № 2 с височина 150 метра при описаните обстоятелства. Към 12:10 часа (часа на приключване на проверката) Комин № 2 с височина 150 метра продължава да се експлоатира.

 

            При съставяне на Констативен протокол № 007645/22.07.2020г. от „Б.”ЕАД било направено възражение: Възразявам срещу констатацията, че е налице неизпълнение на Условие 9.2.1.4. Няма налице експлоатация на комин № 2. Извършват се ремонтни дейности по ЕК №1 и ЕК № 5. Осигуряват се безопасни условия на труд за персонала, извършващ ремонтните дейности.

     

На 10.08.2020г., св.Д.А.Т.-***, съставила АУАН № 93/10.08.2020г. В съставения АУАН са възпроизведени констатациите от Констативен протокол № 007645 от 22.07.2020г.

 

Актосъставителят е приел, че Условие 9.2.1.4 не е изпълнено по отношение на експлоатацията на Комин 2 с височина 150 метра.

Нарушението било квалифицирано като такова по чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/.

АУАН № 93/10.08.2020г. бил подписан от надлежно упълномощен представител на санкционираното дружество, който получил екземпляр от него.

В законоустановения срок не били направени възражения.

 

Въз основа на АУАН № 93/10.08.2020г. е издадено обжалваното Наказателно Постановление № 93/26.11.2020г. на З.Х.– И.Д.Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.З., в обстоятелствената част, на което, административно наказващия орган напълно е възприел описаната в АУАН, фактическа обстановка. Административно наказващия орган /АНО/ е приел, че на 22.07.2020г., Комин № 2 с височина 150 метра се експлоатира в нарушение на Условие 9.2.1.4 от Условие № 9 „Емисии в атмосферата” от Комплексно разрешително № 40-Н1/2011г. Комплексно разрешително № 40-Н1/2011 г., (актуализирано с Решение № 40-Н1-И0-А2/2018 г.)., което разрешава експлоатацията на Комин № 2 с височина 150 метра, единствени при разпалване на Енергийните котли или при аварийни спирания на сероочистващата инсталация.

 

Нарушението било квалифицирано като такова по чл.123в, т.2 от ЗООС и АНО, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е определил и наложил на “Б.” ЕАД, административно наказание „имуществена санкция” в размер на 11 000 лева.

 

 По доказателствата:

 

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на свидетелите - актосъставителя Д.А.Т., Е.Ю.К. и Г.К.М., както и от приетите по делото писмени доказателства: съпроводително писмо от РИОСВ – С.З., изх. № ПО-04-5769/27.11.2020 г., до изпълнителния директор на „Брикел“ ЕАД; известие за доставяне; акт за установяване на административно нарушение № 93/10.08.2020 г.; констативен протокол № 007645/22.07.2020 г.; пълномощно; уведомително писмо, изх.№ КОС-06-007645/28.07.2020 г., до изпълнителния директор на „Б.“ ЕАД - гр.Г., ведно с известие за доставяне; наказателно постановление № 93/26.11.2020 г. и заверени копия от дневниците в зала „Щит“ за 21.07.2020 г. и за 22.07.2020 г.

 

От правна страна:

 

Жалбата е подадена от надлежно лице, срещу което е издадено атакуваното НП. Същата е подадена и до надлежния съд /по местоизвършване на твърдяното нарушение/. Съдът намира също така и че жалбата е подадена в установения седмодневен срок. По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество, тъй като е подадена в законовия срок и от лице, имащо правен интерес.

 

По изложените съображения, съдът намира, че жалбата е ДОПУСТИМА.

 

Разгледана по същество, жалбата е ОСНОВАТЕЛНА.

 

Настоящото производство е от административно - наказателен характер. Същественото при него е да се установи има ли извършено деяние, което да представлява административно нарушение, дали това деяние е извършено от лицето, посочено в акта и в НП, и дали е извършено от него виновно. Освен това, за да бъде наказателното постановление правилно и законосъобразно, е необходимо стриктно да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на наказателното постановление.

Деянието, за което е привлечено към отговорност "Б." ЕАД – гр.Г., е за нарушение на  чл.123в, т. 2 от ЗООС, а именно, за неизпълнение на задължението на оператора на инсталацията да изпълнява условията в Комплексното разрешително. Съгласно т.39 от ДР на ЗООС, "Комплексно разрешително" е индивидуален административен акт, предоставящ разрешение за експлоатация на определена инсталация или на дадена част от нея при определени условия, които гарантират съответствието на инсталацията с изискванията на глава седма "Предотвратяване и ограничаване на промишленото замърсяване". Като правно основание за ангажиране на отговорността е посочена разпоредбата на чл.164, ал.1 от ЗООС, предвиждаща за неизпълнение на изискванията по чл.123в, т.2 от ЗООС на оператора на инсталацията - юридическо лице или едноличен търговец, да се налага имуществена санкция от 10 000 до 500 000 лв.

Процедурата по установяването на административно нарушение, издаването на наказателно постановление и неговото обжалване е уредена в ЗАНН. За неуредените в посочения нормативен акт случаи, чл.84 от ЗАНН препраща към субсидиарно приложение на разпоредбите на НПК. В производството по обжалване на наказателно постановление, административно наказващия орган е този, който поддържа адмистративно наказателното обвинение, съответно тежестта на доказване е за него. Отразените в Акт за установяване на административно нарушение фактически констатации нямат доказателствена стойност по презумпция. Същите не се считат за установени, до доказване на противното, със способите за събиране на доказателствата в наказателния процес. В производството пред съда, обаче се прилагат разпоредбите на НПК, съгласно които годни доказателства и доказателствени средства са само тези, събрани по реда и условията на Кодекса като същите подлежат на проверка в хода на съдебното следствие.

 

Фактическите обстоятелства по обвинението в АУАН и НП се основават на Констативен протокол № 007645 /22.07.2020г. Няма спор по делото, че на 22.07.2020г., в експлоатация са били Енергиен котел (ЕК) № 3 с товар 190 тона пара на час; Енергиен котел № 4 с товар 220 тона пара на час; Другите ЕК са били в ремонт и не са работели. Сероочистващата инсталация е работела с 97,1% степен на десулфуризация.

Не е спорно също така, че с писмо с изх.№ 889/22.07.2020г. дружеството е уведомило РИОСВ – С.З., че се извършват ремонтни дейности по ЕК №1 и ЕК № 5, като за целта са включени въздушни димни вентилатори.

Спорно е единствено това, дали Комин № 2 с височина 150 метра /който е без сероочистваща инсталация/ е бил в експлоатация.

 

Съдът констатира, че твърдяното административно нарушение е недоказано. Тежестта да се докаже факта на нарушението и неговия автор е вменена на актосъставителя и наказващия орган, но в настоящия случай, фактът на нарушението, неговите обективни елементи и обстоятелствата, при които е осъществено останаха недоказани, което е основание за отмяна на обжалваното постановление.

 

В настоящия случай, вмененото нарушение касае забрана за експлоатация на комин № 2, който не е снабден със сероочистваща инсталация. Тази забрана за експлоатация, предвид условията в Комплексното разрешително, е свързана с изпускане на вредни емисии в атмосферата от работата на горивните инсталации за производство на топлинна енергия. Следователно само при наличието на газов поток с такива емисии, използването на Комин № 2 и липса на анормален режим на работа /авария/ ще бъде в нарушение на условие 9.2.1.4 от Комплексното разрешително. При ангажирани по делото доказателства за извършване на ремонтни дейности и включени димни вентилатори, в тежест на наказващия орган е възложено да докаже по безспорен начин, първо, че през Комин № 2 е преминавал газов поток и второ, че през него се изпускат отпадъчни димни газове в атмосферата. Такива доказателства не бяха събрани, напротив, АНО е приел, че сероочистващата инсталация работи, степента на десулфуризация е в норма, следователно газовият поток преминава през Комин № 1.

 

Анализа на доказателствените средства мотивира съдът да приеме, че остана недоказано в производството извършването на нарушението. При извършената проверка на 22.07.2020г., служителите на РОСВ са възприели визуално, че Комин № 2 с височина 150 метра, „пуши”, но защо, как, и въз основа на какви доказателства е направена констатацията за „експлоатация” на този комин не бе установено.

Факт е, че отпадъчните димни газове, от работещите към момента на проверката Енергийни котли са били изпускани през Комин № 1 с височина 80 метра /който е единствения снабден със сероочистваща инсталация/. След като е отразено - и в Констативния протокол, и в АУАН, и в НП, че „Сероочистващата инсталация е работела с 97,1% степен на десулфуризация”, това безспорно води до извода, че това е коминът, който е в експлоатация.

Липсват данни да са правени измервания или да е установено по някакъв друг начин дали през Комин № 2 с височина 150 метра на 22.07.2020г. се изпускат отпадъчни димни газове в атомосферния въздух /преминаване на газови поток/, което означава същия да се „експлоатира”.

 

Видно от показанията на св.Г.М. – Главен инженер на централата: „…С констатациите от проверката на 22.07.2020 г., т.е. неспазване на Условие 9.2.1.4, съм запознат. Извършват се ремонтни дейности по котлите, които не са в експлоатация и както сме направили същия ден сме уведомили РИОСВ, че ще бъдат включени други вентилатори. Включени са на 2 котел 1 бр. димен вентилатор, за да са безопасни условията за работа на хората. Това нещо се прави с тази цел. Ако се вижда от комин № 2, че излиза нещо, това е от това, че топлината, която е в самия котел няма как да не излиза от самия комин някаква мараня. В тези котли, в тези съоръжения, като се влиза да се ремонтират, си има някакъв прах и се вдига дим, но не че е използван коминът. Когато е включена сероочистващата инсталация не може да работи комин № 2….”.

 

Тези негови твърдения кореспондират с представените писмени доказателства – копие от журналите, водени в зала „Щит” за съответния период, а така също и отразеното в Констативен протокол № 007645/22.07.2020 г., уведомително писмо до РИОСВ за това, че се извършват ремонтни дейности по ЕК №1 и ЕК № 5, като за целта са включени въздушни димни вентилатори.

 

За пълнота следва да бъде отбелязано, че в този смисъл са: Решение от 19.05.2016г. по КАНД № 118/2016г. на Административен Съд – С.З. и Решение № 140 от 09.05.2016г. по КАНД №117/2016г. на Административен Съд – С.З. – по идентични казуси.

 

            С оглед на изложеното, съдът счита, че жалбата е основателна и издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено.

 

    Воден от горните мотиви, съдът  

          

                                                           Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 93/26.11.2020г. на З.Х.– И.Д.Директор на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.З., с което на „Б.”ЕАД – гр.Г., за нарушение по чл.123в, т.2 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, на основание чл.164, ал.1 от ЗООС е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 11 /единадесет хиляди/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщението, че е изготвено пред Административен Съд – С.З..

 

                                  

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: /П/

                                                                                                                        /Хр. Ангелов/