Решение по дело №14403/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 261062
Дата: 28 октомври 2020 г.
Съдия: Веселин Пламенов Атанасов
Дело: 20195330114403
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 261062

 

28.10.2020г., гр. Пловдив

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

            ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ГК, XVII – ти съдебен състав в открито съдебно заседание на 18.09.2020г. в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ

 

            при участието на секретаря Василена Стефанова като разгледа докладваното от съдия гражданско дело № 14403 по описа за 2019г. на съда, за да се произнесе взе предвид следното.

            Производството по делото е повторно в изпълнение задължителните указания дадени с Решение № 794/20.06.2019г. по в.гр.д. № 2835/2018г. по описа на Окръжен съд – Пловдив относно участието на страната – ответник Т.С.Ч. след ***/ смъртта на ответник и наследодател З.В./ като всички процесуални действия след ***са повторени с участието на този ответник.

            Делото е върнато за разглеждането му само в частта в която е бил отхвърлен предявения иск за признаване за установено, че Държавата представлявана от МРРБ чрез Областен управител е собственик на останалата част от имот № *** по КВС на землището на ***, защрихована със сиви линии на скица № 4 от СТЕ на л. 500 от делото на ПРС.

            Предмет на делото са искове с правна квалификация чл. 124, ал.1 ГПК.

            Ищец Държавата чрез МРРБ чрез Областен управител на област с административен център – гр. Пловдив заявява, че е собственик на недвижим имот със застроена площ от 1853 кв.м. и терен от 7055 кв.м. ***  Имотът бил предоставен за управление на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, а преди това ГУ „Икономика на отбраната и държавен резерв“ на основание чл. 25 от ПМС от ***. Посоченият имот представлявал складова база „Медицинска база-Б.“ и се използвал за нуждите на националната сигурност, като съгласно чл. 24, ал. 2 и 5 ЗСПЗЗ бил държавна собственост. По данни на геодезическото заснемана собствения на ищеца имот се разпростирал върху няколко поземлени имота, един от които с № ***. Като негови собственици били записани наследниците на З. П. и С. П., както и В.В., които се легитимирали като собственици въз основа на решение №*** от ***. на ПК по чл. 18ж, ал. 1 ППЗСПЗЗ и нотариален акт за дарение от ***

Ищецът оспорва решението на ПК като нищожно, тъй като имотът не е следвало да бъде реституиран, поради обстоятелството, че през 1951г. били одържавени в полза на ДЪРЖАВАТА по Закона за национализацията на частните и индустриални минни предприятия /ЗНЧИМП/ мелница на два етажа и прилежащага към нея площ от 3000 кв.м. от братята З. и С. В.. В двата съставени акта за държавна собственост от ***. било записано, че имотът се предоставя за управление на дирекция „Държавен медицински резерв“, която със заповед от ***. на *** на община Р. на основание чл. 2, ал. 1 ЗВСОНИ била възстановена собствеността на наследниците на двамата братя, но без земята. Твърди се, че върху имота в периода 1990-1992г.- преди влизането в сила на ЗСПЗЗ, било извършено строителство по договор от *** и към момента на одобряването на кадастралната карта имотът бил застроен и не представлявал земеделска земя по смисъла на чл. 2, т. 3 ЗСПЗЗ като за имота  бил издаден и акт за публична държавна собственост от ***

Ето и защо се иска положително установяване правото на собственост върху ПИ № *** в землището на село Б., с площ от 5.345 дка по отношение ответниците В.Ж.В., Д.С.З., С.С.И., С.З.В.,, Д.Т.К., В.Т.К., С.В.Н., Й.В.Г., М.В.К., И.Н.А., Б. Н.Т., С.Н.С., Б.Б.К.,, В.Н.Т., С.Н.С., Е.Я.З., В.А.З., Д.Н.Н., Т.С.Ч. и К.З.Т. въз основа на одържавяването му. Ангажират се доказателства. Претендират се разноски.

Ответник В.В. оспорва предявения иск. Възразява, че предмет на национализация и актуване през *** г. са единствено сгради, но не и земята. Твърди, че държавата не е собственик на терена и оспорването на законосъобразността на решението на ПК било неоснователно. Оспорва към момента на одобряването на КВС процесният имот да е бил застроен, което било видно от писма от ***. Относно правото на собственост на братята С. и З. В. се позовава се на извършена делба между праводателите му съгласно спогодителен разделителен протокол от *** по гр.д. 173/1937г. Оспорва се издадения акт за държавна собственост от *** Счита, че няма основания за прилагането на косвен контрол, тъй като от писмо то 2014г. на Държавна агенция „ДРВВЗ“ ставало ясно, че заповедта на *** на Община Р. от *** и решението на ОСЗГ-Р. от 04.06.1992г. са били обжалвани по съдебен ред, но производствата са били прекратени. Иска се да бъде отхвърлен искът.

Ответник В.Т.К., чрез назначения й особен представител взема становище за недопустимост на иска спрямо нея, тъй като тя се е разпоредила с притежаваните в имота идеални части. По същество, оспорва актът за държавна собственост да легитимира ищеца като собственик на терена. Оспорва се и извършването на строителство в имота. Твърди, че ответницата се е легитимирала като собственик на имота като наследник на С. П.. Прави възражение за изтекла придобивна давност. Ангажира доказателства.Претендира разноски.

 Ответник З.З.п. в хода на производството и заместен от наследник К.З.Т. взема становище за недопустимост на иска спрямо него, тъй като той се е разпоредил с притежаваните в имота идеални части. Освен това изтъква, че е налице влязло в сила решение, с което ГУ „Държавен резерв и военновременни запаси“ е било осъдено да заплаща на наследниците З. и С. В. обезщетение за неоснователното ползване на имота им. По същество възразява, че актът за държавна собственост е следвало да бъде утвърден от ръководителя на министерство или ведомство съгласно чл. 70, ал. 2 от Закона за държавната собственост. Оспорва да има съвпадение между имота в акта и възстановения на ответника. Твърди, че имотът не попадал в обхвата на ПМС от *** както и че никога не се е ползвал за нуждите на отбраната. Оспорва и строителството да е било извършено в периода от 1990 до 1992г. Претендира, че е придобил правото на собственост по реда на ЗСПЗЗ, както и евентуално по реда на чл. 2, ал. 1 ЗВСОНИ. Твърди, че по реда на Закона за национализация на частни индустриални и минни предприятия от З. и С. В. е била отчуждена мелница и незастроена площ от 3000 кв.м. Поради това и имотът към момента на отнемането му не е представлявал земеделска земя. Същият не бил използван като земеделска земя и не бил включен в ТКЗС, а е предоставен за ползване на околийски промкомбинат „С. Т.“, а по-късно на дирекция „Държавен медицински резерв“, но само по отношение на постройките. Счита, че имотът е бил възстановен на основание чл. 2, ал. 2 ЗВСОНИ. Моли да бъде отхвърлен искът.

Третото лице помагач Държавна Агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ комуто процесния имот е предоставен за ползване съгласно АДС № **** представляващ складов терен с площ от 5.345 дка чрез юрк. С.А. взема становище за основателност на предявената претенция. Поддържа, че решението на поземлената комисия е нищожно поради противоречието му със закона – чл.2, т.3 ЗСПЗЗ тъй като върху процесната земя е било извършено строителство по договор от 11.06.1990г., т.е преди влизане в сила ЗСПЗЗ, което обстоятелство е пречка за реституцията на тази земя извършено с решението от ***., а освен това и на основание чл. 25 от ПМС № ***. имотът е предоставен за управление на третото лице-помагач, която го ползва като складова база „Медицински резерв“ – с.Б., т.е за нуждите на националната сигурност на страната и съгласно чл.24, ал.3 и ал.5 ЗСПЗЗ е държавна собственост.

Съдът след като се запозна със становището на страните и събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност и на основание чл. 12 ГПК намира за установено от фактическа и правна страна следното.

Решение № 3311/08.08.2018г. постановено по гр.д. № 5419/2016г. по описа на ПРС е влязло в сила в частта му с която е признато за установено по отношение на ответниците, че Държавата е собственик на реална част с площ от 3665 кв.м. от имот № *** по КВС на землището на село Б., Община Р., целият с площ от 5.345 дка, ***, с начин на трайно ползване- складов терен, с граници имоти с номера ***, ***и ***, която реална част е разположена между точки ****, по скица № 4 от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС, а след т. 4 е с граница по съществуваща на място ограда по точки **** по скица № 2 от СТЕ- лист ***от делото на ПРС, а след т. 15 по права линия до южната граница на имота в т. * на скица № *от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС и представлява цялата площ защрихована с жълти линии в границите на имот № *** по скица № * от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС.

Следователно, производството по делото при повторното му разглеждане е само досежно реалната част от имот № *** по КВС на землището на село Белозен, защрихована със сиви линии на скица № 4 от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС.

До колкото обаче процесния имот е един, основанието и страните по делото са едни, съдът ще разгледа претенцията само относно защрихованата в сиво линия съгласно указанията на ПОС като обследва всички относими и релевантни факти, обстоятелства и доказателства досежно целия имот № ***. Това е така тъй като спорът за реалната част не е възникнал между страните изначално, а се поражда в резултат на постановеното по делото Решение № 3311/08.08.2018г.

С решение № ***от ***. на ПК-Р. на наследниците на С.В. П. и З.В. П. е било възстановено правото на собственост в съществуващи (възстановими) стари реални граници върху имот представляващ складов терен от 5.345 дка, четвърта категория, местността ***, имот № *** по картата на землището.

Решението е издадено по молба от ***. на С.В. П., като правото на собственост е било удостоверено с Нотариален акт от ***- лист 283 от том 2 на ПОС. Към Решението е приложена скица на имота, върху която не са нанесени никакви обекти.

Следователно, гражданският съд може да извърши косвен контрол за законосъобразност на реституционната процедура, тъй като в случаите в които решението на поземлената комисия като административен акт противоречи на разпоредбите на ЗСПЗЗ за възстановяване на земеделската собственост, съдът не е обвързан с него – така  Решение № 201 от 30.06.2010 г. на ВКС по гр. д. № 79/2009 г., II г. о., ГК.

По делото се установява, че още през ***. е било предвидено извършването на строителство върху терена в непосредствена близост до мелницата, като е издадена скица-виза № ***за строеж на складови помещения- лист 122 от том 1 на ПОС. Документите за извършването на самото строителство, не са запазени, като в писмо от *** (лист 89 от том 1 на ПОС) се сочи, че строителството е било извършено по договор, сключен на *** В отчет от 1994г. (лист 401-404 от том 1 на ПРС) е описано извършването на плащания във връзка с изграждането на складовата база в периода от ***. до **. От приложените към исковата молба два протокола от *** (лист 75-79 от том 1 на ПОС) се установява, че към тази дата с категоричност са били изградени сградите, тъй като е проведено измерване на заземяването и е направена проверка на изпълнението на осветлението.

По делото е приета и СТЕ, от която се установява, че върху процесния имот са изградени множество сгради включени в комплекс-складова база ***, като площта на базата попада в няколко имота по КВС, в това число и част от процесния- 42.137 като навлиза в него с 3665 кв.м. Изготвени са скици на точното местоположение на сградите и оградата спрямо имотите по КВС. От представените документи се установява, че складовата база е ползвана и се ползва за цели на отбраната и сигурността на страната- съхраняване на запаси на държавния медицински резерв.

 От събраните гласни доказателствени средства / показанията на св. Н./се установява, че към *** цялата сегашна площ на медицинската база е била оградена и не се е обработвала. През пролетта на *** е започнала подготовка на терена и изграждането на две големи халета. Първото било изградено през *** и започнало изграждането на второто. Последното заедно с административната сграда били завършени през ***Възраженията на ответниците в тази насока са неоснователни.Възстановяване на собствеността не е било извършвано на земеделска земя, а на складов терен, което подкрепя изложеното от ищеца, че към този момент предназначението за земята вече е било променено.

При така събраните доказателства и при повторното разглеждане на делото съдът намира, че още преди *** земята е загубила земеделското си предназначение с предвиждането й за строителството на базата, заграждането й за реализирането на това мероприятия и започването на строителството с бюджетни средства. Налице е проведено мероприятие, което представлява пречка за възстановяване на собствеността. Данните за използването на терена за цели свързани с отбраната и сигурността на страната, за осъществяването на които е извършено строителството, определят земята като необходима на гражданската отбрана на Република България по реда на чл. 24, ал. 3 ЗСПЗЗ. Поради това земята, която се заема от складова база „Медицински резерв“ е незаконосъобразно възстановена.

Наличието на извършено до влизането на ЗСПЗЗ в сила строителство е пречка за възстановяването на имота в стари реални граници без значение дали това строителство е законно или не – така решение № 77/09.03.2020г. по гр.д. № 4209/2008г. по описа на ВКС. Решението за възстановяването правото на собственост на наследниците на С. и З. В. П.и в съществуващи стари реални граници на складов терен от 5 345 дка, който представлява имот *** и който имот по данни на СТЕ  обхваща прилежащата площ към  складова база „Медицински резерв“  за 3 665 кв.м противоречи на разпоредбата на чл. 10б ЗСПЗЗ. Процесното възстановяване на собствеността е нищожно поради прякото му противоречие със закона, който изрично изключва реституцията на земеделската земя, когато последната е застроена или е осъществено мероприятие. Имот № *** не може да бъде реституиран защото в него попада складова база „Медицински резерв“, а освен това и този имот вече няма характертистиката на земеделски.

Следва да се посочи, че възстановяването в стари реални граници е възможно да се осъществи там където тези граници съществуват или е възможно да бъдат установени. При издаването на реституционното решение от ПК точно разграничаване границите на реституирания имот и терена на ГУ ДРВВЗ не може да се извърши поради което и абсолютно неясно е за настоящата инстанция по какви критерии се извършва възстановяването на имота след като нито е извършено трасиране на терена, който се възстановява нито пък този терен е отграничен от земята ползвана от ГУ ДРВВЗ. В тази връзка съдът само отбелязва, че извършеното от СТЕ изчертаване на скица № *- лист 500 от том 2 на ПРС /защрихована в жълто/ отделяща ползваната за базата площ от ползваната от отвениците е следвало да бъде извършена в рамките на реституционната процедура, за да може да има легитимиращ собствеността ефект и евентуално да се извърши преценка затова налична ли е свободна площ за възстановяване, както и да бъдат преценени всички останали обстоятелства от административния орган в хода на реституционната процедура.

Вън от горното по делото е безспорно установено /СТЕ/, че в процесния имот са били построени и други сгради до ***., което само по себе си е пречка за възстановяване собствеността на земята, тъй като имотът не следва да се разглежда отделно, а като част от едно осъществено мероприятие на държавата, което съгласно чл. 10б ЗСПЗЗ препятства възстановяването на собствеността върху  бившите земеделски земи в стари реални граници, каквото е осъществено с реституционното решение.

Предвид на гореизложеното решение № ** от ***. на ПК-Р. не може да легитимира ответниците като собственици на защрихованата със сиви линии площ/реална част на процесния имот на скица № * от СТЕ- лист 500, защото е незаконосъобразно поради противоречието му със закона, тъй като реституираната земя, първо не е земеделска, и второ, поради това че е застроена отпреди влизането в сила на ЗСПЗЗ поради което и ответниците е слевало да да бъдат обезщетени съгласно установения от закона друг ред.

Същевременно установява се основанието, което легитимира Държавата като собственик на процесната реална част защрихована със сиви линии по скица № 4 от СТЕ - одържавяване за което е оформен АДС **** и впоследствие АПДС № *** поради което и предявения иск следва да бъде уважен за тази реална част.

Ето и защо предвид на гореизложеното Държавата е собственик на останалата част от имот № *** по КВС на землището на ***, защрихована със сиви линии на скица № 4 от СТЕ на л. 500 от делото на ПРС.

На основание чл. 78 ГПК в полза на ищеца следва да се присъдят разноски в общ размер на 2 230 лева от които с решение № 3111/08.08.2018г. в частта му която е влязла в сила са присъдени 1086,39 лева, следователно, за настоящето производство се присъжда разликата или сума в размер на 1 143,61 лева за първоначалното и повторното разглеждане на делото.

В полза на третото лице помагач следва да се присъдят разноски в размер на сумата от 600 лева за първоначалното и повторното разглеждане на делото.

На основание чл. 84 ГПК държавната такса от 157.13 лева за настоящата инстанция следва да се заплати от ответниците в полза бюджета на съдебната власт. От тях 81.63 лева са присъдени следователно същите се осъждат за сумата от още 75,50 лева.

Ответниците с оглед изхода на спора при повторното разглеждане на делото нямат право на разноски.

Така мотивиран съдът

 

Р Е Ш И :

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на В.Ж.В., с адрес: ***; К.З.Т. с адрес: *** ***; Д.С.З., с адрес: ***; С.С.И., с адрес: ***;  С.З.В., с адрес: ***; Д.Т.К., с адрес: ***; В.Т.К., с адрес: ***; С.В.Н., с адрес: ***; Й.В. ***; М.В. ***; И.Н.А., с адрес: ***; Б.Н.Т., с адрес: ***; С.Н.С., с адрес: ***;Б.Б.К., с адрес: ***; В.Н.Т., с адрес: ******; С.Н.С., с адрес: ***; Е.Я.З., с адрес: ***; В.А.З., с адрес: ***; и Д.Н.Н., с адрес: ***, Т.С.Ч. с адрес: ***

 че ДЪРЖАВАТА, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройство, чрез Областен управител на Област Пловдив, е собственик на останалата част от имот № *** по КВС на землището на ***, защрихована със сиви линии на скица № 4 от СТЕ на л. 500 от делото на ПРС;

ОСЪЖДА В.Ж.В., с адрес: ***; К.З.Т. с адрес: *** ***; Д.С.З., с адрес: ***; С.С.И., с адрес: ***;  С.З.В., с адрес: ***; Д.Т.К., с адрес: ***; В.Т.К., с адрес: ***; С.В.Н., с адрес: ***; Й.В. ***; М.В. ***; И.Н.А., с адрес: ***; Б.Н.Т., с адрес: ***; С.Н.С., с адрес: ***;Б.Б.К., с адрес: ***; В.Н.Т., с адрес: ******; С.Н.С., с адрес: ***; Е.Я.З., с адрес: ***; В.А.З., с адрес: ***; и Д.Н.Н., с адрес: ***, Т.С.Ч. с адрес: *** ДА ЗАПЛАТЯТ НА ДЪРЖАВАТА, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройство, чрез Областен управител на Област Пловдив СУМАТА от 1 143,61 лева, която представляват разноски за първоначалното и повторното разглеждане на делото;

ОСЪЖДА В.Ж.В., с адрес: ***; К.З.Т. с адрес: *** ***; Д.С.З., с адрес: ***; С.С.И., с адрес: ***;  С.З.В., с адрес: ***; Д.Т.К., с адрес: ***; В.Т.К., с адрес: ***; С.В.Н., с адрес: ***; Й.В. ***; М.В. ***; И.Н.А., с адрес: ***; Б.Н.Т., с адрес: ***; С.Н.С., с адрес: ***;Б.Б.К., с адрес: ***; В.Н.Т., с адрес: ******; С.Н.С., с адрес: ***; Е.Я.З., с адрес: ***; В.А.З., с адрес: ***; и Д.Н.Н., с адрес: ***, Т.С.Ч. с адрес: *** ДА ЗАПЛАТЯТ В ПОЛЗА НА Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ сумата от 600 лева разноски за за първоначалното и повторното разглеждане на делото;

ОСЪЖДА В.Ж.В., с адрес: ***; К.З.Т. с адрес: *** *** Д.С.З., с адрес: ***; С.С.И., с адрес: ***;  С.З.В., с адрес: ***; Д.Т.К., с адрес: ***; В.Т.К., с адрес: ***; С.В.Н., с адрес: ***; Й.В. ***; М.В. ***; И.Н.А., с адрес: ***; Б.Н.Т., с адрес: ***; С.Н.С., с адрес: ***;Б.Б.К., с адрес: ***; В.Н.Т., с адрес: ***Д***; С.Н.С., с адрес: ***; Е.Я.З., с адрес: ***; В.А.З., с адрес: ***; и Д.Н.Н., с адрес: ***, Т.С.Ч. с адрес: *** ДА ЗАПЛАТЯТ В ПОЛЗА бюджета на съдебната власт по сметка на РС – Пловдив сумата от 75,50 лева, която представлява държавна такса за настоящата инстанция

 

Скица № 2- лист 498 от том 2 на ПРС и скица № 4- лист 500 от том 2 на ПРС, от заключението на приетата СТЕ да се считат неразделна част от решението.

 

Решението е постановено при участието на трето лице подпомагаща страна на Държавата- Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“.

 

ОБЯВЯВА за влязло в сила решение № 3111/08.08.2018г. по гр.д. № 5419/2016г. по описа на РС – Пловдив в частта му в която е признато за установено, че ДЪРЖАВАТА собственик на реална част с площ от 3665 кв.м. от имот № *** по КВС на землището на село Б., Община Р., целият с площ от 5.345 дка, ***, с начин на трайно ползване- складов терен, с граници имоти с номера ***, ***и ***, която реална част е разположена между точки *, *****, по скица № 4 от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС, а след т. 4 е с граница по съществуваща на място ограда по точки ****, по скица № 2 от СТЕ- лист 498 от делото на ПРС, а след т. 15 по права линия до южната граница на имота в т. 9 на скица № 4 от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС и представлява цялата площ защрихована с жълти линии в границите на имот № *** по скица № 4 от СТЕ- лист 500 от делото на ПРС както И В ЧАСТТА му  С КОЯТО са присъдени разноските в полза бюджета на съда в размер на сумата от 81,63 лева  и в полза на ДЪРЖАВАТА в размер на сумата от 1086,39 лева.

 

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд – гр. Пловдив в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                           СЪДИЯ:/П/ ВЕСЕЛИН АТАНАСОВ

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА.

В.С.