Решение по дело №318/2021 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 44
Дата: 11 март 2022 г. (в сила от 29 юни 2022 г.)
Съдия: Стоян Гончев Вълчев
Дело: 20217280700318
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 44/11.3.2022 г.

 

11.03.2022 г., гр. Ямбол,

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, пети състав, в публично заседание на двадесет и трети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Съдия: Ст. Вълчев

 

при секретаря Ст.Гюмлиева, разгледа докладваното от съдията адм. дело № 318 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.121 и чл.124 ЗДСл по жалба на П.Я.В. с постоянен адрес ***, чрез адв.И.Д. ***, съдебен адрес *** ст.8 против Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която е прекратено служебното му правоотношение на длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността.

В жалбата се твърди, че заповед е незаконосъобразна, като издадена при съществени          нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел, т.к. при извършване на съкращаване на длъжността, органът по назначението не е спазил процедурата, разписана в „Процедура за назначаване, преназначаване и освобождаване на служителите в ДФ „Земеделие“, утвърдена от изпълнителния директор; в отдел „Регионален технически инспекторат” на Областна дирекция гр.Ямбол реално намаление на работата не е налице; нарушени са принципите регламентирани в чл.6 и чл.4 от АПК; не е налице реално съкращаване на длъжността. Поради това се претедира да се постанови съдебно решение, с което да се отмени Заповед №1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която е прекратено служебното правоотношение на П.В. и присъдят направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващия се явява лично и с процесуалния си представител, като подържа жалбата с исканията си и доразвива посочените съображения.

За ответната страна в съдебно заседание се явява процесуалния й представител гл.юрисконсулт Б., която изразява становище за законосъобразност на заповедта и неоснователност на жалбата, т.к. основанието на административния орган, посочено в заповедта като причина, е прекратяване на служебното правоотношение поради съкращаване на длъжността, което правно основание в конкретния случай съдържа в себе си и обуславящото го фактическо обстоятелство и не е било необходимо излагането на други мотиви. Сочи, че не става въпрос за намаляване обема на работата, а за съкращаването на длъжността и административният орган е действал в условията на оперативна самостоятелност и тъй като същият е разполагал с възможност да внесе промяна в структурата на отделното звено, каквото е Техническия инспекторат на Областна дирекция–Ямбол, е направил собствена преценка, с оглед оптимизация на работата в ДФ „Земеделие“, а именно в дирекцията в Ямбол, че е необходимо да бъде прекратено служебното правоотношение с жалбоподателя. Поради това в случая не е извършена процедура за подбор, а е спазена утвърдената от самия административен орган процедура. Прави се искане за отхвърляне на жалбата и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Със Заповед № 1461/31.07.2012 г. на главния секретар на ДФ „Земеделие“ е назначен П.Я.В. с ранг V младши за държавен служител на длъжността старши експерт в "Специализирана администрация", "Областна дирекция-Ямбол", отдел "Регионален технически инспекторат" за неопределено време, считано от 01.08.2012 г., като със заповед № 03-РД-524/01.03.2018 г. и заповед № 03-РД/663/26.02.2020 г. на изпълнителния директор на фонда, е повишен в ранг ІІ младши.

С Докладна записка № 03-0416/3543/06.07.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ относно промяна в Областни дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Хасково, гр.Ямбол, гр.Пловдив и гр.Кърджали е направено на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ предложение за длъжностна промяна в Областни дирекции на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Хасково гр.Ямбол и гр.Пловдив, като вземайки предвид функционалните задължения и максимално натоварване на работния ден и във връзка с необходимостта от обезпечаване на работа, за по-добра функционалност при организацията и изпълнението на заложените дейности, при което две щатни бройки за длъжност „старши експерт“ от отдел „Регионален технически инспекторат“, Областна дирекция гр.Хасково да бъдат прехвърлени в отдел „Регионален технически инспекторат“ Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Ямбол. Посочено е, че при реализирането на предложената промяна в дирекцията се има предвид че основният принцип, който е спазван при изготвянето на длъжностното разпределение, респективно структурата на дирекцията, е да бъдат определени такива длъжности, които да гарантират реализирането на приоритетните цели на съответните звена, чрез които ефективно и професионално да се подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия.

