Определение по дело №2431/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2446
Дата: 17 декември 2020 г. (в сила от 31 декември 2020 г.)
Съдия: Яна Димитрова Колева
Дело: 20207040702431
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

   2446                                 17.12 .2020 година                          гр.Бургас

 

 

Бургаският административен съд,     XXII-ри административен състав,

на седемнадесети декември                    две хиляди и двадесета година,

В закрито заседание в следния състав:

 

                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНА КОЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдията Колева административно дело № 2431 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба от А.М.А., с адрес *** срещу Кмета на Община Бургас против неизпращането на решения по подадени от жалбоподателя сигнали с вх.№ ЕД -1716 от 17.06.2019г., вх.№ ЕД -2798 от 20.07.2020г. и вх.№ЕД-3175 от 31.08.2019г.

С жалбата се иска Кметът на Община Бургас да изпрати решенията по всички входирани сигнали в Общината. Излага аргументи, свързани със законоворегламентирания 2-месечен срок за произнасяне по депозираните сигнали и съответно задължението да бъде уведомен подателя на сигнала за постановеното решение в 7-дневен срок.

Бургаският административен съд, ХХІІ–ри състав, като се запозна с доводите на страните, и като взе предвид, че съдът следи служебно за допустимостта на жалбата, с която е сезиран, намира следното:

Жалбоподателят е подал множество сигнали по електронната поща на Община-Бургас, като посочените от него са сигнали с вх.№ ЕД-1716/ 17.06.2019г., вх.№ ЕД-2798/20.07.2020г., вх.№ ЕД-3175/31.08.2020г.

На 16.09.2020г. жалбоподателят е депозирал сигнал Началник отдел „Приемна“, Министерски съвет относно действия на служители от ІVРУ и ОДМВР-Бургас.

С писмо №2423/20 от 16.09.2020г. до МВР и Община Бургас с копие до г-н А., Началник отдел „Приемна“, Министерски съвет указва извършването на обстойни проверки относно твърдения на жалбоподателя в подаден до тях сигнал за нарушаване на обществения ред и бездействие от служители на МВР в кв.Крайморие, Бургас.

С писмо №2423/20 от 28.10.2020г. от Началник отдел „Приемна“, Министерски съвет, е напомнено на Община Бургас, че не са получили отговор на запитване по преписка №2423/20  от 16.09.2020г. 

С писмо № 03-00-33/2/ от 06.11.2020г. от Община Бургас е изпратен отговор до Министерски съвет, Началник отдел „Приемна“, в който е посочено, че след преглед на камерите не се потвърждава струпване на лица на цитираните от г-н А. места.

 С вх.№ ОЗ-2423/20 от 30.11.2020г. е изпратен пореден сигнал от жалбоподателя до Министерски съвет, Началник отдел „Приемна“.

С писмо №2423/20 от 01.12.2020г. от Началник отдел „Приемна“, Министерски съвет, в Община Бургас е изпратен по компетентост сигнала от жалбоподателя.

С писмо № 03-00-33/4/ от 10.12.2020г. от Община Бургас е изпратен отговор до Министерски съвет, Началник отдел „Приемна“, по повод писмо с вх.№ 03-00-33/3/ от 02.12.2020г., в което е посочено, че от извършените проверки от ІV РУ-ОДМВР-Бургас не са налице данни, конкретизиращи нарушения на разпоредбата на чл.3, т.8а от НООРТОБ.

С изх.№ ЕД-3175-/3/ от 15.12.2020г. до жалбоподателя е изпратен отговор, в който се посочва, че във връзка с подадени от него сигнали с вх.№ ЕД-1716/ 17.06.2019г., вх.№ ЕД-2798/20.07.2020г., вх.№ ЕД-3175/31.08.2020г. са се отзовавали екипи на ІV РУ при ОДМВР, служители на общинска администрация, служители на РЗИ-Бургас, които са осъществили проверки в рамките на тяхната компетентност, като не са образувани административни производства.

При тази фактическа обстановка, Съдът намира искането за недопустимо, по следните съображения:

С разпоредбата на  чл. 256 и сл. от АПК е предвидена процесуална възможност за защита от бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, което може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове и втората хипотеза при неизвършване на фактически действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, подлежи на оспорване в 14-дневен срок от подаването на искане до органа за извършването му.

В настоящия случай жалбоподателят е депозирал сигнали в Община Бургас, по повод на които не е получил отговор, поради което определя неизпращането на отговор като неоснователно бездействие от страна на административния орган. Производствата по сигнали на граждани са изцяло вътрешнослужебни. С оглед изричната разпоредба на чл. 124, ал. 2 от АПК не подлежи на обжалване нито изричното произнасяне, нито непроизнасянето по сигнала, тъй като отговора по сигнала или отказа за произнасяне не съдържат белезите на индивидуален административен акт, който да подлежи на съдебен контрол.

Административният орган също така не е обвързан от сигнала да издаде или да откаже издаването на административен акт. Неиздаването на административен акт по подаден от гражданин сигнал не представлява неоснователно фактическо бездействие на административния орган.

Наред с това следва да бъде посочено следното: основен въпрос в хипотезата на неоснователно бездействие е вида и характера на претендираните дължими, но неизпълнени административни действия, като релевантно за приложимостта на търсената по този ред защита е извършването на конкретни фактически действия. Не е фактическо действие по смисъла на цитираните нормативни предписания задължението на органа за волеизявление, а още в по-малка степен изпращането му. По визираните по –горе сигнали не се установи произнасяне с решение от страна на административния орган, поради което не е възможно липсата на волеизявление да бъде изпратено на жалбоподателя.

 При липса на волеизявление, което да бъде изпратено и нормативна възможност административният орган да бъде правно задължен да извърши определено фактическо действие следва да се приеме, че подаденото искане е процесуално недопустимо и не подлежи на разглеждане.

В допълнение следва да се посочи, че в хода на производството с изх.№ ЕД-3175-/3/ от 15.12.2020г. до жалбоподателя е изпратен отговор, в който се посочва, че във връзка с подадени от него сигнали с вх.№ ЕД-1716/ 17.06.2019г., вх.№ ЕД-2798/20.07.2020г., вх.№ ЕД-3175/31.08.2020г. са се отзовавали екипи на ІV РУ при ОДМВР, служители на общинска администрация, служители на РЗИ-Бургас, които са осъществили проверки в рамките на тяхната компетентност, като не са образувани административни производства. Обстоятелството, че отговорът не удовлетворява искането на подалия сигнала не е предмет на разглеждане по настоящото искане.  В този смисъл съдът намира, че за жалбоподателя липсва правен интерес от оспорване, тъй като жалбоподателя е получил отговор, т.е. твърдяното от него бездействие е преустановено. При това положение са налице предпоставките и на чл.159, т.4 АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на производството по делото, с оглед удовлетворяване на искането за получаване на отговор от страна на Община Бургас по посочените сигнали. Правният интерес от водене на делото е положителна предпоставка, за която съдът следи служебно при всяко положение на делото и при липса на правен интерес, жалбата следва да бъде оставена без разглеждане и производството по делото прекратено.

По изложените съображения и на основание чл.159, т.1 ,4 от АПК жалбата се явява процесуално недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото – прекратено, поради което, Административен съд гр.Бургас, 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от А.М.А., с адрес *** срещу Кмета на Община Бургас против неизпращането на решения по подадени от жалбоподателя сигнали с вх.№ ЕД -1716 от 17.06.2019г., вх.№ ЕД -2798 от 20.07.2020г. и вх.№ЕД-3175 от 31.08.2019г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 2431/20г. по описа на Административен съд – Бургас.

 

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                           СЪДИЯ: