Протокол по дело №1053/2022 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 34
Дата: 25 януари 2023 г. (в сила от 25 януари 2023 г.)
Съдия: Нели Генчева
Дело: 20223330101053
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 юни 2022 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 34
гр. Разград, 23.01.2023 г.
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на двадесет и трети
януари през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:НЕЛИ ГЕНЧЕВА
при участието на секретаря ГАНКА АНГ. АТАНАСОВА
Сложи за разглеждане докладваното от НЕЛИ ГЕНЧЕВА Гражданско дело
№ 20223330101053 по описа за 2022 година.
На именното повикване в 14:00 часа се явиха:

ИЩЕЦЪТ, уведомен, за него адв. М. от преди.
ОТВЕТНИКЪТ, уведомен, се явява собственика А. И., и с адв. С. от
преди.
ВЕЩОТО лице К. И. се явява лично.
СВИДЕТЕЛКАТА С. Б. Х., редовно призована, не се явява.
АДВ. М.: Да се даде ход на делото.
АДВ. С.: Да се даде ход на делото.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО на първо четене в 14,05 ч.
АДВ. М.: Моля свидетелят допуснат до разпит при режим на
призоваване инж. С. Х., да бъде заличен от списъка на свидетелите, тъй като
същата по семейни причини, продължително гледане на болен член в
семейството, болна майка не позволява явяването й в съдебно заседание и
това ме мотивира да заличим свидетеля. Другите двама свидетели ги водим.
АДВ. С.: Водим свидетелят Ш. Д., който моля да допуснете до разпит,
другият ни свидетел е напуснал страната.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ДОПУСКА до разпит като свидетели Н. И., Н. Н. и Ш. Д..
ЗАЛИЧАВА свидетелката С. Б. Х..
СЪДЪТ покани свидетелите в съдебната зала.
СНЕ самоличността на свидетелите.
Н. Д. Н., гр. Р.*******, неосъждан.
Н. М. И., гр. Р.*******, неосъждан.
Ш. А. Д., с. Е.*****, неосъждан.
СВИДЕТЕЛИТЕ предупредени за наказателната отговорност по чл. 290
от НК, същите обещаха да говорят истината, след което се изведоха от
съдебната зала с изключение на Н. Н..
СВИДЕТЕЛЯТ Н. Н.: Работя във фирма „ЕТЕРМАТ“ ЕООД, която е
1
моя собственост, управител съм. Аз продавам сандвич панелите на
румънската фирма „Ромконструкт“. В такива отношения сме от 2019 г. Моята
фирма беше във взаимоотношения с „Абритус“ ЕООД, като доставих панели
на два пъти, м. април и м. септември 2021 г., или м. октомври ги доставих в
с. Езерче панелите. Спомням си, че с плащането фирма „Абритус“ ЕООД
бяха перфектни, нямало е никакво забавяне на заплащането. Срокът е нещо
относително, тогава 2021 г., м. април беше трудна година за сектора, имаше
постоянно всякакви сътресения. Сандвич панелите, втория път бяха групажно
количество. Те и двете бяха такива. Има значение кога се произвеждат
панелите в завода, Ако количеството е по-малко от дължината на линията
има проблем в производството и се изчаква да бъдат производствена
комбинация. Вторият път беше голям късмет, стана изключително бързо и
двете количества бяха минимални количества. Стана много бързо в рамките
на 15 дни. Първото количество беше минимално, произведе се основното
количество, но имаше проблеми с влизането на камиона, беше закалено. .
Обекта беше закален и имаше проблем с калта. Камиона трябва да влезе, да
разтовари и да излезе. Ако закъса камиона става проблем за всички. Беше в
рамките на нормалното 3-4 седмици. Тогава всички заводи работеха в
рамките на 3-4 седмици. Основното количество бе произведено в рамките на
10 дена, а малкото количество, второто в рамките на 20 дни и чакахме
време една седмица, за да може да влезе камиона, беше валежно времето.
ВЪПРОС адв. С.: Казахте, че сте ги доставили м. септември?