Със Заповед № 03-РД/2008/06.07.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ е наредено в утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“ в Областна дирекция гр.Хасково, Областна дирекция гр.Пловдив, Областна дирекция гр.Ямбол и Областна дирекция гр.Кърджали да се направят изменения съгласно приложението, неразделна част от настоящата заповед, считано от 06.07.2021 г. и в съответствие с измененията да се извърши необходимото отразяване в поименното разписание на Държавен фонд „Земеделие“, като към заповедта е приложено Длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ за Областна дирекция гр.Кърджали, Областна дирекция гр.Пловдив, Областна дирекция гр.Хасково и Областна дирекция гр.Ямбол.

Със Заповед № 03-РД/2502/03.08.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ е наредено директора на Областна дирекция-София област на ДФ „Земеделие“ да координира и осъществявя двустранна връзка между областните дирекции и Централно управление на ДФ „Земеделие“ по материално-технически и организационни въпроси, свързани с дейността на областните дирекции.

С Докладна записка № 05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна дирекция-София област на ДФ „Земеделие“ до изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ относно прехвърляне на щатна бройка от Областна дирекция гр.Ямбол в Областна дирекция гр.Хасково във връзка с необходимостта от обезпечаване на работата, както и за по-добра функционалност при организацията и изпълнението на заложените дейности в администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, е предожено една щатна бройка за длъжност „старши експерт“ от Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“ да бъде прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково, отдел „Регионален технически инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен експерт“. Посочено е, че при реализирането на предложената промяна в дирекциите се има предвид че основният принцип, който е спазван при изготвянето на длъжностното разпределение, респективно структурата на дирекциите, е да бъдат определени такива длъжности, които да гарантират реализирането на приоритетните цели на съответните звена, чрез които ефективно и професионално да се подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия.

Със Заповед № 03-РД/3725/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“ е наредено в утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“ в Областна дирекция гр.Ямбол и Областна дирекция гр.Хасково да се направят изменения съгласно приложението, неразделна част от настоящата заповед, считано от 23.11.2021 г. и в съответствие с измененията да се извърши необходимото отразяване в поименното разписание на Държавен фонд „Земеделие“, като към заповедта е приложено Длъжностно разписание на ДФ „Земеделие“ за Областна дирекция гр.Хасково и Областна дирекция гр.Ямбол.

Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е отправил до оспорващия П.Я.В., Предизвестие №15/22.11.2021 г., връчено на 23.11.2021 г., че след изтичане на едномесечен срок от получаване на настоящото предизвестие ще прекрати служебното правоотношение с него на основание чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл поради съкращаване на длъжността, като при неспазване на предизвестието ще му бъде изплатено обезщетение на основание чл.106, ал.4 ЗДСл.

Със Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е прекратено служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността, при което на служителя да се изплати следното обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от Закона за държавния служител-обезщетение за неспазен срок на предизвестие в размер на една основна месечна заплата; на основание чл.61 от Закона за държавния служител-обезщетение за неползван платен годишен отпуск в размер на 21 работни дни за 2021 г., като към датата на прекратяване на служебното правоотношение служителят има придобит ранг II младши. Заповедта е връчена лично на служителя на 23.11.2021 г.

По делото е назначена и изслушана съдебно-икономическа експертиза, която дава заключение по поставените от оспорващия въпроси: 1.Да извърши справка в Държавен фонд „Земеделие“, отдел „Регионален технически инспекторат“ при Областна дирекция Ямбол за длъжността старши експерт за периода 06.07.2021 г.-23.11.2021 г. колко служители са съкратени или назначени? 2.Да представи поименно щатно разписание към 23.11.2021 г. за тази длъжност старши експерт и да отрази кой служител какъв ранг притежава, образователна степен и професионален опит. 3.Колко служители поименно на тази длъжност старши експерт са обучени от Аграрен университет-Пловдив и са придобили свидетелство за професионална квалификация? 4.Към месец ноември 2021 г. налице ли е намаление обема на работа сравнено с ноември 2020 г.?.

По искане на жалбоподателя е разпитан в качеството на свидетел Д.К.К., негов колега, с когото са работили заедно в т.ч. и при извършване на съвместни проверки.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 АПК във връзка с чл.124, ал.1 от ЗДСл.

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от Закона за държавния служител, във връзка с утвърдено със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ длъжностно разписание и писмено предизвестие, е прекратено служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността, при което на служителя да се изплати следното обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от Закона за държавния служител-обезщетение за неспазен срок на предизвестие в размер на една основна месечна заплата; на основание чл.61 от Закона за държавния служител-обезщетение за неползван платен годишен отпуск в размер на 21 работни дни за 2021 г., като към датата на прекратяване на служебното правоотношение служителят има придобит ранг II младши.

В съответствие с чл.168 АПК във връзка с чл.142 АПК съдът проверява законосъобразността на оспорения акт към момента на издаването му на всички основания по чл.146 АПК, без да се ограничава само с тези посочени от оспорващия.

Необходимо е да са налице в тяхната съвкупност всички изисквания за валидност на административния акт, а именно да е издаден от компетентен орган, в изискуемата форма, при спазване на административно-производствените правила, да не противоречи на материалноправните разпоредби и да съответства с целта на закона.

Оспорената заповед  на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е постановена от надлежен орган в кръга на неговата компетентност по чл.108 ЗДСл, но е незаконосъобразна, т.к. е издадена в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона, което е основание за отмяната й съгласно чл.146, ал.1, т.4 и т.5 АПК.

Нормата на чл.108, ал.1 ЗДСл повелява, че служебното правоотношение се прекратява от органа по назначаването с административен акт, който се издава в писмена форма и трябва да съдържа правното основание за прекратяване, дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба.

В настоящия случай посочените изисквания са изпълнени и в заповедта си изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ е визирал както чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл за правно основание за прекратяване на служебното правоотношение, така и дължимите обезщетения и придобития ранг на държавна служба.

За да мотивира заповедта си органа по назначаването посочва, че служебното правоотношение се прекратява във връзка с утвърдено със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ длъжностно разписание и писмено предизвестие, поради съкращаване на длъжност „старши експерт”.

Съгласно чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение с едномесечно предизвестие при съкращаване на длъжността.

Според чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на Класификатора на длъжностите в администрацията (НПКДА), длъжност в администрацията е нормативно определена позиция, която се заема по служебно или по трудово правоотношение, въз основа на определени изисквания и критерии, свързана е с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, и се изразява в система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика.

В съответствие с горното, за да е налице съкращаване на длъжността като материалноправно основание за прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител в хипотезата на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл, следва едновременно да са налице двете условия-заеманата длъжност да е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на съответната администрация и длъжността, свързана с конкретен вид дейност на лицето, което я заема, да не съществува дори под друго наименование, като система от функции, задължения и изисквания, утвърдени с длъжностна характеристика или те да са толкова значително и съществени изменени, че да обуславят извод за качествено нова длъжност, или ако са запазени, да е намален броя на служителите, които изпълняват съответната длъжност.

Понастоящем не е налице нито една от посочените предпаставки.

Видно от приложението към Заповед № 03-РД/2008/06.07.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“, с която е утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, в Областна дирекция гр.Ямбол длъжностите „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ са 31, считано от 06.07.2021 г., след като с Докладна записка № 03-0416/3543/06.07.2021 г. на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е предложено две щатни бройки за длъжност „старши експерт“ от отдел „Регионален технически инспекторат“, Областна дирекция гр.Хасково да бъдат прехвърлени в отдел „Регионален технически инспекторат“ Областна дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ гр.Ямбол.

Видно от приложението към Заповед № 03-РД/3725/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на ДФ „Земезделие“, с която е утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“, в Областна дирекция гр.Ямбол длъжностите „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ са 30, считано от 23.11.2021 г., след като с Докладна записка № 05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна дирекция-София област на ДФ „Земеделие“ е предложено една щатна бройка за длъжност „старши експерт“ от Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“ да бъде прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково, отдел „Регионален технически инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен експерт“.

Същевременно в заключението си, което съдът приема за обективно, компетентно и правилно, вещото лице дава отговор, че на основание изисканата и предоставена информация от директора на Държавен фонд „Земеделие“-София, през периода от 06.07.2021 г. до 23.11.2021 г. в Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие" гр.Ямбол, отдел "Регионален технически инспекторат" няма назначени служители на длъжност „старши експерт“, както и съкратени служители на длъжност „старши експерт“, с изключение на жалбоподателя П.Я.В. на длъжност „старши експерт“, както и че към 23.11.2021 г. според поименното разписание в отдел "Регионален технически инспекторат" при Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие"-гр.Ямбол на длъжност „старши експерт“ работят 28 (двадесет и осем) служители, за които прилага поименен списък, в който оспорващия П.Я.В. не фигурира.

В съдебно заседание експерта пояснява, че към 22.11.2021 г. според поименното щатно разписание в отдел "Регионален технически инспекторат" при Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие"-гр.Ямбол са били 29 служители на длъжност „старши експерт“, а от 23.11.2021 г. са заети 28 бройки „старши експерт“.

В тази връзка вещото лице изрично заявява, че според предоставената му информация няма свободна бройка за длъжност „старши експерт“ в отдел "Регионален технически инспекторат" на  дирекцията в Ямбол, която информация съдът приема за невярна, защото се опровергава от представените и описани по-горе документи за утвърдените щатни бройки за длъжност „старши експерт“ в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“.

В съответствние с посоченото безспорно се установява, че към момента на прекратяване на служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност „старши експерт“, в утвърденото длъжностно разписание на администрацията на Държавен фонд „Земеделие“ в Областна дирекция гр.Ямбол длъжностите „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ са били 30, от които 29 в т.ч. и оспорващия са били заети, а една бройка е била свободна, дори и след като една щатна бройка за длъжност „старши експерт“ от Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“ е била прехвърлена в Областна дирекция гр.Хасково, отдел „Регионален технически инспекторат“ и трансформирана в длъжност „главен експерт“.

Ето защо при една свободна бройка и 29 поименно заети бройки на  длъжността „старши експерт“ в „Регионален технически инспекторат“ ва ОД на ДФЗ-Ямбол, към датата на прекратяване на служебното правоотношение, то не са налице материалноправните предпоставки на чл.106, ал.1, т.2 ЗДСл, т.к. заеманата длъжност не е премахната като нормативно определена позиция в утвърденото длъжностно разписание на администрацията, длъжността продължава да съществува под същото наименование, като система от функции, задължения и изисквания без изменения и не е намален броя на заетите служители, които изпълняват съответната длъжност.

Във връзка с последното трябва да се посочи, че прехвърлянето на свободна щатна бройка от една администрация в друга не изпълнява законовото изискване и не е основание за прекратяване на правоотношението поради съкращаване на длъжността, т.к. не се отразява на броя на назначените на тази длъжност служители.

Поради това съдът приема, че не е налице реално съкращаване на заеманата от жалбоподателя длъжност „старши експерт” в отдел "Регионален технически инспекторат" при Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие"-гр.Ямбол, и не е осъществено посоченото в оспорената заповед правно основание  по смисъла на чл.106, ал.1, т.2 от ЗДСл за прекратяване на служебното му правоотношение.

Освен това  атакуваната заповед не е съобразена и с целта на закона, защото прекратяване на служебното правоотношение на служител, при наличие на свободна щатна бройка за същата длъжност не може да изпълни заложеното в Докладна записка № 05-2-230/168/19.11.2021 г. на директора на Областна дирекция-София област на ДФ „Земеделие“, че при реализирането на предложената промяна в дирекциите се има предвид че основният принцип, който е спазван при изготвянето на длъжностното разпределение, респективно структурата на дирекциите, е да бъдат определени такива длъжности, които да гарантират реализирането на приоритетните цели на съответните звена, чрез които ефективно и професионално да се подпомага изпълнителния директор при осъществяване на неговите правомощия, нито води до оптимизиране или по-рационално функциониране на администрацията.

Ето защо Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” е постановена от компетентен орган, но в противоречие с материалноправните разпоредби и в несъответствие с целта на закона, поради което следва да бъде отменена.

При този изход на делото и на основание чл.143, ал.1 АПК ответната страна дължи да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в размер на 1050 лева, включващи платени адвокатски хонорар и възнаграждение за вещо лице.

Водим от горното, Я А С, пети административен състав

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 1927/22.11.2021 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, с която на основание чл.106, ал.1, т.2 и чл.108 от Закона за държавния служител, във връзка с утвърдено със заповед на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ длъжностно разписание и писмено предизвестие, е прекратено служебното правоотношение на П.Я.В. на длъжност старши експерт с ранг II младши, длъжностно ниво 10 по Класификатора на длъжностите в администрацията, в Областна дирекция гр.Ямбол, отдел „Регионален технически инспекторат“, считано от 23.11.2021 г., поради съкращаване на длъжността, при което на служителя да се изплати следното обезщетение:на основание чл.106, ал.4 от Закона за държавния служител-обезщетение за неспазен срок на предизвестие в размер на една основна месечна заплата; на основание чл.61 от Закона за държавния служител-обезщетение за неползван платен годишен отпуск в размер на 21 работни дни за 2021 г., като към датата на прекратяване на служебното правоотношение служителят има придобит ранг II младши.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на П.Я.В. с постоянен адрес *** направените по делото разноски в размер на 1050 (хиляда и петдесет) лева. 

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 14 – дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

                                СЪДИЯ: /п/ не се чете