Р Е Ш Е Н И Е
№
165/ 1.3.2021г.
гр.Пазарджик
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административен съд Пазарджик, VІ
състав, в открито съдебно заседание на двадесет и осми януари, две хиляди
двадесет и първа година в състав:
СЪДИЯ:
ХРИСТИНА ЮРУКОВА
при секретаря
Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно
дело № 928, по описа на съда за 2019 г., намери за установено следното:
Производството
е по реда на чл. 215, ал. , от ЗУТ, във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано по жалба на М.В.А., П.В.А., К.В.А., В.П.А.-Б. против Заповед №
958/15.07.2019г. на кмета на община Велинград за одобряване на ПУП - промяна на
предназначението на земеделска земя на имот 10450.149.100 от „ливада“ в „За
жилищно строителство“, с образуване на нов УПИ№ С-100 За жилищно строителство,
с площ 818 кв.м. В жалбите се изразява несъгласие по отношение на процесната
заповед. Твърди се, че не са били уведомявани за предприетата промяна и не
желаят да се промени предназначението на земеделската земя. В съдебно заседание
М.В.А. и П.В.А. поддържат оспорването си. По делото е постъпила информация, че
жалбоподателката В.П.А. – Б. е починала, като в процеса са конституирани като
жалбоподатели нейните наследници - И.М.Г.-М. и О.М.Г..
Ответникът
по жалбата - кмета на Община Велинград, чрез процесуален представител, оспорва
жалбата и предлага да се отхвърли като неоснователна. Представя подробно
писмено становище, както и писмена защита. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
Заинтересованите страни -
Б.А.Ч.; М.И.Ч., П.А.Ч., К.П.А. – В., Д.Н.Б., Р.Н.В., Б.М.И., К.М.И., И.А.Ч., не
ангажират становище и не изпращат представител. По делото са постъпили данни за
смъртта на заинтересованото лице М.И.Ч., като нейните наследници – П.А.Ч. и Б.А.Ч.
са конституирани като заинтересовани страни.
Заинтересованата страна С.Г.С.,
не ангажира становище по жалбите.
Заинтересованата страна –
Община Велинград, в писмено становище чрез упълномощен юрисконсулт, оспорва
подадените жалби. Счита, че при издаването на оспорената заповед са спазени
всички законови изисквания. Предлага да бъдат оставени без уважение.
Административен съд
Пазарджик, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото
доказателства и съобрази закона, приема следното от фактическа страна:
С.Г.С. е подал заявление
с вх. № 94 ОО-913 от 25.02.2019г. за разрешение за изработване на ПУП по чл.
124 и 125 от ЗУТ, като е представен проект за ПУП - за промяна предназначението
на имота му с
идентификатор 10450.149.100, съгласно нотариален акт, вписан в СВ Велинград с
вх.№ 2298/06.12.2018г., акт №68/1267/2018г. Главният архитект на Община Велинград е дал положително становище с изх. №94-00/913 от 27.02.2019г.
Кметът на Община Велинград е внесъл искане до Общински съвет Велинград, като е
представил заявлението и становището. С Решение № 87/28.03.2019г. на Общински
съвет Велинград разрешава изработване на ПУП за промяна предназначението на
земеделски земи и предложения проект ПУП-ПРЗ и ПУП-ПП. Извършено е обявление на
основание чл. 124б, ал. 2 от ЗУТ, за което са представени доказателства по
делото – обявление в местен вестник, съобщение от кметството.
С писмо с изх. №
94-00-/913 от 12.04.2019г. кметът на Община Велинград е уведомил наследниците
на П.А.Ч., И.А.Ч. и М. Б. И. за подаденото заявление от С.Г.С. с вх. №
94-00-913 от 25.02.2019г. на основание чл. 128, ал. 3 и § 4, ал. 1 от ЗУТ за
изработен ПУП за промяна на предназначението на земеделска земя на имот с
идентификатор 10450.149.100, в местност „Голямо Блато“, община Велинград. Дадена
е възможност за запознаване и представяне на евентуални възражения.
По делото е представен
Протокол № 2/17.04.2019г. от заседание на Експертен съвет по устройство на
територията в Община Велинград, на който се е разгледало заявлението на С. и е
взето решение за одобрение на ПУП промяна на предназначението на земеделски
земи на имот с идентификатор 10450.149.100, в местност „Голямо Блато“, община
Велинград; образуване на ново УПИ, схема за водоснабдяване и електрозахранване.
С.С. *** заявление с вх.
№ 94-00-913 от 21.04.2019г. на основание чл. 134, ал. 2 от ЗУТ за разглеждане и
одобряване на ПУП. Представени са доказателства за собственост, заплатена
такса, скица на поземлен имот № 15-66648-28.01.2019г., удостоверения, ПУП ПП за
водоснабдяване и електрозахранване, ПУП за промяна предназначението на земеделски
земи и други съгласно изискванията на ЗУТ.
Въз основа на административната
преписка кметът на Община Велинград е издал оспорената Заповед №
958/15.07.2019г. за одобряване на ПУП - промяна на предназначението на
земеделска земя на имот 10450.149.100 от „ливада“ в „За жилищно строителство“,
с образуване на нов УПИ№ С-100 За жилищно строителство, с площ 818 кв.м.,
достъпът до който ще се осъществява посредством полски път от КК на гр.
Велинград ПИ 10450.149.90, който се свързва с път от републиканската пътна
мрежа II-84. Със заповедта се одобрява ПЗ на новообразувания УПИ – „За жилищно
строителство“ с предвиждания до три етажа свободно застрояване. Устройствената
зона съгласно одобрение ОУП на гр. Велинград е „жилищна с малка плътност и
застрояване“. Посочват се параметрите за застрояване, ПУП ПП за водоснабдяване
и ПУП ПП за електрозахранване.
По делото е изслушана
СТЕ, която установява, че съгласно Общия устройствен план на Община Велинград,
одобрен с Решение №330/30.10.2014г. на Общински съвет, имот с идентификатор
10450.149.100 по КК на землището на гр.Велинград, местност „Голямо блато“
попада в устройствена зона Жм,
предвидена за нискоетажно жилищно застрояване, където е допустима промяна предназначението
на имота, като се спазят заложените стойности, съгласно Наредба №7/22.12.2003г.
Изработеният ПУП-ПРЗ е първи за имота. До настоящия момент имота представлява
земеделска територия. С изработения
проект ПУП-ПР се предвижда промяна предназначението на земеделска земя за ПИ
10450.149.100 като се образува нов УПИ: УПИ С-100, „За жилищно
строителство“, с площ 818 кв.м. С
проекта на ПЗ се предвижда свободно малкоетажно застрояване / до 10м/, в УПИ
С-100, „За жилищно строителство“, при
устройствена зона – жилищна /Жм/, при следните параметри: плътност на
застрояване – 60%; Кинт - 1,2; минимално озеленяване – 40%; етажност –от 1 до 3
етажа, при височина на стрехата 10м.
Вещото лице посочва, че при определяне линията на застрояване са спазени
необходимите отстояния от границите на имота, съгласно изискванията на чл. 31 ЗУТ при свободно застрояване. С процесния ПУП-ПЗ са спазени параметрите на
застрояване, определени за територии от разновидност "Жм - нискоетажно
жилищно застрояване" /чл.19, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г./. Предвидената застройка в процесния
имот 10450.149.100 е разположена североизточно, спрямо имота на жалбоподателите
- №10450.149.101, като са спазени необходимите отстояния от границата. Посоката
юг, югозапад, която е по-благоприятната посока за ослънчаване, остава свободна
от застрояване. Посоката за ослънчаване се взема впредвид при определяне
разположението на сградите на основното застрояване, заложени в раздел ІV,
чл.31-35 от ЗУТ. В конкретния случай те не са относими за имота на
жалбоподателите, тъй като за него няма изработен ПУП и предвидено застрояване.
Вещото лице пояснява, че предвиденото трасе за нов водопровод за захранване на
имот с идентификатор 10450.149.100 ще минава в сервитута на път с идентификатор
10450.149.90, като не засяга имоти, частна собственост. Предвиденото трасе за
електрозахранване на имот с идентификатор 10450.149.100 ще бъде осъществено
подземно, като минава в сервитута на общински и държавен път и не засяга имоти,
частна собственост. Промяната
на статута на процесния имот от земеделска в урбанизирана територия, с
устройствена зона „Ниско жилищно застрояване“, няма да попречи да се ползва
имота, съгласно неговият начин на трайно ползване „ливада“. Статутът на имотите
в съседство на процесния представляват „земеделска територия“, като част от тях
са застроени. От направената справка в ДФ“З“ от масив №148 и масив №149, където
попада процесният имот, няма имоти, които да са
декларирани в ДФ“Земеделие“ като обработваеми земеделски земи. Част от
имотите в масив №148 са със сменен статут – от земеделска в урбанизирана територия.
Жалбоподателите - М.В.А.,
П.В.А. и К.В.А., В.П.А.-Б.(конституираните в процеса наследници), са собственици
на имот с идентификатор №10450.149.101, като представят Решение №
1/12.09.1992г. на Поземлена комисия Велинград и Удостоверение за наследници на П.А.Ч.
и Удостоверение за наследници на И. П.А..
Заинтересованата страна С.Г.С.
е собственик на процесния за заповедта имот.
