РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Административен съд
Пловдив
Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 375/22.2.2021г.
гр.Пловдив, 22 , 02 , 2021година
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Пловдив, V-ти
състав, в открито заседание на 25,01,2021 година, в състав :
Административен съдия : Стоил Ботев
с
участието на секретаря В. К. , като разгледа докладваното от съдията
адм. дело № 2758/2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.
Жалбоподателят
– „Хепи фрутс“ ООД, с ЕИК *********, с адрес в с.Ново село, общ Стамболийски,
област Пловдив, ул. „Ормана“ № 1 чрез адв.В. обжалва Уведомително писмо за
одобрение на заявка за плащане № 02/16/030918/92774 от 20.01.2020 г. на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с изх.№ 02-161-2600/47#2
от 15.10.2020 г. с което са редуцирани „консултантски услуги за изготвяне на
оперативна програма – 1бр.“ в размер на
11 335 ,73 лв.
В жалбата , както и в
представената писмена защита / л.
682/ се навеждат доводи за
немотивираност на обжалваният акт, както и че
процесното уведомително писмо за
одобрение на заявка за плащане е неправилен и незаконосъобразен индивидуален административен
акт, издаден в противоречие с материалния закон. Претендира се присъждане на
направените съдебни / л. 687/ и деловодни разноски.
Ответникът по жалбата – Изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“
изразява становище / л. 18/ за
неоснователност и недопустимост на жалбата и моли същата да бъде отхвърлена.
Прави искане за присъждане на разноски, за осъществена по делото юрисконсултска
защита, в размер определен от съда. Алтернативно прави възражение за
прекомерност на претенцията за адвокатски хонорар.
След като прецени твърденията на
страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от
фактическа страна следното:
„Хепи фрутс“ ООД е сключил договор № 05/92774
от 28.12.2018 г. /л.32-39/ за отпускане на финансова помощ с ДФ „Земеделие"
по схема „Оперативни програми“, подкрепена от Европейския фонд за гарантиране
на земеделието /ЕФГЗ/ в размер на 624 967,17 лв. за изпълнение на оперативна
програма с УИН 16/030918/92774, одобрена
със Заповед № 03-РД/5195 от 17.12.2018 г., включваща изпълнение на мерки,
дейности, операции, инвестиции, извършване на административни, предварителни и
специфични разходи, включени в оперативната програма, до одобрените и реално
извършени разходи.
През периода на изпълнение на
оперативната програма дружеството е депозирало искания за изменение на
първоначално одобрената оперативна програма, по които УО се е произнасял със
заповеди 03-РД/5195#1 от 20.03.2019г. /л.267-274/ и 03-РД/5195#2 от
16.01.2020г. /л.52-56/, въз основа на които са сключвани допълнителни
споразумения към договор № 05/92774 от 28.12.2018 г. - № 01/05/92774 от
21.03.2019г. /л.275-278/ и № 03/05/92774
от 20.01.2020 /л.57-60/. Видно от посочените заповеди на „Хепи фрутс“ ООД са одобрени разходи за
консултантски услуги за 2019г. в размер на
11 335,73 лв. Със сключеното допълнително споразумение е уговорено допустимият
за финансиране разход за 2019г. за „консултантски услуги за изготвяне на
оперативна програма – 1бр.“ е в размер на 11 335 ,73 лв.
На 20.01.2020г. „Хепи фрутс“ ООД е
подало заявление за окончателно плащане за период 01.07.2019г. до 31.12.2019г.,
в което е посочен извършен разход за консултантски услуги в размер на 11 335,73
лв. Към заявлението е приложен договор за възлагане на консултантски услуги,
сключен с „Демоис Консулт“ ООД, анекс към него и фактури за заплащане на
извършената услуга.
С Уведомителни писма изх. №
01-2600/995 от 12.03.2020 г. и изх. № 01-2600/995#2 от 01.04.2020 г.на
заместник-изпълнителният директор на ДФЗ /л.327-330/ на дружеството
жалбоподател е даден срок за представяне на документи във връзка с изискването
за съответствие с процедурата по схема „Оперативни програми“, като в писмото е
посочено, че при извършване на административни проверки по подаденото заявление
за подпомагане за кампания 2019 г. са установени непълноти в представените
документи и данни, подробно описани в писмото. В отговор жалбоподателят е
представил изисканите документи и данни.
След извършване на проверката на
място и преценка на изисканите и представени от „Хепи фрутс“ ООД документи и
данни е издадено оторизационно писмо за плащане по схема „Оперативни програми“
№ ОР 00009/29.09.2020г., с което на жалбоподателя е оторизирана сума в лева, в
размер на 9 752,34 лв.
С Уведомително писмо
изх.№02-161-2600/47#2 от 15.10.2020 г., предмет на оспорване в настоящото
съдебно-административно производство, за одобрение на заявка за плащане
№02/16/030918/92774 от 20.01.2020г. „Хепи фрутс“ ООД е уведомен, че на
02.10.2020г. ДФ „Земеделие“ – Разплащателна агенция е извършил плащане в размер
на 9 752,34 лв. в съответствие с договор за отпускане на финансова помощ и
подадена заявка за плащане. В писмото е посочено, че след разглеждане и оценка
за допустимост на разходите, заявени за плащане е извършена редукция на
стойност 11 335,73 лв. за разходи за консултантски услуги, с полагаема субсидия
в размер на 6 536,67 лв., определени като недопустими. Ответникът се е позовал
на факта, че посочените разходи не попадат в обхвата на т.16 и т.17 от
Приложение №10а към чл.20 ал.4 от Наредба №11/2007г. и не отговарят на
принципите за икономичност, ефективност и ефикасност.
Въз основа на така установените факти, съдът от правна страна приема
следното:
Жалбата е подадена пред надлежен съд,
от надлежно легитимирано лице, в законоустановения / 26,10,2020г./ срок, поради
което е процесуално допустима, а
разгледана по същество, е основателна.
Процесното уведомително писмо е
издадено от компетентен орган. Съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП,
"Разплащателна агенция" е специализирана акредитирана структура за
приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от
Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително
интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на
законодателството на Европейския съюз. А съгласно чл.20а, ал.1 и ал.2 от ЗПЗП,
изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на
Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност, и я
представлява. С разпоредбата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП (в приложимата й редакция
- ДВ, бр.2 от 2018 г.), е въведена възможност изпълнителният директор да
делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския
съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения,
произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване
и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори
по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и
инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните
директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно
териториалната им компетентност. Така според разпоредбата на чл.11, ал.2 от
Устройствения правилник на ДФЗ изпълнителният директор може да делегира със
заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното
законодателство, в т. ч. за вземане на решения, произнасяне по подадени
заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник
изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда
съобразно териториалната им компетентност. Съгласно чл.46, ал.1 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г.,
Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, одобрява, намалява
или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на
административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за
подпомаганите дейности.
Като правно основание за издаване на
уведомителното писмо органът е посочил т.16 и т.17 от Приложение №10а към чл.20
ал.4 от Наредба №11/2007г.
Основателни са възраженията на
жалбоподателя, че заявеното подпомагане за консултантски услуги не попада в
обхвата на т.16 и т.17 от Приложение №10а към чл.20 ал.4 от Наредба №11/2007г.
Съгласно т.16 и т.17 от Приложение №10а към чл.20 ал.4 от Наредба №11/2007г.
допустими за подпомагане разходи по оперативните програми свързани с проекта, в
т.ч. разходи за предпроектни проучвания, такси, хонорари за архитекти, инженери
и консултанти, придобиване на ноу-хау, патентни права и лицензии, извършени в
процеса на подготовка на оперативната програма. Съгласно т.17 от Приложение
№10а към чл.20 ал.4 от Наредба №11/2007г. допустими за подпомагане разходи по
оперативните програми свързани с управлението на оперативния фонд и с
изпълнение на оперативната програма, в т.ч. разходи за управление и персонал,
доклади и проучвания за оценяване, разходи за водене на счетоводство и за
управление на отчетността на оперативния фонд; разходи за квалифициран
персонал, включително хонорари и заплати.
Разпоредбата на чл.20 ал.4 от Наредба
№11/2007г. гласи, че организациите на производители на плодове и зеленчуци
изготвят оперативните си програми съгласно чл. 33 от Регламент (ЕС) №
1308/2013, чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/892 на Комисията, чл. 31
от Делегиран регламент (ЕС) 2017/891 на Комисията и Националната стратегия за
устойчиви оперативни програми на организации на производители на плодове и
зеленчуци в Република България в съответствие с приложение № 9а. Ал. 4 (Изм. -
ДВ, бр. 43 от 2009 г., бр. 9 от 2012 г., бр. 52 от 2016 г., бр. 34 от 2018 г.,
бр. 38 от 2019 г. Сравнение с предишната редакция) на същия текст гласи, че
организациите на производители на плодове и зеленчуци могат да включват в
оперативните си програми допустимите разходи, посочени в приложение № 10а. Забранява
се включването в оперативните програми на дейностите и разходите, предвидени в
Приложение II на Делегиран регламент (ЕС) 2017/891 на Комисията.
В тази връзка следва да се посочи, че
с оспорения административен акт, зам. изпълнителният директор на ДФЗ е посочил
само, че жалбоподателят не попада в обхвата на т.16 и т.17 от Приложение №10а
към чл.20 ал.4 от Наредба №11/2007г. и не отговарят на принципите за
икономичност, ефективност и ефикасност, без да изложи конкретни факти и
доказателства в тази посока. А това има отношение към мотивираността на
издадения акт, неговата форма и последващата възможност за съдебен контрол на
неговата законосъобразност. Действително
според ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ мотивите към административния акт
могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на
административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта органи. В
конкретния случай в процесното уведомително писмо, с което на жалбоподателя е
отказано финансово подпомагане за заявена за плащане сума в размер на 11 335,73 лв. за разходи за консултантски
услуги, такива документи на са посочени, което е самостоятелно основание за
отмяна на оспореното уведомително писмо.
Съгласно трайната съдебна практиката
на административните съдилища и Върховният административен съд, неизлагането на
конкретни мотиви е нарушение на законовото изискване за форма на
административния акт, което лишава жалбоподателя от възможността за
организиране на адекватна правна защита, препятства осъществяването на контрол
за законосъобразност на акта от страна на съда и е самостоятелно основание за
неговата отмяна, доколкото законосъобразността на административния акт се
преценява въз основа на фактите, посочени в него, които съдът не може да
допълва или изменя.
По изложените съображения оспореното
уведомително писмо с изх. № 02 /16/ 030918 / 92774 от 20.01.2020 г., като издадено в нарушение на законовото
изискване за форма и при неправилно приложение на материалния закон е
незаконосъобразно и следва да бъде отменено.
Предвид изхода на спора основателна е
претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото в размер на
1070 лв., от които 1 020 лв. - заплатено адвокатско възнаграждение (видно от
приложения на лист 687 по делото списък на разноските) и 50 лв. - внесена
държавна такса. Неоснователно е възражението на ответника за прекомерност на
адвокатското възнаграждение, с оглед предвидения в разпоредбата на чл. 8, ал.
2, т. 7 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. минимален размер на възнаграждението за дела
по ЗПЗП - 500 лв., и с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Водим от горното и на основание чл.
172 от АПК съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Уведомително писмо за
одобрение на заявка за плащане № 02/16/ 030918/ 92774 от 20.01.2020 г. на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с изх.№ 02-161-2600/47#2
от 15.10.2020 г. , с
което се отказва плащане за „консултантски услуги за изготвяне на оперативна програма“ в размер на 11 335 ,73 лв.
ОСЪЖДА Държавен фонд
"Земеделие"-РА да заплати на „Хепи фрутс“ ООД, с ЕИК *********, с
адрес в с.Ново село, общ Стамболийски, област Пловдив, ул. „Ормана“ № 1 съдебни разноски в размер на 1070 / хиляда и
седемдесет/ лева.
Решението може да се обжалва пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: