Решение по дело №5507/2024 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 956
Дата: 29 април 2025 г. (в сила от 22 май 2025 г.)
Съдия: Кристиян Антониев Попов
Дело: 20242120105507
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 12 август 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 956
гр. Бургас, 29.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, II ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на трети април през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:КРИСТИЯН АНТ. ПОПОВ
при участието на секретаря АНЕЛИЯ ИВ. ТАКОВА
като разгледа докладваното от КРИСТИЯН АНТ. ПОПОВ Гражданско дело №
20242120105507 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по повод жалбата на М. Г. П., с ЕГН
********** и Г. А. П., ЕГН **********, против Заповед № РД-09-20 от
29.05.2024 год. на Областен управител-Бургас, с която е одобрен плана за
новообразуваните имоти и регистъра към него на земеделски земи,
предоставени за ползване на граждани за местността „Ново селище”, село А,
община Созопол, област Бургаска, публикувана д.в. бр.50 от 14.06.2024 год.
Жалбоподателите твърдият, че са собственици при равни идеални части
на поземлени имоти с площ съответно от 259 кв.м. в село А, община Созопол,
за който е отреден имот с идентификатор 63015.504.78 и поземлен имот с
площ от 157 кв.метра, за който е отреден имот с идентификатор 63015.504.79.
Имотите придобили по силата на нотариален акт за покупко- продажба № 697,
том IV, peг. № 5204, дело № 630 от 2024 година. При одобряване на процесния
план за новообразуваните имот, имотът на жалбоподателите не бил отразен.
Счита, че отразяванията по новия план не само не отговарят на тези по
Кадастралната карта, а са коренно различни и несъобразени с действащата
карта и кадастрални регистри за имотите в местността „Ново селище”. Сочи,
че не са спазени изискванията на чл.28 ППЗСПЗЗ при изготвяне на ПНИ, тъй
като не е бил изготвен помощен план, нито е бил одобрен. Никъде в плана не
са отразени съществуващата инфраструктура, пътища, канализация и В и К.
Поради това счита, че планът не е несъобразен с фактическото положение на
място, като пътищата са включени в начертаните върху тях поземлени имоти,
които попадат и върху местата на всички ползватели и собственици на
1
поземлени имоти в местността. Така съставеният план е несъобразен с
кадастралния план, който отразява фактическото положение и границите на
имотите, находящи се в зоната. В случая, жалбоподателят безспорно се
легитимирал, с представения от него нотариален акт, като собственик на имот
по действащия кадастрален план на местността. Твърди се, че зоната, в която
са разположени имотите, никога не е била част от бивше ТКЗС или ДЗС,
собствениците на имотите понастоящем никога не са губили това си право,
като владеят тези имоти от повече от 70 години. Преди това зоната била
необработваема, представляваща необработени, пустеещи земи, превърнати в
ползвами с труда на собствениците, какъвто бил жалбоподателя по силата на
представения нотариален акт за собственоскт. ПНИ задължително трябвало да
съдържа списък на собствениците с нотариалните актове и копия на влезлите
в сила решения за по чл. 18ж, ал. 3 ППЗСПЗЗ. Моли се да се отмени
обжалваният административен акт и да се върне преписката, за да се
съобразят имотите на жалбоподателите.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния му
представител, поддържа жалбата и моли за уважаването й.
В съдебно заседание административният орган, чрез процесуалния му
представител, оспорва жалбата и моли за отхвърлянето й.
В съдебно заседание заинтересованата страна оспорва жалбата и моли за
оставянето и без уважение.
Съдът, като взе предвид изложените в жалбата доводи и събраните
по делото доказателства, и след като съобрази закона, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
На основание § 4к, ал. 6 ПЗР на ЗСПЗЗ планът на новообразуваните
имоти се одобрява от областния управител. Заповедта се обнародва в
„Държавен вестник“, разгласява се чрез средствата за масово осведомяване,
включително чрез два централни ежедневника, и се обявява на подходящи
места с публичен достъп в сградите на общината и кметството. Жалби срещу
одобрения план на новообразуваните имоти могат да се подават пред
административния съд в 14-дневен срок от обнародването на заповедта в
„Държавен вестник“. Съгласно § 19 от ЗИД на АПК (обн. ДВ,бр. № 39 от 2011
г.) индивидуалните административни актове по Закона за собствеността и
ползването на земеделските земи и правилника за прилагането му и отказите
за издаването им, с изключение на тези, издадени от министъра на
земеделието и храните, могат да се обжалват пред районния съд по
местонахождение на имота по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
С обжалваната Заповед № РД-09-20/29.05.2024 г. на Областен управител
на област Бургас са одобрени планът на новообразуваните имоти в М 1:1000 и
регистърът към него на земеделските земи, предоставени за ползване на
граждани въз основа на актовете по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, за местността „Ново
селище“, село А, землище на гр. Черноморец, Община Созопол, Област
Бургас. Заповедта е обнародвана в ДВ бр. 50/14.06.2024 г.
Жалбата е постъпила пред административния орган на 24.06.2024 г.
Жалбоподателят обосновава правния си интерес с твърдения, че е
2
собственик на два поземлени имота, находящи се в село А, община Созопол,
но имотът му не е отразен в ПНИ. Към жалбата е приложен нотариален акт, за
покупко-продажба по силата на който жалбоподателите са закупили
поземлени имоти с площ от 259 кв. м. с идентификатор 63015.504.78 и с площ
от 157 кв. м. с идентификатор 63015.504.79. От заключението на вещото лице
се установява, че поземлен имот с идентификатор по 63015.504.78 с площ от
259кв.м по кад.карта на с.А попада с 23кв.м върху имот 3073 съществувал
преди образуването на ТКЗС, за който липсва информация за собственост
преди образуването на ТКЗС и ДЗС; с 229кв.м върху имот 3074 съществувал
преди образуването на ТКЗС, за който липсва информация за собственост
преди образуването на ТКЗС и ДЗС; с 6 кв.м върху имот 3075 съществувал
преди образуването на ТКЗС - собственост на А.П.Ж, преди образуването на
ТКЗС и ДЗС. Поземлен имот с идентификатор по 63015.504.79 с площ от 157
кв.м по кад. карта на с.А попада с 45кв.м върху имот 3073 съществувал преди
образуването на ТКЗС, като липсва информация за собственост преди
образуването на ТКЗС и ДЗС и с 113кв.м върху имот 3074 съществувал преди
образуването на ТКЗС, като липсва информация за собственост преди
образуването на ТКЗС и ДЗС. Също така се установи, че имотите които
жалбоподателите претендират, че са тяхна собственост попадат върху имот
попадат върху имот 324 по ПНИ на местността „Ново село“.
Въз основа на изложеното съдът приема, че жалбата е подадена пред
компетентен съд против подлежащ на обжалване административен акт, от
лице с правен интерес и в законовия преклузивен срок, поради което е
процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Нормите на § 4а и § 4б ПЗР на ЗСПЗЗ уреждат конкуренцията между
правата на ползвател, на когото е било предоставено ползването на недвижим
имот и правата на бившия собственик на обобществен имот, който претендира
реституцията му. Плановете по § 4к ПЗР на ЗСПЗЗ ПНИ се изработват именно
за земите, които са били предоставени за ползване, като реституираният
собственик или ползвателят придобиват конкретен новообособен с влизане в
сила на ПНИ имот по силата на заповедта по § 4к, ал. 7 ПЗР на ЗСПЗЗ, а
новообособените имоти, които не са застроени или заплатени от ползвателя и
за които липсва реституционна претенция, стават собственост на общината
(Определение № 202 от 14.02.2023 г. по к. ч. гр. д. № 230/2023 г. по описа на
ВКС, II г.о.). Планът за новообразуваните имоти следва да бъде съобразен с
правата на три категории лица: 1/ ползватели, на които по предвидения
законов ред правото на ползване е трансформирано в право на собственост; 2/
бивши собственици на имотите или техните наследници с признато право на
собственост върху земеделска земя, включена в територия по § 4 ПЗР на
ЗСПЗЗ, и 3/ настоящи собственици, които се легитимират като такива с
надлежен документ за собственост на самостоятелно основание, като
собственици на имоти, които никога не са били внасяни или включвани в
ТКЗС, ДЗС или други, образувани въз основа на тях селскостопански
организации, т. е. тези, които никога не са изгубвали своята собственост,
респективно имотите на всякаква категория лица, които притежават надлежен
документ за собственост на недвижим имот, находящ се в терен по § 4 от ПЗР
3
на ЗСПЗЗ. Законодателната уредба е такава, че при изработването на тези
планове да бъдат отчетени и в максимална степен защитени правата на всяка
една от посочените три категории лица (Решение № 1880 от 26.11.2021 г. по к.