Заинтересованите страни,
конституирани в процеса –Б.А.Ч.; М.И.Ч., П.А.Ч., К.П.А. – В., Д.Н.Б., Р.Н.В., Б.М.И.,
К.М.И., И.А.Ч.,***, са собственици на съседни на имот с идентификатор
№10450.149.100, съгласно изпратената от кмета на Община Велинград актуална
информация от КК на гр. Велинград.
При
така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:
Оспореният
административен акт е съобщен на жалбоподателите на 06.08.2019г. (В.Б.),
05.08.2019г. (П.А.), 25.07.2019г. (К.А.), липсва известие за доставяне на М.А..
С разпореждане № 1447/22.08.2019г. съдът е дал указания към К.В.А., за
представяне на доказателства за срочност на подадената от него жалба. С писмо с
вх. № 5424/26.09.2019г. той представя копие на известие за депозирана от него
жалба на 15.08.2019г. По данни от делото съгласно оформено известие за
доставяне ИД PS 4600 007SC9 B към съобщението на К.А., не е налице надлежно
оформяне, поради което не може да са установи кой е получил съобщението за
връчване на процесната заповед от името на К.А., съответно подписал известието.
Липсва отбелязване на качеството на лицето, дали е пълномощник или член на
домакинство, както и имената на лицето, което е получило. При това положение
срокът за оспорване по чл. 149, ал. 1 от АПК следва да се приеме за спазен по
отношение на К.В.А.. Жалбата на М.В.А., П.В.А., В.П.А.-Барутова също е подадена
в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Жалбите срещу оспорената
Заповед № 958/15.07.2019г. на кмета на община Велинград са допустими, като
подадени от заинтересовани страни по смисъла на чл. 131, ал.1 вр. ал.2, т.4 от ЗУТ, при наличие на правен интерес и в законоустановения срок, поради което са
процесуално допустими, което налага разглеждането им по същество.
Съгласно чл. 192, ал. 2
от ЗУТ в редакция към датата на издаване на процесната заповед ДВ, бр. 13 от
07.02.2017 г. - Подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в
Столичната община и в градовете с районно деление-в обхват до три квартала,
както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни
образувания включително за необходимите за тях елементи на техническата
инфраструктура, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок
след приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен
съвет. Процесната Заповед № 958/15.07.2019г. на кмета на община Велинград се
явява издадена от материално и териториално компетентен орган. Налице е и Решение по Протокол №
2/17.04.2019г. на Експертния съвет по устройство на територията, с което е
прието предложено на Кмета на общината да одобри ПУП.
Съдът намира, че
издадената заповед изпълнява изискванията за форма по смисъла на чл. 59, ал. 1
и 2 от АПК. Същата съдържа фактически и правни основания за издаването й по чл.
59, ал. 2, т. 4 от АПК.
Спазена е
административната процедура по одобряване на подробния устройствен план. Видно
от приложените към преписка писмени доказателства, възложител на разработката е
С.Г.С., в качеството си на собственик на имот с идентификатор №10450.149.100 по
КККР на община Велинград, доказано с представен нотариален акт. Правна
възможност за възлагане изработването на ПУП от и за сметка на заинтересовано
лице, след дадено разрешение от компетентния орган, е регламентирана в чл.
124а, ал. 5 от ЗУТ. В случая разрешението за изработване на проект на ПУП е
дадено по надлежния ред с Решение №87/28.03.2019г. на Общински съвет Велинград,
явяващ се компетентният за това орган по смисъла на чл. 124а, ал. 1 от ЗУТ.
На основание чл. 128, ал.
3 от ЗУТ изработеният проект за ПУП - ПП е обявен на заинтересуваните лица.
Това обстоятелство е отразено с представени доказателства по делото.
Спазена е процедурата по
издаване на акта. Не е спорно по делото, че процесният имот има статут на
земеделска земя, която по предвижданията в ОУП е предназначена за жилищно
застрояване, поради което няма законова пречка в съответствие с действащата
нормативна уредба да бъде предприета и реализирана цялостна процедура по ЗУТ и
ЗОЗЗ за изменение на неговото предназначение от земеделски имот в имот за
застрояване. Със ЗОЗЗ са предвидени специални изисквания по отношение на
изработването на ПУП за земеделски земи. Съгласно чл.17а, ал.1, т.3 от ЗОЗЗ
промяна предназначението на земеделска земя за неземеделски нужди може да се
допуска за създаване или разширяване на съществуващи граници на отделни
урегулирани поземлени имоти извън строителните граници на съществуващи
урбанизирани територии, като в ал. 3 е предвидено, че промяната на
предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди, предвидена с
влязъл в сила общ устройствен план, се извършва, без да се провежда процедура
за утвърждаване на площадка или трасе за проектиране. В случая процесната
процедура касае промяна на предназначението на земеделска земя за неземеделски
нужди и към момента на издаване на обжалваната заповед е налице влязъл в сила
ОУП на общината, съгласно който имота попада в устройствена зона Жм, предвидена
за нискоетажно жилищно застрояване, където е допустима промяна предназначението
на имота, поради което е налице изключението предвидено в нормата на чл.17а
ал.3 ЗОЗЗ.
В съответствие с
изискването на чл. 128, ал. 6 от ЗУТ проектът е съгласуван със заинтересуваните
централни и териториални администрации, специализирани контроли органи и
експлоатационни дружества - доказателства в тази насока са приложени по делото
Материалната
законосъобразност на оспорения административен акт следва да се преценява с
оглед правното основание, на което е издаден. Съгласно чл. 45, ал. 1 и ал. 2 от
Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните
видове територии и устройствени зони /обн., ДВ, бр. 3 от 13.01.2004 г./ в
землищата извън границите на населените места и селищните образувания
устройството и евентуално застрояването на отделни поземлени имоти или групи от
имоти се определя, ако е предвидено в общ устройствен план по чл. 105 ЗУТ,
когато има такъв, и ако за тези имоти е одобрен подробен устройствен план по
чл. 109 или чл. 111 ЗУТ. Разпоредбата на чл. 110, ал.1 от ЗУТ визира пет вида
ПУП, като предмет на конкретната заповед е план регулация и застрояване по т.1.
Тъй като планът е за застрояване на земеделска земя, той се основава на чл. 59,
ал.1 и чл. 60 ЗУТ. В конкретния случай с процесната заповед са одобрени и ПУП
ПП за водоснабдяване и електрозахранване, транспортния достъп е осигурен чрез
съществуващ полски път, представляващ ПИ № 10450.149.90. От заключението на
вещото лице и доказателствата по делото се установява, че обжалваният ПУП- за
промяна на предназначението и план за застрояване е изготвен в съответствие с
изискванията на чл. 60, ал.1 ЗУТ. Разположението на строежа е съобразено с
конкретните условия, въведени с тази разпоредба. Изпълнени са и изискванията на
чл. 59, ал.2 от Наредба № 8/14.06.2001 г. за обема и съдържанието на
устройствените схеми и планове. С процесния ПУП-ПЗ са спазени параметрите на
застрояване, определени за територии от разновидност "Жм - нискоетажно жилищно
застрояване" /чл.19, ал.1 от Наредба №7/22.12.2003г./.
Безспорно от заключението
на вещото лице се установява, че е налице одобрен Общ устройствен план на
Община Велинград, съгласно който имот с идентификатор 10450.149.100 по КК на
землището на гр.Велинград, попада в устройствена зона Жм, предвидена за
нискоетажно жилищно застрояване, където е допустима промяна предназначението на
имота. Промяната на
статута на процесния имот от земеделска в урбанизирана територия, с
устройствена зона „Ниско жилищно застрояване“, няма да попречи да се ползва
имота, съгласно неговият начин на трайно ползване „ливада“.
Съдът стига до извод, че
планът за промяна на предназначението на земеделски земи и застрояване, предмет
на процесната заповед, е одобрен при стриктно съблюдаване на нормативно
установените показатели за интензивност и плътност на застрояването и
интензивност на озеленяването, регламентирани в Наредба № 7/2003 г. за правила
и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.
Следователно одобряването на плана е направено в пълно съответствие с
материалноправните изисквания, регламентирани в ЗУТ и в подзаконовите
нормативни актове по неговото прилагане. От заключението на вещото лице,
неоспорено от страните, което съдът кредитира изцяло и цени, се установява, че
одобреният ПУП е съобразен с предвижданията на Общия устройствен план на Община
Велинград.
При така установеното по
делото съдът намира, че обжалваната заповед на кмета на община Велинград, е
издадена от компетентен орган, спазени са процесуалноправните и
материалноправни разпоредби по постановяването й и е в съответствие с целта на
закона. Подадените жалби срещу нея са неоснователни и като такава следва да
бъде отхвърлени.
При този изход на делото
и според правилата на чл.143 от АПК във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, сторените
от ответника разноски - юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лева,
определено по реда на чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 24 от Наредбата за
заплащането на правната помощ, вр. с чл. 144 от АПК.
Водим от горното и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административният съд Пазарджик, VI-ти състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.В.А.,
П.В.А., К.В.А., И.М.Г.М.(наследник на В.П.А.-Б.) и О.М.Г.(наследник на В.П.А.-Б.)
против Заповед № 958/15.07.2019г. на кмета на община Велинград.
ОСЪЖДА М.В.А., П.В.А., К.В.А.,
И.М.Г.М.(наследник на В.П.А.-Б.) и О.М.Г.(наследник на В.П.А.-Б.) общо да
заплатят на Община Велинград 100 лв. (сто) лева разноски за юрисконсултско
възнаграждение по делото.
РЕШЕНИЕТО може да бъде
обжалвано пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:/п/