Р Е Ш Е Н И
Е
№72 14.03.2019
год. гр. Стара
Загора
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Старозагорски
административен съд, шести състав на деветнадесети март през две хиляди и деветнадесета
година в открито съдебно заседание, в състав
Председател: Михаил Русев
Секретар Зорница
Делчева като разгледа докладваното от съдията Михаил Русев адм. дело №508 по
описа за 2018
год., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл.от АПК,
вр.с чл.215 ал.1 и чл.219 от Закона за устройство на територията ЗУТ/.
Образувано е по жалба на Министъра на земеделието, храните и горите,
чрез пълномощника си Директора на Областна дирекция „Земеделие“ Стара Загора срещу
Виза за проектиране на плътна ограда с височина 2.20 м, съгласно чл.48 от ЗУТ в
УПИ ІV-261, кв.38 по плана на с. Колена, издадена на 27.07.2018 год. от Главния
архитект на Община Стара Загора. В жалбата се твърди, че УПИ ІV-261 кв.38 по
плана на с. Колена е държавна собственост по аргумент от чл.45, ал.8 от
ППЗСПЗЗ, застроен е със стопанска сграда, представляваща част от имущество на
организация по §12 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Доколкото стопанисването на такива имоти по
силата на същата разпоредба е предоставено на министъра на земеделието, храните
и горите, който разпорежда извършване на действия по управлението и
разпореждане с тях. Изложени са в жалбата и от юр. П. съображения за незаконосъобразност
на визата поради противоречието й с материалния закон, предвид липсата на
съгласие от собственика на земята в лицето на Държавата за изграждане на
оградата, респективно липса учредено право на строеж в полза на заявителя Н.П..
УПИ ІV-261 е държавна собственост и се
стопанисва от Министерство на земеделието, храните и горите чрез ОД „Земеделие“
Стара Загора. По така изложените
съображения се иска отмяна на Визата за проектиране на плътна ограда в УПИ
ІV-261, кв.38 по плана на с. Колена, издадена на 27.07.2018 год. от Главния
архитект на Община Стара Загора. Претендира разноски.
Ответникът - Главен архитект на Община Стара Загора чрез процесуалния си
представител – юрисконсулт Д. В. оспорва жалбата като недопустима и
неоснователна. По допустимостта на жалбата заема становище, че е подадена след
законово установения срок, чието отпочване отнася към 15.08.2018 год. - момента
на съобщаване на Областния управител на област Стара Загора /с писмо
изх.№10-11-8943/14.08.2018 год./. Излага и доводи, че Директорът на ОД
„Земеделие“ – Стара Загора не е заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.1
вр. с ал.2 от ЗУТ. Независимо че законодателят е предвидил специални правомощия
в полза на Министъра на земеделието, храните и горите, твърди, че не са
предоставени в полза на ОД „Земеделие“ с изрична норма права на управление,
нито право да упражнява права на Държавата като собственик на имоти- държавна
собственост и в конкретния случай – спрямо имот по ЗСПЗЗ. Касае се за имот,
застроен със сграда, който е предоставен за стопанисване и управление,
следователно правата върху него следвало да се упражняват от Министъра на
регионалното развитие и благоустройството, съответно от Областния управител, а
не от Директора на ОД“Земеделие“ – Стара Загора. Излага съображения, че не е
налице надлежно упълномощаване по реда на ГПК от страна на Министъра на
земеделието, храните и горите на Директора на ОД“Земеделие“ Стара Загора за
подаване на жалбата, по повод на която е образувано настоящето дело. Аргументира,
че производството е инициирано от лице с право на строеж и е законосъобразно
проведено, като визата е издадена в съответствие с материалния закон. Счита, че
съгласието на Министъра на земеделието, храните и горите за учредяването на
правото на строеж е на следващ етап, предхождащ издаването на разрешението за
строеж. По тези съображения иска оставяне без разглеждане, респективно -
отхвърляне на жалбата. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение в
минимален размер.
Заинтересованата страна Н.Г.П. заема становище за неоснователност на
жалбата, като твърди, че става дума за 5-10 м. ограда, за да си загради имота. Иска
отхвърляне на жалбата.
Заинтересованата страна Областен управител на област Стара Загора в становище вх.№4807/19.11.2018 год. изразява
становище за допустимост и основателност на жалбата, като поддържа доводи, че имотът
е държавна собственост /лист 35-36/. В съдебно заседание се представлява от
юриск. П., като подкрепя доводите на жалбоподателят и претендира юрисконсултско
възнаграждение.
По делото са представени и приети като доказателства документите,
съдържащи се в административната преписка.
Въз основа на съвкупната преценка на представените и приети по делото
доказателства, съдът приема за установено следното:
Със заявление вх.№20-03-219/26.07.2018 год. до Главния архитект на
община Стара Загора Н.Г.П. е поискал на основание чл.140, ал.1 от ЗУТ да му
бъде издадена виза за проектиране на плътна ограда с височина до 2.20 м. по
чл.147 от ЗУТ в УПИ ІV-261, кв.38 по плана на с. Колена /лист 8/. Заявителят се
легитимирал като собственик на селскостопански обект – полумасивна едноетажна стопанска
сграда- навес /изток/ в с. Колена, построен върху държавна земя – УПИ ІV-261,
кв.38 по плана на село Колена, общ. Стара Загора при посочени граници с
нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот №63, том ІV,
рег.№6546, дело 536 от 2016 год. /лист 9/.
Издадена е скица №1523 от 17.07.2018 год. с виза за проектиране от 27.07.2018 год.
на Главния архитект на Община Стара Загора за проектиране на плътна ограда с
височина до 2.20 м. съгласно чл.48 от ЗУТ в УПИ ІV-261, кв.38 – стопански двор с. Колена, като е указано местополжението
й е по син контур по вътрешната регулационна линия между УПИ ІV-261 и V-261 /лист
16/. Относно собствеността на УПИ ІV-261 в скицата е отбелязано: „Държавата –
за земята. Н.Г.П. – н.а. №200 от 2016 год. за сграда“. Подробния устройствен
план е одобрен със заповед №3/02.01.1995 год.
В съобщение изх.№19-99-323/27.07.2018
год. като заинтересовано лице е посочена Областна администрация Стара Загора /лист
5/, съответно съобщение за издадената виза е изпратено с писмо изх.№10-11-8943
от 14.08.2018 год. на Кмета на общината до Областния управител на област Стара
Загора. То е постъпило в Областна администрация – Стара Загора с рег.№ДС-379/15.08.2018
год. /лист 6/. С писмо изх.№ДС-379/17.08.2018 год. Областния управител е
препратил съобщението до Директора на Областна дирекция „Земеделие“ Стара
Загора, като то е постъпило в деловодството на областната дирекция с вх.№РД-397/20.08.2018
год. /лист 7/.
Съдът, като обсъди събраните по делото
доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и
становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността
на оспорения административен акт на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146
от АПК, намира за установено следното:
Визата за проектиране по чл.140 от ЗУТ
е акт, свързан с устройство на територията. Тя има статут на индивидуален
административен акт по смисъла на чл.214, т.1 от ЗУТ,
в случаите при които с нея се допуска ново строителство, както е в случая. Жалбата
е подадена от процесуално легитимирано лице - по аргумент от чл.140, ал.3 вр. с чл.131,
ал.2, т.1 от ЗУТ Директора на Областна дирекция „Земеделие“ като пълномощник на
Министъра на земеделието, храните и горите. Визата е издадена за УПИ ІV-261, кв.38 – с. Колена
- бивш стопански двор /скица №1523 от
17.07.2018 год. – лист 16/, като имотът е държавна собственост.
Обстоятелството, че за имота не е съставен акт за държавна собственост към
момента на издаването на скицата, не обуславя съмнение в принадлежността на
правото на собственост на Държавата. Към датата на постановяване на решението
такъв вече е издаден и е наличен в кориците на делото /лист 52/. От една страна
в регистъра към плана за УПИ ІV-261 изрично е вписано че Държавата е собственик
на земята /скица №1523/17.07.2018 год. – лист 16/. От друга страна, Държавата
не е загубвала правото си на собственост върху земите, застроени със сграда на организации по §12 от
ПЗР на ЗСПЗЗ, аргумент за което е разпоредбата на чл.10б, ал.5 ЗСПЗЗ. В този смисъл и решение на ВКС по чл. 290 от ГПК
№155 от 13.09.2016 год. по гр. дело №4607/2015 год. на IV ГО/. Съгласно чл.10,
ал.12 от ЗСПЗЗ се възстановяват правата на собствениците по реда на чл.14, ал.1,
т.1 от ЗСПЗЗ върху земите във и извън границите на урбанизираните територии
(населени места), включени в стопанските дворове на ТКЗС, ДЗС или други,
образувани въз основа на тях селскостопански организации, които не са застроени
или не представляват прилежащи площи към сгради. Такова възстановяване се
извършва само ако земите имат земеделски характер по смисъла на чл.2 от ЗСПЗЗ,
т.е. годни са за земеделско ползване. В случаите когато вследствие изграждането
на стопанския двор земята е загубила качеството си на земеделска и не е годна
за земеделско производство, е налице извършено мероприятие по смисъла на чл.10б,
ал.1 от ЗСПЗЗ, което не позволява възстановяване на собствеността. Поради това
тези земи се считат за държавна собственост по смисъла на чл.10б, ал.5,
предишна ал.4 от ЗСПЗЗ. Именно поради това в §35, ал.4 от ПЗР ЗИД ЗСПЗЗ/ДВ
бр.13/19.02.2007 год. и в чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ е предвидено издаването на
актове за държавна собственост за тези земи. С оглед на изложеното и предвид
записванията в регистъра към плана УПИ ІV-261, кв.38 по плана на с. Колена е
държавна собственост. Според чл.45, ал.10 от ППЗСПЗЗ изречение второ,
стопанисването, управлението и разпореждането с такива земи се извършва от
министъра на земеделието, храните и
горите.
