РЕШЕНИЕ
№ 328
гр. Благоевград, 27.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VI
НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на трети юни през две хиляди
двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Кристина Евг.
Панкова
при участието на секретаря Латинка Г.
Насина
като разгледа докладваното от Кристина Евг.
Панкова Административно наказателно дело
№ 20221210200430 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на К. ЕВГ. В., с ЕГН
**********, с адрес: Б***, ул. З*****, против
1
Наказателно постановление № 244а-
104/24.02.2022 г., издадено от Директора на
ОД на МВР- Благоевград, с което на
жалбоподателя за извършено нарушение по т.
15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021 година
на министъра на здравеопазването, във връзка
с чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето, вр.
чл.63, ал.4 от ЗЗдр, на основание чл.209а, ал.4,
вр.чл.209, ал.1 от ЗЗдр е наложено
административно наказание „глоба“ в размер
на 300 лева.
В жалбата се релевират доводи за
незаконосъобразност на атакуваното
наказателно постановление, както и се сочи,
че на посочената в акта и НП дата
жалбоподателят не е бил посетител в б**
М**, тъй като по това време е бил задържан в
01 РУ Полиция за нарушаване на
обществения ред. Иска се от съда да отмени
атакуваното НП, като незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят
редовно призован, не се явява и не се
представлява, не изразява становище по
2
същество.
Административнонаказващият орган,
редовно призован, не изпраща представител.
В представени по делото писмени бележки се
изразява становище за законосъобразност на
наказателното постановление. Претендира се
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, след като съобрази доводите на
страните, събрания по делото доказателствен
материал и закона, установи от фактическа
страна следното:
Съгласно т.15 на Заповед № РД-01-
748/02.09.2021г. на МЗ на територията на Р.
България, считано от 07.09.2021 г. до
31.10.2021 г. посещенията в заведенията за
хранене и развлечения по смисъла на чл.124
от Закона за туризма, игралните зали и казина
се допускат само в часовия интервал от 07:00
ч. до 23:00 ч. при спазване на отстояние от 1.5
м. между облегалките на столовете на
съседните маси, допускане на не повече от 6
души на една маса и носене на защитни маски
за лица от персонала.
На 19.09.2021г. свидетелите Р.Б., К.Н. и
3
Р.И. - служители на 01 РУ Полиция
Благоевград били включени в провеждана
специализирана полицейска операция във
връзка със спазването на въведените
противоепидемични мерки на територията на
Република България.
Около 00:10 ч. на същата дата Р.Б., К.Н. и
Р.И. извършили проверка в б* „М**“,
находящ се в гр. Б*, ул. „С**********.
Полицейските служители установили, че в
заведението - обект на проверката има
множество посетители, като двама от тях
отказали да изпълнят полицейските
разпореждания, единият от тях бил
жалбоподателят, поради което същия бил
отведен в полицейското управление и
задържан за 24 часа, наред с това тъй като бил
установен в б* „М*” свидетелят Р.Б. приел, че
жалбоподателят К.В., като клиент- посетител
на б* „М*“ е нарушил т. 15 от Заповед № РД-
01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването, като по този начин е
извършил нарушение на чл.209а, ал.1 ЗЗдр,
поради което на същата дата в присъствието
на свидетеля И. и Н. и жалбоподателя К.В.
съставил срещу последния АУАН с № 1899а-
4
822.
На 24.02.2022 г., Директорът на ОДМВР
Благоевград издал обжалваното наказателно
постановление, с което на жалбоподателя с
което на жалбоподателя за извършено
нарушение по т. 15 от Заповед № РД-01-
748/02.09.2021 година на министъра на
здравеопазването, във връзка с чл. 209а, ал. 1
от Закона за здравето, вр. чл.63, ал.4 от ЗЗдр,
на основание чл.209а, ал.4, вр.чл.209, ал.1 от
ЗЗдр е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 300 лева. НП е връчено
на жалбоподателя на 15.03.2022 г.
Изложената фактическа обстановка съдът
прие за установена от разпитаните по делото
свидетели Р.Б., К.Н. и Р.И., Л* П., както и
приложените към
административнонаказателната преписка и
приети по делото писмени доказателства,
които са безпротиворечиви, относно
подлежащите на доказване факти и
установяват по несъмнен начин възприетата
5
фактическа обстановка, като последователни
и логични.