ОТГОВОР: Едното количество заявено м. април и от м. септември. В
рамките на 4 седмици беше първата поръчка, а втората много бързо стана.
ВЪПРОС адв. С.: Мястото беше кално и какво беше закъснението?
ОТГОВОР: Една седмица.
ВЪПРОС адв. С.: Имаше ли промяна в този период на цените?
ОТГОВОР: Пусне ли се проформа фактура не променя цените, но
Тогава цените постоянно растяха, и за втората доставка цените да са били по-
скъпи. Имам спомен, че като се почна от 2020 г. да растат цените и спряха да
растат цените м. 09.2022 г.
ВЪПРОС адв. С.: За този обект имате ли спомен да има промяна в
цената за първоначалната и за втората пратка?
ОТГОВОР: Промяна в цената в проформа-фактура нямаше. Най-
вероятно са били на различни цени първоначалната пратка и втората. Бяха
различни панели. Промяна това, което е договорено и платено нямаше.
Заводът не е променял цените на вече дадена заявка. Там отиват камионите в
с. Езерче и някъде разтоварват. До производствените помещения са, черни
пътища отива камиона и си разтоварва.
СВИДЕТЕЛЯТ Н. И.: Работя във фирма „Абритус“ ЕООД, като
технически ръководител. В „Абритус“ съм от основаването на фирмата.
Преди беше СМК, през 90-те години. Фирма „Абритус“ ЕООД и ЕТ „Д.- А.
И.“, сме работили доста години, може би това ни е третия обект. Винаги сме
работили добре, до този момент. Той ни е бил клиент - възложител.
Последният обект е разширението на мандрата му. Като той 2020 г., м.
декември, дойде и поиска да му направим Количествено-стойностна сметка.
Аз я изготвих тази сметка, като му я предложихме, той я огледа и определи
нас за строители на обекта. Договор сключихме м. февруари 2021 г.
Отчитането на строителството става, като аз подготвям протокол обр. 19 за
2
извършени СМР и му го предлагам на него проверява ти, и в порядъка на 10
дена проверява количествата, идва при мен и ако има разлики ги оправяме и
подписваме протокола и правим фактура за плащане. Като във фактурите
слагахме аванс, процентно прихващахме авансово. Проблем за отчитане на
строителството, не очаквах да има. Когато направих последния протокол обр.
19/4 и му предложих да го провери, като започна, че стойността му се вижда
много. Той предварително беше съгласен с тази стойност, като протокол 3
същата цена за ламперията и ПВЦ беше се съгласил, търсих и му предложих
цената. Цената на ламперията беше проблема. Другото той си проверява сам.
Не съм оспорвал неговите проверки, като по този начин сме се разбирали
много добре. Аз съм се отзовавал винаги, когато ме е питал, за всяко нещо
ако се прави и му се обаждам и му искам съгласието, без негово съгласие
нищо не правим. В процес на строителство се наложиха няколко изменения,
например северната стена беше панелна, но я направихме с ютонг, че има
заповедна книга. Имаше писмена заповедна книга от надзора. Обикновено
заповедните книги са за промените, които извършват. Всякакви промени
първо с него сме се съветвали и изпълнявали. В процеса на строителство на
разширението в добри отношения бяхме, не сме се спречквали. Като започна
строителството на това разширение, цените започнаха да скачат всеки ден,
ние за всяка промяна на цените му се обаждахме, къде са се вдигнали цените
и казваше какво да правим. По време на СМР, ние започнахме зимния
период, валеше и не можеше с механизация да се доближим, понеже обекта
е под наклон и пясъкова почва, не може да се качват до обекта, не може да
се лее бетон, и на рохкавата почва камионите може да се подхлъзнат. Винаги
изчаквахме да поизсъхне. Докато работехме на обекта, ние сме на едно място,
където се казва всеки ден, някой от възложителите си беше там. Визирам
Адем и синовете му, те са хората, които идваха. Строителният надзор е идвал,
не се обаждат, кога ще дойдат, но един път съм се засякъл с тях. Никой не се
е обаждал от строителния надзор за забележки към обекта. Освен тухления
зид по проекта, който е направен със сандвич панели, направиха се промени
на една стена, напречна на обекта, която беше тухлена и се смени със сандвич
панели, като в последствие се разбрахме с възложителя и аз ги поръчах.
Доставиха ги септември, октомври. СМР, които бяха възложени фирма
„Андора“ ни беше подизпълнител за металната конструкция. Някои видове
дейност, водопровода той си изпълняваше възложителя. Фирма „Антора“ ние
ги бяхме извикали за подизпълнител, по наш договор.
ВЪПРОС адв. С.: Казахте, че сте технически ръководител в „Абритус“
ЕООД, имате ли други отношения с това дружество?
ОТГОВОР: Не съм съдружник в „Абритус“ ЕООД. Собственик на
„Абритус“ ЕООД е Михаил Драганов. „Абритус“ ЕООД не мога да отговоря,
в какви отношения е с „Абритус-Инвест“ АД. Аз съм в съвета на директорите
на „Абритус-Инвест“ АД е собственик на капитала на „Абритус“ ЕООД. Аз
съм технически ръководител на този обект от самото начало, когато е
подписан договора. За този обект имаме фирма за технически ръководители,
например с И. Б., заедно обикаляме обектите. Бяхме двама технически
ръководители, но тя напусна. Тя напусна лятото на 2021 г. Аз за първи път на
този обект стъпих, когато подписахме договора и направихме оглед на обекта.
След това всеки ден, ако не през ден, когато колежката я няма, аз отивам.
Когато съм ходил съм се срещал с възложителя и синовете му, даже
3
предварително съм му се обаждал и сме се уговаряли. Месец февруари
започнахме с изкопите, одървяването на обекта за поставяне на основите на
колоните, подземни комуникации ако има. Изкопните работи, заради времето
се удължи във времето, но колко трябва да проверя колко време. Удължи се
във времето, като завали дъжд там една седмица след това, не може да се
влезе, докато не изпръхне. През този период, ако е позволявало да се работи,
работниците работят, ако има достъп до обекта. Месеците февруари, март и
април имаше валежи. За един ден не може да се извърши изкоп и да го
заровите. Имаме програма кога, къде и колко ще се копае. Не съм
проверявал, колко работника са работили, средно около 5-6 човека са
работили. Често валеше, достатъчно е да завали,у за да не се работи. Ако
ръми си продължаваме работата, ако завали дъжд спираме да работим. Когато
е валяло в самото начало, трудовите дейности идват след изкопа, изливането
на бетона и на основите. Имаше последователни дни, когато не можеше да
се работи, най-малко седмица. Не сме съставяли актове за спиране на
строителството. То не е необходимо да се съставят акт за спиране на
строителство, може и утре да спре и утре или в други ден да се започне
работа. Не е задължително да се прави такъв акт. Специално за този обект не
сме правили такъв акт. След като свършиха изкопните работи, ние не сме
спирали да работим, като изкопаем основата, прави се кофража и се изливат
основите, прави се кофража за колоните и гредите и се излива бетона на
колоните. Ние правихме арматурата и бетона, първо армиране, кофриране и
след това се лее бетон. Фирма „Антора“ се появява, когато имаме готовност
за монтаж на готова конструкция, при нас всичко трябва да е готово, колоните
трябва да са изсъхнали и тогава се поставя металната конструкция. Забавяне
не е имало, поради липса на заварчици. Ние си имаме заварчици в
работилницата, а не на обекта. За това възлагаме на подизпълнителя да може
да извърши тази работа. Фирмата, която е подизпълнител, нейни бяха
заварчиците на фирма „Антора“. Преди „Антора“ не си спомням дали е имало
други заварчици на този обект. В. бяхме го ангажирали, но той не започна
работа и за това се наложи се да сключим договор с фирма „Антора“. За
бетонните работи дневниците ние ги съставяме или аз или колежката. На този
обект мисля, че и двамата сме ги съставяли.
НА свидетеля се предяви Дневник на бетоновите работи, находящ се на
лист 109 – 110 от делото.
СВИДЕТЕЛЯТ Н. И.: Заедно с И. Б. сме го съставили. Този дневник е
съставен въз основа на бетоновите доставки, които са били във времето, чрез
спесификациите – протоколите за бетон. Ние купуваме бетон от бетонов
възел на „Строймонтаж“ и при получени бетони, когато се излее, доставчика
издава протокол и въз основа на тези данни се съставя дневника за получени
бетони през деня и поставени. Фирмата доставчик представя протокол за
него ден. Въз основа на тези данни пиша данните излезли от лабораторията на
този възел.
ВЪПРОС адв. С.: Под № 2 в дневника е посочено 3 куб. на 06.03.2021
г. е датата на бетониране и сместа е С20/25, според фактурите трябвали да
съответства на този дневник?
ОТГОВОР: Фактурите не, протокола трябва да съответства на този
дневник. Протокола се представя за деня, а фактурата да е съставена накрая
на месеца, от фирмата която произвежда. Количеството посочено в този
4
дневник бетон, в актовете за съставяне на извършените работи може да е
сумирано от бетоновите работи в протокола за отчитането. Бетоновия
дневник трябва да отговаря на протокола от възела, ако има записани
количества, може и без количества да дойде от възела. Трябва да съответства
на посочените количества в бетоновия дневник. Трябва да отговаря на
посочения и протоколирания. Когато между дневника, протокола, акта и
фактурите има разминаване, главното трябва Според дневника положения
бетон е 111,40 куб., а според акта 137,90 куб., според образците е 72 кубика,
а фактурите 160 кубика. Разминаването 0,3 кубика, като стойност е 46 лева.
АДВ. М.: Исковата претенция е единствено за Протокол обр. 19/4, в
който протокол единственото количество е 0,3 куб.
АДВ. С.: Когато има разминаване в количествата между дневниците,
протоколите, акта и фактурата и ако има от къде идва?
СВИДЕТЕЛЯТ Н. И.: Може при бързането за съставянето на бетоновия
дневник, да се получат разлика в количествата, но иначе всички количества
бяха проверени от възложителя при процеса на общуване. Ако има
претенции той, и тримата проверяваха. След проверка от възложителя всичко
е описано в акта и е вярно записано. Преди да се строи си го проверява
възложителя. Заедно извършваме замерванията, ако аз не присъствам при
неговата проверка, аз се съобразявам с него. Правили сме замервания, на
първите протоколи бяхме заедно, после всеки си има задача, давам му
протокола и той си ги проверява и ги замерва. Идва при мен и казва - Това
съм го проверил и излезе вярно при мен. Протокол обр. № 4 се съставя за
това, което е на обекта. Информация за цени, количества, информацията е
измерено на обекта. Измервам аз и предлагам на възложителя, да си го
проверява, като е съгласен се подписва, като не, не подписва. Цените нея
година започнаха да се вдигат. За всяка промяна на цените сме разговаряли
устно и сме се разбирали с него. Той съгласие устно ми е дал за цените,
подписал ми е протокола, който му предлагам. Писмено не сме правили
предложение, само устно и винаги сме се оправяли от години наред. Фирма
„Антора“ ползвахме, като подизпълнител за този обект. Друг подизпълнител
ползвахме друга фирма, не се сещам името й, не знам дали има договор с тях.
Основно „Антора“ ползвахме. Водопровода фирма „Хорус“ го прави, те са
фирма, която се занимава с водопроводни и противопожарни инсталации,
като ги помолихме, дойдоха на обекта и възложителя беше там, поръчахме му
задачата на поръчка. Направиха водопровода и пожарната инсталация с
поцинковани тръби. То е като ВиК услуга, която прави на „Абритус“ ЕООД.
Срокът на изпълнение за целия обект мисля, че го прехвърлихме. Когато сме
били в добри отношения не се е налагало писмено да доказваме, дали сме
закъснели или не. Не помня колко беше закъснението. Закъснението се
дължеше на тези дъждове, които споменахме, понякога доставките ги
правихме по-късно, защото се доуточнявахме за цените на пазара. Винаги
сме се обаждали за увеличението на цените на материалите, той се
съгласяваше виждаше, какво има на пазара. Спомням си, че за арматурата не
сме му искали повече пари, понеже доста поскъпнаха нещата тогава. За
металната конструкция се съгласи и я плати. Арматурата си остана на старата
цена. Всичкото това съгласие го правим през цялото време. За друго не си
спомням, за забавянето. Панелите, понеже това беше негово искане да се
закупуват други панели. Казваме му цената на пазара, той се съгласява.
5
Допълнителните панели от Румъния са доставени, той каквото е поръчал на
тази цена. Покривните панели не мога да си спомня, какви са. Каквото ми е
подал в количествените сметки, такова е поръчано, но какво е доставено
трябва да проверя. По принцип обекта трябва да отговаря на
противопожарните изисквания. Аз съм правил оферта без проекти, само въз
основа на количества, проекти не са ми предоставени при направата на
офертата. Като сключихме договора, тогава ни дадоха проекта. Аз нямам
нито един екземпляр от проекта. Трябва да имам, на обекта има екземпляр,
което е копие. Проекта е при техническия ръководител на обекта ввъ
фургона, и понеже мандрата е на 2 крачки от обекта, оригинала мисля, че е
при него. В проекта не се нанася изменение, а в заповедната книга. Аз
нямам оригинал на проекта. С подизпълнителите „Хорус“ нямаме договор,
това е ВиК услуга. Имаме договор с „Антора“, без линеен график е договора
с „Антора“. Обекта не е приет, има актове за скрити работи, нямам оригинал
на проекта. АЗ оригинали не съм взимал. На техническия работата и на
инвеститора е длъжен да остави един оригинал. Заповедната тетрадка е при
нас, ако не сме я дали по делото.
УКАЗВА на ищеца, че в едноседмичен срок следва да посочи банкова
сметка за връщане на депозита от 20,00 лв. определен за свидетеля.
СВИДЕТЕЛЯТ Ш. Д.: А. И. ми е баща. Има фирма ЕТ „Д. – А. И.“. Има
мандра в с. Езерче. Последният строеж беше 2021 г., бе извършен от
„Абритус“ ЕООД. Строежа започна в края на м. февруари, началото на м.
март 2021 г. Първо докараха фургона, в който работниците да почиват. След
4-5 дена започнаха да работят. В началото дойдоха 5-6, някои дни идваха 4-5
човека, друг 7-8, и по двама, трима са идвали. Тези хора м. март пролетно
време идваха към 9,00 – 9,30 ч. на работа, работиха колкото да се каже, че
работят. След 15,30 ч. се приготвяха да си тръгват. Първата работи бяха
изкопите, основите за колони, куфража за подпорната стена. Времето беше
пролетно, но позволяваше да се работи. Имаше валежи, но не силни.
Позволяваше да се работи, защото м. март и м. април приключиха с
кофражите и бетоновите работи. Бяха излели основите и на подпорната стена.
Първоначално беше технически на обекта една жена. В последствие, след
няколко месеца и тя спря да идва, след това не знаехме кой е техническия
ръководител. Н. го знаем, като съдружник на Драганов. С Н. се познаваме от
преди, за този обект идваше много рядко през седмица, две и идваше да види,
какво правят и си тръгваше. За първи път дойде м. март. След бетоновите
работи имаше едно затишие, нито работници, нито нищо, два месеца, два и
половина. През това време баща ми постоянно се обаждаше и твърдяха, че
няма кой да монтира металната конструкция. Още м. март панелите и
металната конструкция бяха доставени. Цяло лято до м. юли, началото на м.
август стояха на поляната. Баща ми като ги търсеше, са казали, че са нямали
заварчици и търсели друга фирма, която да им помогне. Първо като заварчик
се появи В., един мъж със сина си идваше след 16,30 ч. и работеха около час,
час и половина и си тръгваха. Това беше в края на м. юли, до тогава не се
работеше на обекта. Нямаше седмица и той се отказа. След това затишие от
няколко седмици, след това се появиха заварчиците на „Антора“. Започнаха
да монтират металната конструкция, като достигнаха до една част от
монтажа, след известно време дойдоха още хора и започнаха да монтират и
панелите, това продължи около месец, може и повече. Заваръчните работи ги
6
свършиха и монтажа приключи. Работниците на „Абритус“ ЕООД в
последствие се появиха и започнаха да монтират пластмасовите панели по
стените и преградните. Тези панели бяха доставени в последствие. Не мога да
си обясня, защо е станало забавянето. Единствената промяна, която беше
направена е коридорната част, която води към котелното помещение, беше
много тясно и с количка не могат да доставят до котелното необходимите
суровини, поискахме увеличаване на това пространство. В последствие се
поиска това пространство да не е от ютонг, а от сандвич панели. Покривните
панели сега имаме проблем с пожарната. Твърдят, че няма да одобрят
обекта, ако не се сменят покривните панели, искат да са огнеопорни, ние не
сме поръчвали тези панели. Промяната, която поискахме, няма как да доведе
до забавяне, тя металната конструкция още не беше монтирана и панелите
няма къде да се хванат, още в основите поискахме изменението в коридора.
Смятам, че не сме допринесли с нищо за забавянето. То постоянно имаше
недоразумения, защото едно се говореше, а друго правеше. Тази гофрираната
тръба в последствие видяхме, че дебелината не отговаря, на тази която е
сложена. Сложената е с по-малка дебелина. Протоколите, които се
предявяваха за плащане на баща ми, на място не идваха за замерване,
пращаха ги по имейла, баща ми в последствие идваше при тях в офиса.
Двойни замервания не сме правили. От земната маса и другите отпадъци
принудени бяхме да изчистим част, поради причината, че нямаме достъп до
обекта. Пред вратата бе затрупано с керемиди и пръст. Техен камион не е
изхвърлял отпадъци, не е идвал на обекта. Аз съм управител на „Брат-Б“
ООД, която се занимава със земеделие. Със земеделска работа се занимавах,
както и с документалната, ежедневието ми е от 7,00 ч. съм в мандрата, докато
приключи работния ден. За тези панели които говорех, в северната част се
пада, за която говорех. Тази част, която бе плътна стена е направено с панели,
а панелите са с газобетоновите тухли, които бяха сложени на тяхното място.
Строителен надзор имаше на обекта, не зная името на фирмата, но госпожата
я видях в коридора преди делото. Много рядко идваше на обекта. Фирмата на
баща ми имаше договор с нея. На баща ми съм му помагал да замерва
работите на обекта.Тези по Протокол № 4 сме го проверявал. Накрая
започнахме да ги проверяваме. Преди това не сме ги проверявали. В обекта
никой не идваше да се замерва , той идваше тук в офиса им и как са ги
решавали нещата не знам. Тази стена по проект северната в началото
мислех, че е било тухла, но в последствие е изпълнено като панел, като
екзекутив да е направено. Нямам строително образование. С проекта
доколкото един обикновен човек съм запознат, като чертеж. Копие от проекта
имаше при строителите. Оригинала бе даден на строителя, но къде го държат,
как го държат не знам.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: До средата на м. март ще ми е необходимо време за
изготвяне на експертизата.
СЪДЪТ
О П Р Е Д Е Л И:
ОТЛАГА делото и го насрочва за 20.03.2023 г. от 14,00 ч., за която дата
страните и вещото лице И. уведомени.
ДА СЕ уведоми другото вещо лице.
ЗАСЕДАНИЕТО приключи в 15,15 ч.
ПРОТОКОЛЪТ изготвен днес в съдебно заседание.
7
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
Секретар: _______________________
8