Следователно, както и по аргумент от чл.24, ал.12 от ЗСПЗЗ, посоченият орган
е заинтересовано от производството лице
/чл.131, ал.2, т.1 от ЗУТ/. Уведомяване на този орган за издаването на визата е
направено на 20.08.2018 год., с постъпване в деловодството на ОД „Земеделие“
Стара Загора препратеното от Областния управител съобщение. Броен от тази дата,
срокът за оспорване се явява спазен с подаването на жалбата на 03.09.2018 год.
Жалбата изхожда от Директора на Областна дирекция „Земеделие“ като пълномощник
на Министъра на земеделието, храните и горите съгласно т.18 от негова Заповед
№РД-46-301/15.06.2018 год. /лист 12-14/. С т.18 от тази заповед Директора на ОД
„Земеделие“ Стара Загора е упълномощен от Министъра на земеделието, храните и
горите да оспорва пред компетентния съд административни актове, издадени по
реда на ЗУТ, засягащи имоти – държавна собственост, както е в случая. В този
смисъл, изложените аргументи за липсата на надлежно упълномощаване от страна на
Министъра на земеделието, храните и горите, изложени в съдебно заседание от
страна на процесуалния представител на ответника по делото, са неоснователни. С
оглед на изложеното, жалбата е процесуално допустима.
Разгледана
по същество, жалбата е и основателна.
Виза за проектиране на плътна
ограда с височина 2.20м, съгласно чл.48 от ЗУТ в УПИ ІV-261, кв.38 по плана на
с. Колена, издадена на 27.07.2018 год. от Главния архитект на Община Стара
Загора е издадена от материално и териториално компетентен
административен орган по аргумент от чл.140, ал.1 от ЗУТ в редакция ДВ бр.101/2015 год., действала към датата на
издаването на акта.
Визата за проектиране
представлява копие (извадка) от действащ подробен устройствен план с обхват поземления
имот и съседните поземлени имоти, с означени налични сгради и постройки в него
и в съседните имоти и с нанесени линии на застройване и допустими височини,
плътност и интензивност на застрояване и други изисквания, ако има такива,
както и допустимите отклонения по чл.36, а когато кадастралната карта е влязла
в сила след влизането в сила на подробния устройствен план, визата се издава
върху комбинирана скица от кадастралната карта и подробния устройствен план. Издадената в случая виза от 27.07.2018 год. от Главния
архитект на Община Стара Загора е в
надлежна форма, като издадена върху скица №1523 от
17.07.2018 год., извадка от подробния устройствен план на с. Колена,
одобрен със заповед №3/02.01.1995 год. и съдържа линия за проектиране на
оградата изцяло в УПИ ІV-261, кв.38 с. Колена. Визата обаче е издадена при
неправилно приложение на материалния закон - чл.140 ал.1 изр. първо от ЗУТ, според
която виза се издава на възложителя или упълномощено от него лице. В случая
заявителят Н.Г.П. не се е легитимирал като лице с качество на възложител по
смисъла на чл.161 от ЗУТ, доколкото няма право на собственост върху имота, нито
в негова полза е учредено право на
строеж от собственика на УПИ ІV-261 за изграждането на оградата. Безспорно е че, същият е собственик на
сградата, но исканата ограда ще бъде построена върху земя, която е държавна
собственост, а не негова лична. Следователно оспорената виза за проектиране от
27.07.2018 год. на Главния архитект на община Стара Загора за проектиране на
плътна ограда с височина до 2.20 м.
съгласно чл.48 от ЗУТ в УПИ ІV-261, кв.38 – стопански двор с. Колена е
незаконосъобразна поради издаването й в противоречие с материалния закон и
следва да се отмени на това основание.
Доколкото се касае
за спор, засягащ земя от държавния поземлен фонд и по аргумент от чл.24, ал.12
от ЗСПЗЗ, държавата се представлява пред съда от министъра на земеделието,
горите и храните, жалбоподател в случая, конституирането на Областния управител
на област Стара Загора се явява неправилно и следва да се отмени.
С оглед изхода на делото и осъществяването на
юрисконсултска защита в полза на жалбоподателя, на основание чл.143, ал.1 АПК основателно
е искането на същия за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съответно
Община Стара Загора следва да заплати на Министерство на земеделието разноски
за юрисконсултска защита в размер на 100.00 лв., съгласно чл.24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК и
чл.37 от Закона за правната помощ.
Водим от горните мотиви и на основание
чл.172, ал.2, предложение второ от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
определението си за конституиране Областния
управител на Старозагорска област като заинтересована
страна по делото.
ОТМЕНЯ
по жалба на Министъра на земеделието, храните и горите Виза за проектиране на плътна ограда с височина 2.20 м., съгласно
чл.48 от ЗУТ в УПИ ІV-261, кв.38 по плана на с. Колена, издадена на 27.07.2018 год.
от Главния архитект на община Стара Загора
като незаконосъобразна.
ОСЪЖДА
Община Стара Загора, ЕИК *********, представлявана от Кмета
Живко Веселинов Тодоров да заплати на Министерство на земеделието, храните и
горите сумата от 100.00 /сто/ лв., представляваща направените по делото
разноски.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14
дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: