Решение по дело №155/2025 на Апелативен съд - Пловдив

Номер на акта: 97
Дата: 28 май 2025 г.
Съдия: Христо Василев Симитчиев
Дело: 20255000500155
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 21 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 97
гр. Пловдив, 28.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АПЕЛАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, 2-РИ ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и пети април през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Станислав П. Георгиев
Членове:Надежда Л. Махмудиева

Христо В. Симитчиев
при участието на секретаря Анна Д. Стоянова
като разгледа докладваното от Христо В. Симитчиев Въззивно гражданско
дело № 20255000500155 по описа за 2025 година
Производството е по реда на 258 и сл. от ГПК.
Делото е образувано по въззивна жалба вх.№904/21.02.2025г. от
„П.“ООД, със седалище и адрес на управление в гр.К.“, бл.52А, ап.27, с ЕИК
...., представлявано от управителя С.А.О. срещу Решение №19/03.02.2025 г. по
гр.дело №155/2024 г. по описа на Окръжен съд- К., с което се осъжда „П.“ООД
– гр.К.“, бл.52А, вх.“Б“, ап.27, с ЕИК ...., да заплати на Община К.“ № 41, с
БУЛСТАТ ...., сумата в размер на 114 000 лева с ДДС, представляваща
заплатени от Община К. без основание суми за разнос на хранителни продукти
по договор за доставка на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г.,
ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на иска -
05.07.2024 г., до окончателното й изплащане, както и направените по делото
разноски в размер на 15 912 лева.
В жалбата се поддържат доводи за неправилност и незаконосъобразност
на първоинстанционното решение, за което се излагат конкретни и подробни
съображения. Иска се същото да бъде отменено като неправилно и
незаконосъобразно и вместо това да се отхвърли предявения иск.
1
В законния срок, от ищеца Община К. е подаден отговор на жалбата, с
който същата се оспорва като неоснователна и се иска да се потвърди
първоинстанционното решение.
Пловдивският апелативен съд, като взе предвид твърдения и
възраженията на страните, в съвкупност с доказателствата по делото, прие
следното:
Ищецът Община К. е предявила обективно кумулативно съединени
искове с правна квалификация по чл.55, ал.1, т.1 ЗЗД за осъждане на „П.“ ООД
да й сумата в общ размер на 114 000 лева с ДДС, представляваща заплатени от
Община К. без основание суми за разнос на хранителни продукти по договор
за доставка на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г., по следните
фактури, издадени от ответника, а именно:
1 Фактура № **********/30.06.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 06.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
2. Фактура № **********/31.07.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 07.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
3. Фактура № **********/31.08.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 08.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
4. Фактура № **********/30.09.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 09.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
5. Фактура № **********/31.10.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 10.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
6. Фактура № **********/30.12.2019 г. за разнос на хранителни
продукти месец 12.2019 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
7. Фактура № **********/28.02.2020 г. за разнос на хранителни
продукти месец 02.2020 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
8. Фактура № **********/29.10.2020 г. за разнос на хранителни
продукти месец 10.2020 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
9. Фактура № **********/27.11.2020 г. за разнос на хранителни
продукти месец 11.2020 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
10. Фактура № **********/31.03.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 01.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
2
11. Фактура № **********/31.03.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 02.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
12. Фактура № **********/30.04.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 03.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
13. Фактура № **********/30.04.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 04.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
14. Фактура № **********/31.05.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 05.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
15. Фактура № **********/30.06.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 06.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
16. Фактура № **********/30.07.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 07.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
17. Фактура № **********/31.08.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 08.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
18. Фактура № **********/30.09.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 09.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
19. Фактура № **********/29.10.2021 г. за разнос на хранителни
продукти месец 10.2021 г. на стойност 6 000.00 лева с ДДС;
В ИМ се твърди, че след проведена процедура за възлагане на
обществена поръчка с предмет: „Доставка на хранителни продукти за нуждите
на детски градини, социални заведения и общински структури в Община К. по
обособени позиции“, между Община К., в качеството й на възложител и
ответникът „П.“ ООД, в качеството му на изпълнител, е сключен договор за
доставка на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г. Съгласно
същия, изпълнителят приел да извърши срещу заплащане периодични
доставки на храни и хранителни продукти за нуждите на детски градини,
социални заведения и общински структури в Община К. по обособени
позиции: № 1 „Мляко, млечни хранителни продукти, месо, месни хранителни
продукти, риба и яйца“, № 2 „Зърнени храни, храни на зърнена основа, варива,
плодови и зеленчукови консерви и пакетирани хранителни продукти“ и № 3
„Пресни плодове и зеленчуци“, описани съгласно Техническата спецификация
- Приложение № 1, както и в Техническото и Ценово предложение на
Изпълнителя (Приложения № 2 и 3), представляващи неразделна част от
3
договора. Общата прогнозна стойност на доставките, предмет на Договора,
била в размер на 5 000 000 лева без ДДС и 6 000 000 лева с ДДС, от които 2
750 000 лв. без ДДС и 3 300 000 лева с ДДС за Обособена позиция № 1
„Мляко, млечни хранителни продукти, месо, месни хранителни продукти,
риба и яйца“, 1 500 000 лв. без ДДС и 1 800 000 лева с ДДС за Обособена
позиция № 2 „Зърнени храни, храни на зърнена основа, варива, плодови и
зеленчукови консерви и пакетирани хранителни продукти“ и 750 000 лв. без
ДДС и 900 000 лева с ДДС за Обособена позиция № 3 „Пресни плодове и
зеленчуци“, съгласно чл.2.1 от договора.
Твърди се, че съгласно договора, изпълнителят поел задължение да
извършва транспортирането на хранителните продукти за своя сметка и с
транспортни средства, които отговарят на всички изисквания за превоз на
хранителни продукти от съответния вид, за които има издадено съответното
удостоверение.
Посочва се, че договорът влязъл в сила от датата на неговото подписване
и бил със срок от 5 години, като Община К. своевременно заплащала на
ответника извършените от него доставки на хранителните продукти,
съобразно условията на сключения между страните договор.
Твърди се, че ответникът неоснователно, в пълно противоречие със
закона, одобрената документация за обществената поръчка и разпоредбите на
чл.5.1. и чл.7.4 от договор за доставка на хранителни продукти № 16289-04 от
21.06.2019 г., издавал фактури на Община К. за разнос на хранителни
продукти и стойности, подробно описани в исковата молба. Тези фактури
имали пряка връзка със сключения договор за доставка на хранителни
продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г., тъй като Община К. не била сключвала
друг договор по реда на ЗОП за доставка на хранителни продукти. Същите
били издадени допълнително във връзка с основния договор за доставка на
хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г. на Община К., поради което
материализирали отделни нищожни съглашения между страните, тъй като
противоречали на действащото законодателство и водели до дублиране на
разходите по сключения основен договор. Сочи се, че Община К. веднъж е
заплащала на ответника извършените от него доставки на хранителните
продукти, чиято цена включва и разходите за разнос и транспорт на
хранителните продукти, съгласно ценовото предложение на ответника и
4
сключения договор и втори път е плащала на ответника сумите по посочените
в исковата молба фактури за разнос на хранителни продукти. Посочва се, че от
ответника „П.” ООД не е инициирана процедура за изменение на сключения
договор за доставка на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г.,
съгласно чл.116 от ЗОП, а дори да е било заявено подобно искане, същото не
би било допустимо предвид на това, че промените не били предвидени в
документацията за обществената поръчка. Сочи се също, че ценовите
предложения на ответника по трите обособени позиции включвали и
разходите за разнос и транспорт на хранителните продукти, съгласно
одобрената документация за обществената поръчка и подадените от ответника
ценови предложения за изпълнение на обществената поръчка. Поради това,
без наличие на предпоставките за изменение на сключения договор и без
наличие на задължителното писмено споразумение за изменение на договора,
ответникът неоснователно получил неследващи се парични суми за разнос на
хранителни продукти по издадените 19 бр. фактури на обща стойност 114 000
лв с ДДС, връщането на които като получени без основание е предмат на
предявените искове.
В законния срок, ответникът не е подал отговор на ИМ. Едва във
въззивното производство, в подадената жалба, за първи път навежда
възражения, че процесните фактури не били издадени във връзка със
сключения с Община К. договор за доставка на хранителни продукти №
16289-04 от 21.06.2019 г. и че същите обективирали отделен договор, по който
била извършена услуга, която реално била получена от възложителя, което се
доказвало и от осчетоводяването на фактурите от страните. Поддържа се, че не
било доказано заплащането на договорената по горепосочения договор сума
от 5 000 000 лв без ДДС и че това било необходимо, за да се проследи дали
плащането по процесните ф-ри е над договорената сума по договора, както
неправилно бил приел първоинстанционният съд.
Във връзка с така направените във въззивната жалба възражения, които
следва да се вземат предвид, на основание чл.269, изр.2 ГПК, настоящата
инстанция намира, че същите се явяват преклудирани, на основание чл.133
ГПК, тъй като не са заявени в срока по чл.131 ГПК, в рамките на който,
ответникът не е подал отговор на ИМ.
По делото не е спорно, а и се установява от събраните доказателствата
5
по делото, че след проведена процедура за възлагане на обществена поръчка с
предмет: „Доставка на хранителни продукти за нуждите на детски градини,
социални заведения и общински структури в Община К. по обособени
позиции“, между Община К., в качеството й на възложител и ответникът
„П.“ООД, в качеството му на изпълнител, е сключен договор за доставка на
хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г., по който изпълнителят
приел да извърши срещу заплащане периодични доставки на храни и
хранителни продукти за нуждите на детски градини, социални заведения и
общински структури в Община К. по обособени позиции: № 1 „Мляко, млечни
хранителни продукти, месо, месни хранителни продукти, риба и яйца“, № 2
„Зърнени храни, храни на зърнена основа, варива, плодови и зеленчукови
консерви и пакетирани хранителни продукти“ и № 3 „Пресни плодове и
зеленчуци“, описани съгласно Техническата спецификация - Приложение № 1,
както и в Техническото и Ценово предложение на Изпълнителя (Приложения
№ 2 и 3), представляващи неразделна част от договора.
Съгласно чл.1.2 от договора, Доставките се извършват по заявка на
Възложителя, който е задължен да приеме и заплати само количествата и
видовете, които е заявил и които са доставени при условията на договора.
Съгласно чл. 2 от договора, общата прогнозна стойност на доставките,
предмет на Договора, е в размер на 5 000 000 лева без ДДС и 6 000 000 лева с
ДДС, от които 2 750 000 лв. без ДДС и 3 300 000 лева с ДДС за Обособена
позиция № 1 „Мляко, млечни хранителни продукти, месо, месни хранителни
продукти, риба и яйца“, 1 500 000 лв. без ДДС и 1 800 000 лева с ДДС за
Обособена позиция № 2 „Зърнени храни, храни на зърнена основа, варива,
плодови и зеленчукови консерви и пакетирани хранителни продукти“ и 750
000 лв. без ДДС и 900 000 лева с ДДС за Обособена позиция № 3 „Пресни
плодове и зеленчуци“, съгласно чл.2.1 от договора.
Съгласно Член 3. „Начин на плащане“, Възложителят заплаща
извършените доставки ежемесечно, до 30 (тридесето) число на месеца,
следващ месеца на доставки на Продуктите, за които се дължи плащане.
Заплащането се извършва на база на документ, удостоверяващ приемането на
стоката (протокол за доставка, търговски документ или друг съотносим
документ), подписан от оправомощени представители на страните и
съдържаща видовете, количеството, партидните номера на доставените през
6
съответния месец продукти, тяхната единична и обща цена, както и срещу
издадена фактура, съдържаща данни за доставката, както и всички необходими
законови реквизити. Заплащането се извършва в български лева по банков път
в срок от 30 (тридесет) дни от датата на подписване на документ,
удостоверяващ приемането на стоката (протокол за доставка, търговски
документ или друг сьотносим документ) и от издаване на фактурата.
Плащанията се извършват в български лева, с платежно нареждане по
следната банкова сметка, посочена от Изпълнителя: „Р.“ЕАД, IBAN .... .
Съгласно член 5 от договора, мястото на доставка е детски градини,
социални заведения и общински структури в Община К.. Доставката на
Продуктите до мястото на доставка се осъществява от Изпълнителя с
транспорт, отговарящ на всички нормативни, технически и технологични
изисквания за доставка на съответния вид продукти, предмет на доставка.
Съгласно чл.7.4 от договора, Изпълнителят е длъжен да извършва
транспортирането на хранителните продукти за своя сметка и с транспортни
средства, които отговарят на всички изисквания (нормативни, санитарно-
хигиенни, технически, технологични, изисквания за съхранение и други) за
превоз на хранителни продукти от съответния вид, за които има издадено
съответното удостоверение за регистрация на транспортно средство (ако е
приложимо).
В обобщение, в основа на цитираните текстове от договора между
страните, се налага извод, че изпълнителят „П.“ ООД се е задължил да
извършва доставките по договора за своя сметка, като съответно, дължимата
от възложителя цена по договора, т.е. цената на доставките не включва
транспорт, който е за сметка на изпълнителя.
По делото не е спорно, а и се установява от събраните писмени
доказателства и приетата пред първата инстанция ССЕ, че Община К. е
заплатила сумите по процесните 19 бр. ф-ри на изпълнителя, общо в размер на
114 000 лв с ДДС, както следва:

Плащания
Стойност на
Плащания-
Дата на
Основание за
попо № нафактурата в лв
плащане
фактура
дата
с ДДС
фактура
ред
Разнос на
ПН от
130.6.201910000115956 000,00
хранителни
26.02.2020
продукти
7
Разнос наПН от
231.7.201910000116476 000,00
хранителни
26.02.2020
продукти
Разнос на
ПН от
331.8.201910000117086 000,00
хранителни
26.02.2020
продукти
Разнос на
ПН от
430.9.20191000117656 000,00
хранителни
05.06.2020
продукти
Разнос на
ПН от
531.10.201910000118066 000,00
хранителни
05.06.2020
продукти
Разнос на
ПН от
630.12.201910000119376 000,00
хранителни
05.06.2020
продукти
Разнос на

ПН от
728.2.20206 000,00
1000012047хранителни
05.06.2020
продукти

Разнос на
ПН от
829.10.20201000012524хранителни6 000,00
13.04.2021
продукти
Разнос на
ПН от
927.11.202010000125906 000,00
хранителни
13.04.2021
продукти
Разнос на
ПН от
1031.3.202110000128796 000,00
хранителни
23.07.2021
продукти
Разнос на
ПН от
1131.3.20211000012880хранителни6 000,00
23.07.2021
продукти
Разнос на
ПН от
1230.4.202110000129336 000,00
хранителни
29.10.2021
продукти
Разнос на
ПН от
1330.4.2021**********6 000,00
хранителни
29.10.2021
продукти
Разнос на
ПН от
1431.5.202110000129906 000,00
хранителни
29.10.2021
продукти

Разнос на
ПН от

хранителни6 000,00
29.10.2021
продукти
1530.6.20211000012046
Разнос на
ПН от

хранителни6 000,00
29.10.2021
продукти
1630.7.20211000013221
8
Разнос на
ПН от

хранителни6 000,00
10.12.2021
продукти
1731.8.20211000013174
Разнос на
ПН от
хранителни6 000,00
10.12.2021
продукти
1830.9.20211000013217
Разнос на
ПН от
хранителни6 000,00
10.12.2021
продукти
1929.10.20211000013309



Според заключението на ССЕ, Община К. е извършила плащане на „П.“
ООД по договор за доставка на хранителни продукти № 16289-04 от
21.06.2019г. по горепосочените ф-ри, на обща стойност 114 000 лева, с която
сума е заверена банковата сметка на „П.“ ООД.
Видно от представените по делото 19 бр. ф-ри за разнос на хранителни
продукти, издадени от ответника и платежните нареждания, с които Община
К. е извършила плащанията по същите в общ размер на 114 000 лв с ДДС, се
установява, че банковата сметка на „П.“ ООД е същата, посочена като такава
за плащане на дължимите суми в договора за доставка на хранителни
продукти № 16289-04 от 21.06.2019г.
В заключение и доколкото липсват доказателства за наличие на друг
договор между страните с предмет доставка на хранителни продукти, действал
в периода на издаване на процесните 19 бр ф-ри и извършените по същите
плащания, съдът приема за доказано, че тези ф-ри са издадени от ответника
именно във връзка с изпълнението на сключения с община К. договор за
доставка на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019г. Както се посочи
по-горе обаче, съгласно чл.7.4 от договора, Изпълнителят е длъжен да
извършва транспортирането на хранителните продукти за своя сметка.
Следователно, плащането на процесните суми за разнос на хранителни
продукти от Община К. в полза на изпълнителя по договора „П.“ООД е без
основание, тъй като не е предвидено по договора, съгласно който, транспортът
по доставките е за сметка на изпълнителя.
В тази връзка, съгласно доказателствената тежест по иска по чл.55, ал.1,
т.1 ЗЗД, в тежест на ответника бе да докаже, че е налице основание за
получаване на процесните плащания в общ размер на 114 000 лв с ДДС.
9
Такова доказване от ответника обаче не бе проведено. По делото не се
представиха доказателства, от които да се установи, че е съществувала друга
облигационна връзка между страните, именно по която да са издадени
процесните ф-ри и да са получени от ответника исковите суми. За пълнота,
следва да се отбележи, че разгледани извън контекста на договора за доставка
на хранителни продукти № 16289-04 от 21.06.2019г., процесните 19 бр. ф-ри,
сами по себе си, не доказват наличието на друг/ги договор/договори между
страните. Очевидно е, че предметът на услугата по всяка ф-ра е свързан със
задължението на ответника да извършва периодично доставки на хранителни
продукти по договора с Община К. от 21.06.2019г., като освен това, във всяка
отделна ф-ра няма достатъчно данни, които да обуславят извод, че се касае за
отделен договор между същите страни.
По изложените съображения, съдът намира, че предявените от Община
К. обективно кумулативно съединени искове с правна квалификация по чл.55,
ал.1, т.1 ЗЗД за осъждане на „П.“ ООД да й сумата в общ размер на 114 000
лева с ДДС, представляваща заплатени от Община К. без основание суми за
разнос на хранителни продукти по договор за доставка на хранителни
продукти № 16289-04 от 21.06.2019 г., по посочените по-горе 19 бр. ф-ри,
издадени от ответника, се явяват основателни и доказани и следва да се
уважат. Тъй като първоинстанционният съд е стигнало до същия извод,
обжалваното Решение №19/03.02.2025 г. по гр.дело №155 /2024 г. по описа на
Окръжен съд- К. следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.
На основание чл.78, ал.1 ГПК, в полза на община К. ще се присъдят
разноските по делото пред настоящата инстанция от 12 600 лв с ДДС за адв.
хонорар.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Решение №19/03.02.2025 г. по гр.дело №155/2024 г. по
описа на Окръжен съд- К..
ОСЪЖДА „П.“ ООД, с ЕИК ...., със седалище и адрес на управление
гр.К.“, бл.52А, вх.“Б“, ап.27 да заплати на Община К.“ № 41, с БУЛСТАТ ....,
направените по делото разноски пред настоящата инстанция в размер на 12
10
600 лв с ДДС за адвокатски хонорар.
Решението подлежи на обжалване пред ВКС, при наличие на
предпоставките по чл.280, ал.1 и ал.2 ГПК, в 1-месечен срок от връчването му
на страните.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
11