а. д. № 2358/2021 г по описа на Административен съд – Бургас).
Съгласно § 4к, ал. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ земите, предоставени за ползване на
граждани въз основа на актове по § 4, се изработват помощен план и план на
новообразуваните имоти. На основание § 4к, ал. 4 ПЗР на ЗСПЗЗ
съдържанието на плановете по ал. 1 и редът за тяхното изработване, приемане
и съобщаване на заинтересуваните се определят с правилника за прилагането
на закона. Помощният план съдържа данни както за имотите, предоставени за
ползване, така и за имотите, съществували преди образуването на
трудовокооперативните земеделски стопанства и държавните земеделски
стопанства (§ 4к, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ и чл. 28, ал. 1 ППЗСПЗЗ). С плана на
новообразуваните имоти по § 4к, ал. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ се установяват
границите на имотите, правото на собственост върху които предстои да се
придобие, по реда на § 4к, ал. 7 и при условията на § 4а, 4б и 4з ПЗР на ЗСПЗЗ.
Планът на новообразуваните имоти се изработва в мащаба и въз основа на
помощния план по ал. 1 и съдържа границите и номерата на новообразуваните
имоти, сградите, съществуващите и новопроектираните улици и пътища,
съществуващите обекти на техническата инфраструктура и релефа на терена.
Данните за собствеността на новообразуваните имоти се записват в регистър
на имотите, който е неразделна част от плана на новообразуваните имоти.
Планът на новообразуваните имоти се изработва в графичен и в цифров вид
(чл. 28, ал. 4 ППЗСПЗЗ).
Конкретните изисквания към плана на новообразуваните имоти
съобразно характерните особености на съответната община се определят от
техническата служба на общината с техническо задание с определено
съдържание, включително списък на собствениците и копия на влезли в сила
решения на общинската служба по земеделие по чл. 18ж, ал. 3; списък на
ползвателите с признато право на придобиване на собствеността и копия на
протокола и заповедта по § 62, ал. 2 и 3 от преходните и заключителните
разпоредби; копия на издадени нотариални актове и влезли в сила съдебни
решения, както и данни за неприключили съдебни производства (чл. 28, ал. 10,
т. 4, 5. 7 ППЗСПЗЗ).
На основание чл. 28, ал. 11 ППЗСПЗЗ техническите изисквания към
помощният план и плана на новообразуваните имоти и условията за контрола
им се определят със съвместна заповед на министъра на регионалното
развитие и благоустройството и министъра на земеделието и храните. Въз
основа на тази законова делегация е приета Заповед № РД-46-494 от
22.08.2003 г. на МЗГ (Заповед № РД-02-14-454 от 22.08.2003 г. на МРРБ) за
определяне на технически изисквания и условия за контрол към плановете по
§ 4к, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ (Заповедта).
Плановете по § 4к, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ се изработват от лица,
придобили правоспособност по реда на ЗКИР (чл. 28б, ал. 1 ППЗСПЗЗ).
Плановете се приемат от комисия, назначена от областния управител, в която
се включват представители на службата по кадастъра, на областната дирекция
4
"Земеделие", на общинската служба по земеделие, на областната
администрация и на техническата служба на общината (чл. 28б, ал. 2
ППЗСПЗЗ). Плановете се разглеждат в 30-дневен срок от внасянето им в
областната администрация (чл. 28б, ал. 3 ППЗСПЗЗ). Приетите планове се
съобщават от общинската администрация на заинтересуваните лица чрез
обявление, обнародвано в "Държавен вестник", и чрез разгласяване в
средствата за масово осведомяване и се излагат на подходящи места с
публичен достъп в сградите на общината и кметството. Обявлението се
изпраща за обнародване в "Държавен вестник" в 7-дневен срок от приемането
на плановете (чл. 28б, ал. 4 ППЗСПЗЗ). В едномесечен срок от обнародването
на обявлението по ал. 4 заинтересуваните лица могат да направят писмени
искания и възражения по плановете и придружаващата ги документация до
кмета на общината (чл. 28б, ал. 5 ППЗСПЗЗ). Комисията по ал. 2 разглежда
постъпилите писмени искания и възражения в 30-дневен срок и взема
решение за отразяването им в окончателните проекти на плановете по ал. 1 и
документацията към тях на базата на основателните искания и възражения,
както и поради несъответствия, непълноти или грешки, които е констатирала.
За решенията си комисията съставя протокол (чл. 28б, ал. 6 ППЗСПЗЗ).
Окончателните проекти на плановете по ал. 1 и документацията към тях за
отразяване решенията на комисията се изработват от изпълнителя в срок,
определен от комисията, но не по-дълъг от 60 дни (чл. 28б, ал. 7 ППЗСПЗЗ).
В процесния случай от представените по делото писмени
доказателствени средства се установява, че с т. 1 от протокол от 05.06.2018 г.
на комисията по чл. 28б, ал. 2 ППЗСПЗЗ, назначена от областния управител на
област Бургас със заповед от 23.05.2018 г., не са били приети представените за
разглеждане планове по §4к, ал. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ за м. „Ново селище“,
изготвени от проектантите СД ГЕОС – Д. и Сие, а същите са върнати за
преработка съобразно бележките по протокола. С т. 4 от протокол на
комисията по чл. 28б, ал. 2 ППЗСПЗЗ, назначена от областния управител на
област Бургас със заповед от 19.07.2021 г., са дадени още указания за
преработка на плановете. С т. 33 от протокол от 13.04.2022 г. на комисията по
чл. 28б, ал. 2 ППЗСПЗЗ, назначена от областния управител на област Бургас
със заповед от 04.04.2022 г., проектите на планове по §4к, ал. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ
за м. „Ново селище“ са приети със забележки. След отстраняване на
забележките плановете са изпратени в Община Созопол за обявяването им по
реда на чл. 28б, ал, 4 ППЗСПЗЗ. Приетите проекти на планове по §4к, ал. 1
ПЗР на ЗСПЗЗ за м. „Ново селище“ са били обнародвани в ДВ,
бр.70/30.08.2022 г. Едномесечният срок от обнародване на обявлението в ДВ е
изтекъл на 30.09.2022 г. От настоящия жалбоподател не са постъпили искания
и възражения. Постъпилите възражения във връзка със съобщаването на
проектите за помощен план, план на новообразуваните имоти, списъци и
регистри към тях за м. „Ново Селище“ съгласно Констативен акт от 12.10.2022
г. на Община Созопол са разгледани на 22.02.2023 г. на заседание на комисията
по чл. 28б, ал. 2 ППЗСПЗЗ, назначена със заповед от 07.02.2023 г. на областния
управител на област Бургас, като всички постъпили искания, заявления,
възражения, постъпили до датата на провеждане на заседанието на комисията,
5
са разгледани поотделно и за всяко едно е дадено конкретно решение. С Писмо
вх. № 08-00-412/3/29.02.2024 г. от Община Созопол са представени изготвени
планове по §4к, ал. 1 ПЗР на ЗСПЗЗ за м. „Ново селище“, в които са отразени
всички решения, обективирани в протоколите от 13.04.2022 г. и 22.03.2023 г. С
протокол от 17.04.2024 г. на комисията по чл. 28б, ал. 2 ППЗСПЗЗ, назначена
със заповед на областния управител на Област Бургас от 15.04.2024 г., е
окончателно приет проектът на ПНИ и регистър към него за м. „Ново
селище“, землище гр. Черноморец, община Созопол, област Бургас. Заповедта
на областния управител на област Бургас за одобрение на ПНИ и регистъра
към него е издадена на 29.05.2024 г.
Неоснователни са изложените в жалбата оплаквания, че нотариалният
акт, въз основа на който жалбоподателят се легитимира като собственик на
двата поземлени имота с идентификатори 63015.504.78 и 63015.504.79, е
следвало да бъде отразен в ПНИ. Съгласно изискванията на т. 2. 5 от
Заповедта, приета на основание чл. 28, ал. 11 ППЗСПЗЗ, по отношение на
плана на новообразуваните имоти (ПНИ) т. 2. 5 от Заповедта предвижда, че
„границите на имот, за който има издаден нотариален акт за придобиване,
съответно за възстановяване на собствеността, или влязла в сила заповед по §
62, ал. 3 ПЗР ПМС № 456 от 1997 г. за изменение и допълнение на ППЗСПЗЗ
за признаване правото да се придобие собственост от ползвател, както и
когато с имота е извършено разпореждане (продажба, дарение, делба и др.)
преди изработване на плана на новообразуваните имоти, се нанасят в плана
без изменение на местоположението им“. Гореописаната административна
процедура включва три етапа: 1. Изработване на ПНИ от проектант; 2.
Приемане на ПНИ от комисия, назначена от областния управител; 3.
Одобряване на ПНИ със заповед на областния управител. Меродавният
момент, който визира т. 2.5 от Заповедта, е изработването на ПНИ. В
процесния случай окончателният проект за ПНИ е постъпил в областната
администрация на 29.02.2024 г. от Община Созопол. Приложеният към
жалбата нотариален акт, въз основа на който жалбоподателят се легитимират
като собственици на прокупко-продажба, е издаден на 28.05.2024 г.
Следователно към момента на издаване на нотариалния акт, на който се
позовава жалбоподателят, ПНИ вече е бил изготвен, поради което не е налице
хипотезата по т. 2.5 от Заповедта. Следва да се има предвид също, че в
едномесечния срок от обнародване на обявлението за изготвените проекти на
планове в ДВ, който е изтекъл на 30.09.2022 г., жалбоподателят не е направил
искания или възражения, които да бъдат разгледани от комисията по чл. 28б,
ал. 2 ЗСПЗЗ, за да може при преценка за основателността им да бъдат уважени
с указания за преработване на плана в тази част. Поради това в настоящото
административно производство жалбоподателят не може да се позовава на
издадения в негова полза нотариален акт.
Тук следва да се отбележи, че в производството по съдебен контрол на
актовете по § 4к, ал. 6 ЗСПЗЗ съдът не разрешава спорове за собственост.
Правото на собственост обаче може да се защити в исково производство, след
което е налице възможност за изменение на влезлия в сила ПНИ (Решение №
2277 от 15.02.2012 г. по адм. д. № 15733/2010 г. по описа на ВАС). В този
6
смисъл е разпоредбата на § 4к, ал. 8 ПЗР ЗСПЗЗ, която предвижда, че влязъл в
сила план на новообразуваните имоти може да се изменя, когато помощният
план, въз основа на който е изработен, съдържа съществени непълноти или
грешки; при спор за материално право заинтересуваните лица осъществяват
правата си по съдебен ред.
Въз основа на изложеното и при извършване на служебна проверка
съдът не установи наличието на основания по чл. 146 АПК за нищожност или
за отмяна на обжалвания административен акт, поради което жалбата против
него следва да бъде отхвърлена.
При този изход от делото на основание чл. 143, ал. 3 и ал. 4 АПК
ответникът и заинтересованите страни имат право на разноски съобразно
направените искания за присъждането им и представените доказателства за
извършването им. Поради това в полза на ответника следва да бъде присъден
сумата от 100 лева, представляваща юрисконсултко възнаграждение,
определено от съда съгласно чл. 37 ЗПП вр. чл. 24 НЗПП. В полза на
заинтересованите страни Община Созопол следва да бъде присъдена сумата
от общо 360 лева за заплатено адвокатско възнаграждение.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на М. Г. П., с ЕГН ********** и Г. А. П., ЕГН
**********, против Заповед № РД-09- 20/29.05.2024 г. на Областен управител
на област Бургас, с която са одобрени планът на новообразуваните имоти в М
1:1000 и регистърът към него на земеделските земи, предоставени за ползване
на граждани въз основа на актовете по § 4 от ПЗР на ЗСПЗЗ, за местността
„Ново селище“, село А, землище на гр. Черноморец, Община Созопол, Област
Бургас, в частта, в която в плана на новообразуваните имоти не са отразени
поземлени имоти с идентификатори 63015.504.78 и 63015.504.79, и не са
вписани в регистъра жалбоподателите като техни собственици.
ОСЪЖДА М. Г. П., с ЕГН ********** и Г. А. П., ЕГН **********, да
заплатят на Областния управител на област Бургас сумата от 100 лева за
разноски по делото.
ОСЪЖДА М. Г. П., с ЕГН ********** и Г. А. П., ЕГН **********, да
заплатят на Община Созопол сумата от общо 360 лева за разноски по делото.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Бургас в 14-дневен срок от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________

7