Р Е
Ш Е Н И Е № 44/11.3.2022 г.
11.03.2022 г., гр. Ямбол,
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, пети
състав, в публично заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и
втора година в състав:
Съдия: Ст. Вълчев
при секретаря Ст.Гюмлиева,
разгледа докладваното от съдията адм. дело № 318 по
описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на
чл.121 и чл.124 ЗДСл по жалба на П.Я.В. с постоянен адрес ***, чрез адв.И.Д. ***, съдебен адрес *** ст.8 против Заповед №
1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с
която е прекратено служебното му правоотношение на длъжност старши експерт с
ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в
администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически
инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността.
В жалбата се твърди, че
заповед е незаконосъобразна, като издадена при съществени нарушения на административно-производствените
правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел, т.к. при извършване
на съкращаване на длъжността, органът по назначението не е спазил процедурата,
разписана в „Процедура за назначаване, преназначаване и освобождаване на
служителите в ДФ „Земеделие“, утвърдена от изпълнителния директор; в отдел
„Регионален технически инспекторат” на Областна дирекция гр.Ямбол реално
намаление на работата не е налице; нарушени са принципите регламентирани в чл.6
и чл.4 от АПК; не е налице реално съкращаване на длъжността. Поради това се претедира да се постанови съдебно решение, с което да се
отмени Заповед №1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие”, с която е прекратено служебното правоотношение на П.В. и присъдят
направените по делото разноски.
В съдебно заседание
оспорващия се явява лично и с процесуалния си представител, като подържа
жалбата с исканията си и доразвива посочените съображения.
За ответната страна в
съдебно заседание се явява процесуалния й представител гл.юрисконсулт Б., която
изразява становище за законосъобразност на заповедта и неоснователност на
жалбата, т.к. основанието на административния орган, посочено в заповедта като
причина, е прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на
длъжността, което правно основание в конкретния случай съдържа в себе си и
обуславящото го фактическо обстоятелство и не е било необходимо излагането на
други мотиви. Сочи, че не става въпрос за намаляване обема на работата, а за
съкращаването на длъжността и административният орган е действал в условията на
оперативна самостоятелност и тъй като същият е разполагал с възможност да внесе
промяна в структурата на отделното звено, каквото е Техническия инспекторат на
Областна дирекция–Ямбол, е направил собствена преценка, с оглед оптимизация на
работата в ДФ „Земеделие“, а именно в дирекцията в Ямбол, че е необходимо да
бъде прекратено служебното правоотношение с жалбоподателя. Поради това в случая
не е извършена процедура за подбор, а е спазена утвърдената от самия
административен орган процедура. Прави се искане за отхвърляне на жалбата и присъждане
на юрисконсултско възнаграждение.
След цялостна преценка на
събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема
за установена следната фактическа
обстановка:
Със Заповед № 1461/31.07.2012
г. на главния секретар на ДФ „Земеделие“ е назначен П.Я.В. с ранг V младши за
държавен служител на длъжността старши експерт в "Специализирана
администрация", "Областна дирекция-Ямбол", отдел
"Регионален технически инспекторат" за неопределено време, считано от
01.08.2012 г., като със заповед № 03-РД-524/01.03.2018 г. и заповед №
03-РД/663/26.02.2020 г. на изпълнителния директор на фонда, е повишен в ранг ІІ
младши.
С Докладна записка №
03-0416/3543/06.07.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ относно промяна в Областни дирекции на Държавен фонд „Земеделие“
гр.Хасково, гр.Ямбол, гр.Пловдив и гр.Кърджали е направено на изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие“ предложение за длъжностна промяна в
Областни дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Хасково гр.Ямбол и
гр.Пловдив, като вземайки предвид функционалните задължения и максимално
натоварване на работния ден и във връзка с необходимостта от обезпечаване на
работа, за по-добра функционалност при организацията и изпълнението на
заложените дейности, при което две щатни бройки за длъжност „старши експерт“ от
отдел „Регионален технически инспекторат“, Областна дирекция гр.Хасково да
бъдат прехвърлени в отдел „Регионален технически инспекторат“ Областна дирекция
на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Ямбол. Посочено е, че при реализирането на
предложената промяна в дирекцията се има предвид че основният принцип, който е
спазван при изготвянето на длъжностното разпределение, респективно структурата
на дирекцията, е да бъдат определени такива длъжности, които да гарантират
реализирането на приоритетните цели на съответните звена, чрез които ефективно
и професионално да се подпомага изпълнителния директор при осъществяване на
неговите правомощия.
Със Заповед №
03-РД/2008/06.07.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“
е наредено в утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен
фонд „Земеделие“ в Областна дирекция гр.Хасково, Областна дирекция гр.Пловдив,
Областна дирекция гр.Ямбол и Областна дирекция гр.Кърджали да се направят
изменения съгласно приложението, неразделна част от настоящата заповед, считано
от 06.07.2021 г. и в съответствие с измененията да се извърши необходимото
отразяване в поименното разписание на Държавен фонд „Земеделие“, като към
заповедта е приложено Длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ за Областна
дирекция гр.Кърджали, Областна дирекция гр.Пловдив, Областна дирекция
гр.Хасково и Областна дирекция гр.Ямбол.
Със Заповед № 03-РД/2502/03.08.2021
г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ е
наредено директора на Областна дирекция-София област на ДФ „Земеделие“ да
координира и осъществявя двустранна връзка между
областните дирекции и Централно управление на ДФ „Земеделие“ по материално-технически
и организационни въпроси, свързани с дейността на областните дирекции.
С Докладна записка №
05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна дирекция-София област на ДФ
„Земеделие“ до изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“
относно прехвърляне на щатна бройка от Областна дирекция гр.Ямбол в Областна
дирекция гр.Хасково във връзка с необходимостта от обезпечаване на работата,
както и за по-добра функционалност при организацията и изпълнението на
заложените дейности в администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, е предожено една щатна бройка за длъжност „старши експерт“ от
Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“ да бъде
прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково, отдел „Регионален технически
инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен експерт“. Посочено е, че при
реализирането на предложената промяна в дирекциите се има предвид че основният
принцип, който е спазван при изготвянето на длъжностното разпределение,
респективно структурата на дирекциите, е да бъдат определени такива длъжности,
които да гарантират реализирането на приоритетните цели на съответните звена,
чрез които ефективно и професионално да се подпомага изпълнителния директор при
осъществяване на неговите правомощия.
Със Заповед № 03-РД/3725/22.11.2021
г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ е
наредено в утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен
фонд „Земеделие“ в Областна дирекция гр.Ямбол и Областна дирекция гр.Хасково да
се направят изменения съгласно приложението, неразделна част от настоящата
заповед, считано от 23.11.2021 г. и в съответствие с измененията да се извърши
необходимото отразяване в поименното разписание на Държавен фонд „Земеделие“,
като към заповедта е приложено Длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ за
Областна дирекция гр.Хасково и Областна дирекция гр.Ямбол.
Изпълнителния директор на
Държавен фонд „Земеделие” е отправил до оспорващия П.Я.В., Предизвестие
№15/22.11.2021 г., връчено на 23.11.2021 г., че след изтичане на едномесечен срок
от получаване на настоящото предизвестие ще прекрати служебното правоотношение
с него на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл поради съкращаване на длъжността,
като при неспазване на предизвестието ще му бъде изплатено обезщетение на
основание чл.106, ал.4 ЗДСл.
Със Заповед №
1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е
прекратено служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност старши експерт с
ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в администрацията,
в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“,
считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността, при което на
служителя да се изплати следното обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от
Закона за държавния служител-обезщетение за неспазен срок на предизвестие в
размер на една основна месечна заплата; на основание чл.61 от Закона за
държавния служител-обезщетение за неползван платен годишен отпуск в размер на
21 работни дни за 2021 г., като към датата на прекратяване на служебното
правоотношение служителят има придобит ранг II младши. Заповедта е връчена
лично на служителя на 23.11.2021 г.
По делото е назначена и
изслушана съдебно-икономическа експертиза, която дава заключение по поставените
от оспорващия въпроси: 1.Да извърши справка в Държавен фонд „Земеделие“, отдел
„Регионален технически инспекторат“ при Областна дирекция Ямбол за длъжността
старши експерт за периода 06.07.2021 г.-23.11.2021 г. колко служители са
съкратени или назначени? 2.Да представи поименно щатно разписание към
23.11.2021 г. за тази длъжност старши експерт и да отрази кой служител какъв
ранг притежава, образователна степен и професионален опит. 3.Колко служители
поименно на тази длъжност старши експерт са обучени от Аграрен университет-Пловдив
и са придобили свидетелство за професионална квалификация? 4.Към месец ноември
2021 г. налице ли е намаление обема на работа сравнено с ноември 2020 г.?.
По искане на жалбоподателя е
разпитан в качеството на свидетел Д.К.К., негов колега,
с когото са работили заедно в т.ч. и при извършване на съвместни проверки.
При така изяснената
фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт,
съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално
допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в
преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК във връзка с
чл.124, ал.1 от ЗДСл.
Разгледана по същество
жалбата е основателна по следните съображения:
Предмет на оспорване пред
Административен съд Ямбол е Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния
директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 и
чл.108 от Закона за държавния служител, във връзка с утвърдено със заповед на
изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ длъжностно разписание и
писмено предизвестие, е прекратено служебното правоотношение на П.Я.В. на
длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора
на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел
„Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради
съкращаване на длъжността, при което на служителя да се изплати следното
обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от Закона за държавния служител-обезщетение
за неспазен срок на предизвестие в размер на една основна месечна заплата; на
основание чл.61 от Закона за държавния служител-обезщетение за неползван платен
годишен отпуск в размер на 21 работни дни за 2021 г., като към датата на
прекратяване на служебното правоотношение служителят има придобит ранг II
младши.
В съответствие с чл.168 АПК
във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт
към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава
само с тези посочени от оспорващия.
Необходимо е да са налице в
тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а
именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на
административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на
закона.
Оспорената заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие” е постановена от надлежен орган в кръга на неговата компетентност
по чл.108 ЗДСл, но е незаконосъобразна, т.к. е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на
закона, което е основание за отмяната й съгласно чл.146, ал.1, т.4 и т.5 АПК.
Нормата на чл.108, ал.1 ЗДСл
повелява, че служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването
с административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа
правното основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития ранг на
държавна служба.
В настоящия случай
посочените изисквания са изпълнени и в заповедта си изпълнителния директор на ДФ
„Земеделие“ е визирал както чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл за правно основание за
прекратяване на служебното правоотношение, така и дължимите обезщетения и
придобития ранг на държавна служба.
За да мотивира заповедта си
органа по назначаването посочва, че служебното правоотношение се прекратява във
връзка с утвърдено със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ длъжностно разписание и писмено предизвестие, поради съкращаване на
длъжност „старши експерт”.
Съгласно чл.106, ал.1, т.2
ЗДСл органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с
едномесечно предизвестие при съкращаване на длъжността.
Според чл.2, ал.1 от
Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията
(НПКДА), длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се
заема по служебно или по трудово правоотношение, въз основа на определени
изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я
заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с
длъжностна характеристика.
В съответствие с горното, за
да е налице съкращаване на длъжността като материалноправно
основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в
хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, следва едновременно да са налице двете
условия-заеманата длъжност да е премахната като нормативно определена позиция в
утвърденото длъжностно разписание на съответната администрация и длъжността,
свързана с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, да не съществува
дори под друго наименование, като система от функции, задължения и изисквания,
утвърдени с длъжностна характеристика или те да са толкова значително и
съществени изменени, че да обуславят извод за качествено нова длъжност, или ако
са запазени, да е намален броя на служителите, които изпълняват съответната
длъжност.
Понастоящем не е налице нито
една от посочените предпаставки.
Видно от приложението към
Заповед № 03-РД/2008/06.07.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“, с която е утвърденото длъжностно разписание на
администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, в Областна дирекция гр.Ямбол
длъжностите „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ са 31,
считано от 06.07.2021 г., след като с Докладна записка №
03-0416/3543/06.07.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд
„Земеделие“ е предложено две щатни бройки за длъжност „старши експерт“ от отдел
„Регионален технически инспекторат“, Областна дирекция гр.Хасково да бъдат
прехвърлени в отдел „Регионален технически инспекторат“ Областна дирекция на
Държавен фонд „Земеделие“ гр.Ямбол.
Видно от приложението към
Заповед № 03-РД/3725/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“, с която е утвърденото длъжностно разписание на
администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, в Областна дирекция гр.Ямбол
длъжностите „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ са 30,
считано от 23.11.2021 г., след като с Докладна записка №
05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна дирекция-София област на ДФ
„Земеделие“ е предложено една щатна бройка за длъжност „старши експерт“ от
Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“ да бъде
прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково, отдел „Регионален технически
инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен експерт“.
Същевременно в заключението
си, което съдът приема за обективно, компетентно и правилно, вещото лице дава
отговор, че на основание изисканата и предоставена информация от директора на
Държавен фонд „Земеделие“-София, през периода от 06.07.2021 г. до 23.11.2021 г.
в Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие" гр.Ямбол, отдел
"Регионален технически инспекторат" няма назначени служители на
длъжност „старши експерт“, както и съкратени служители на длъжност „старши
експерт“, с изключение на жалбоподателя П.Я.В. на длъжност „старши експерт“,
както и че към 23.11.2021 г. според поименното разписание в отдел
"Регионален технически инспекторат" при Областна дирекция на Държавен
фонд "Земеделие"-гр.Ямбол на длъжност „старши експерт“ работят 28 (двадесет
и осем) служители, за които прилага поименен списък, в който оспорващия П.Я.В.
не фигурира.
В съдебно заседание експерта
пояснява, че към 22.11.2021 г. според поименното щатно разписание в отдел
"Регионален технически инспекторат" при Областна дирекция на Държавен
фонд "Земеделие"-гр.Ямбол са били 29 служители на длъжност „старши
експерт“, а от 23.11.2021 г. са заети 28 бройки „старши експерт“.
В тази връзка вещото лице
изрично заявява, че според предоставената му информация няма свободна бройка за
длъжност „старши експерт“ в отдел "Регионален технически инспекторат"
на дирекцията в Ямбол, която информация
съдът приема за невярна, защото се опровергава от представените и описани
по-горе документи за утвърдените щатни бройки за длъжност „старши експерт“ в
Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“.
В съответствние
с посоченото безспорно се установява, че към момента на прекратяване на
служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност „старши експерт“, в утвърденото
длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“ в
Областна дирекция гр.Ямбол длъжностите „старши експерт“ в „Регионален
технически инспекторат“ са били 30, от които 29 в т.ч. и оспорващия са били
заети, а една бройка е била свободна, дори и след като една щатна бройка за
длъжност „старши експерт“ от Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален
технически инспекторат“ е била прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково,
отдел „Регионален технически инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен
експерт“.
Ето защо при една свободна
бройка и 29 поименно заети бройки на
длъжността „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ ва ОД на ДФЗ-Ямбол, към датата на прекратяване на
служебното правоотношение, то не са налице материалноправните
предпоставки на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, т.к. заеманата длъжност не е премахната
като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на
администрацията, длъжността продължава да съществува под същото наименование,
като система от функции, задължения и изисквания без изменения и не е намален
броя на заетите служители, които изпълняват съответната длъжност.
Във връзка с последното
трябва да се посочи, че прехвърлянето на свободна щатна бройка от една администрация
в друга не изпълнява законовото изискване и не е основание за прекратяване на
правоотношението поради съкращаване на длъжността, т.к. не се отразява на броя
на назначените на тази длъжност служители.
Поради това съдът приема, че
не е налице реално съкращаване на заеманата от жалбоподателя длъжност „старши
експерт” в отдел "Регионален технически инспекторат" при Областна
дирекция на Държавен фонд "Земеделие"-гр.Ямбол, и не е осъществено
посоченото в оспорената заповед правно основание по смисъла на
чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл за прекратяване на служебното му правоотношение.
Освен това атакуваната заповед не е съобразена и с целта
на закона, защото прекратяване на служебното правоотношение на служител, при
наличие на свободна щатна бройка за същата длъжност не може да изпълни заложеното
в Докладна записка № 05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна
дирекция-София област на ДФ „Земеделие“, че при реализирането на предложената
промяна в дирекциите се има предвид че основният принцип, който е спазван при
изготвянето на длъжностното разпределение, респективно структурата на
дирекциите, е да бъдат определени такива длъжности, които да гарантират
реализирането на приоритетните цели на съответните звена, чрез които ефективно
и професионално да се подпомага изпълнителния директор при осъществяване на
неговите правомощия, нито води до оптимизиране или по-рационално функциониране
на администрацията.
Ето защо Заповед №
1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е
постановена от компетентен орган, но в противоречие с материалноправните
разпоредби и в несъответствие с целта на закона, поради което следва да бъде
отменена.
При този изход на делото и
на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя
направените по делото разноски в размер на 1050 лева, включващи платени
адвокатски хонорар и възнаграждение за вещо лице.
Водим от горното, Я А С,
пети административен състав
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ Заповед № 1927/22.11.2021 г.
на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която на основание
чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от Закона за държавния служител, във връзка с
утвърдено със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“
длъжностно разписание и писмено предизвестие, е прекратено служебното
правоотношение на П.Я.В. на длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по
Класификатора на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол,
отдел „Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради
съкращаване на длъжността, при което на служителя да се изплати следното
обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от Закона за държавния
служител-обезщетение за неспазен срок на предизвестие в размер на една основна
месечна заплата; на основание чл.61 от Закона за държавния служител-обезщетение
за неползван платен годишен отпуск в размер на 21 работни дни за 2021 г., като
към датата на прекратяване на служебното правоотношение служителят има придобит
ранг II младши.
ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати
на П.Я.В. с постоянен адрес *** направените по делото разноски в
размер на 1050 (хиляда и петдесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в
14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ: /п/ не се
чете