В показанията си свидетелят Р.Б. обяснява
факти, свързани с времето на извършване на
проверката, обекта на проверка,
констатациите, обстоятелствата при съставяне
на АУАН. Показанията на свидетелите
полицейски служители са последователни,
логични и взаимно допълващи се, изградени
на непосредствените впечатления от
проверката, поради което съдът ги кредитира
изцяло. От показанията на тези свидетели и
съставения АУАН съдът установи детайли
около извършената проверка, направените
при нея констатации, както и процедурата по
съставяне и връчване на АУАН на
жалбоподателя.
В хода на административнонаказателното
производство е разпитан и свидетелят Л. П.,
който чрез показанията си установява своето
участие в проверката, повода на същата, както
и поведението на жалбоподателя.
В основата на фактическите си изводи
съдът постави показанията на свидетелите
Р.Б., К.Н. , Р.И., Л* П., тъй като по делото
няма данни за заинтересованост на тези
6
свидетели от изхода на делото и не са
представени доказателства, които да
опровергават техните показания.
Показанията на тези свидетели се основава на
непротиворечивото, последователно и пълно
възпроизвеждане на непосредствено
възприети от тях обстоятелства, релевантни
към предмета на делото.
Писмените документи, като относими към
предмета на делото и изясняващи същото,
съдебният състав кредитира изцяло и основа
фактическите си изводи и въз основа на тях,
като същите са приобщени по надлежния
процесуален ред.
От Заповед № РД-01-748/02.09.2021г. на
министъра на здравеопазването, съдът
установи вида и срока на действие на
въведените с тази заповед
противоепидемични мерки.
При така установената фактическа
обстановка, съдът приема от правна страна
следното:
Жалбата е процесуално допустима,
разгледана по същество основателна, по
следните съображения:
При разглеждане на дела по оспорени
7
наказателни постановления районният съд е
инстанция по същество, с оглед на което
дължи извършването на цялостна проверка,
относно правилното приложение на
материалния и процесуалния закон,
независимо от посочените от жалбоподателя
основания.
В изпълнение на това свое правомощие
съдът констатира, че АУАН и НП са издадени
от компетентни органи - АУАН е съставен от
надлежно упълномощено на основание
чл.209а, ал.3 ЗЗдр лице с приложената заповед
№ 244з-843/24.03.2020г. на Директора на
ОДМВР-Благоевград, а атакуваното НП е
издадено в съответствие с разпоредбата на
чл.209а, ал.4 ЗЗдр от директора на
съответната областна дирекция на МВР. В
този смисъл актосъставителят и наказващият
орган са материално и териториално
компетентни да установят нарушението и да
наложат за него административно наказание.
АУАН е съставен в присъствие на
нарушителя и му е връчен и подписан от него.
Спазени са сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3
ЗАНН, като двата документа съдържат
законоустановените с чл.42 и чл.57, ал.1
8
ЗАНН реквизити, като нарушението е
описано подробно, с посочване на мястото и
начина на извършване, обстоятелствата по
неговото извършване и правната му
квалификация. Релевантните за обективната
съставомерност на нарушението признаци са
описани по ясен и конкретен начин, като
дадената правна квалификация съответства на
словесното описание.
Разпоредбата на чл. 209а, ал. 1 ЗЗдр е
едновременно санкционна и въвеждаща
правило за поведение, а нейният бланкетен
характер е запълнен с посочването на
конкретната заповед на министъра на
здравеопазването и противоепидемичната
мярка, която е приета за нарушена от
жалбоподателя.
Предвид изложеното съдът приема, че при
ангажиране на административнонаказателната
отговорност на жалбоподателя не са
допуснати съществени процесуални
нарушения, които да са довели до
ограничаване на правото му на защита и на
собствено основание да са предпоставка за
отмяна на атакуваното наказателно
постановление.
9
Съгласно т.15 от Заповед №РД-01-
748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването посещенията в заведенията
за хранене и развлечения по смисъла на чл.
124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина се допускат само в часовия интервал
от 07:00 ч. до 23:00 ч. при спазване на
отстояние от 1.5 м. между облегалките на
столовете на съседните маси, допускане на не
повече от 6 души на една маса и носене на
защитни маски за лице от персонала.
На първо място следва да се посочи, че б*
„М*“, където е извършена проверката от
служителите на 01 РУ Полиция Благоевград
представлява заведение за развлечение по
смисъла на чл. 124, ал.7, т.6 вр. ал.2, т. 5 от
Закона за туризма, поради което за същата е
приложима въведената с т. 15 от Заповед №
РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването забрана на посещенията
след 23:00 ч. На следващо място по безспорен
начин се установи, че жалбоподателят се е
намирал в заведението към момента на
проверката, това се установява, както от
показанията на разпитаните свидетели, така и
от събраните писмени доказателства, поради
10
което доводите в жалбата в обратна насока
съдът прие за неоснователни. Действително
от представената информация от 01 РУ
Полиция, ведно със Заповед за задържане се
установява, че същия е бил задържан, но това
задържане е станало след като е установен в
бар Мемо и във връзка с неговото поведение,
още повече посочения час в акта е даден
ориентировано. Ето защо съдът прие, че по
време на проверката същия е бил в бар Мемо.
Съдът обаче намира, че наказващият орган
неправилно е ангажирал
административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя за нарушение на
посочената противоепидемична мярка, чийто
адресат не е той.
От лексикалното и граматическо тълкуване
на текста на противоепидемичната мярка, за
нарушението на която е санкциониран
жалбоподателя се установява, че адресат на
предвиденото с нея задължение в заведенията
за хранене и развлечения по смисъла на чл.
124 от Закона за туризма, игралните зали и
казина да се допускат посещения само в
часовия интервал от 07:00 ч. до 23:00 ч. при
спазване на отстояние от 1.5 м. между
11
облегалките на столовете на съседните маси,
допускане на не повече от 6 души на една
маса и носене на защитни маски за лице от
персонала е дружеството, което стопанисва
съответното заведение за хранене и
развлечение.
Именно на юридическото лице,
стопанисващо заведението за хранене и
развлечение е вменено задължението да
създаде необходимата организация да се
допускат посещения единствено в часовия
интервал от 07:00ч. до 23:00ч. при спазване на
останалите въведени с т.15 изисквания / В
този смисъл Решение № 996/13.05.2022 г. по
КНАХД № 178/2022 г. на АдмСъд
Благоевград, Решение № 1007/13.05.2022 г.
по КНАХД № 179/2022 г. на АдмСъд
Благоевград, Решение № 272 от 8.09.2021 г.
на АдмС - Смолян по КНАХД № 106/2021 г.,
Решение № 302 от 30.09.2021 г. на АдмС -
Смолян по КНАХД № 107/2021 г., Решение
№ 879 от 30.11.2021 г. на РС - Бургас по АНД
№ 4212/2021 г., Решение № 1969 от
11.11.2021 г. на РС - Пловдив по АНД №
3649/2021 г./.
Ето защо при установеното от
12
проверяващите неизпълнение на това
задължение, е следвало да бъде ангажирана
административнонаказателната отговорност
на дружеството, стопанисващо б* „М*“, а не
на посетителите на дискотеката, какъвто е бил
и жалбоподателят, доколкото същият не е
адресат на въведеното с т. 15 от Заповед №
РД-01-748/02.09.2021г. на министъра на
здравеопазването задължение да допуска
посещения в проверената от контролните
органи дискотека единствено в посочения с
т.15 часови интервал от 07:00ч. до 23:00 ч.
Изложените съображения обуславят извода,
че наказващият орган незаконосъобразно е
наложил административно наказание на К.В.
за нарушение на противоепидемична мярка,
която не въвежда задължение, чийто адресат
да е жалбоподателя, в качеството си на
посетител на заведение за развлечение.
Предвид горното издаденото наказателно
постановление като незаконосъобразно следва
да бъде отменено.
Предвид изхода на делото искането за
присъждане на юрисконсултско
възнаграждение се явява неоснователно,
поради което следва да бъде оставено без
13
уважение.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №
244а- 104/24.02.2022 г., издадено от
Директора на ОД на МВР- Благоевград, с
което на К. Е. В., с ЕГН **********, с адрес:
Б***, ул. З** *, за извършено нарушение по
т. 15 от Заповед № РД-01-748/02.09.2021
година на министъра на здравеопазването, във
връзка с чл. 209а, ал. 1 от Закона за здравето,
вр. чл.63, ал.4 от ЗЗдр, на основание чл.209а,
ал.4, вр.чл.209, ал.1 от ЗЗдр е наложено
административно наказание „глоба“ в размер
на 300 лева.
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането за
присъждане на юрисконсултско
възнаграждение като неоснователно
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд-Благоевград в 14 -
14
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при
Районен съд –_______________________
Благоевград:
15