Решение по дело №168/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 227
Дата: 7 юни 2021 г. (в сила от 7 юни 2021 г.)
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20217240700168
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    227                                 07.06.2021 год.                       гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски административен съд, шести състав на единадесети май през две хиляди двадесет и първа година в открито съдебно заседание, в състав

                                 

                                                                    Председател: Михаил Русев

 

Секретар Зорница Делчева като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев адм. дело №168 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е с правно основание чл.268 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс /ДОПК/.

Образувано е по жалба на Т.Г.П. ***, подадена  чрез пълномощника й адвокат И.З., против Решение №32 от 12.02.2021 год. на Директора на Териториална дирекция гр. Пловдив на Национална агенция за приходите /ТД на НАП/, с което е оставена без уважение жалбата й с вх.№94-00798/02.02.2021 год. срещу Разпореждане с изх. №С-210024-137-0000051/12.01.2021 год., издадено от старши публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис Стара Загора, като неоснователна. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради неправилно приложение на материалния закон и несъответствие с целта на закона. Според жалбоподателката по отношение на процесните публични задължения е изтекла абсолютната погасителна давност по чл.171, ал.2 от ДОПК, считано от датата на осъществяване на всяка конкретна сделка, от която произтичат тези задължения, посочени в Споразумение от 16.10.2018 год. по НОХД №503/2015 год. по описа на Специализирания наказателен съд. Счита, че актът по приключване на наказателното производство не създава процесните задължения, а само ги установява. По подробно изложени съображения моли решението да бъде отменено и да бъде постановено отписване на посочените в него вземания като погасени по давност. Претендира за  направените по делото разноски.

Ответникът – Директор ТД на НАП Пловдив чрез своя процесуален представител, в писмено становище, подадено от главен юрисконсулт А.Л.и в съдебно заседание, представляван от юрисконсулт Г.Д., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, тъй като не са налице изложените в нея твърдения за незаконосъобразност на оспорените административни актове. Претендира за заплащане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00 лв. и прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя.

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

С протоколно определение от 16.10.2018 год. по НОХД №503/2015 год. по описа на Специализиран наказателен съд - София е одобрено споразумение, по силата на което Т.Г.П. е осъдена за извършени престъпления на лишаване от свобода и на основание чл.323, ал.6 от НК поради липса на предмета на престъплението е осъдена да заплати солидарно с други лица в полза на държавния бюджет сумите 56 170.00 лв., както и да заплати сумата в размер на 523.33 лв., представляваща разноски в хода на досъдебното производство за изготвени експертизи, от която 423.33 лв. да се заплати по сметка на ГД БОП-МВР, а 100.00 лв. – по сметка на Специализираната прокуратура, и сумата от 1088.40лв. – направени разноски в хода на съдебното производство по делото, която да се заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Специализиран наказателен съд. Предметът на престъплението са извършени сделки с имущества, придобити чрез тежки умишлени престъпления, в периода 29.07.2008 год. - 25.10.2011 год. Определението е влязло в сила на 16.10.2018 год.

Въз основа на споразумението за горепосочените суми са издадени четири изпълнителни листа на 23.11.2018 год., находящи се на лист 35-38 от делото. Вземанията са присъединени към образуваното изпълнително дело № 24070005478/2007 год. с Разпореждане за присъединяване изх.№С190024-105-0139337/16.05.2019 год. на публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив офис Стара Загора, за което по делото няма данни да е надлежно връчено.

С Постановление изх.№С190024-022-0086224/24.09.2019 год. е наложена обезпечителна мярка - запор върху всички безналични ценни книжа, притежавани от длъжника, които са вписани в регистъра на притежателите на финансови инструменти на Централния депозитар. Няма данни такива ценни книжа жалбоподателката да притежава и върху които де е наложено обезпечението.

С молба вх.№С200024-000-0604462/30.12.2020 год. Т.П. е поискала от Директора на ТД на НАП Пловдив да отпише гореописаните задължения на основание чл.171, ал.2 във връзка с чл.173, ал.2 от ДОПК като погасени по давност /лист 22/.

С Разпореждане с изх. №С210024-137-0000051/12.01.2021 год., издадено от публичен изпълнител при ТД на НАП Пловдив, офис Стара Загора, е отказано прекратяването поради изтекла погасителна давност на събирането на процесните вземания. Изложени са съображения, че с оглед предприети действия по принудително събиране на задълженията давността е прекъсната. Налице е разпореждане за присъединяване от 16.05.2019 год., което се е върнало непотърсено, като е прието, че от датата на издаване на разпореждането започва да тече нова давност. Наред с това са наложени и запор върху притежаваните от П. безналични книжа, което според публичният изпълнител е действие, с което спира на тече давността по ДОПК.

Разпореждането е обжалвано от Т.П. пред Директора на ТД на НАП Пловдив, само в частта, в която е отказано отписването на задължението в размер на 56 370.00 лв.

 С обжалваното Решение №32/12.02.2021 год. Директорът на ТД на НАП Пловдив оставя жалбата без уважение с доводи, че от одобреното споразумение възниква публичното вземане и неговата изискуемост, а не както сочи жалбоподателката от осъществените от нея деяния /сделки/. Приема, че давността за тези задължения е започнала да тече от 01.01.2019 год., тъй като вземането е дължимо от 16.10.2018 год., с присъединяването в производството по събиране на публични вземания по изп. дело № 24070005478/2007 год. с Разпореждане изх.№С190024-105-0139337/16.05.2019 год. давността е прекъсната и е започнала да тече нова давност. С наложени съгласно чл.203, ал.8 от ДОПК запори давността е спряна на основание чл. 172, ал. 1, т. 5 от ДОПК. Обоснован е краен извод, че давностният срок, започнал да тече от 01.01.2019 год., към момента на произнасяне не е изтекъл.

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

Жалбата е  допустима като подадена в законоустановения срок по чл.268, ал.1 от ДОПК, от лице с правен интерес и срещу подлежащ на съдебно оспорване акт.

Разгледана по същество, е неоснователна.

На първо място съдът намира, че обжалваното Решение №32/12.02.2021 год. е постановено от компетентен орган  - Директор на ТД на НАП Пловдив. Решението е издадено в рамките на установения срок в чл.197, ал.1 от ДОПК, в писмена форма, след обсъждане на наличните в преписката писмени доказателства и оплакванията на лицето, подало жалбата пред решаващия орган. Обжалваното по административен ред Разпореждане изх. № №С210024-137-0000051/12.01.2021 год. също е издадено от компетентен орган - публичен изпълнител в компетентната териториалната дирекция на НАП гр. Пловдив, определена съгласно чл.8, ал.1, т.1 от ДОПК и в рамките на правомощията му по чл.167, ал.1 от ДОПК. Същото е издадено и в предвидената в чл.196 от ДОПК писмена форма и съдържа посочените в ал. 1 задължителни реквизити.

При постановяването на процесният административен акт правилно е приложен материалният закон.

Съгласно чл.171, ал.1 от ДОПК, публичните вземания  се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, освен ако в закон не е предвиден по-кратък срок. С изтичането на 10-годишен давностен срок, считано от 1 януари на годината, следваща годината, през която е следвало да се плати публичното задължение, се погасяват всички публични вземания, независимо от спирането или прекъсването на давността, освен в случаите, когато задължението е отсрочено или разсрочено /чл.171, ал.2 от ДОПК/.

Между страните по делото няма спор, че паричната равностойност на отнети в полза на държавата вещи и лихвите за тях представляват публични задължения по смисъла на чл.162, ал 2, т.5 и т.9 от ДОПК. Спорният момент е откога за тези задължения са ликвидни и изискуеми, от кога започва да тече давностен срок за тяхното събиране и изтекъл ли е към момента на подаване на молбата за отписването им.

В съдебната практика се приема, че отнемане предмета на престъплението в полза на държавата или присъждане на неговата равностойност при липса или отчуждаване по чл.53 от НК е своеобразна гражданска санкция за извършеното престъпление. Тази санкция, макар и да прилича на глобата и конфискацията, не е наказание по смисъла на НК, тъй като не е предвидена като такова в чл.37 от НК. Отнемането настъпва в момента на влизане в сила на присъдата, с която вещите или имуществото се присъждат в полза на държавата, като един от способите за трансформиране на личната в държавна собственост – в този смисъл е Тълкувателно решение №47 от 21.12.1981 год. по н.д. №37/1981 год., ОСНК на ВС, което не е загубило значение. Аналогично от същия момент възниква задължението за заплащане на равностойността на липсващия предмет на престъплението. Затова не може да бъде споделено твърдението в жалбата, че задължението за заплащане на равностойността на предмета на престъплението произтича от всяка конкретна сделка и следвало да се плати на датата на осъществяване на тази сделка. На датата на извършване на инкриминираните сделки е възникнало изцяло гражданскоправно отношение между страните, което не поражда задължение за Т.П. от вида и в размера на процесното.  Воденото срещу Т.Г.П. наказателно производство също няма за цел установяване или събиране на публично вземане, но като следствие от признаване на подсъдимата за виновна са възникнали и установени процесните публични вземания и то след влизане в сила на крайния акт от проведеното наказателно производство, т.е. едва с факта на осъждането на Т.П.. Действително, както се сочи в жалбата, при данъците задължението за внасяне в бюджета възниква въз основа на закона, в съответствие с принципа на законоустановеност на данъци и такси по чл.60 от Конституцията на РБ, което обяснява и защо определянето на началния момент, в който започват да текат давностните срокове, няма връзка с издаване на ревизионен акт. В конкретния случай, публичното задължение не е възникнало въз основа на конкретна законова разпоредба. Касае за различно по вид и характер публично вземане от това за данъци и при него момента на възникването му и момента на установяването му съвпадат. До приключването на наказателното производство, публичното задължение не е възникнало, а едва с установяването на осъщественото престъпление и осъждането на лицето възниква задължението му заплащане на процесната сума. До този момент публичното задължение не е възникнало, тъй като нямаме каквото и да е неправомерно поведение от страна на П., което да е било обявено по надлежния ред от компетентния съд за осъществяващо фактическия състав на престъпленията по чл.321, ал.3, т.2 във връзка с ал.2 от НК и чл.253, ал.3, т.1, предложение последно във връзка с ал.1, предложение второ във връзка с чл.20, ал.2 от НК.

Предвид изложеното съдът приема, че едва с влизане в сила на 16.10.2018 год. на определението за одобряване на споразумението по НОХД №503/2015 год. по описа на Специализиран наказателен съд-София, имащо последиците на присъда съгласно чл.383, ал.1 от НПК, вземанията, представляващи паричната равностойност на липсващия предмет на престъплението, са станали и ликвидни и изискуеми. Съгласно чл.171, ал.1 ДОПК, давността за процесните публични вземания е започнала да тече от 01.01.2019 год. и към момента на подаване на молбата за отписването им на 30.12.2020 год., както и към настоящият момент, петгодишната давност очевидно не е изтекла. В тази връзка не следва да се обсъждат действията, описани в оспореното решение, обосноваващи изводи за спиране и прекъсване на давностния срок и евентуалното обсъждане на абсолютната давност за публичните зъдължения.

По тези съображения според настоящия съдебен състав правилно и в съответствие с материалния закон публичният изпълнител е приел в свое Разпореждане с изх. №С210024-137-0000051/12.01.2021 год., че не са налице предпоставките по чл.171, ал.2 от ДОПК за отписване на  процесните публичните задължения на стойност 56 370.00 лв. като погасени по давност. Като е оставил без уважение жалбата срещу разпореждането за отказ да се прекрати събирането им поради изтекла погасителна давност, решаващият орган е постановил акта си  при правилно прилагане на относимите материалноправни разпоредби и целта на закона да се съберат дължими публични вземания, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

При този изход на делото в полза на ответната администрация следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер на 100.00 лв., определен по реда на чл.78, ал.8 от ГПК във връзка с §2 от ДР на ДОПК във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ и чл.32, ал.1 от Наредбата за заплащането на правната помощ съобразно фактическата и правна сложност на спора.

       Водим от гореизложеното и на основание чл.268 от ДОПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Т.Г.П., ЕГН ********** ***, против Решение №32/12.02.2021 год. на Директора на Териториална дирекция гр. Пловдив на Национална агенция за приходите, с което е оставена без уважение жалбата й срещу Разпореждане с изх. №С210024-137-0000051/12.01.2021 год., издадено от публичен изпълнител в ТД на НАП Пловдив, като неоснователна.

ОСЪЖДА Т.Г.П., ЕГН ********** ***, да заплати на  Териториална дирекция гр. Пловдив на Национална агенция за приходите сумата от 100.00 /сто/ лева, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: